Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Gezellig Noteboom 2012
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Gezellig Noteboom 2012 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen weekend heb ik samen met Remko Moerkerken, Chiel van Oosterom, Martin Glimmerveen en Arno Wiersma mee gedaan het het Noteboom Weekendtoernooi. Nu ja, Arno werd donderdag­middag ziek en hij heeft uiteindelijk niet gespeeld, maar hij was er vanaf zaterdag wel bij. En dat werd gewaardeerd!

Naast ons groepje deden ook de DSC-ers Marco Anink (B-groep) en Bert van de Willik (C-groep) mee. Beide heren heb ik kort gesproken maar ook niet meer dan dat. Marco’s partijen kon ik nog volgen, maar de C-groep hebben ze zover weggestopt dat ik daar slechts eenmaal kort ben langs geweest. Marco haalde 3½ uit 6, waarbij hij 1½ punt reglementair kreeg (inclusief bye). Bert haalde 2½ uit zes, inclusief een bye.

Onze groep begon met vier overwinningen. Chiel won geruisloos, Martin na hard werken en Remko tructe zijn tegenstander. Die van mij was wel aardig, maar duurde vooral erg kort:



Na een goede kop soep, een enkel biertje en korte analyses doken wij onder de wol. Om de volgende ochtend weer fris als hoentjes op te staan. Het ontbijt smaakte goed en vol goede moet togen wij naar de speel zaal. Daar aangekomen mocht Martin het opnemen tegen een GM. Hij werd in eerste instantie soepel van het bord geschopt maar ook GM's zijn sterfelijk, na een snode truc had Martin het beste van het spel en zelfs goede winstkansen. In tijdnood echter greep hij mis, waarna de GM deed waar GM's zo goed in zijn: winnen. Chiel won op techniek een lastig toreneindspel en Remko kwam ondanks veel gefriemel niet verder dan een puntdeling.

Ikzelf mocht op het 'podium' aantreden en speelde een nette pot al zeg ik het zelf:



's Middags was de pijp bij mij al weer een beetje leeg. Ik deed een grafzet in de opening en stond heel slecht. Een verwoede poging tot verdedigen kwam maar half uit de verf en ik verloor uiteindelijk vrij simpel. Chiel kwam niet verder dan remise, net als Remko die ditmaal terugkwam uit geslagen positie. Martin won wel, en deed dat best fraai.

's Avonds kwam Arno langs en hebben we heerlijk gegeten. Daarna werd er ge-Robo-Rally't (winst Corniel), ge-Elvenland (winst Remko) en ge-Dominiond (winst Martin). Toen was het wel tijd om te slapen.

De tweede morgen wakker worden tijdens een weekend­toernooi is soms een probleem, maar dit maal ging het vrij aardig. Na een wederom degelijk ontbijt begonnen we allen vol goede moed aan de vijfde ronde. Chiel won wederom, Martin probeerde wel maar kwam niet verder dan remise, en ook Remko moest na lang proberen in puntendeling berusten.

Zelf boekte ik mijn derde overwinning van het toernooi. Tegen Delftenaar Timo Bottema won ik in de opening een pion na een onzorgvuldigheid van hem. Langzaam maar zeker greep ik hierdoor ook het initiatief. Net toen ik dacht hem op de knieën te hebben kwam hij met een door mij gemiste verdediging. Ik had stuk­winst verzuimd voor mat en dat ging nu niet door. Ik offerde een stuk en joeg zijn koning over het bord. Uiteindelijk won ik zijn volle toren terug en het resterende eindspel was lastig maar mede dank zij zijn tijdnood lukte het wel.

De laatste ronde stond er voor Chiel en mij nog wat op het spel terwijl Martin en Remko vrijuit konden spelen. Nu ja, Remko wilde graag nog een tweede partij winnen. Chiel moest met zwart aantreden tegen GM Jan Smeets. Dat werd een enorm spectaculaire pot, maar ergens halverwege kozen ze vreemd genoeg voor remise (met remise hadden ze beide geen of weinig prijzengeld, bij winst goede kans op meer). Martin maakte snel remise om de rest van de middag relaxt te vluggeren met zijn tegenstander terwijl Remko lange tijd een slechte stelling stond te keepen om uiteindelijk een goed eindspel nét niet te winnen. Zijn vierde remise...

Ik kwam zeer goed uit de opening en bouwde mijn stelling uit. Toen ik dacht hem bijna op de knieën te hebben wist hij met zijn dame een eeuwig-schaak­dreiging in te brengen. Niet veel later bood hij remise aan. Ik dacht echter een mooie winstweg te hebben en sloeg dit af. Ik (schijn)offerde een kwaliteit, joeg zijn koning over het bord om met tempo mijn loper erbij te halen en zijn toren te slaan. Ik dacht te hebben gezien aan het eind de dames af te ruilen waarna hij mijn pion niet meer kon stoppen. Hij had echter het verrassend Kf1 waarna ik zelf mat ging...

Een kleine domper op een verder geslaagd toernooi. Het was gezellig, net als het eten na afloop.

De zaal was wel een stuk minder dan hun vorige locatie (ik had al heel lang niet meer mee gedaan), en de toiletten waren om te huilen. Gelukkig had ik die de docenten­toiletten gevonden, die waren wel fris.

Wellicht volgend jaar weer. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 20-02-2012 at 15:58.

20-02-2012 14:24 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was inderdaad gezellig. En ik heb ook nog eens een goed toernooi gespeeld, zowaar. En dat terwijl ik niet echt in vorm ben (gezien mijn resultaten in de KNSB) en de laatste jaren meestal rating verloor op de weekendtoernooien.

Het begon goed op vrijdagavond, met een pot tegen Bob Merx (2129), in januari nog de tegenstander van DSC1 in en tegen Voerendaal volgens mij. Tijdens de partij dacht ik niet echt goed uit de opening te komen, maar dat viel alleszins mee. Wat een moeilijke opening is dat spaans toch :-) Ik denk dat we beiden een kansje op wat voordeel hebben laten liggen, maar schokkend was het niet. Het kostte beide spelers in ieder geval aardig wat tijd. We komen er in op het moment dat Bob wat risico nam met ..g5 en ik vervolgens met een handigheidje de zwarte loper naar b7 gelokt heb en daardoor veld f5 heb vrijgemaakt voor mijn paard.



Als beloning voor deze goede overwinning, mocht ik zaterdagochtend dus aantreden tegen GM Guliyev. Een redelijk jonge grootmeester, woonachtig in Parijs begreep ik. Qua verschijning in ieder geval frisser dan de gemiddelde Oostbloktruien/buiken die je vroeger zag. Hij stonk ook niet. Nou ja, totdat hij buiten was gaan roken, dan.... Verder was hij blijkbaar van mening dat hij zonder moeite van mij zou gaan winnen, want hij kwam een minuut of 10-15 te laat en speelde eigenlijk alles a-tempo, terwijl hij soms 10 minuten op zich liet wachten.
Lang leek hij ook gewoon gelijk te krijgen. Ik had vooraf al gezien welke variant hij zou spelen. Dat is er eentje waarvan ik direct dacht dat een GM die veel beter zou begrijpen, en dat bleek toch wel uit te komen. Ik koos het verkeerde plan en werd meer dan soepel opgebracht. De grootmeester werd echter ook careless...



Opnieuw kansen laten liggen dus tegen een GM. Al eens eerder de veilige remisehaven op de laatste truc verknalt en zelfs een veilige pion meer in 2 slechte zetten in een nul omgetoverd. Als iemand weet hoe ik die rare fratsen er uit krijg, dan hoor ik het graag! :-)

(later meer over de overige partijen)

20-02-2012 18:52 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met dank aan de gastvrijheid van Corniel was dit inderdaad een leuk schaakweekendje. Over het resultaat was ik ook wel te spreken, zeker in aanmerking genomen dat mijn laatste weekendtoernooien erg teleurstellend verlopen waren (augustus 2011 Tilburg 3.5/6 TPR 2147, juli 2011 Haarlem 3.5/6 TPR 2287, mei 2011 Maastricht 4.5/7 TPR 2333, april 2011 Delft 3.0/6 TPR 2287).

Kort mijn partijen:

Eerste ronde met wit speelde ik een zwakke opening, maar toch na 19 zetten gewonnen.

Tweede ronde:



Derde ronde:


Overigens legde mijn tegenstander tijdens deze partij op een zeker moment een Lion aan mijn kant van de tafel neer, terwijl hij zelf zo'n chocolade-unit verorberde. Hij durfde me echter niet storen omdat ik krap in tijd zat en flink aan het nadenken was. Aan de andere kant ging ik hem natuurlijk niet opeten voordat ik wist dat dat ook de bedoeling was. Nadat de partij afgelopen was, kon deze status quo doorbroken worden en bleek de Lion inderdaad voor mij gehaald te zijn Glimlach .

Aan beide partijen zaten dus wel een paar haken en ogen. Vijfde ronde wel een strakke overwinning geboekt. Dat de laatste ronde remise werd, was misschien wel een beetje vreemd omdat een overwinning voor een van ons beiden nog best wel wat prijzengeld opgeleverd zou kunnen hebben en het qua stelling nog wel alle kanten op had gekund. Maar al met al was mijn eindgevoel over mijn spel in ieder geval best ok, zeker vergeleken met mijn eerste Robo-Rally ervaring.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Chiel on 24-02-2012 at 22:18.

24-02-2012 22:02 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had nog wat beloofd voor de overige partijen, dus bij deze....

In ronde 3 boekte ik een belangrijke overwinning op Wouter Noordkamp. Gezien de (iets) lagere rating van de tegenstander, is dat er zo een die je toernooi maakt, maar aanvankelijk zag het er niet echt naar uit. Er kwam een open siciliaan op het bord, hetgeen ik nog niet zo lang speel, dus er zijn nog wel wat varianten die ik niet zo goed ken, of gewoon door elkaar haal... Wat dat betreft is het wel goed om zo'n partij dan te spelen en te analyseren. Hier koos ik in het vroege middenspel het verkeerde plan, al was dat met energiek spel nog wel prima geweest voor wit. Gelukkig speelde Wouter het ook wat voorzichtig (voor hem bleek de opening ook nieuw, gelukkig), waardoor ik nooit echt in de penarie kwam:



Hier de 5e ronde, tegen Guido Bakker, die de laatste jaren blijkbaar een flink stuk sterker is geworden. De laatste keer dat ik tegen hem speelde had hij onder de 1800, maar ik zag dat dat inmiddels 5 jaar geleden was. Ook in de analyse achteraf bleek hij toch wel veel gezien te hebben. Er kwam een huisvariantje van mij op het bord en hij gebruikte veel tijd. De variant die hij koos stond bij mij bekend als inferieur voor wit, maar dat bleek achteraf niet helemaal te kloppen. Daarbij verrekende ik me (ik sloeg een pion op c2, maar miste dat dat ergens de weg vrij maakte voor Da4+, hetgeen mijn combinatie lek maakte), waardoor ik een kleine kwaliteit in moest leveren. Ik dacht toen verloren te staan, maar had meer compensatie dan ik zelf dacht. Er was vermoedelijk wel een weg naar winst, maar Guido wist die niet te vinden.



De laatste ronde speelde ik tegen Mark Timmermans, een gevaarlijke tacticus met een rating van rond de 2200. In de competitie wist hij Onno nog te verschalken, bijvoorbeeld. Hij staat ook bekend om wat minder gangbare openingen, dit keer kreeg ik dus het Jaenisch (Spaans met 3..f5) voorgeschoteld. Op zich een variant die ik nog eens zou moeten bekijken. Ik speelde het niet helemaal correct, maar bereikte toch een voordelige stelling. Maar Mark bood goed getimed remise aan:



Al met al dus een prima eindscore (3 uit 5 + bye) en TPR (2260), al moet daarbij dus aangetekend worden dat het dit keer niet tegen zat!

27-02-2012 14:09 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller