Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » Kampioensaspiraties van DSC8 voorlopig in de ijskast
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Kampioensaspiraties van DSC8 voorlopig in de ijskast Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een 3-5 nederlaag tegen directe concurrent Promotie 7 kunnen de kampioens­aspiraties van DSC8 voorlopig de ijskast in. Alleen een bij een uitglijder van Promotie 7 kunnen ze er weer uit.

Als de tactiek die we gisteren toepasten was geslaagd hadden we gewonnen. Als Simon Dirkse zijn dame niet weggeeft, als Lito van Reede, als ...

De Reede
De Reede

Er waren heel veel als-bespiegelingen achteraf. De realiteit gebiedt echter toe te geven dat Promotie 7 in een pittige strijd de sterkere bleek en daarmee de terechte kampioen lijkt te worden.

Alleen Rob Scherpenisse en Edgar Huisman konden een echte vuist maken, zetten hun tegenstanders vanaf het begin onder druk en speelden soeverein.

Lito behaalde een mooie remise op bord 2 en René Poots bleef de gehele partij met zwart tegen een halfje aankijken. Kon er niet meer van maken.
Des Poot(s)
Des Poot(s)

Jan van de Donk had een geheide remisestelling maar besloot in overleg door te spelen. Tegen jeugd­spelers loop je echter snel het gevaar in tijdnood te komen. Zo ook Jan, die met meer tijd waarschijnlijk een beter resultaat had kunnen boeken.
Don’t dream it’s over
Don’t dream it’s over

Bert van der Willik speelde een prima partij en zette de goede vorm die hij bij Tata had laten zien door. Helaas werd het ook een tijdnood­situatie die hij niet tot een positief einde kon brengen.
Wil ik?
Wil ik?

Simon Dirkse begon al met tijd­achterstand en kon dat niet meer rechtbreien. Gaf toen ook nog een dame weg en kon opgeven.

Antoon Frehe, voor het eerst weer in de basis, had lang een gelijkwaardige en misschien zelfs betere stelling, maar liet in tijdnood zijn tegenstander binnenkomen met Dame en Toren. Dit bleek te veel.
Frehdig
Frehdig

De wedstrijd was leuk en lang spannend en werd terecht door Promotie gewonnen. “Als wij beter hadden gespeeld (..)” geldt achteraf niet meer, want as is verbrande turf zei mijn vader zaliger dan altijd. Volgend jaar beter.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Rene Poots on 31-01-2012 at 22:31.

31-01-2012 11:38 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een aantal partijen goed kunnen volgen, daar ik zelf geen partij had gistereavond. Ik dacht eigenlijk dat DSC8 zou gaan winnen. Rob won soepel en ook René leek soepel te winnen. Hij stond een kwaliteit voor, maar een korte tijd later was het ineens remise. Ik begreep dat de kwaliteit weer was ingeleverd. Ik neem verder aan dat Edgar gewonnen heeft, hij kwam met een aantal krachtzetten door tegen de koning in het midden. Die kon wel vluchten, maar dat kostte materiaal.

De eindfase van een aantal partijen heb ik namelijk wel gemist doordat ik bij de analyse van Jan v/d Donk aan het kijken was. Ik had in het eindspel (Jan had een pion minder, maar een gevaarlijke vrijpion) een paar wendingen gezien die een nul hadden kunnen voorkomen, zeker in combinatie met wat andere zetten die zijn tegenstander had gezien.
Jan zag ze geen van beide, waarschijnlijk speelde de klok een flinke rol, dus werd het wel een nul. Wat dat betreft is het jammer dat Jan door moest spelen na een remise aanbod, hij kon met zwart echt niks beginnen. Dat hij dat toch deed, kostte een pion.

Misschien een goede tip voor DSC teamleiders dat je ook bij een achterstand soms remise wil maken. Zeker als iemand gewoon slecht staat en minder tijd heeft. Overigens stond Jan niet echt slecht, maar wel passief en kon dus hooguit tegen houden en wachten op een fout. Risico's nemen kun je het best doen in stellingen waar je een actief plan kan bedenken en meer tijd hebt. Als teamleider wil je denk ik dus vragen of iemand een plan heeft om een winstpoging te doen en dat zelf ziet zitten ivm de tijd.

31-01-2012 12:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

As is verbrande turf Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(..)

edit: Verplaats naar het nieuwbericht

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 31-01-2012 at 17:04.

31-01-2012 14:53 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt René. Ik heb je stuk in het nieuwsbericht verwerkt.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-01-2012 17:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller