Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2011-2012 » Gert Legemaat zegeviert bij derde Grand Prix Rapid
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Gert Legemaat zegeviert bij derde Grand Prix Rapid Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De derde Grand Prix Rapid-avond van het seizoen 2011-2012 is gewonnen door Gert Legemaat. Gert won al zijn partijen. In de B-groep werd gewonnen door Tabitha Snikkers. Ze deelde de eerste plaats met Edgar Huisman en Gerard Bilars, maar had de meeste weerstandspunten.

Kijk voor een uitgebreid verslag en de eindstand op de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

03-01-2012 01:42 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het toernooi begon voor mij met een bezoek aan de C1000. Ton had mijn naam over het hoofd gezien op de lijst, dus was ik niet ingedeeld. Maar goed, er moet iemand oneven zijn... dus prima, kon ik meteen even boodschappen doen.
In de tweede ronde won ik in een goede partij van Bob. Mijn originele systeempje tegen de Aljechin overleefde het nu wat beter dan in de interne, dus ik kwam met wit erg lekker te staan. Won een kwaliteit tegen een pion en had volgens Bob nog een kwal kunnen winnen, maar niet gezien. Uiteindelijk een mooi eindspel op het bord, als ik het me goed herinner:


De zwarte plus/vrijpion had ik al opgepeuzeld wegens promotiedreiging en hier kan ik e6 ook winnen. Maar dan pakt zwart op h2, en dan wist ik het niet zeker. Merk trouwens op dat het niet genoeg is om de toren tegen paard en pion te offeren, want wit heeft de goede loper (als in: de loper kan promotieveld h8 dekken)
Dus: 1.h4! Bob antwoord met 1..e5. De computer wil nu Pf6+ Kc8 Pg8, ziet er overtuigend uit. Ik koos voor 2. Ka6, want nu moet Bob offeren: 2..Txc7 3.Lxc7 Kxc7 4.Kb5 en nu houdt het paard de zwarte koning mooi af:

4..Kd7 5. Kc5 Kd6 6. Pg3! e4 7. Kd4 en uit.

Vervolgens tegen Gert. Deed het niet zo handig in de opening, kwam met de rug tegen de muur. Gert miste een kans en ik leek controle te krijgen. Na een slecht pionoffer had ik (bijna?) mat moeten gaan, maar Gert miste volgens mij weer een kans. Toen was het dead draw met dames en ongelijke lopers, maar toen pakte ik een vergiftigde pion. Ik dacht iets met schaakjes te doen, maar de koning had een heel simpel vluchtveld.

Daarna zat het weer mee. Tegen Hora's draak omzeilde ik de truc van vorige GP Rapid, maar ook nu ging de opening niet geweldig. Nadat Hora verzuimde het initiatief te pakken, kwamen we in een dameloos middenspel waar beide partijen beter dachten te staan. Ik had een vrijpion op de b-lijn en ik vond mijn loper beter en Hora vond zijn paard beter en kon een vrijpion gaan creeeren in het centrum.... hoe zou het echt zijn?
In ieder geval liet hij mijn toren binnenkomen en een pion winnen. Mijn vrijpion kwam op b7 en Hora ging er eigenlijk geruisloos af. Behalve 1 moment: ik gaf een vork weg tussen loper en toren, maar ik wist blijkbaar een kleine 2 minuten mijn pokerface op te houden :-)

Laatste ronde tegen Kim kwam ik met zwart ongeveer gelijk uit de opening. Kim had zijn witte velden verzwakt voor een pionwinst. Uiteindelijk zette ik hem mat over deze witte velden, maar dat was niet nodig geweest. In een flinke analyse bleek het voor beide partijen best lastig, maar waarschijnlijk kon wit de pion wel voorblijven.

Uiteindelijk dus 3 uit 4, met bye 4 uit 5 en ongedeeld tweede. Dit ondanks dat ik - viel me net op - tegen de nummer 1,3,4 en 5 op rating gespeeld heb, voor wat het waard is. Gezellige avond en een mooie TPR dus...
Mocht ik iemand toch nog niet gesproken hebben gisteren: de beste wensen voor 2012!

03-01-2012 11:26 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller