Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC5 verliest van Rijswijk 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1145

DSC5 verliest van Rijswijk 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vorige week won het DSC bekerteam (DSC5) van het Rijswijk bekerteam (Rijswijk 2); deze week verloor DSC5 van Rijswijk 2. Dat isverrassend; de gemiddelde rating van DSC5 is hoger dan die van Rijswijk.

Halverwege de avond was er op geen enkel bord een duidelijke winst- of verliesstelling te vinden. Wel taxeerde ik enkele stellingen als gunstig voor DSC.

Na een keurige, gelijkwaardige remise van Toine Prangers bracht Jan-Pieter de Vries zo te zien vanuit het niets DSC op voorsprong (1½-½). Rob Smits kwam tot een gunstig toren­eindspel dat echter niet te winnen bleek. Kees van der Meer bereikte remise na een lekkere partij, waarin het evenwicht nergens definitief verbroken was (2½-1½).

De gunstige stellingen van Diederik van Heijgen en van Martin Verolme liepen echter uit op remise, terwijl Marco Anink en Rene Torenstra, beiden wat onverwacht, verloren (3½ - 4½).

DSC4 speelt derde klasse KNSB, DSC5 eerste klasse HSB. Het risico dat beide teams elkaar volgend jaar treffen in de Promotieklasse HSB is hierdoor aanmerkelijk afgenomen. Ik zou graag zien dat ook DSC4 maatregelen neemt om deze wedstrijd te vermijden. (Bedoeld wordt: DSC4 moet niet degraderen en dus wat winnen)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 13-12-2011 at 11:34.

13-12-2011 10:12 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een Sveshnikov kreeg ik ipv Lg5 de zet Le3 tegen. Drie zetten later stond de loper alsnog op g5 en had ik gratis Tb8 mogen doen. Al heel snel had ik een gelijke stelling bereikt, maar (natuurlijk) wilde ik meer.

Mijn opponent niet, die bood liefst 3x remise aan, bij een klein plusje van mij. Achteraf wellicht een te kleine plus voor een winstpoging, maar dat is achteraf.

In ieder geval verspeelde Diederik z'n prachtige voordeel en dreigde een remise slechts een 4-4 op te leveren, dus wilde ik bij m'n eerste externe thuispartij voor DSC heel graag winnen, zeker nu dat de teamoverwinning zou betekenen.

Bij weglopende tijd kon ik echter niet meer goed taxeren en was dat volstrekt onverantwoord. Ik had het nog spannend kunnen maken, maar mijn tussenschaakje zorgde ervoor dat de witte pion na 3 of 4 tussenzetten nu definitief kon doorlopen.

En zo forceerde ik ons verlies. Leuk thuiskomen in de zin van de enthousiaste clubgenoten bij het weerzien, maar een absoluut genante avond op het bord en in de kop, waar werd besloten dat ik het verlies moest forceren... Huil 2

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

13-12-2011 16:47 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, over genant gesproken. Ik had als teamleider Marco het halfje moeten laten pakken. En mijn eigen remise voelde als twee nederlagen. De stukken van mijn tegenstander konden letterlijk geen kant op. Ik had meerdere mogelijkheden om het af te maken en koos de enige verkeerde..

13-12-2011 22:46 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1145

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco

[...] dus wilde ik [...] voor DSC heel graag winnen, zeker nu dat de teamoverwinning zou betekenen.
[...] En zo forceerde ik ons verlies. Leuk thuiskomen in de zin van de enthousiaste clubgenoten bij het weerzien, maar een absoluut genante avond op het bord en in de kop, waar werd besloten dat ik het verlies moest forceren... Huil 2


Ja, na je magistrale resultaat bij het Pomar - 6 uit 6 - zul je wat anders in gedachten hebben gehad. Dat vervelende gevoel is me bekend.
Ik ken het na al die jaren zelfs heel goed. Als ik door een nederlaag bijdroeg aan een nederlaag van het team, dat vond ik vervelend (een nederlaag in de interne heeft me nooit veel gedaan).

Walter Anema beschreef ooit een rekenwijze "bijdrage aan het team" waarbij een overwinning of remise alleen telde bij een eenpuntsoverwinning (zoals 4½ - 3½ of 5½ - 4½) of een gelijkspel.
Ik vermoed dat hij van datzelfde gevoel is uitgegaan.

We rekenen op je revanche, te gelegener tijd ...

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

14-12-2011 10:39 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1145

Gevaarlijk initiatief! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onderstaande stelling was ontstaan na de 43e zet van wit.



Wit: T. Goudriaan Zwart: K. van der Meer

Zwart speelde 43..., Ke5xd5; er volgde 44. Pe4-f6+, Kd5-e5; 45. Pf6xh7, en na nog een aantal zetten werd remise overeengekomen.

Een toeschouwer gaf aan dat zwart met 43..., h7-h6! nog een gevaarlijke winstpoging had kunnen ondernemen.
Die zet had ik tijdens de partij al gezien. 44. Pe4xc5, d6xc5; 45. Kd3-c4, Ke5-d6; 46. g2-g4 of h2-h4 en zwart kan opgeven.
Gevaarlijk? Levensgevaarlijk!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 14-12-2011 at 13:50.

14-12-2011 10:44 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm

Quote

Originally posted by Marco

[...] dus wilde ik [...] voor DSC heel graag winnen, zeker nu dat de teamoverwinning zou betekenen.
[...] En zo forceerde ik ons verlies. Leuk thuiskomen in de zin van de enthousiaste clubgenoten bij het weerzien, maar een absoluut genante avond op het bord en in de kop, waar werd besloten dat ik het verlies moest forceren... Huil 2


Ja, na je magistrale resultaat bij het Pomar - 6 uit 6 - zul je wat anders in gedachten hebben gehad. Dat vervelende gevoel is me bekend.
Ik ken het na al die jaren zelfs heel goed. Als ik door een nederlaag bijdroeg aan een nederlaag van het team, dat vond ik vervelend (een nederlaag in de interne heeft me nooit veel gedaan).

Walter Anema beschreef ooit een rekenwijze "bijdrage aan het team" waarbij een overwinning of remise alleen telde bij een eenpuntsoverwinning (zoals 4½ - 3½ of 5½ - 4½) of een gelijkspel.
Ik vermoed dat hij van datzelfde gevoel is uitgegaan.

We rekenen op je revanche, te gelegener tijd ...


Een 5-3 overwinning (bij winst) en een 3-5 (bij nederlaag) valt daar toch ook onder?

Dank Kees, voor je reactie. Dat gevoel had ik inderdaad, bleh. Had ik liever geen 6/6 bij Pomar gehaald.

En Diederik, qua jouw partij heb je gelijk, maar als jij mij gezegd had remise aan te nemen was ik je net zo lang gaan overtuigen dat ik door moest spelen totdat dat zou mogen. I'm taking the full responsibility for this one.

Volgende pot begin januari bij HSV maar winnen, dan wil ik thuis revanche nemen tegen Botwinnik, dan moet de wedstrijd tegen WSC 5 (gemiddeld 300-400 ratingpunten minder) echt geen probleem opleveren en dan volgt, bij goede resultaten eerder, de finale tegen Schaakhuis. Dat hele parcours gaat toch nog pittig worden.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 14-12-2011 at 14:27.

14-12-2011 14:18 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

RE: Gevaarlijk initiatief! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Onderstaande stelling was ontstaan na de 43e zet van wit.



Wit: T. Goudriaan Zwart: K. van der Meer

Zwart speelde 43..., Ke5xd5; er volgde 44. Pe4-f6+, Kd5-e5; 45. Pf6xh7, en na nog een aantal zetten werd remise overeengekomen.

Een toeschouwer gaf aan dat zwart met 43..., h7-h6! nog een gevaarlijke winstpoging had kunnen ondernemen.
Die zet had ik tijdens de partij al gezien. 44. Pe4xc5, d6xc5; 45. Kd3-c4, Ke5-d6; 46. g2-g4 of h2-h4 en zwart kan opgeven.
Gevaarlijk? Levensgevaarlijk!

Is de variant van de toeschouwer te verbeteren door eerst 43... Lg1 in te lassen? B.v. 44. h3 h6, of 44. Pg5 Kxd5 45. Pxh7 Lxh2.

14-12-2011 22:44 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco

Quote

Originally posted by winfvdm
Walter Anema beschreef ooit een rekenwijze "bijdrage aan het team" waarbij een overwinning of remise alleen telde bij een eenpuntsoverwinning (zoals 4½ - 3½ of 5½ - 4½) of een gelijkspel.

Een 5-3 overwinning (bij winst) en een 3-5 (bij nederlaag) valt daar toch ook onder?

Mijn oorspronkelijke omschrijving was:
Differentiaal-score
Een differentiaal-score is het aantal matchpunten dat je met jouw score hebt bijgedragen aan je team versus het aantal matchpunten dat het team door jouw toedoen is misgelopen.
(als je team alles met grote cijfers wint of verliest, dan is jouw differentiele bijdrage 0, bij een winst met 5½ - 4½ de winnaars voor 2 matchpunten, terwijl de verliezers niets hebben gekost)

Differentiaal was niet een handig gekozen naam, dat bekt niet. Er wordt nog wel eens naar gerefereerd als de Walter-score, dat klinkt natuurlijk al beter.
Hoe werkt het nou?
Bij een winst van 5½-2½ of groter heeft geen enkele individuele resultaat voor een extra mp gezorgd.
Bij winst van 5-3 kunnen alleen spelers die gewonnen hebben zich beroepen op een bijdrage van 1 mp.
Bij een winst van 4 ½ - 3½ hebben de winnaars 2, en de remisanten 1 mp opgeleverd. De verliezers hebben niets gekost.
Bij 4-4 hebben de winnaars 1 mp gered, de remisanten spelen quite, want zij hadden zowel een mp meer als minder kunnen opleveren en de verliezers mogen zich schamen voor 1 mp.
De spiegelbeelden kunt u zelf wel invullen.

14-12-2011 23:07 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: Gevaarlijk initiatief! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Paul Koppens
Is de variant van de toeschouwer te verbeteren door eerst 43... Lg1 in te lassen? B.v. 44. h3 h6, of 44. Pg5 Kxd5 45. Pxh7 Lxh2.


Wat doe je op Kc4?
Misschien kun je je ..Lxh2 Kxb4 Kxd5 wel permitteren, maar dan weer Pf6+ en dan? Wit heeft de verste vrijpion, maar zwart wel een actieve koning en een loper die sterker zou moeten zijn dan het paard.

15-12-2011 11:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Martin, hoe moet dit zaterdag met jou? Na Kc4 laat je je paard ongedekt. Daar hoef ik als zwart geen halve seconde over na te denken...

15-12-2011 13:34 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

lol

15-12-2011 14:12 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller