Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2011-2012 » Training 7 november
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Training 7 november Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarde schaakvrienden,

Bij DSC zijn er een stuk of vijf clubavonden gereserveerd voor training. Er worden vooral strategische en/of tactische motieven getoond. Docenten zijn drie deskundige en gewaardeerde trainers.

Ik bemoei me ongevraagd en onbezoldigd met de training bij DSC. Niemand zegt dat dat onnut is, daarom ga ik er mee door.

Ik heb op de clubavond van 3 oktober aan 13 of 14 leden van DSC gevraagd of ze zich konden vinden in het voorstel om de volgende training te wijden aan 'de onverwachte zet'. In een aantal gevallen werd me gevraagd uit te leggen hoe ik me dat voorstelde, en dat heb ik gedaan. Ik hoorde van twee personen (onafhankelijk van elkaar): dat is belangrijk, maar het is natuurlijk niet de eerste keer dat daar training over gegeven wordt. Een ander zei: aan dat soort aspecten zou vaker aandacht geschonken moeten worden, niet alleen maar aan wit speelt en wint! Ook herinner ik me de reactie: oh ja, prima, maar ik vind elk onderwerp geschikt. Er waren meer reacties, ik laat ze even weg.

De variatie in meningen was weer zo net verschillend als de variatie in stellingen op een willekeurige schaakavond bij DSC.
Maar niemand was er op tegen! Gemakshalve neem ik nu dus aan, dat DSC er voor is.

Als gevolg daarvan (en van een eerdere actie), stel ik voor de training van DSC op 7 november twee onderwerpen voor:
1. (kort) hebben de aanwezigen een voorkeur voor training gebaseerd op een schaakboek?
- Aanschaf van een schaakboek wordt niet verplicht gesteld, maar het schaakboek moet nog in de handel zijn, zodat de ijverige student het desgewenst kan aanschaffen.
- De trainer kiest per avond een interessant hoofdstuk om te behandelen.
- Besloten moet worden, wie het schaakboek uitzoekt of uitzoeken.

2. Thema voor de training: de onverwachte zet.
Er is literatuur over, maar ik stel me een leuke interactieve sessie voor. Ik zou wel eens willen weten: hoe gaan we in de praktijk om met een verrassing (in beperkte bedenktijd!), en zou willen komen tot een 'best practice': hoe zou je ermee om moeten gaan.

Ik hoop op een plezierige en nuttige maandagavond 7 november!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

09-10-2011 13:44 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller