Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC2 wint 4-punten-wedstrijd tegen De Pion 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2]
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie het nut van extra regelgeving niet. Je maakt het alleen maar ingewikkelder, en het lost mijns inziens geen problemen op. Daar waar er een club is die door het inzetten/inhuren van sterkere spelers het eerste team wil laten promoveren (of niet laten degraderen), wordt er daar wel een wijze voor gevonden. Je kunt dit heel gekunsteld proberen te voorkomen, maar daarmee tref ook schakers op allerlei niveau's waarvoor de regelgeving niet is bedoeld.

Ik begrijp de genomen actie vanuit Kennemer Combinatie wel; ze hikken al jaren tegen promotie aan (ging de afgelopen jaren steeds net mis) en willen graag hun sterke jeugdspelers behouden. Daarvoor is spelen in de eerste klasse zeer wenselijk. Zo'n actie levert wel scheve gezichten op. Kennemer moet dus de pro's (promotie) tegen de con's (reputatieschade) afwegen. Hetzelfde geldt uiteraard voor Charlois Europoort, dat ook een aantal titelhouders 1 of 2 keer heeft ingezet zonder dat deze opgesteld waren aan het begin van het seizoen.

En dank aan de teamcaptain van Kennemer Combinatie 1 voor zijn reactie. Blijkbaar wordt ons forum ook in het Haarlemse gelezen Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

15-04-2011 10:39 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

RE: Ce-kc Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by marcel canoy
Nee, ik ben niet trots dat we tot deze malle sprong hebben besloten. . .

Mijn discussie is niet gestart uit wrok namens deze actie. In een gelijksoortige situatie had ik vermoedelijk ook een dergelijke sprong gemaakt.
Als iemand een dame blundert in een gewonnen stelling, dan laat ik de zet ook niet terugnemen.
Ooit werd DSC1 geconfronteerd met 3 Denen die op vakantie in Nederland gezellig een potje meespeelden.
Ach, pech, that's life.
De asymmetrie in de regelgeving (dat een eerste team dit wel mag en een tweede dit niet mag) viel me op.
Daarnaast denk ik dat jullie jongens al lang eerste klasse hadden gespeeld zonder al die gast-(groot)meesters.
Waarom laten we i.t.t. bijvoorbeeld voetbal wel cross-border spelers (tegelijkertijd bij verschillende verenigingen) toe?
Argumenten die ik wel eens gehoord heb zijn:
Meer aandacht van de pers (ja hoor, met HSG was het spannend dit jaar).
Interessante partijen te zien (hebben we geen Internet?)
De kans om zelf tegen die spelers te spelen (geldt dan alleen voor de 2200+ jongens, bij een toernooitje heb je meer kans)
Competitie wordt van een hoger niveau (ja, de topklasse wel, maar de meeste spelers hebben er geen profijt bij).
Volgens mij moet de KNSB club-competitie niet worden ingericht voor trainings-doeleinden maar om gezellig met je maten m/v van je vereniging tegen een andere vereniging te spelen.

15-04-2011 12:50 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De ongelijkheid tussen 1e en 2e teams is natuurlijk slechts praktisch van aard. Als alle spelers van DSC1 2700-spelers waren geweest, dan had Fedorchuk best in DSC2 mogen spelen. Dat dit niet het geval is, tja.. Glimlach
Maar het is toch logisch dat er een hiërarchie zit tussen 1e en 2e teams? Dan moet je het m.i. ook niet als probleem zien.

Als je het in het algemeen bekijkt, dan denk ik dat de meeste mensen dit soort acties niet zo leuk vinden. Charlois Europoort had in dit specifieke geval natuurlijk geen reden tot klagen, want koekje van eigen deeg. Dat snap ik; maar het zou wel fijn zijn als dit soort situaties voorkomen zouden kunnen worden, door middel van regelgeving. Echter, ik denk dat Arno een goed punt heeft door te stellen dat je hiermee vaak juist de goedwillende amateur treft, en dat degenen voor wie de regels bedoeld waren er wel een weg omheen vinden.

Verder omtrent het fenomeen "cross-border-spelers": Ik denk dat dit een goed wapen zou kunnen zijn om inhuurlingen tegen te gaan, het is echter wel een botte bijl. Is er iets op tegen dat als je in Maastricht woont en je wilt graag meer schaken dat je dan ook voor Liège of Aachen speelt? Ook hier tref je dus de goedwillende amateur mee. Volgens mij ook al genoemd: je treft je full-profs hiermee genadeloos in de portemonnaie. Iemand als Loek van Wely speelt al jaren in vele competities (Bundesliga, Spanje, Frankrijk, ...). Wil je dat? Verder is er ook geen practische reden voor, zoals voetballers die maar bij 1 club tegelijk kunnen trainen en ieder weekend een wedstrijd hebben.

15-04-2011 14:33 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller