Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC1 na gezellig weekendje Brabant definitief klaar met seizoen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC1 na gezellig weekendje Brabant definitief klaar met seizoen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor zover er nog theoretische kansen op succes waren dit seizoen voor het eerste, is het na de 2½-5½ nederlaag van vandaag tegen Veldhoven definitief uithuilen en volgende seizoen opnieuw proberen.

Zonder Marten Wortel (spelletjesdag) en Joram op den Kelder (vermoeid, maar wel aanwezig als toeschouwer) wist het eerste geen vuist te maken tegen Veldhoven. Na een half uur was al duidelijk dat het een moeilijke middag zou worden.

Als eerste won Pauline van Nies op bord 5 (na zo'n 3 uur spelen). Na de opening begon ze rustig aan te vallen en als er tactische wendingen in de stelling komen, kun je het punt bij haar al tellen. Een geslaagde comeback na het (overigens niet geheel schaakloze) halfjaar in Zurich!

Vervolgens speelde Jan-Pieter Vos remise. Hij was gelijk uit de opening gekomen en bouwde een verleidelijk trucje in de stelling waardoor hij een pion won. Uit veiligheidsoverwegingen koos hij niet de beste zet (nl. riskant), maar daarna nam hij juist wel het risico waar dit niet gepast was. Hierdoor kon wit een gevaarlijk kwaliteitsoffer plegen waarna zwart remise moest (maar ook simpel kon) houden.

Talitha Munnik had een zware dag aan bord 7. Na een paar zetten stond ze een pion achter, tegen hele vage compensatie. De nul was eigenlijk al geteld, maar na onnauwkeurig spel wist ze remise te houden: een 2-1 voorsprong.

Sebastiaan Smits zette zijn partij rustig op, maar kwam positioneel lastig te staan. Van der Heijden won rustig twee pionnen en tikte het soepel uit: 2-2.

Inmiddels was allang duidelijk dat we gingen verliezen. Speel voor jezelf en maak het niet te laat Glimlach was het advies van de rest, die zich snelschakend in de bar vermaakte. Martine Middelveld koos daar inderdaad voor; de hele partij had ze minder gestaan en toen haar tegenstander zetherhaling voorstelde, kon ze niet goed weigeren. 2½-2½ dus.

De laatste drie partijen gingen dus verloren. Bram van der Velden speelde aan bord 1 tegen Dirk van Dooren. Hij kwam ongeveer gelijk uit de opening, maar werd gaandeweg langzaam van het bord getikt. Toen het zwarte loperpaar te sterk bleek, moest Bram de strijd al snel staken.

Martin Glimmerveen ging in de opening heel ver (ik denk te ver), maar hoewel Joram een paar keer de winst (het verlies) had gezien, zag zijn tegenstander die niet en kwam het tot een ongeveer gelijk eindspel. Martin deed echter een geslaagde verliespoging.

Lisa Hortensius stond slecht, maar de stelling was zeer gesloten. Na uren omzichtig manoeuvreren wist Thijs Laarhoven met behulp van een stukoffer het gaatje te slaan. Waarschijnlijk was het nog steeds remise, maar Lisa verloor.

Dat was slechts het begin, want de verjaardag van Sebastiaan werd gevierd en het werd nog een hele lange avond. We zijn net terug Glimlach

 Veldhoven2091-DSC Delft21135½-2½
1FM Dirk van Dooren2293-Bram van der Velden21461-0
2Thijs Laarhoven2202-Lisa Hortensius21341-0
3Alan van der Heijden2255-Sebastiaan Smits21721-0
4Huub Schenning2057-Jan-Pieter Vos2071½-½
5Frans Wolferink2091-Pauline van Nies21470-1
6Erik van Eijndhoven2010-Martine Middelveld2126½-½
7Hans Brave1795-Talitha Munnik2015½-½
8Ferry Daamen2028-Martin Glimmerveen20901-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 14-03-2011 at 12:46.

12-03-2011 22:16 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nounou, dat is wel heel erg negatief.. DSC1 viert een weekendje Brabant was een betere titel.

edit: Samengevoegd met nieuwsbericht, en titel aangepast

13-03-2011 14:03 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij was een beetje vreemd. Eerst deed mijn tegenstander alle zetten a-tempo, waardoor ik vermoedde geplugd te zijn. Echter, in de standaard uitgangspositie ging hij ineens extreem de denktank in en speelde een vreemde zet.
Ik retourneerde echter het grootste deel van die tijd en probeerde met een erg riskante zet de winst meteen binnen te halen, in plaats van by default het logische Tad8 te spelen en daarna te kijken wat er mogelijk is.

Ik bleek in de combinatie wat dingen gemist te hebben, waardoor ik toch niet met mijn dame op g2 kon slaan. Hierna bleef ik wel een pion voor, maar was mijn structuur kapot en stond mijn koning nog in het midden. Vooral de korte rokade van wit kwam voor mij als een volslagen verrassing, het was nooit in mij opgekomen als legale zet, aangezien de witte koning in mijn hoofd al heel wat capriolen had moeten uithalen :-)

Daarna deed mijn tegenstander - met inmiddels snel teruglopende tijd - het wellicht niet helemaal handig. Ik heb nog niet kunnen analyseren of Jorams directe winst er ook in zat, maar zoals het ging kon ik ineens lang rokeren met winst van een tempo, waarna wit weer moest oppassen. Inmiddels was mijn tegenstander in behoorlijke tijdnood en had ik wat tegenspel. Dus besloot ik vol voor de winst te gaan vanuit een wellicht gewoon iets mindere stelling, want dat was nodig voor het team.

Nu kwam echter mijn tweede praktische fout van de dag: ik besloot dames te ruilen, omdat ik dan actief met een toren binnen kwam. Ik had echter niet verder gekeken dan mijn neus lang was. Mijn tweede toren bleef passief. In de post-mortem leek het er op dat ik de dame op het bord had kunnen houden en ging de witte koning langs de afgrond. Het zal moeten blijken hoe het objectief was, maar in de tijdnood speelde mijn tegenstander zeker geen mindere zetten dan ik. Op mijn 40e zet vergat ik mijn defensie even goed te bekijken, waarna ik er op de 41e achter kwam dat mijn koning zich in een matnet bevond. Dat kan natuurlijk gebeuren als je vol op de winst speelt, remise had ik eigenlijk lange tijd vrij eenvoudig moeten kunnen behalen.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 14-03-2011 at 10:30.

14-03-2011 08:33 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens zag ik dat we theoretisch gezien nog kunnen degraderen, hoe onwaarschijnlijk ook.. werk aan de winkel!

14-03-2011 11:50 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Degraderen kan inderdaad maar met 2 bordpunten uit de laatste 2 wedstrijden laten we in elk geval (het al gedegradeerde) Bergen op Zoom alsmede een ander team achter ons...

14-03-2011 13:04 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens hebben we nog wel een hit gescoord: http://www.gobarbra.com/hit/new-6acc95a9...10ab25773b18843

:-)

16-03-2011 16:34 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kunnen we dat voortaan bij thuiswedstrijden vooraf luid aanzetten?

Overigens heb ik mijn partij gisteravond even ingevoerd, en het blijkt dat het riskante ..f6 wellicht toch de beste zet was. Ik vond echter niet de beste vervolg. Maar ook met mijn vervolg heb ik nog wel wat kansen gemist. De directe winst voor wit die Joram gezien zou hebben was er nooit. Althans, niet voordat ik dames ruilde en het eindspel mishandelde.

17-03-2011 11:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller