Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC4 verslaat ook Botwinnik 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC4 verslaat ook Botwinnik 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met een 6-2 overwinning op Botwinnik 1 heeft DSC4 goede zaken gedaan in de strijd om de HSB titel. De belangrijkste concurrent is nu DD 2, waartegen pas in de slotronde wordt aangetreden. Tussendoor wordt ook nog tegen Botwinnik 2 en het niet te onderschatten WSC 2 gespeeld.

Lang heeft het niet naar zo’n grote overwinning uitgezien; in tegendeel: er moest hard geknokt worden en het was spannend tot een half uur voor het einde.

Willem-Jan van den Broek kwam met mooie stelling uit de opening doch vergaloppeerde zich in zijn optimisme: pion­verlies. Bij Toine, en Pieter kwam al snel een remise-achtig eindspel op het bord - van remise wilden onze opponenten echter nog niet weten. Kees moest nauwkeurig spelen om niet in het nadeel te geraken - gelukkig is hem dat zeer toevertrouwd. Jan-Pieter, Hora en Jaap stonden prettig terwijl het bij Ricardo alle kanten op kon (vanwege mijn eigen beslommeringen heb ik van die partij helaas niet zoveel meegekregen).

De score werd geopend door Jan-Pieter wiens tegenstander een stuk prijs gaf. Hora bracht de stand op 2-0; twee vrijpionnen in een toren­eindspel werden de sterke Jan-Willem Duijzer teveel. Het werd zelfs 3-0 door een typische Jaap-overwinning tegen de ook niet zwakke John Pouwels: opgebouwde druk goed uitgebuit. Willem-Jan vlocht nog enkele mooie mat­motieven in de stelling doch zijn tegenstander onderkende de dreigingen en ging er met de winst vandoor.

Inmiddels had Pieter er in een paard­eindspel een pion bij ingeschoten en stond Kees - ook in een paardeindspel - nog te keepen. Bij Ricardo werd afgewikkeld naar een spel met toren tegen vijandelijk paard en loper; ook hier was creativiteit geboden.

Gelukkig had Toine-Gerard sluw een pion veroverd: een kwestie van techniek die hem bleek toevertrouwd: 4-1. Door ons in de andere partijen aangeboden remises werden afgeslagen, deels vanwege de stand in de wedstrijd, deels vanwege de kansen die er voor de Zoetermeerders nog wel degelijk leken te zijn.

De overwinning werd uiteindelijk binnengehaald door Pieter, die zijn paard­eindspel ondanks de ingeleverde pion remise hield! Ook Kees slaagde erin zijn eindspel remise te houden, terwijl Ricardo in de tijdnood­fase een paard won en vervolgens de partij gedecideerd naar winst leidde.

Volgende wedstrijd op 14 februari thuis tegen WSC.

 DSC42007-Botwinnik 119226-2
1Kees van der Meer2011-R. s’Jacob1882½-½
2Ricardo Slaa2087-S. Buchly19651-0
3Hora Vlam2119-J.W. Duijzer20751-0
4Jan-Pieter de Vries1932-A. Middelkoop17931-0
5Toine Prangers2020-F.H. Middelkoop18651-0
6Jaap Flohil2011-S.J.H.M. Pouwels20431-0
7Pieter Goossens1937-A. Goudriaan1936½-½
8Willem-Jan van den Broek1935-R. Mulders18190-1


Zie de stand.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Upperdog on 01-02-2011 at 15:25.

01-02-2011 08:13 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was te verwachten dat het team van Botwinnik 1, dat vorig jaar door toedoen van DSC3 degradeerde uit de KNSB, er alles aan zou doen om hier tegen DSC4 zijn gram te halen (gramschap is grote boosheid).
DSC4 was echter op volle oorlogssterkte, mede door de inbreng van invaller Vlam brachten we een gemiddelde rating van meer dan 2000 op de been. Er zijn teams in de KNSB die het met minder moeten doen!
Ik meende dat we de hele avond een gunstige uitgangspositie hadden. Ricardo Slaa, Hora Vlam, Jan-Pieter de Vries, Toine Prangers, Jaap Flohil en Willem-Jan van den Broek hadden een kansrijke positie; daarnaast hadden we aan drie of vier borden een tijdvoordeel van een half uur(!).
Toen Jan-Pieter en Hora Vlam (tegen hun sterkste man!) gewonnen hadden, rook ik de winst. Dan kan er op de borden nog veel misgaan, maar het leek me dat we bezig waren te winnen.

Mijn partij: ik heb zeer geconcentreerd zitten spelen en niet echt veel van de andere partijen gezien. Helaas veranderde door een onnauwkeurigheid waar Ricardo me na de partij op wees mijn iets betere stelling in een iets mindere stelling, tegen het eindspel. Ik had toen nog 31 minuten en mijn tegenstander slechts 7; ik heb een paar keer de tijd kunnen nemen om een variant zorgvuldig en correct uit te rekenen. Dat was nodig, maar ik had er de tijd voor. Dat leverde mij het begeerde remise-resultaat.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 01-02-2011 at 21:04.

01-02-2011 21:03 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller