Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC1 neemt 2 punten mee uit Helmond
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC1 neemt 2 punten mee uit Helmond Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In chronologische volgorde:

Wortel (2) was als eerste klaar. Hij kwam met zwart ogenschijnlijk prettig uit de opening, vooral omdat zijn tegenstander bakken met tijd verbruikte. De koningsstelling van wit werd opengebroken en Wortel won de witte dame. Het materiaal dat hij daarvoor moest inleveren stond vervolgens onderontwikkeld toe te kijken hoe de witte koning ook mat ging.

De score werd meteen gelijk getrokken door HSC, want Lisa (4) verloor. Na de opening leek wit het beste van het spel te hebben, maar hij deed volgens mij wat rare zetten. Lisa stelde haar paard echter krom op. Ze had hiermee een valide plan, maar had een sterke torenzet over het hoofd gezien. Daarna kwam wit sterk binnen en kon mat alleen met groot materiaalverlies worden afgekocht.

De enige remise werd vervolgens aangetekend door Jan-Pieter (8) Ik heb van deze partij weinig gezien, al had ik wel het idee dat JP met zwart niet veel te vrezen had in de opening. Verder hoorde ik nog dat de partij eindigde in eeuwig schaak.

Sebastiaan (5) zette DSC weer op voorsprong: 2½-1½. Als er een prijs was voor bizarre openingen, zou deze vast winnen. Na pak hem beet 15 zetten had zwart eigenlijk alleen zijn dame ontwikkeld. Wit (Sebas) had hiervoor slechts een schamel pionnetje geofferd. Net toen ik dacht dat zwart zijn zaakjes enigzins op orde leek te gaan krijgen ging Sebas er met geweld tegenaan. Uiteindelijk ging zwart over de dodelijk verzwakte zwarte velden mat.

De voorsprong werd uitgebreid door Bram (6). Ook deze partij kenmerkte zich door een ongezond tijdsverbruik. In een niet heel kritische siciliaan dacht wit erg lang na, waardoor Bram op een gegeven moment 50 minuten meer had en met zwart ogenschijnlijk geen problemen. Hierna heb ik een flinke fase gemist, maar na ongetwijfeld vele verwikkelingen werd er afgewikkeld naar een eindspel waar Bram een dame en 5 pionnen had tegen loper en toren en 4 pionnen. Na wat secure schaakjes werd een vrije a-pion gemaakt, hetgeen het pleit geloof ik beslechtte.

Bovengetekende (3) kon vervolgens de matchpunten gaan binnenhalen. Aanvankelijk had ik mij vergist in de opening. Ik was telkend met f5 aan het wachten totdat zwart zou beslissen of hij kort zou rokeren of niet. Uiteindelijk deed ik het toch, waarna zwart uiterlijk lang rokeerde. Zwart leek daarna even wat initiatief te krijgen, maar dit bleek binnen te perken te blijven. Na afruil nam wit de aanval weer over. Na twee pionoffers won ik uiteindelijk een stuk in ruil voor 3 pionnen, maar de zwarte koning had geen goed heenkomen, dus speelden de extra pionnen geen rol: 4½-1½! Morgen wellicht nog een fragmentje.

Joram en Martine speelden nu nog voor hun eigen resultaat. Joram (1) speelde tegen de plaatselijke FIDE-meester en kwam maar matig uit de opening. Zoals gewoonlijk investeert Joram dan wat tijd om de stelling te doorgronden. Vervolgens doet hij ondanks minder tijd en mindere stelling toch betere zetten dan zijn tegenstander en komt er uit. Ergens won hij een kwaliteit en daarna was het een technische klus. Dat was aan Joram wel toevertrouwd.
Martine (7) verging dat minder goed. De Wolga van haar tegenstander werd aanvankelijk prima geneutraliseerd volgens mij. Wel kon je je afvragen of Martine nog iets kon met haar extra pion, want zwart had alles aardig geblokkeerd. Naar verluidt overzag Martine daarna een Txa4 of zoiets en bleek haar afwikkeling naar een remise-toreneindspel daarna ook nog een lek te bevatten. Daarna was een nederlaag onafwendbaar, maar het deed alleen nog terzake voor de bordpunten.

Een goede overwinning al met al. Gezien het feit dat alle partijen tot minimaal vlak voor de tijdcontrole bezig waren was het wel spannend, maar de uitslag was geenszins geflatteerd. Bij de dames was er immers nog wel wat meer mogelijk.
In onze klasse was de topper tussen koploper Veenendaal en het sterke vlaggenschip van Pion Roosendaal. Dit eindigde in een 4-4 gelijkspel, waardoor Veenendaal en HMC Calder 2 nu samen aan kop gaan met 9 MP uit 5 ronden, op de voet gevolgd door ons met 8 MP. Qua bordpunten heeft Veenendaal een halfje meer dan ons en HMC een halfje minder. Het ontloopt elkaar allemaal niks, dus is er zeker nog wat mogelijk. Benieuwd of we volgende ronde tegen HMC 2 goede zaken kunnen doen!

 HSC2102-DSC Delft21632½-5½
1FM Ruben Venis2263-Joram op den Kelder22900-1
2Bart Dekker2256-Marten Wortel23070-1
3Guus Bollen2031-Martin Glimmerveen20670-1
4Jos van der Tol2111-Lisa Hortensius21481-0
5Gerard van de Kerkhof2020-Sebastiaan Smits21510-1
6Paul van Asseldonk2001-Bram van der Velden21410-1
7Maarten Smit2025-Martine Middelveld21351-0
8Hugo Faber2106-Jan-Pieter Vos2067½-½

08-01-2011 22:21 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een zeer geslaagd weekend! Vrijdagavond kerstdiner, altijd supergezellig, en zaterdag een overwinning. Zelf had ik na een zet of 10 nog maar een half uur op de klok, dus ik heb niet erg veel van de andere partijen gezien. Dus kan ik alleen iets over mijn eigen pot zeggen. Ik stond met wit uit de opening al snel slecht met weinig tijd, en was lekker bezig met blijven staan. Dit lukte, mijn tegenstander speelde onnauwkeurig en liet me eruitkomen. Vervolgens speelde ik in de eenzijdige tijdnoodfase (ik wel in tijdnood, hij niet) betere zetten en won ik eerst een pion, toen een kwaliteit en toen de partij.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

08-01-2011 23:08 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

edit: Verslag verplaatst naar nieuwsbericht

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 09-01-2011 at 15:02.

08-01-2011 23:22 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
De enige remise werd vervolgens aangetekend door Jan-Pieter (8) Ik heb van deze partij weinig gezien, al had ik wel het idee dat JP met zwart niet veel te vrezen had in de opening. Verder hoorde ik nog dat de partij eindigde in eeuwig schaak.

Bovenstaand fragment suggereert dat mijn partij een niemendalletje was. Met eeuwig schaak na 22 zetten was het dat ook, maar ik schrok wel even van een wit Lxh6 als een donderslag bij heldere hemel. Niemand had het aan zien komen. Het bleek niet goed, maar de weerlegging kon ik achter het bord niet vinden binnen de gestelde tijd (tenminste, ik moest nog 27 zetten Happy. Uiteindelijk had wit naar een iets beter eindspel kunnen afwikkelen, maar inmiddels had Faber nog minder tijd en besloot hij wijselijk tot eeuwig schaak.

Het kerstdiner was inderdaad leuk!

08-01-2011 23:32 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by jpfox
Bovenstaand fragment suggereert dat mijn partij een niemendalletje was.


Ik heb die fase gewoon totaal niet gezien omdat ik zelf aan de bak moest en jouw bord toch ook niet echt in de buurt stond :-)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 08-01-2011 at 23:39.

08-01-2011 23:39 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pauline van Nies Pauline van Nies is a Female
Oud-lid


geregistreerd: 04-03-2008
aantal berichten: 28

Thumb Up! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd van de nieuwsgierige fan!!!

In Zurich mocht ik o.a. GM Dreev in actie zien in het team waar ik normaal voor speel (was nu even gepasseerd door 3 GM's Knipoog. Het mocht niet baten, zij hadden wel verloren...

09-01-2011 11:39 Pauline van Nies is offline Send an Email to Pauline van Nies Search for Posts by Pauline van Nies Add Pauline van Nies to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank je Pauline, de beste wensen nog trouwens!
Hier is een analyse van mijn partij te vinden trouwens.

09-01-2011 13:29 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Pauline van Nies
Gefeliciteerd van de nieuwsgierige fan!!!

In Zurich mocht ik o.a. GM Dreev in actie zien in het team waar ik normaal voor speel (was nu even gepasseerd door 3 GM's Knipoog. Het mocht niet baten, zij hadden wel verloren...

Jij had toch nog 100% en dan word je gepasseerd door een GM? Knipoog

10-01-2011 08:39 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hierbij het verslag van HSC:

Quote

Verslag van HSC - Maarten Smit
Op zaterdag 8 januari traden we aan tegen het sterke DSC uit Delft, de nieuwe externe club van ons lid Sebastiaan Smits. Dat het een moeilijke klus zou worden tegen dit jonge team was vantevoren wel duidelijk. En hoewel vier van de acht partijen tot na de eerste tijdcontrole duurden, konden we een flinke nederlaag niet voorkomen.
Bart was vandaag niet in goede doen. Waar dat aan lag is onduidelijk, maar het zou natuurlijk kunnen dat hij geļmponeerd was door het fraaie T-shirt van zijn tegenstander, die daarmee blijk gaf van een uitstekende muzikale smaak. Hoe dan ook, Bart dacht extreem lang na in de opening en kwam in het middenspel in flinke tijdnood. Toen de g-lijn geopend werd kon zijn opponent vernietigend toeslaan op g2.
Jos bracht de stand in evenwicht door met dame en toren de zwarte koningsstelling binnen te dringen. De arme zwarte koning zocht een veilig heenkomen in het centrum, maar werd daar vervolgens onder vuur genomen. De zwartspeelster kon hierna niet voorkomen dat Jos een beslissende materiėle voorsprong verkreeg.
Hugo had zichzelf maar weer eens op bord 8 geplaatst teneinde onderhand zijn eerste externe overwinning van dit seizoen te kunnen behalen. Maar na een volkomen absurd loperoffer op h6 hield ik mijn hart alweer vast. Gelukkig reageerde zijn tegenstander niet adequaat. In plaats van het offer onmiddellijk aan te nemen en daarna een vrijwel gewonnen stelling over te houden, koos hij ervoor een tussenzet te spelen die hem weliswaar een volle toren opleverde, maar Hugo ook rommelkansen bood. De witte dame kreeg een mooie centrale positie en toen bleek dat er niet meer witte stukken bij de koningsaanval konden worden betrokken, koos hij wijselijk voor eeuwig schaak.
In het HSC-onderonsje tussen Sebastiaan en Gerard kon laatstgenoemde het niet nalaten enkele pionnen te snoepen. Dat hij daarmee zijn ontwikkeling totaal verwaarloosde boeide hem blijkbaar niet. Op een bepaald moment had de witspeler keurig gerokeerd en waren al zijn stukken ontwikkeld, terwijl Gerard eigenlijk alleen zijn dame in het spel had gebracht. Dit kon haast niet goed gaan en Sebastiaan profiteerde inderdaad, net toen leek dat Gerard alsnog controle over de stelling zou krijgen.
Zoals gezegd duurden de overige partijen tot na de eerste tijdcontrole. Maar de nederlaag begon zich reeds af te tekenen, helemaal nadat Paul zijn partij verloor. Hij leek na de opening best een aardige aanvalsstelling te hebben opgebouwd, maar het kostte zoals gewoonlijk weer zeeėn van tijd. Die tijd kwam hij in het vervolg tekort en hij moest weldra zijn dame geven voor toren en loper. Het resterende eindspel was verloren en hoewel Paul het nog wel een tijdje probeerde, zat er dit keer geen miraculeuze ontsnapping in.
De partij van Guus leek me vrij ingewikkeld. Na de tijdcontrole had hij een pionnetje meer, maar de witte stelling leek me toch te prefereren. Zijn opponent offerde een tweede pion, maar kon hierna geforceerd een stuk buitmaken. Guus had inmiddels drie pionnen voor het stuk, maar kon niet voorkomen dat de laatst overgebleven witte pion het vonnis velde. De teamnederlaag was hiermee een feit.
Op bord 1 kwam er vervolgens nog een nul bij. Ruben had na de opening een mooie stelling verkregen, maar ergens moet hij in de fout zijn gegaan. Hij verloor in ieder geval een kwaliteit en toen zijn tegenstander met zwaar materieel de zevende rij veroverde, was het afgelopen.
Mijn partij duurde bijna de volle zes uur. Ik had met mijn Wolga bijzonder weinig bereikt en stond na de veertigste zet mijn gambietpion nog altijd achter. Toch had ik de stelling aardig dichtgemetseld en zag eigenlijk ook geen kansen voor mijn opponente om iets te bereiken. Op zet 42 kreeg ik de kans die je in elke partij krijgt en ik greep die met beide handen aan. Een schijn torenoffer resulteerde in pionwinst, waarna de balans weer in evenwicht was. Mijn tegenstandster was het spoor echter bijster en liet toe dat ik kon afwikkelen naar een gewonnen toreneindspel. Alleen gehinderd door een harde boer van een niet nader te noemen tweedeteamlid en een aangeboden pilsje door een niet nader te noemen voorzitter, die daarmee blijkbaar aan mijn tegenstandster duidelijk wilde maken dat het tijd was om op te geven, slaagde ik er in het punt te pakken en daarmee de teamnederlaag iets draaglijker te maken.

10-01-2011 13:39 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Sebastiaan
DSC-lid


geregistreerd: 07-10-2010
aantal berichten: 8

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joram, zoals verwacht is je broodtrommel vol groente in Helmond niet onopgemerkt gebleven. Prodent

10-01-2011 20:46 Sebastiaan is offline Send an Email to Sebastiaan Search for Posts by Sebastiaan Add Sebastiaan to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller