Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Discussie implementatie Keizersysteem 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (6): [1] 2 3 next » ... last » Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Jan Willem Jan Willem is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-05-2003
aantal berichten: 18

Discussie implementatie Keizersysteem Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ondanks dat ik op zich een fan ben v/h keizersysteem, denk ik dat bij DSC gekozen is voor een implementatie die vreemde consequenties oplevert, zoals evident blijkt uit de tussenstand na 4 ronden.
Aangezien dit een forum is, is dit misschien de juiste plaats een discussie over het reglement te voeren.

Zelf zou ik een paar suggesties ter verbetering willen doen:
Punt 10) Wanneer men zich afmeldt bij de competitieleider krijgt men de eerste 7 keer een vergoeding. De eerste 3 maal krijgt men 4/6 deel van de eigen waarde, daarna 2 maal 3/6 deel van de eigen waarde en tenslotte 2 maal 2/6 deel van de eigen waarde.
Suggestie: maak hier 1/3 van voor elke keer een speler zich afmeldt. Dat voorkomt raar hoge noteringen aan het begin van de competitie van spelers die zich vaak afmelden, en raar lage noteringen van spelers die zich vaak afmelden aan het einde v/d competitie.

Punt 6) Bij een verlies krijgt men 1/6 van de waardepunten van de tegenstander erbij
Suggestie: maak hier gewoon 0 punten van. De natuurlijke verhouding tussen verlies, remise en winst van 0:1:2 wordt dan weer hersteld. Ik heb begrepen dat deze regel in het leven is geroepen om het spelen in de interne te stimuleren, maar dat kan volgens mij beter door een lagere waardering voor het afmelden (vorig punt).

Punt 2) Aan de hand van de eindstand van het afgelopen seizoen krijgt iedere speler een waarde toegekend. De hoogste waarde is voor de clubkampioen en bedraagt 99. De nummer twee krijgt 98, de nummer drie 97, enzovoorts.
Suggestie: Verhoog voor alle spelers dit waardecijfer. De verhouding tussen de top en de staart is nu zoek; voor het winnen tegen de nummer 84 krijg je nu maar 16 punten, ongeveer 6(!) keer zo weinig als voor het winnen tegen nummer 1. Natuurlijk moet er een verschil zijn (dat is het idee van het keizersysteem), maar een verhouding van 2 a 3 keer lijkt me beter. Als waardecijfer voor de nummer 1 zou je dus bv. beter 150 kunnen nemen.

Misschien kan de interne wedstrijdleider deze suggesties eens doorrekenen (kwestie van een paar parameters veranderen) om te zien of ze de gewenste verbetering (meer logische stand) tot gevolg hebben. Ook ben ik benieuwd naar de mening van andere leden over het voorgaande.

__________________
Een vriendelijke groet,
Jan Willem

09-10-2003 15:53 Jan Willem is offline Send an Email to Jan Willem Homepage of Jan Willem Search for Posts by Jan Willem Add Jan Willem to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om te beginnen. Ik heb de vorige draad gesloten omdat het voorkomt dat deze discussie zich in beide voortzet.

Als je stelt dat (en anderen deden dat ook) dat het raar is dat mensen die niet gespeeld hebben na 4 ronden bovenaanstaan kan ik niet anders dan dit beämen. Wat ik wel wil opmerken is dat jouw suggesties dat maar deels gaan veranderen. Sterker dat eerste effect doet zich pas voor wanneer spelers in questie ook daadwerkelijk gaan spelen. Ze zullen dan (mits ze geen 100%) binnen zeer afzienbare tijd (een ronde of 2/3) op de plaats staan waar ze horen.

Quote

en raar lage noteringen van spelers die zich vaak afmelden aan het einde v/d competitie.

Dit effect zal naar mijn inzicht niet gaan plaatsvinden.

Quote

Verhoog voor alle spelers dit waardecijfer. De verhouding tussen de top en de staart is nu zoek; voor het winnen tegen de nummer 84 krijg je nu maar 16 punten, ongeveer 6(!) keer zo weinig als voor het winnen tegen nummer 1.

Helaas, maar dit is onjuist. In het reglement staat misschien wel 99, maar er wordt gerekent met 120. Een goede vuistregel is namelijk inderdaad 3:2. Arno had nog niet de moeite genomen om deze waarden in het reglement te weizigen. (En nu niet de mogelijkheden)

Rest de vraag die sommige mensen zich misschien stellen: Waarom staan die mensen al in de ranglijst? Het komt zo uit de output van het programma. Ik heb Arno aangeboden om het scriptje de mensen die nog niet gespeeld hebben niet weer te geven, maar hij zag daar niet veel in met het argument dat het 'probleem' zichzelf vanzelf opheft...

En daar ben ook ik van overtuigd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-10-2003 19:27 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Ranglijst Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vinden jullie het zielig Huil Huil voor Michiel dat hij na vier ronden hard werken - drie overwinningen en een remise tegen de clubkampioen - van de kop van de ranglijst na de vierde ronde is verdrongen door vier meelifters die nog niets hebben laten zien?
Ik vermoed dat Michiel er wel tegen kan.

Laat de wedstrijdleider maar uitleggen dat meeliften op den duur minder voordeel oplevert, en dat een aanpassen van de regeling buiten de ALV 'not done' is.

En daar hebben we zowaar Koots! Wat vindt U, Koots? Tevreden: 'Regelment anders? Dat kolderschaak!'

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

10-10-2003 09:34 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoewel de stand op het ogenblik anders doet vermoeden denk ik dat veel spelen op den duur toch meer punten gaat opleveren. De huidige stand ziet er (op zijn minst vreemd) uit. Ook de ranglijst <= 1800 en <= 1500 levert een beeld op van niet-spelers die bovenaan staan.

Ik ben het met Kees eens dat je niet halverwege de wedstrijd de regels moet veranderen. Laten we rustig het systeem de tijd geven, om zichzelf te bewijzen.

Wat ik echter niet begrijp is hoe de niet-spelers zoveel punten kunnen krijgen.

De huidige lijstaanvoerder heeft na 4 ronden 480 punten. Dit is opgebouwd uit 4 keer niet spelen en levert als vermenigvuldigingsfactor (3 * 4/6) + 3/6 = 2,5.

480/2,5 = 192 Oftewel de lijstaanvoerder heeft een waarde van 192. En dit is ruim meer dan de 120 die eerder als hoogste waarde is genoemd. Wellicht dat de deskundigen dit kunnen uitleggen

10-10-2003 10:03 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waar het mij om gaat, is dat op deze stand ook de indeling van een volgende ronde gebaseerd is. Nu kan het heel goed zijn, dat je door een overwinning daalt i.p.v stijgt (b.v. omdat je tegenstanders uit voorgaande ronde allemaal verliezen). En zodoende krijg je weer 'slechtere' tegenstanders. Dat is toch wel erg raar..
In mijn geval zou ik in de volgende ronde niet tegen de echte nummer 2 spelen, maar tegen 1 van de 4 spelers die met 0 uit 0 bovenaan staan.

Michiel

10-10-2003 10:15 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Jan Willem Jan Willem is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-05-2003
aantal berichten: 18

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Reactie op commentaar:

Corniel:
Dit effect zal naar mijn inzicht niet gaan plaatsvinden.

Regl.:Wanneer men zich afmeldt bij de competitieleider krijgt men de eerste 7 keer een vergoeding. Daarna dus niet meer, waardoor mensen die zich vaker afmelden snel zullen zakken.

Corniel:
Helaas, maar dit is onjuist. In het reglement staat misschien wel 99, maar er wordt gerekent met 120.

Gelukkig maar, dat is al een stap in de goede richting!

Corniel:
Rest de vraag die sommige mensen zich misschien stellen: Waarom staan die mensen al in de ranglijst? Het komt zo uit de output van het programma. Ik heb Arno aangeboden om het scriptje de mensen die nog niet gespeeld hebben niet weer te geven,

Ik stelde me die vraag niet. Mensen uit de ranglijst halen is wel een hele vreemde oplossing. Bovendien is de hoge stand van mensen die nog geen enkele keer gespeeld hebben slechts onderdeel van het probleem.
Andere rare verschijnselen:
-Camile Hol staat met 0 uit 1 boven Joram op den Kelder met 3 uit 3
-Ikzelf ben na mijn laatste overwinning van 10 naar 15 gezakt.
Enz.

Corniel:
maar hij zag daar niet veel in met het argument dat het 'probleem' zichzelf vanzelf opheft...
En daar ben ook ik van overtuigd.

Ik ben het met je eens dat uiteindelijk alles wel op zijn pootjes terechtkomt, wat de mensen die zich afmelden betreft, al was het maar omdat de beloning voor afmelden aflopend is. Dit is echter geen reden om de onlogische tussenstanden, gebaseerd op een te hoge waardering voor afmelden aan het begin, niet te corrigeren.
Tussenstanden zijn belangrijk, omdat de indeling erop gebaseerd is!
Dit is ook o.a. de reden voor bovengenoemde verschijnselen. Ondanks een hoge score is het mogelijk slechte tegenstanders (die nog weinig gespeeld hebben) te blijven treffen, waardoor het moeilijk is te stijgen.

Winfvdm:
Laat de wedstrijdleider maar uitleggen dat meeliften op den duur minder voordeel oplevert, en dat een aanpassen van de regeling buiten de ALV 'not done' is.

Dat laatste is (gelukkig) al gebeurd door de verhoging van het waardecijfer van de nummer 1 naar 120.

Albert:
Ik ben het met Kees eens dat je niet halverwege de wedstrijd de regels moet veranderen. Laten we rustig het systeem de tijd geven, om zichzelf te bewijzen.

Misschien is het nu idd het beste te wachten met verbeteringen tot volgend jaar, maar wat mij betreft heeft het systeem al bewezen niet goed te functioneren, daar een goed systeem ook aan het begin logische standen produceert.

Albert:
480/2,5 = 192 Oftewel de lijstaanvoerder heeft een waarde van 192. En dit is ruim meer dan de 120 die eerder als hoogste waarde is genoemd. Wellicht dat de deskundigen dit kunnen uitleggen

Van die 480 moet je (waarschijnlijk) nog de punten aftrekken waarmee de persoon is begonnen. Maar dan kom je nog te hoog uit. Misschien heeft de bas een regl. punt gekregen; hij was ingedeeld tegen michielsen afg. maandag. Maar dan klopt het nog niet.
Misschien kan Arno dit uitleggen?

__________________
Een vriendelijke groet,
Jan Willem

10-10-2003 14:03 Jan Willem is offline Send an Email to Jan Willem Homepage of Jan Willem Search for Posts by Jan Willem Add Jan Willem to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ten eerste Jan Willem, gebruik aub [QUOTE ] [/QUOTE ] blokken, dat leest een stuk handiger...

Quote

Afkomstig van Jan Willem
480/2,5 = 192 Oftewel de lijstaanvoerder heeft een waarde van 192. En dit is ruim meer dan de 120 die eerder als hoogste waarde is genoemd. Wellicht dat de deskundigen dit kunnen uitleggen

Ook dit is onjuist.

Eerst de feiten dan de speculaties:
Patick heeft 120 punten opstart punten (deze verdwijnen na de 5e ronde)
Heeft 3 x bye van 4/6 eigen waarde en 6/6 eigenwaarde wegens niet opkomen dagen tegenstander.
Dat is dus 120 + 4/6 * 3 * 120 + 120 = 480 en dat klopt wel.

Toegegeven, ik heb ook mijn twijfels bij de huidige stand, maar elk nieuw systeem - en we hebben dit jaar een nieuw systeem in de vorm van een ander programma - vraagt wat tijd. Als je iemand - de wedstrijdleider in dit geval - die tijd niet gunt, tja, dan weet ik het ook niet meer.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-10-2003 14:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Jan Willem Jan Willem is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-05-2003
aantal berichten: 18

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik gun Arno alle tijd. De enige reden dat ik deze discussie begonnen ben is dat we een systeem hebben dat verbetering behoeft. Ik heb daarom een paar suggesties gedaan en was en ben benieuwd naar reacties van andere leden. Begrijp de reactie van Corniel dan ook niet.

__________________
Een vriendelijke groet,
Jan Willem

10-10-2003 14:54 Jan Willem is offline Send an Email to Jan Willem Homepage of Jan Willem Search for Posts by Jan Willem Add Jan Willem to your Buddy List
Jan Willem Jan Willem is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-05-2003
aantal berichten: 18

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Patick heeft 120 punten opstart punten (deze verdwijnen na de 5e ronde)


Even om de quote te proberen. En om een suggestie te doen. De opstartpunten de eerste vijf ronden dienen volgens mij om de stand enigszins te stabiliseren, dwz de sterke spelers niet te hard te laten dalen en de zwakke niet te snel te laten stijgen. Als deze opstartpunten echter herberekend worden vervalt dit effect. (En heeft het eigenlijk bijna geen effect).
De suggestie is dus om de opstartpunten niet her te berekenen.

__________________
Een vriendelijke groet,
Jan Willem

10-10-2003 15:29 Jan Willem is offline Send an Email to Jan Willem Homepage of Jan Willem Search for Posts by Jan Willem Add Jan Willem to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met dat herberekenen van de opstartpunten ging het volgens mij dus mis. Red Face Frons Red Face

En daar hadden jouw suggesties niets aan veranderd. Het gaat hier - mijnsinziens - om een menselijke fout, of een verkeerde implementatie van een goed idee in het programma. Daar is tijdelijk niets aan te veranderen. Daar kan men dus heel lang over gaan muggenziften en men kan het laten het heeft geen zin.

En als men het dan ook nog via een medium doet waar de belanghebbende - Arno - tijdelijk niet bij kan...

En het systeem hoeft geen verbetering. Zie eerder punt. Je maakt een grote fout door te denken dat de niet wenselijke ranglijst een fout is van het systeem, maar van foutief handelen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-10-2003 15:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Jan Willem Jan Willem is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-05-2003
aantal berichten: 18

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, ik ben het op (bijna) alle punten volledig met je oneens...

__________________
Een vriendelijke groet,
Jan Willem

10-10-2003 16:07 Jan Willem is offline Send an Email to Jan Willem Homepage of Jan Willem Search for Posts by Jan Willem Add Jan Willem to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je zult mij niet horen klagen, als één van de mindere spelers, wanneer ik tegen een hoger geplaatste speler uit moet komen. Dat vind ik alleen maar leuk. Tevreden
Ik kan me echter heel goed voorstellen dat mensen die er meer belang bij hebben dan ik (Michiel, bijvoorbeeld) behoefte hebben om hier een discussie over te hebben. En dan is juist een medium als dit bij uitstek geschikt.
Het feit dat Arno er nu even niet aan mee kan doen doet daar niets aan af - die discussie wordt dan zonder hem gevoerd.
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen Arno van harte de tijd gunt om, wanneer hij weer online is, de hier verzamelde meningen tot zich te nemen en zich in de discussie te mengen. Inmiddels zal er dan een beeld zijn van de meningen van diegenen die van dit medium gebruik kunnen maken.
Dit bericht is dus geplaatst om, hoewel het mij persoonlijk niets kan schelen, steun te betuigen aan diegenen die menen dat er door dit systeem misschien een vorm van competitievervalsing ontstaat en daarover hun stem willen laten horen. Moet kunnen.
Regels veranderen kan niet zomaar, maar elke dag dat je wacht met een discussie als deze is er één die ons weer een dag verder in de tijd, en dus dichter bij de volgende competitieronde brengt. En de volgende.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-10-2003 00:07 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik herhaal mijn standpunt:

Quote

Originally posted by Corniel
Het gaat hier - mijnsinziens - om een menselijke fout.

Arno heeft de ranglijst opnieuw uitgerekend... En dat had niet moeten doen. Als je nu nog een keer de ranglijst voor ronde 1 uitrekend en dan alle uitslagen doorrekend komt - schat ik zo in - een ranglijst uit - die iedereen kan behagen...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-10-2003 09:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een snelle blik op de ranglijst leerde mij dat ik, hoewel je natuurlijk met 0 uit 2 nooit hoog kan staan, twee-na-laatste sta. Akkoord, misschien kan dat.
Alhoewel..Koert ter Veen heeft 0 uit 2 en 60 punten meer, Astrid Micheel heeft 0 uit 2 en 140 punten meer.
Peculiar...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

11-10-2003 12:24 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien een idee?

Bij SV Leiderdorp gebruikten wij altijd de rating-gedeeld-door-tien als keizerwaarde.

13-10-2003 09:26 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
gebruikten wij altijd de rating-gedeeld-door-tien als keizerwaarde.

Lijkt mij wat gekunseld, maar goed. Sterker nog dan zouden de verschillen in waardepunten nog kleiner zijn. Dan gaat de ranglijst (zeker in het begin) toch veel harder op en neer?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-10-2003 10:01 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Rekenvoutjes Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Het gaat hier - mijnsinziens - om een menselijke fout.


Prachtig! Genieten!
Vroeger schreef ik wel eens een rubriek 'Rekenvoutjes'. Die rubriek is opgeheven. Help! Wat nu? We gaan het Keizersysteem spelen! We verheffen de Vout tot systeem. Geweldig! Ik maak school!

Ik heb overigens weinig moeite met de situatie, als ik op maandag maar lekker een potje kan spelen.
Een grappige consequentie van onverwachte indelingen is, dat je tegen mensen speelt waar je anders zelden tegen speelt. Afgelopen maandag voor het eerst sinds tijden tegen Rekveldt gespeeld, en met hem bijgekletst. Was heel plezierig.
Dank je wel, wedstrijdleider!
winfvdm

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

13-10-2003 11:08 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, ik ben er weer! Hoera! Na twee-en-een-halve week zonder internet staat er een volledig vernieuwde pc te ronken. Uw wedstrijdleider is nu nog sneller!

Zo, eens kijken. Pffffff: U heeft 30 mailtjes... Kreun.

Hehe, nou eens op ons forum kijken. Hé, een draad over Keizer. En nog 5 sterren ook. Leuk!? En 16 replies... O jee, ben ik afgezet? Lach

Quote

Originally posted by winfvdm
Prachtig! Genieten!
Vroeger schreef ik wel eens een rubriek 'Rekenvoutjes'. Die rubriek is opgeheven. Help! Wat nu? We gaan het Keizersysteem spelen! We verheffen de Vout tot systeem. Geweldig! Ik maak school!


Hrm, tijd voor een docent geloof ik. Laat ik eens een poging wagen! Tong

Allereerst dank voor alle kritiek/suggesties. We draaien keizer nu voor het tweede seizoen, maar dat wil zeker niet zeggen dat alles perfect verloopt. Zoals uit deze draad wel blijkt. En suggesties voor verbeteringen zijn altijd welkom uiteraard!

Ik zal proberen alle gestelde vragen en suggesties te behandelen. En dan niet zeuren dat ik langdradig ben he! Lach

Quote

Originally posted by Jan Willem
Punt 10) Wanneer men zich afmeldt bij de competitieleider krijgt men de eerste 7 keer een vergoeding. De eerste 3 maal krijgt men 4/6 deel van de eigen waarde, daarna 2 maal 3/6 deel van de eigen waarde en tenslotte 2 maal 2/6 deel van de eigen waarde.
Suggestie: maak hier 1/3 van voor elke keer een speler zich afmeldt. Dat voorkomt raar hoge noteringen aan het begin van de competitie van spelers die zich vaak afmelden, en raar lage noteringen van spelers die zich vaak afmelden aan het einde v/d competitie.

Quote

Originally posted by Michiel
Waar het mij om gaat, is dat op deze stand ook de indeling van een volgende ronde gebaseerd is. (...) In mijn geval zou ik in de volgende ronde niet tegen de echte nummer 2 spelen, maar tegen 1 van de 4 spelers die met 0 uit 0 bovenaan staan.


De keuze voor deze aflopende vergoedingen is niet echt gebruikelijk voor zover ik weet. De achterliggende reden is om opkomst te stimuleren. Als je je vaak afmeldt krijg je steeds minder vergoeding. Een gevolg is inderdaad dat er bepaalde mensen erg hoog staan nu, zonder dat ze hebben gespeeld. Aan kop zelfs. Ik begrijp dat dit rare gezichten oplevert, het was ook een niet voorzien effect. Ik kan de regels niet zomaar veranderen, maar ik heb in onvoorziene gevallen wel de mogelijkheid in te grijpen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik vermoed dat ik de vergoedingen voor de eerste drie byes (tijdelijk) ga verlagen van 4/6 naar 3/6. Er rolt dan een "normale" stand uit de bus. Uiteraard volgt er dan op een bepaald moment een herberekening; iedereen houdt recht op drie maal 4/6 als vergoeding. Halverwege het seizoen lijkt me een mooi moment. Een beetje geïmproviseerd, maar mijns inziens binnen de regels. En gelukkig niet veel werk. Dit weekend zal ik de definitieve aanpassingen op de site plaatsen.

Quote

Originally posted by Jan Willem
Punt 6) Bij een verlies krijgt men 1/6 van de waardepunten van de tegenstander erbij
Suggestie: maak hier gewoon 0 punten van. De natuurlijke verhouding tussen verlies, remise en winst van 0:1:2 wordt dan weer hersteld. Ik heb begrepen dat deze regel in het leven is geroepen om het spelen in de interne te stimuleren, maar dat kan volgens mij beter door een lagere waardering voor het afmelden (vorig punt).


Ook de 1/6 bij verlies is een stimulans voor opkomst. Het is een keuze. Natuurlijk kan je je afvragen of je met vergoedingen alleen niet al genoeg stimuleert. Ik zou zeggen: hoe meer stimulansen, hoe beter. En ik weet ook niet of je heel veel waarde moet hechten aan een natuurlijke verhouding zoals je die omschrijft. Die is bijvoorbeeld in het voetbal ook losgelaten om een bepaald effect te stimuleren.

Quote

Originally posted by Jan Willem
Punt 2) Aan de hand van de eindstand van het afgelopen seizoen krijgt iedere speler een waarde toegekend. De hoogste waarde is voor de clubkampioen en bedraagt 99. De nummer twee krijgt 98, de nummer drie 97, enzovoorts.
Suggestie: Verhoog voor alle spelers dit waardecijfer. De verhouding tussen de top en de staart is nu zoek; voor het winnen tegen de nummer 84 krijg je nu maar 16 punten, ongeveer 6(!) keer zo weinig als voor het winnen tegen nummer 1. Natuurlijk moet er een verschil zijn (dat is het idee van het keizersysteem), maar een verhouding van 2 a 3 keer lijkt me beter. Als waardecijfer voor de nummer 1 zou je dus bv. beter 150 kunnen nemen.


In het reglement stond inderdaad nog 99. Dat getal was ingegeven door de beperkingen van het programma dat vorig jaar in gebruik was, en al knippend en plakkend in het voorstel blijven staan. Gebruikelijk is om de nummer 1 ongeveer 1,5 keer zoveel aantal punten te geven van als er deelnemers zijn. In het nieuwe programma is dit mogelijk, en heb ik dat ook meteen zo ingesteld. In het reglement staat nog anders, maar ik hoop dat Kees me kan vergeven dat ik de reglementen op dat punt aanpas om de competitie prettiger te laten verlopen. Heilig boontje Daarnaast groeit het aantal namen in de deelnemerslijst dusdanig (we zitten voor de komende week op 86) dat ik me af moet vragen of ik niet nog hogere waarden had moet kiezen.

Quote

Originally posted by Albert
Wat ik echter niet begrijp is hoe de niet-spelers zoveel punten kunnen krijgen. De huidige lijstaanvoerder heeft na 4 ronden 480 punten. Dit is opgebouwd uit 4 keer niet spelen en levert als vermenigvuldigingsfactor (3 * 4/6) + 3/6 = 2,5. 480/2,5 = 192 Oftewel de lijstaanvoerder heeft een waarde van 192. En dit is ruim meer dan de 120 die eerder als hoogste waarde is genoemd. Wellicht dat de deskundigen dit kunnen uitleggen


De uitleg die Corniel heeft gegeven klopt. Iedereen begint met het aantal punten dat hij als waardepunten heeft. Gert als clubkampioen met 120 dus. Deze kan ik helaas niet vast zetten naar mij is gebleken, ook de startputen worden herberekend. Deze startpunten verdwijnen weer na de komende ronde. Voor Patrick geldt dat hij dus 120 startpunten heeft. Verder heeft hij 3 byes opgenomen, en een keer kwam zijn tegenstander niet. Dus 3 maal 4/6 + een maal 6/6 van zijn eigen waardepunten.

Quote

Originally posted by Corniel
Rest de vraag die sommige mensen zich misschien stellen: Waarom staan die mensen al in de ranglijst? Het komt zo uit de output van het programma. Ik heb Arno aangeboden om het scriptje de mensen die nog niet gespeeld hebben niet weer te geven, maar hij zag daar niet veel in met het argument dat het 'probleem' zichzelf vanzelf opheft...


De mensen staan in de ranglijst omdat ze hebben aangegeven dat ze (een aantal keer) mee willen spelen, dan wel mee willen kunnen spelen. Iedere keer spelers toevoegen als ze voor het eerst meedoen is vervelend. Maar dan kunnen ze uiteraard ook niet uit de ranglijst worden verwijderd! Ze zijn namelijk van belang bij de indeling.

Quote

Originally posted by Marco
Een snelle blik op de ranglijst leerde mij dat ik, hoewel je natuurlijk met 0 uit 2 nooit hoog kan staan, twee-na-laatste sta. Akkoord, misschien kan dat.
Alhoewel..Koert ter Veen heeft 0 uit 2 en 60 punten meer, Astrid Micheel heeft 0 uit 2 en 140 punten meer.
Peculiar...

Quote

Originally posted by Jan Willem
Andere rare verschijnselen:
-Camile Hol staat met 0 uit 1 boven Joram op den Kelder met 3 uit 3
-Ikzelf ben na mijn laatste overwinning van 10 naar 15 gezakt.
Enz.


Ik ga even niet kijken hoe dit allemaal komt. Vermoedelijk een combinatie van een hoge of lage positie in de eindstand van het vorig seizoen gecombineerd met verlies tegen tegenstanders die ook erg laag staan. Zeker in het begin zal de stand behoorlijk "raar" doen, omdat de verschillen in de stand nog klein zijn en ieder resultaat een behoorlijke invloed heeft. Hoe meer ronden er worden gespeeld, hoe minder groot de stijgingen en dalingen zullen zijn.

Quote

Originally posted by Martin
Misschien een idee?
Bij SV Leiderdorp gebruikten wij altijd de rating-gedeeld-door-tien als keizerwaarde.


Een keuze die ik niet zou maken. Laat iedereen maar bewijzen dat hij of zij zijn of haar rating waard is in plaats van er puntjes voor te krijgen! GrijnsLach Daarnaast verhelpt het denk ik problemen met niet spelende spelers niet.

Hopelijk ben ik niets vergeten. Zo wel, dan zie ik dat vermoed ik wel op dit forum. Alle suggesties blijven uiteraard welkom, en ik kan nu ook weer wat sneller reageren. En nu ga ik thee zetten, ik krijg een droge keel van al dat doceren! Grijns

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-10-2003 12:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Micheel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Marco meldde:

Quote

Alhoewel ... Koert ter Veen heeft 0 uit 2 en 60 punten meer, Astrid Micheel heeft 0 uit 2 en 140 punten meer.

Astrid heeft niet 0 uit 2, maar twee remises Draaiend hoofd
Dat maakt enige graden van verschil, jonge vriend!
winfvdm

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

17-10-2003 13:30 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De "aangepaste" stand staat nu op de site. De vergoedingen voor de eerste 3 byes zijn tijdelijk verlaagt van 4/6 naar 3/6. Na ronde 13 zullen ze weer worden verhoogd naar 4/6, zodat iedereen krijgt waar hij of zij recht op heeft. Op deze manier is het probleem van de niet-spelende koplopers in ieder geval opgelost.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-10-2003 15:19 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Pages (6): [1] 2 3 next » ... last »  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller