Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Discussie implementatie Keizersysteem 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (6): « first ... « previous 2 3 [4] 5 6 next » Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Twee interne competities (ook nog op maandag en dinsdag) wordt me teveel.

07-12-2004 11:43 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lijkt me een goed plan, Michiel.

Net zoals ik qua niveau beter pas bij de interne van DSC, past de interne van LSG juist beter bij jou.

Niettemin verwachten we je nog wel af en toe op de maandagavond.

Is het niet om te schaken, dan voor een biertje en een onmisbaar Willempie .

Maar das logisch. Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-12-2004 14:51 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na aanleiding van de huidige stand:
Henrik staat 3e met 3 partijen (66,67%), Arno staat 7e met 4 partijen (50,00%) en ik sta 17e met 6 partijen (41,67%).

Het lijkt er op dat het krijgen van vergoedingen (met uitzondering van de afmeldingen) zeer lucratief is. Misschien wel iets te lucratief? Want zeg nu zelf: met een tpr van 1750 hoor je (ik in dit geval dus) niet op plaats 17 thuis.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-02-2005 21:15 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is zowiezo nodig om het systeem verder onder de loep te nemen. Afgezien van Henrik en mezelf (we spelen met DSC3 erg veel externe wedstrijden op maandag dit jaar) is het ook een probleem dat mensen als Michiel van Wissen, Erwin Casareno, Arend Bosma, enz. moeizaam weer omhoog komen nadat ze een slechte start hadden. Ook dat is niet de bedoeling.

Over mijn eigen lijstje, 13 ronden:
1 x bar (4/6)
1 x scheidsrechter (4/6)
1 x bye (2/6)
5 x DSC3 (3 thuis, 2 uit op maandag) (4/6)
1 x HSB beker (4/6)
4 x interne
Dan tikt het qua vergoedingen wel lekker aan ja. En ik begon ook vrij hoog in de stand, omdat ik vorig jaar ook hoog stond. Dat laatste geldt ook voor Henrik.

Overigens, komende maandag speel ik weer externe, dus ik zal nog wel een rondje zo hoog blijven staan. En we zijn ook een ronde verder in de beker... Ik hoop boven de 10 interne potjes te komen dit jaar... Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

02-02-2005 21:57 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar hoe komt het dat mensen zo moeilijk omhoog komen?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-02-2005 22:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Maar hoe komt het dat mensen zo moeilijk omhoog komen?


Een van de voornaamste redenen lijkt dat het is omdat ze relatief weinig spelen, en byes van 2/6 leveren niet veel op. Vorig jaar hadden we voor de eerste keer dat je een bye opnam een hogere vergoeding, nu is de totale vergoeding als je veel byes opneemt hoger. Maar ook dit systeem heeft dus nadelen...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

02-02-2005 22:20 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach het seizoen is nog lang en het merendeel van de externe wedstrijden zit er al op. Als ik straks 2 keer verlies zak ik ook heel hard, je komt uiteindelijk altijd waar je hoort te staan. En tja als je er niet veel bent, dan zal je ook niet hoog eindigen heh...

03-02-2005 00:52 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

In de schaduw van Corniel (2) Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Originally posted by Corniel
We moeten maar hopen dat Van Wissen, Barendse, Casareno én Anema in het vervolg doen waar ze goed in zijn: winnen! En dan maar hopen dat ik in die schaduw mee omhoog mag liften...


Tussenstand na ronde 14 (2005-02-07)

nr Punt Score: Speler
01 1202 9+4=0- Chiel van Oosterom
02 1131 8+3=1- Gert Legemaat
03 1003 4+2=1- Patrick de Bas
18 0782 4+1=4- Ted Barendse
20 0758 2+1=4- Corniel Nobel
24 0722 8+3=2- Walter Anema
48 0504 3+1=2- Michiel van Wissen
70 0334 2+1=1- Erwin Casareno

De heren Van Wissen en Casareno hebben sinds de vorige publicatie niet meer gespeeld. Mijn achterstand in punten tot nummer 3 (toen Joost met 6 uit 7, nu Patrick met 5 uit 7) is ongeveer gelijk gebleven, ondanks mijn 3 uit 4 in de tussenliggende ronden. Corniel (met 1 1/2 uit 3) is verder op mij uitgelopen.
Voor een kwartje geboren, word je 10 eurocent.

10-02-2005 16:35 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

tjsa het lijkt alleemaal niet helemaal zuiver. ik sta op 50% en toch boven anema. Echt veel mindere tegenstanders heb ik niet gehad natuurlijk, daar zit hem natuurlijk ook de kneep. Verliezen van mensen die veel punten waard zijn verschilt (te)weinig van winnenn van mensen die weinig punten waard zijn. Daarom is het verdomd lastig om omhoog te komen en daal je ook niet zo heel erg snel. Met henrik ben ik het wel eens dat iedereen aan het eind zo ongeveer wel op de plek eindigd die hem toekomt.

11-02-2005 10:01 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
... Met henrik ben ik het wel eens dat iedereen aan het eind zo ongeveer wel op de plek eindigd die hem toekomt.


Gelukkig maar. Ik was al bang dat ik rond die derde plek zou blijven hangen. Tong

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

12-02-2005 02:16 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Een Zwitserse Keizer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Allereerst: ik ben tevreden met de Keizer.
Wat ik een beetje mis is de spanning per categorie: voor spelers met een rating > 2000 is het wel duidelijk wie het goed (en wie het minder goed) doet, maar voor de mensen daaronder is het minder inzichtelijk. Daarom is het misschien leuk om dat inzicht te vergroten door groepen aan te maken:


  1. > 2000
  2. > 1800
  3. > 1600

Updates van deze groepen worden wekelijks getoond, en eventueel kun je aan het eind van het seizoen een kleine nacompetitie houden onder de personen die het hoogst geëindigd zijn in hun groep om de eindstand te bepalen. Ik besef dat het niet helemaal correct is aangezien je niet dezelfde tegenstanders hebt, maar de stand in de groep is (na een voldoende aantal partijen) wel een goede indicatie van je sterkte.

22-02-2005 11:16 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor de snelle service cornielGlimlach
Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als dat allemaal automatisch gegenereerd wordt! (dat voorkomt ook mijn wekelijks gezeur om de stand in mijn groepKnipoog)

Is het een idee om aan het einde van het seizoen per groep een soort nacompetitie te houden? Mij lijkt het in ieder geval wel wat, juist om de interne spannender te maken.

22-02-2005 18:49 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Het is zowiezo nodig om het systeem verder onder de loep te nemen.


En nieuw seizoen is bijna ten einde. Als ik het wel heb het derde seizoen dat we Keizer spelen. Een blik op de ranglijst leert me dat bijna iedereen (zeker met 10 of meer partijen) wel ongeveer staat waar ze horen. Het is jammer dat er nog steeds geen trp berekening in zit. Ook ben ik niet blij met de huidige ratingroep indeling - dat heb ik eerder al aan gegeven.

Maar het meest vervelende is volgens mij toch dat een slechte start moeilijk is goed te maken en dat deelnemers aan de HSB competitie in het begin van het seizoen een positie op de ranglijst bekleden die vooral door gerkegen vergoedingen tot stand is gekomen. Wie heeft er suggesties?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-05-2005 13:39 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Een blik op de ranglijst leert me dat bijna iedereen (zeker met 10 of meer partijen) wel ongeveer staat waar ze horen.


Is dat zo... Rolt met ogen

26-05-2005 15:28 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bijna iedereen. Walter en jij (en Michiel) bijvoorbeeld had ik graag iets hoger zien staan, en ik had wel iets lager mogen staan, maar de meeste staan ongeveer waar ze horen. Dus ja, dat vind ik. Ja! Tong Ja!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-05-2005 15:36 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn suggestie:

* Keizer op gemiddelde.
* Bij aanvang 4x eigenwaarde die je over het jaar afbouwt.
* Kwalificatie voor clubkampioenschap/ranglijst vanaf x maal 'aanwezig' (of gespeelde partijen).

Voordelen:
- Spelers stijgen of dalen niet zo snel. In het begin van het seizoen telt 4x eigenwaarde zwaar, zodat je als sterke speler met 2 nederlagen nog steeds fatsoenlijk tegenstand krijgt. Omgekeerd wordt je als zwakke met twee winstpunten niet gelijk tegen de top-tien ingedeeld, wat normaal tot een kansloze pot leidt.

- Ook spelers die weinig komen krijgen de keer dat ze er zijn een tegenstander van niveau.

Beide voordelen zijn er voornamelijk op gericht om de interne competitie zo interessant mogelijk te houden voor iedereen.

Nadelen:
- De situatie kan zich voordoen dat iemand enkele weken voor tijd al op een dermate hoog percentage staat dat hij al clubkampioen is als hij niet meer komt opdagen.

- De kans dat je tegen een veel sterkere of zwakkere tegenstander komt te spelen wordt aanzienlijk kleiner. Voor sommigen zal dit een minpunt zijn.

- Aangezien ik niet weet of hier programmatuur voor is, zou dit mogelijk meer werk voor de intern wedstrijdleider met zich mee kunnen brengen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

26-05-2005 20:15 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach jee, meneer heeft Dante gelezen..

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

26-05-2005 20:36 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman
Mijn suggestie:

* Keizer op gemiddelde.
* Bij aanvang 4x eigenwaarde die je over het jaar afbouwt.
* Kwalificatie voor clubkampioenschap/ranglijst vanaf x maal 'aanwezig' (of gespeelde partijen).

Voordelen:
- Spelers stijgen of dalen niet zo snel. In het begin van het seizoen telt 4x eigenwaarde zwaar, zodat je als sterke speler met 2 nederlagen nog steeds fatsoenlijk tegenstand krijgt. Omgekeerd wordt je als zwakke met twee winstpunten niet gelijk tegen de top-tien ingedeeld, wat normaal tot een kansloze pot leidt.

- Ook spelers die weinig komen krijgen de keer dat ze er zijn een tegenstander van niveau.

Beide voordelen zijn er voornamelijk op gericht om de interne competitie zo interessant mogelijk te houden voor iedereen.

Nadelen:
- De situatie kan zich voordoen dat iemand enkele weken voor tijd al op een dermate hoog percentage staat dat hij al clubkampioen is als hij niet meer komt opdagen.

- De kans dat je tegen een veel sterkere of zwakkere tegenstander komt te spelen wordt aanzienlijk kleiner. Voor sommigen zal dit een minpunt zijn.

- Aangezien ik niet weet of hier programmatuur voor is, zou dit mogelijk meer werk voor de intern wedstrijdleider met zich mee kunnen brengen.


Dit lost niet de huidige situatie op; slechts de fluctuaties aan het begin van de competitie, die ik inderdaad juist charmant vind.

Het punt is: klopt de huidige ranglijst? Zonder TPR is dat moeilijk na te gaan.
De belangrijkste invloed op veranderingen in de ranglijst is de vergoeding voor niet spelen.
Ik vind inderdaad dat mensen die weinig spelen niet voor een prijs in aanmerking moeten komen, maar ze vervuilen ook optisch de ranglijst. Er zijn mensen die 1 partij gespeeld hebben, die zelfs verloren hebben, en nog steeds hoog staan. Als je in gedachten die mensen uit de ranglijst haalt wordt het al wat beter.
Dat deze mensen hoog staan is goed voor de indeling: als iemand komt spelen krijgen ze toch een tegenstander die ongeveer gelijkwaardig is. Hiermee is een eerder nadeel dat sterke spelers die laag staan zwakke tegenstand krijgen opgelost. Ook voor de overwinnaars op zulke tegenstanders is het dan eerlijker: hun overwinning blijft meer waard. Mensen die van Michiel gewonnen hebben komen er anders helemaal bekaaid af: hij zou nu ergens onderaan gestaan hebben.

Als het mogelijk is om mensen handmatig een keizerwaarde te geven is het misschien een idee om mensen die niet meer spelen (Michiel, Nico, Jesus, enzovoort) de keizerwaarde te geven op het moment dat ze stoppen met de interne en ze af te voeren uit de stand. Op die manier blijft hun waarde voor de tegenstanders constant.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

26-05-2005 23:06 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Thumb Up! Dante! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fantastisch, dat onderschrift van Baseman!
Ik citeerde het een tijdje geleden op college, maar dan in het Nederlands, in de onovertroffen vertaling van Pater Vos. Het was bij een lastig onderwerp, dat ik de volgende keer nog even herhaalde.
Daarbij heb ik natuurlijk mijn zuurpruim-hoofd mee, en toen ik gedragen en traag aankwam bij 'Ook ik duur eeuwig' (regel 8 ) realiseerden de studenten zich: Deze docent, daar zijn we voorlopig niet vanaf!
Goed, Baseman!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 27-05-2005 at 09:02.

27-05-2005 09:01 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

tpr's Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Omdat de tpr's niet direct uit het programma komen heb ik een schatting gemaakt. Eerst heb ik de verwachte score geschat: E_score = S - (Elowinstpp/k). Daarmee kan je de WR dan berekenen en als je die hebt ook de tpr. Grootste onnauwkeurigheid zit in de E_score, want de Elowinst per partij is een afronding (omdat Elo nieuw een afronding is) hoe groter het aantal gespeelde partijen des te nauwkeuriger.

Alleen mensen met teminste 8 gespeelde partijen staan vermeld. In de laatste kolom staat vermeld welke positie ze op de ranglijst hebben.

Merk trouwens op dat een aantal mensen intern een veel lagere rating hebben dan extern: Marco Anink heeft bijvoorbeeld 1691, ik heb 1592 en bijna alle interne ratings zijn lager dan de externe.

 naamelotrprang
1Gert Legemaat219322681
2Leo Hofland220022624
3Joost Michielsen2165219210
4Chiel van Oosterom210421732
5Arend van Dop214221329
6Kees van der Meer206721307
7Patrick de Bas205220525
8Ted Barendse2162204614
9Arno Wiersma184720463
10Hora Vlam202220448
11Pieter Buzing2016204311
12Michael Stradinger1900202219
13Bobby Voogt203320106
14Richard Oranje2061200213
15Joram op den Kelder1971197715
16Peter Pilgrim1955194622
17Dolf Beltz2016193423
18Walter Anema1990189525
19Koert ter Veen1890186817
20Marco Anink1694185212
21Theo Rekveldt1802183421
22Joel Udden1885181032
23Diederik van Heijgen1673179324
24Willem-Jan van den Broek1897176943
25Sander van Gennip1723176834
26Rob Smits1767175138
27Martin Glimmerveen1702174728
28Mark Versteegh1704174427
29Pieter Quist1768173836
30Olivier Marincic1614171946
31Bart Meulemans1811170859
32Corniel Nobel1592170018
33Gerard Bilars1652169235
34Cees Huygen1766166240
35René Torenstra1584165229
36Simon Broos1746164152
37Kees Korving1767164133
38Albert Kemeling1601164039
39Roland ten Have1609163454
40Vitaly Kalikmanov1573162337
41Kees Venema1569160053
42Marianne Zelitchenko1611159656
43Frans Palm1618158563
44Gerrit Bussmann1544158445
45Nico ´t Hoen1580145257
46Leo Zuijdgeest1236139973
47Rick Plomp1518133362
48Arnoud van der Linden1483129171
49Frans Smit1325128082
50Peter van der Voort120094881

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-05-2005 10:13 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pages (6): « first ... « previous 2 3 [4] 5 6 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller