Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC5 wint hectische wedstrijd van WSC 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC5 wint hectische wedstrijd van WSC 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In ’s Gravenzande heeft DSC5 met 6½-1½ gewonnen van WSC 3. Met name het aantal borden dat pardoes kantelde gedurende avond, maakt het een enerverend schouwspel.

De avond begon met een sportieve vertraging: onze eerste bordspeler Mark Versteegh was enigszins verlaat, alsmede twee Westlandse opponenten. Kortom: gemoedelijkheid troef.

Het bord waar als eerste serieuze tekening kwam was bord drie. Corniel Nobel dacht een pionnetje te winnen, maar dit kostte hem een kwaliteit.

Op bord twee naast hem was het Diederik van Heijgen die als tweede in zwaar(der) weer kwam: zijn tegenstander had duidelijk overwicht en de zwarte stukken van Diederik coördineerden maar matig. Tel daarbij een flinke tijd­achterstand op en grote zorgen waren op zijn plaats.

DSC kon daar niet heel veel concreets tegenoverstellen. Mark stond wel iets beter, en ook Reinier Heeres stond iets beter, maar dit was slechts in de marge. Op de overige borden was de kentering minder duidelijk.

Maar toen begon het te spoken. Reinier won een pionnetje en speelde het eindspel prima uit. Marks tegenstander blunderde een stuk weg, vermoedelijk onder invloed van de duimschroeven die bij hem stevig waren aangedraaid, en toen Corniels tegenstander zich dusdanig in de nesten werkte dat het kiezen was tussen of een dame of een paard inleveren, dat ook die partij kantelde.

Toen vervolgens Diederiks tegenstander het overzicht verloor in alle goede mogelijkheden die hij had om de partij te beslissen was het verrassend Diederik die won, en was het out of the blue 0-4.

In deze heksenketel had teamleider Simon Broos een remise­aabod afgeslagen. Dit bleek terecht. Het gunstige eindspel voerde hij verder zonder problemen naar winst.

Ook Martin Verolme had langzaam maar zeker een nuttig voordeeltje opgebouwd. In het resterende dame-eindspel haalde hij het punt vakkundig binnen.

Was het dan alleen geluk aan DSC-zijde? Nee, tegen ex-DSC-er André van der Weide, verspeelde Jan van der Donk een goede stelling door pardoes een stuk in de aanbieding te doen.

René Torenstra had ondertussen in een tweesnijdende stelling ook de overhand gekregen. Zijn torens en pionnen tezamen vormde een winnend mat­net, de vrijpionnen van zijn tegenstander ten spijt.

Maar zoals gezegd: het spookte. Adnré raakte danig in de overwinnings- en tijdnoodstress dat hij het niet meer zag. Er gingen dames van het bord en na wat geschuif hier en daar, werd het onverwacht remise. Wie dacht dat het daarmee een mosnterscore van ½-7½ zou worden kwam bedrogen uit: René ruilde in een vlaag van verstands­verbijstering een van zijn torens. Als klap op de vuurpijl sloeg hij daarna een ongedekte loper, waarna zijn tegenstander een dame haalde.

En toen de kruitdampen waren opgetrokken was het dus 1½-6½. Een stevige opsteker, na de twee nipte nederlagen. Op bord­punten staan we nu tweede. WSC 3 is helaas gezakt naar de laatste plaats.

 WSC 31720-DSC518231½-6½
1J. van Leeuwen1693-Mark Versteegh18540-1
2L. den Broeder1744-Diederik van Heijgen18480-1
3Dirk van Nieuwkerk1825-Corniel Nobel18420-1
4Leo Duijvesteijn1773-René Torenstra18471-0
5Wim Duijvesteijn1707-Simon Broos17640-1
6Frits van der Gaag1653-Martin Verolme19200-1
7J. v/d Heiden1716-Reinier Heeres17290-1
8André van der Weijde1650-Jan van der Donk1782½-½

14-12-2010 00:10 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslagje toegevoegd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-12-2010 12:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zal nog wel een diagrammetje plaatsen wanneer ik de partij heb ingevoerd. Ik was zodanig van slag door een prachtige combinatie dat ik raar ging doen.
Ik moest (zelfs tijdens de partij) denken aan de Parel van Wijk aan Zee, Kasparov-Topalov, waar Wit steeds de dreiging Ka2! heeft met ondekbaar mat.
Dat kon ik ook op het bord krijgen, zij het met Kh6!, onderwijl een directe promotie negerend. Ik zag het al helemaal zitten: ...Kh6! b8D g6#.
Ik raakte in de waan dat ik in tijdnood zat en ging daarna gekke zetten doen in een stelling waar mat in 5 ook kon. Elke zet won, behalve degene die ik deed Frons

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

14-12-2010 12:45 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi verslagje Corniel, alleen was het naar mijn mening geen verzameling van geluk waardoor we wonnen. De meeste punten zijn vrij terecht behaald dacht ik. In mijn eigen partij moet ik toegeven dat ik na de opening een min had, maar mijn tegenstander had maar 1 punt waarop hij druk kon zetten en na een aantal breekzetten van mij kon vrijwel alles weer bewegen. Toen hij vervolgens dacht een kwal te kunnen winnen had ik een trucje dat een kleine kwal won. Daarna blunderde hij een kwal weg waardoor ik een vol stuk voor kwam.

14-12-2010 21:04 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Diederik
Mooi verslagje Corniel, alleen was het naar mijn mening geen verzameling van geluk waardoor we wonnen (..)

Volgens mij staat dat er ook niet. Alleen Er viel wel veel onze kant op (en soms ook juist weer niet).

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-12-2010 21:27 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed om te lezen vanuit het Amsterdamse, gefeliciteerd heren!

14-12-2010 23:25 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Deze viel niet onze kant op. Pepermolen, graag!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-12-2010 01:01 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller