Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC2 verliest van Spijkenisse
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

DSC2 verliest van Spijkenisse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas heeft ook de vierde ronde DSC2 geen matchpunten opgeleverd. Tegen het op papier ongeveer even sterke Spijkenisse werd nipt verloren: 3 - 5.

Patrick (1) verliest. In een lastige stelling denk hij zich tactisch te kunnen bevrijden. De tegenstander kijkt 2 zetten dieper en weerlegt de bevrijdingspoging.

Ted (2) trapt in een truc. Dit keer was het een andere truc dan de Desiree-truc waar Ted jaren geleden in het clubblad over schreef, maar de dader was dezelfde. Ook het resultaat: een nul.

Kim (3) had een iets mindere stelling en flink wat tijd minder. Gelukkig speelde de tegenstander licht onnauwkeurig, waardoor Kim zetherhaling kon afdwingen.

Arend van Dop (4) werd bereid gevonden om zijn eenmalige rentree te maken in de plaats van invaller Hora, die pas om vijf over twee - zou reglementair verlies betekenen - aankwam. Arend had een pittige partij, maar liet zien dat hij het schaken nog lang niet verleerd is en weet een keurige remise te scoren.

Bob (5) wist weer wat magie op het bord te toveren. Vanuit een volledig gelijke stand weet hij de tegenstander een pion te ontfutselen. Helaas kon dit vanwege het uitgedunde materiaal net niet tot winst worden gebracht.

Richard (6) speelt een zeer spectaculaire partij. Vanuit een wat onorthodoxe opening krijgt Richard een hele sterke aanval op de zwarte koning. Dankzij een truc weet de tegenstander het mat te voorkomen en het materiaal wat uit te dunnen. De stelling resterende stelling lijkt voordelig voor Richard, maar is waarschijnlijk remise tegen juist verdediging. De verdediging die de tegenstander kiest lijkt op het oog even goed, maar Richard toont subtiel aan dat er enige gebreken aan zitten en weet het punt binnen te slepen.

Jan Peter (7) krijg een hele aardige stelling op het bord. Rondom tijdnood wordt het voordeeltje helaas weggegeven en moet Jan Peter een minder staand eindspel verdedigen. Dit doet hij met verve en hij noteert dan ook een halfje.

Walter (8) verliest. Hij trof een tegenstander die verzot was op pionzetjes: de eerste zes zetten waren afkomstig van een pion en, na een stukzet voor de afwisseling, nummer acht ook. Uiteraard kan een dergelijke imitatie van een gemiddelde opzet van stap-1-spelers niet onbestraft blijven. Met behulp van een stukoffer opent Walter de stelling en daarmee de aanval op de zwarte koning. Helaas slaat Walter op het moment supreme een verkeerde zijstraat in. In plaats de voortzetting van de aanval kiest hij voor het winnen van materiaal. Dit stelt de tegenstander in staat om de stelling te consolideren. Hoe de stelling van gelijkwaardig vervolgens omsloeg naar verloren kreeg ik helaas niet mee.

Met 0 matchpunten staat DSC2 nu stijf onderaan in 2C. Kansen op behoud zijn aanwezig met nog 3 matches tegen andere teams aan de onderkant van de stand in het verschiet plus het potentieel om ook sterkere team een punt af te snoepen, maar dan moeten we wel weer de swing van vorig seizoen terugvinden.

12-12-2010 12:11 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en het zag er allemaal zo goed uit. walter stond uitstekend en ook de stelling van jan peter leek me erg goed, zoals ook die van bob. kortom een 4 uit 4 op bord 5-8 leek me niet uitgesloten. op de bovenste borden hadden ted en bas het lastig terwijl dop en kim wel remise zouden gaan maken. het draaide achter om toen walter door zijn vlag (!) ging in al dubieuze stelling, jan peter ergens niet het beste voortzette en ikzelf een mooie riposte miste van mijn tegenstander. toen de rookwolken waren opgetrokken stonden we met 2-3 achter ipv voor en was ted (hopeloze zaak), bob (pion meer ) en van dop nog bezig. Dop wist remise te houden en ted verloor waarmee de nederlaag feit was. Bob kwam er niet meer doorheen en moest in remise berusten.

12-12-2010 13:59 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Door de slaapsmurf ( ook wel party-smurf)werd moppersmurf weer schaaksmurf.

12-12-2010 14:08 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Snik. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja. Mijn oppo ging allemaal pionzetjes doen. Zoals ik het speelde, mijn ontwikkelingsvoorsprong vergroten, was eigenlijk prima. Ik had mijn krachtzet Pc3-d5 echter een zet eerder moeten doen, want dan was het direct uit geweest.
Eigenlijk was het na mijn Pd5 ook direct uit, al had het uitrekenen van de zijvariantjes mij de nodige tijd gekost. Vooral ook, omdat ik even dacht dat mijn hoofdvariant een lek had. Toen ik zag dat de lek geen lek was, ging ik voor mijn hoofdvariant en rolde zwart op.
Nee, u krijgt geen diagram, want dan weet u niet of u mij hartelijk moet uitlachen of eigenlijk een beetje mee moet huilen.
Na de eerste slagwisselingen (die ik op het eind nog sterker had kunnen spelen, maar dat vond ik ten onrechte niet relevant vanwege het voordeel dat ik in mijn variant behaalde) stond ik een kwal plus 2 pionnen voor en had ik verschillende winstwegen voor het uitkiezen. Mijn paard stond wat onhandig, zwart had een loperpaar en heel even wat initiatief, nou en? O ja, ook niet zo veel tijd meer, en daar ergens ging het mis.
Mijn voordeel verwaterde en mijn bedenktijd verdampte, zodat ik in een modderpoel door mijn vlag ging.

12-12-2010 23:45 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

r4 Klasse 2C Rav Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1. Kennemer Combinatie 1 2217 8 24½ 6 6 6½ 6
2. Charlois Europoort 2205 8 20½ 4½ 5½ 5 5½
3. HWP Haarlem 2131 7 18½ 4 4½ 5½ 4½
4. Vianen/DVP 2184 5 18½ 3½ 4 5 6
5. ASV 2137 4 17 2½ 3 5 6½
6. Spijkenisse 2068 3 14½ 2 3½ 4 5
7. Oegstgeest '80 2094 2 13 2 3 3½ 4½
8. De Pion 2 1986 2 11½ 1½ 2 3 5
9. Messemaker 1847 2052 1 11½ 2 2½ 4 3
10. DSC Delft 2 2106 0 10½ 2½ 3½ 1½ 3

13-12-2010 00:55 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

qua rating zouden we dus 6e moeten staan. seizoen is nog niet verloren. we krijgen alle andere onderste teams nog, kom op we gaan voor handhaving !

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 13-12-2010 at 00:57.

13-12-2010 00:56 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller