Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2010-2011 » Interne competitie (N4): Ook zonder wedstrijdleider prima geschaakt
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N4): Ook zonder wedstrijdleider prima geschaakt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep won Gert Legemaat de kraker tegen Richard Oranje. Daarmee verstevigde hij zijn koppositie. Rob Smits speelde knap remise tegen Marco Kirana.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Gert Legemaat-Richard Oranje1-0
2Kim Meulenbroek-Hans Segers1-0
3Martin Glimmerveen-Ted Barendse1-0
4Marco Kirana-Rob Smits½-½
5Pieter Goossens-Hora Vlam0-1
6Walter Anema-Willem-Jan van den Broek1-0


In de B-groep waren in verband met de externe wedstrijden van DSC6 en DSC7 slechts 4 partijen. Diederik van Heijgen won knap van Martin Verolme. Ook Frans Palm, Corniel Nobel en René Torenstra wonnen hun partij.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Martin Verolme-Diederik van Heijgen0-1
2Frans Palm-Rob Scherpenisse1-0
3Corniel Nobel-Nancy Kirana1-0
4Simon Dirkse-René Torenstra0-1


In de C-groep ging koploper Edgar Huisman onderuit tegen Dolf Mulder. Achtervolgers Herman Zonderland en Antoon Frehe speelden remise. René Poots boekte een zeer zwaar bevochten overwinning op Jan Swart; René zag (in gewonnen stelling) zijn tegenstander door de vlag gaan met zelf minder dan 20 seconden op de klok.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Edgar Huisman-Dolf Mulder0-1
2Herman Zonderland-Antoon Frehe½-½
3Jan Torenstra-Joop van Ham0-1
4Karel Vandenberghe-Ernst Hanewald1-0
5Jan Swart-René Poots0-1
6Leo Zuijdgeest-Frans Smit0-1


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

12-10-2010 00:33 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Behalve dat ik had toegezegd met een half oog toe te zien dat de heren (en dame) van DSC7 en Promotie 5 elkaar de hersenen niet zouden inslaan, besloot ik ook zelf maar weer eens een potje te spelen. Het potje van vorige week was zo'n potje (hmm, te makkelijke woordspeling), dat het dit keer beter moest.

Nancy was niet heel actief uit de opening gekomen, maar alles leek binnen de perken. Na een door mij afgeslagen remiseaanbod ging het echter snel mis. Zie hier:

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-10-2010 00:36 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren speelden Martin Glimmerveen (met wit) en ik een interessante partij in de interne competitie. De opening en begin van het middenspel waren voor mij, met zwart ruimtevoordeel en een zwak wit veld op f4.

Maar het lukte me niet om het voordeel vast te houden of uit te breiden, en Martin verdedigde zich goed.
Uiteindelijk werd het een rommelig tijdnoodduel, waarin mijn stukken verkeerd stonden, en Martin dus beter stond (als een stuk slecht staat is je stelling slecht!). Toen ik ook nog een pion op e5 weggaf was het over.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

12-10-2010 08:38 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, Ted stond optisch veel beter met zwart. Ik gaf op bepaalde momenten geen cent voor mijn stelling, maar heb over het algemeen behoorlijk verdedigd. Er was een moment dat Ted clean een pion kon winnen, maar dat versmaadde hij omdat hij dacht dat er beter in zat. Daarna wordt er wat geruild en komen mijn stukken steeds wat beter in het spel. Helaas wordt er daar wat te snel gespeeld, aan beide kanten waren er wel wat zetten waar iets op aan te merken was. Wellicht plaats ik nog een (gedeeltelijke) analyse.

Ik heb iig al even snel naar de opening gekeken en tot mijn verbazing was het eigenlijk tot Pf1 vrij normaal. Mijn h3 werd ooit al eens gespeeld door de immer creatieve Georgische grootmeester Baadur Jobava, maar mijn g4 was dan waarschijnlijk de boosdoener - al snap ik die stelling dan niet helemaal. Ik zal nog wel wat beter kijken met het boekje van Andrew Greet er bij. Het ruimtevoordeel voor zwart vond ik wel immens namelijk.

12-10-2010 10:10 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En er was ook nog een mini rel, dat wil ik even vastleggen voor de geschiedenis, n.a.v. de partij Goosssens-Vlam. Wat er precies gebeurd is weet ik niet maar Pieter verliet woedend de speelzaal. Meestal is het andersom: Vlam is een korte tijd woedend. Maar die herstelt meestal snel van het onrecht dat hem is aangedaan.
Het onrecht van de hele wereld daalt op het moment van opgave neer op de schouders van de verliezer. De verliezer voelt zich niet begrepen, de omstanders zijn vijanden die met de winnaar heulen.
Kortom schakers zijn net mensen.

__________________
Mopper

13-10-2010 00:33 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou ja het was wel Vlam die Pieter hardop lachend mat zette. De hele zaal kon meegenieten... Ik kan me goed voorstellen dat Pieter dat vervelend vond.

Laatst zat ik teveel aan de stukken bij een analyse. Daar had hij een aanmerking op, fair enough. 5 minuten later bleef hij er maar op terug komen, terwijl ik inmiddels al pratende aan het analyseren was. Hij vond het denk ik niet leuk dat wij gaten in zijn zetten aantoonden.

13-10-2010 09:48 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

[quote]Originally posted by Martin
Nou ja het was wel Vlam die Pieter hardop lachend mat zette. De hele zaal kon meegenieten... Ik kan me goed voorstellen dat Pieter dat vervelend vond.

Veel mensen hebben een gebruiksaanwijzing nodig. Het is bijzonder om te zien hoe het sommige mensen keer op keer weer lukt om de gebruiker op het verkeerde been te zetten.

Hier zou ik eigenlijk een cartoon willen plaasten met een wegrennende, kreunende, aan zijn haren trekkende Pieter en een luid lachende, "mat" roepende Hora.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Rene Poots on 13-10-2010 at 15:41.

13-10-2010 15:39 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik dacht eerlijk gezegd dat Hora liet zien hoe Pieter hem mat kon zetten, terwijl Pieter dat niet gezien had.
In dat geval kan ik die reactie wel enigszins begrijpen.

Ik mocht in mijn vijfde(!) achtereenvolgende zwartpartij weer eens tegen Simon Dirkse aantreden, die de laatste tijd een geduchte tegenstander is. Vorig jaar versloeg hij mij, en ook Hora in een mooi eindspel. Nu was hij wat minder in vorm, en hadden we de tijd om naar het schouwspel naast ons te kijken waar iemand (onder andere) zijn eigen pion sloeg, zichzelf schaak zette en waarin in tijdnood de winnende zet - koning slaat ongedekte vijandelijke pion - niet werd gespeeld, waarna die pion vrolijk doorliep. Gecombineerd met Hora's verhaal en een gewelddadige tijdnood ergens anders in de zaal vroegen wij ons af wanneer het eerste handgemeen tijdens een competitieronde zou plaatshebben.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-10-2010 17:59 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
... een gewelddadige tijdnood ergens anders in de zaal ...

Dat zal wellicht mijn partij tegen Willem-Jan van den Broek zijn geweest. (WJA tegen WJB)
Heel snel kreeg ik een pionnetje kado. Stom verbaasd speelde ik stom verdwaasd en kreeg zwart (WJB) onverdiend wat positionele compensatie. Ik denken, nooit een goed teken. Het plan was mooi: offer die pion terug voor het initiatief.
Ja.
Maar het initiatief kwam in de verkeerde handen, en ik stond bijna mat. Tijd voor Houdini! Verdediging en (schijn-) dreigingen combinerend werd het steeds lastiger voor de zwarten. Mijn oorspronkelijke tijdsnadeel werd omgebogen in een ruim voordeel (zo'n 10 minuten voor mij tegen 2 voor WJB voor de rest van de partij). Maar op het bord kreeg mijn koning het steeds kouder, en zelfs het sluwe Td6xa6+ (pion b7 stond stiekem gepend) had de kracht van epsilon op de schaal van Beaufort.
In die fase gingen de WJ's slecht met hun tijd om, zodat er op beide klokken minder dan een half minuut stond. Op dat moment stond WJB straal gewonnen, maar het was al snel duidelijk dat hij geen tijd genoeg had om mij mat te zetten. Mijn remise-aanbod was eigenlijk veels te coulant, maar die werd tot mijn verbazing afgeslagen. Bijgekomen van de verbazing zag ik dat mijn tijd ook snel aan het opraken was. Toen WJB uiteindelijk door zijn vlag ging, had ik nog maar 7 seconde over.

13-10-2010 21:51 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je zal maar arbiter zijn en moeten aanzien dat een paar spelers hun eigen pionnen slaan, zichzelf schaakzetten, pionnen achteruitzetten, met een vijandelijk stuk spelen, terwijl de beide koningen schaakstaan, en nog meer wat ik even niet kan bedenken.
Rolt met ogen

__________________
Mopper

14-10-2010 01:02 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

ik zag nog iets... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Je zal maar arbiter zijn en moeten aanzien dat een paar spelers hun eigen pionnen slaan, zichzelf schaakzetten, pionnen achteruitzetten, met een vijandelijk stuk spelen, terwijl de beide koningen schaakstaan, en nog meer wat ik even niet kan bedenken.
Rolt met ogen


Iemand zette in tijdnood zijn stukken met zijn rechterhand en drukte de klok met zijn linkerhand in, gelukje, diegene verloor desondanks op tijd.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

14-10-2010 12:27 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik maakte van een pion een paard en kon meteen opgeven

14-10-2010 16:20 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller