Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC1 rolt Bergen op Zoom op en pakt koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

DSC1 rolt Bergen op Zoom op en pakt koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 is het seizoen uitstekend begonnen. In een sfeervolle locatie werd de verzwakt opgekomen gastheer BSV1 met 6½-1½ opgerold. Al rond 4 uur waren de 2 matchpunten op het droge en ruim voor etenstijd was de score uitgebouwd tot 6.5 punt, hetgeen genoeg bleek voor de koppositie in Klasse 2D.

Deze overwinning kwam eigenlijk vrij soepel tot stand en was geenszins geflatteerd. De Bergenaars (?) waren sowieso verzwakt opgekomen (misten 3 spelers met 2100+) en hadden een invaller opgeofferd aan bord 1. Die wist denk ik niet met wie hij te maken had, want de opening (e4 e6 De2?! e5!?) zorgde in eerste instantie voor veel hilariteit (Zo had Joram buiten de slappe lach en praatte ondergetekende weer eens te hard Knipoog), maar de fijnproever weet vervolgens dat Marten hier wel raad mee weet. Zo kreeg hij zijn favoriete variant op het bord, met een extra tempo. Marten voelde zich als een vis in het water en won niet veel later met een combinatie een pion en het loperpaar!

Ook Bram begon voortvarend. Hij kreeg een grote tijdsvoorsprong en liet een zwarte isolani onder de druk bezwijken. Gezien het feit dat alle borden nu oké tot goed stonden zag het er al snel naar uit dat een ruime overwinning mogelijk was. Dit werd bevestigd toen Marten en Bram in een mum van tijd ook een 2-0 voorsprong op het scorebord wisten te zetten. Marten breidde zijn voorsprong met kleine middelen, maar met vaste hand uit. Simple chess in optima forma.
Bij Bram koos de zwartspeler er voor om de knuppel in het hoenderhok te gooien. Hij offerde zijn zwakke isolani om elders binnen te komen. Dit bleek echter té opportunistisch, doordat het lang duurde voordat de zwarte stukken een beetje coördineerden. Inmiddels stond Bram 2 pionnen voor en deze stond hij niet meer af. Enkele klippen werden vakkundig ontweken, waarna er geen redden meer aan was.

Voor Sebastiaan was dit het teken om remise aan te bieden. Met zwart was hij - eigenlijk als enige - wat lastig uit de opening gekomen. Via zetverwisseling was er een soort frans op het bord gekomen, waarin de witveldige loper van zwart niet al te best was. De grootste problemen had hij wel op weten te lossen, maar wit bleef een klein plusje houden. Wit was blijkbaar niet overtuigd, want hij nam het aanbod aan. Het zou kunnen dat ze er toch al niet in geloofden.

De andere uitslagen lieten nu even op zich wachten, maar ik dacht heel even dat het een monsterscore zou kunnen worden. Joram had inmiddels - uit een voor mij onduidelijke stelling - afgewikkeld naar een eindspel van T+L+7p tegen T+P+7p, hetgeen fractioneel beter was voor Joram. Vaak is dit wel toevertrouwd aan Joram. Lisa was geweldig uit de opening gekomen. Ook hier frans met een zwakke witveldige loper, maar Lisa was wit. Echter de witveldige loper was niet het enige stuk wat krom stond, en wit had een half-open h-lijn.
Ook Martine stond prima, had een mooie tijdsvoorsprong en had een pion buitgemaakt. Ook Talitha had meer tijd, maar hier was de stelling nog erg onduidelijk voor mij.

Ondergetekendewas aanvankelijk niet geweldig uit de opening gekomen, maar de tegenstander bleek de stelling niet te begrijpen en schoof de damevleugel dicht, waardoor ik in alle rust de koningsvleugel kon gaan overmeesteren. Alle stukken werden langzaam die kant op gedirigeerd en de witte stukken hadden eigenlijk geen kans om de witte koning afdoende te verdedigen. Toen de h-lijn open kwam en de zwarte dame binnendrong was het dus meteen over (3.5-0.5). Niet lang daarna was het eerste matchpunt binnen. Voor Martine was dat echter een teleurstelling. Aanvankelijk kwam ze - met zwart - behoorlijk uit de opening en speelde zeer consequent. Helaas vergat ze echter de zet te spelen waarop haar hele spel gebaseerd was. De afruil die volgde was niet zo gunstig als ze had gedacht. Dat ze later wel een pion voor kwam deed daar niets aan af. Helaas verdwaalde er een beetje een paard en kwam er een vijandelijke dame het zwarte kamp binnen vallen. Door gebrek aan ondersteuning van Martine's koning moest zij zich schikken in eeuwig schaak. (4-1)

Tijdcontrole
Hoewel compleet onnodig sloeg de twijfel bij mij als teamleider toch nog even toe. Talitha stond inmiddels toch wel wat lastig en hoewel Lisa haar tegenstander aanvankelijk min of meer overrompelde kon ze nooit de genadeklap vinden. Uiteindelijk had ze hierdoor wat haast naar de tijdcontrole en verwaterde haar voordeel nog verder. Terwijl ik stond te kijken overzag Lisa een kleine combinatie, waardoor de laatste pionnen op de koningsvleugel werden afgeruild. Ik schrok even, maar het bleek wel nog altijd remise.

Self-fulfilling prophecy
Sowieso was er niets aan de hand, want Joram zijn tegenstander toonde teveel ontzag. In het lastige eindspel had hij volgens Joram altijd het gevoel dat hij dat van Joram toch wel zou gaan verliezen. Zoals wel vaker komt dit dan ook uit. Ook hier twijfelde ik nog even omdat Joram na promotie het aanbod een stuk te winnen naast zich neerlegde en ik het niet helemaal tot mat zag. Joram bleek het echter prima gezien te hebben, na enige tijd denken gaf de tegenstander in die stelling op.

Damevleugel
Zoals gewoonlijk was het slotaccoord dus aan de dames van DSC1. Lisa was dus in een gelijkwaardig toreneindspel beland en ik hoorde tijdens een potje bughouse wat tegenstrijdige berichten. Eerst was het nu toch wel remise, en later kwam Joram melden dat Lisa ging winnen. De afwikkeling naar pionneneindspel die daarvoor bedacht was bleek niet te kloppen, maar Lisa had wat beter gekregen en met een subtiele koningszet dwong ze haar tegenstander alsnog tot opgave. Een verdiend punt, ondanks de tweede kans voor zwart.

Talitha had inmiddels wel een lastig eindspel of laat middenspel te verdedigen, doordat de witte pionnen allemaal zwak waren en zwart een gedekte vrijpion had op h4. Talitha wist echter alles onder controle te houden en net op tijd wat tegendreigingen op te zetten. Toen zwart dit eens afzette tegen de ietwat ongelukkige opstelling van zijn paarden, besloten ze dat er geen winst meer te behalen was.

Al met al een prima overwinning. Het zat niet tegen, maar het had ook nog wel ruimer kunnen uitvallen. Over twee weken is de tweede ronde, dan kunnen we zien waar we echt staan. De tegenstander is dan Veenendaal, ook zij hebben hun eerste ronde (nipt) gewonnen.

De individuele uitslagen:

 BSV 12029-DSC121621½-6½
1Lars van Dort1931-Marten Wortel23090 - 1
2Tony Peleman2040-Joram op den Kelder22810 - 1
3Martijn Blom1960-Lisa Hortensius21490 - 1
4Vincent Fructuoso v/d Veen2110-Sebastiaan Smits2190½-½
5Marcel van Herck2029-Bram van der Velden21490 - 1
6John Havermans2048-Martine Middelveld2142½-½
7Freek Schouten2058-Talitha Munnik2020½-½
8Oliver de Hert2054-Martin Glimmerveen20580 - 1

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 26-09-2010 at 23:01.

25-09-2010 23:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pauline van Nies Pauline van Nies is a Female
Oud-lid


geregistreerd: 04-03-2008
aantal berichten: 28

Thumb Up! Dsc1! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Woohoo! Draaiend hoofd
Gefeliciteerd met deze ruime overwinning!!
DSC1 de bom! Tong
Hebben jullie nog leuke partijen gespeeld?

26-09-2010 12:40 Pauline van Nies is offline Send an Email to Pauline van Nies Search for Posts by Pauline van Nies Add Pauline van Nies to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi Pauline,
Hoe heb je het zelf gedaan?
Er waren wel een paar leuke partijen. Bram zou die van Marten volgens mij even plaatsen, en er waren nog wel meer interessante momenten.
Zelf heb ik mijn partij maar even geanalyseerd en onder DSC Privé geplaatst. In deze partij waren er enkele leuke strategische keuzes, dus wellicht is deze partij wel voer voor de analyseavond van a.s. donderdag.
Verder moet wel gezegd dat mijn tegenstander een beetje meewerkte door zijn aanval dicht te schuiven, dus was de partij vooral voor mij leuk ;-)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 26-09-2010 at 14:35.

26-09-2010 14:35 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Bram Bram is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2010
aantal berichten: 29

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet zeker dat Marten zijn partij aan mij gegeven heeft, maar ook na lang zoeken heb ik hem niet kunnen terugvinden. Maar het verhaal is toch mooier dan de partij

Dit deel is (wegens de openingsgevoelige informatie) geplaatst op DSC-Prive (toegankelijk voor DSC-leden).

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Ted on 27-09-2010 at 11:35.

27-09-2010 11:17 Bram is offline Send an Email to Bram Search for Posts by Bram Add Bram to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi dat de TC rustig op vakantie kan Grijns Goed gedaan! Op naar de volgende wedstrijd, over twee weken thuis tegen Veenendaal.

27-09-2010 14:55 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller