Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2010-2011 » DSC wint 19e massakamp tegen het Westland
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC wint 19e massakamp tegen het Westland Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 19e massakamp tussen DSC en het Westland werd door het jubilerende DSC georganiseerd; DSC viert dit seizoen haar 23e lustrum. In een gezellige maar stijdlustige sfeer werd op 33 borden de strijd aangebonden. Daarin bleek DSC met 18-15 de sterkste.

Voor de uitslagen en een uitgebreid verslag zie de toernooipagina.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-09-2010 01:11 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lichaamstaal: In de partij tussen Kees v.d Meer en Luciën van de Lisdonk, de zwart speler deed nog een zet, gevangen in een kooi met onafwendbaar aftrekschaak. Wat een misére straalde de zwartspeler uit. En met wat een gevoel van tegenzin speelde hij, de zwartspeler zijn laatste zet.
Goed gedaan Luciën, de toeschouwers voelden met je mee.

__________________
Mopper

21-09-2010 01:42 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een enerverende partij. Ik kwam goed uit de opening, kreeg voordeel in het middenspel, had groot voordeel kunnen halen maar deed het niet. Daarna kwam ik verloren te staan. Vervolgens probeerde ik nog een eeuwig schaak te forceren, maar ook dat lukte niet. Mijn tegenstander forceerde dameruil, en stond huizenhoog gewonnen. In tijdnood koos hij echter een verkeerde voortzetting.




Hij speelde Pxb7. Dat verloor. Had mijn tegenstander Pa6 gespeeld dan had ik op kunnen geven.

21-09-2010 08:40 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De wedstrijd in uitdrukkingsvaardigheid heeft hij dan van me gewonnen.
Ik was minstens net zo teleurgesteld dat Westland met zo weinig sterke spelers was opgekomen. Jammer dat een waardevolle clubavond wordt opgeofferd aan een tegenstander die niet opkomt.
Als ze niet opkomen, waarom nodigen we ze dan uit?
Er is volstrekt niets mis met Van de Lisdonk, maar ik had een Westlander willen bestrijden; net zoals bij het Druivenschaak toen Wiersma en ik (DSC) het tegen Vreugdenhil en Van Woerden (Westland) opnamen (deze twee waren er gisteravond wel. Hulde!). Dat waren pittige partijen. Onze partij van gisteravond was (beiderzijds?) ongeinspireerd en troeperig.

De top van Westland komt vaak zwak op. Ik heb nu 17 keer tegen Westland mogen spelen (de twee partijen in het kader van DSC-Westland tegen Van de Lisdonk tel ik niet mee). Het leverde enkele aardige partijen op en een aantal met eenrichtingsverkeer. Mijn score is +9, =6, -2. Men zou ongeveer 50% hebben moeten verwachten.

De top van Westland laat het dus afweten. Als gestreefd wordt naar partijen tussen ongeveer gelijkwaardige tegenstanders bij deze massakamp moet naar een andere structuur omgezien worden.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

21-09-2010 08:44 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Albert
Ik had een enerverende partij (..)




Hij speelde xb7. Dat verloor (..)

Het is idd een stuk lastiger dan ...a6, maar ik kan me voorstellen dat het zelfs na xb7 nog te redden is met zwart. Je hebt best veel materiaal (pionnnen):

1...xb7 2.a6 c5 3.a7 e3 4. a1/ e2 lijkt mij nog best spannend.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-09-2010 09:26 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Herman Zonerland-Bertus Groot 1-0 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde niet slecht dacht ik. Na zet 16 gaf mijn tegenstander op, in de veronderstelling dat hij mat zou lopen, of een paard zou verliezen. Bij nader inzien totaal onnodig, want na 16. Pg4, kan hij gewoon Pe4 spelen, het paard blokkeert dan de lijn van de Dame en is er dus niets aan de hand. Kortom, al met al een cadeautje, zeker gezien de tijd, ieder nog ongeveer een uur.
Hij zei dat hij de zet niet gezien had, wat een wonderlijke opmerking was voor iemand die blind is.

Ik vond het trouwens een bijzondere ervaring, nooit eerder tegen een blinde schaker gespeeld. Erg oppassen dat je niet vergeet zijn zetten op het bord waarop je zelf speelt te plaatsen. Voor het overige lijkt het me vooral onrustig voor de spelers die bij je in buurt schaken. Elke zet moest ik met lange notatie tegen hem zeggen, waarop hij het geheel herhaalde in zijn eigen dictafoon.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

21-09-2010 18:52 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Quote

Originally posted by Albert
Ik had een enerverende partij (..)




Hij speelde xb7. Dat verloor (..)

Het is idd een stuk lastiger dan ...a6, maar ik kan me voorstellen dat het zelfs na xb7 nog te redden is met zwart. Je hebt best veel materiaal (pionnnen):

1...xb7 2.a6 c5 3.a7 e3 4. a1/ e2 lijkt mij nog best spannend.


Of natuurlijk

1...xb7 2.a6 e3 3.axb7 e2 4. a1/ e1/

Maar volgens mij heeft wit "simpel"

1...xb7 2.a6 e3 3.g3 e2 4. f2 en de koning is er opt tijd bij en die a pion is niet te stoppen

21-09-2010 19:10 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Coen, 4.a1D is illegaal, en 4.b1D+ is schaak.
Maar het lijkt me dat ook in Corniels interessante stelling de pionnen er in hoog tempo afvliegen zonder te promoveren.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-09-2010 19:41 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je het op de manier van Corniel speelt wel, als je daarentegen na a6 Pa5, a7 d5, a8D, d4 speelt heeft wit volgens Rybka niet meer dan eeuwig schaak.

bv: Df8+ Kc3, Kg3 Pc4, Df6 e3, Kf3 Kd3, Kg2 Pa3, Da6+ Pc4, Da4 Pd2, etc

22-09-2010 08:47 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henrik
Als je het op de manier van Corniel speelt wel (..)

Ik had geen tijd om tijdens mn werk volledige varianten door te spitten, al dan niet met siliconenhulp. Mijn punt was dat het daarna NIET eenvoudig won voor wit.

Quote

Als je daarentegen na a6 Pa5, a7 d5, a8D, d4 speelt heeft wit volgens Rybka niet meer dan eeuwig schaak (..)


Dat ziet er ongeveer zo uit. (Deze varianten leiden tot volledige afruil, maar het (halve) punt is er wel mee gemaakt.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-09-2010 18:49 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ben zo vrij geweest de partij van Herman van commentaar te voorzien. Je tegenstander gaf wel erg snel op trouwens. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-09-2010 19:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In praktijk is het natuurlijk allemaal veel lastiger dan in theorie. Op het moment dat mijn tegenstander 52. .. Pxb7 speelde had hij minder dan 5 minuten bedenktijd (en ik nog 25 minuten). Daarnaast heeft de dame-partij natuurlijk heel veel mogelijkheden tot schaakjes, vorkjes, dubbele aanvallen, penningen en dergelijke. Dat is zelfs met voldoende bedenktijd lastig te pareren. Tot slot speelt ook de psychologie nog mee; te moeten omschakelen van een gewonnen stelling naar een zeer lastig te verdedigen eindspel.

In de partij ging het ook heel soepel en had ik weinig bedenktijd nodig.

Er volgde:

53.a6 Nc5 54.a7 Kc4 55.a8Q d5 56.Qa2+ Kd4 57.Qb2+ Ke3 58.Qb6 f4 59.Qxc5+ d4 60.Qc1+ Kf3 61.Qd1+ Ke3 62.Kg1 f3 63.Kf1 d3 64.Qe1+ Kf4 65.Qd2+ Kf5 66.Kf2 g5 67.Ke3 g4 68.Qa5+ Kg6 69.Qe5 1-0

22-09-2010 20:39 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Coen
Maar volgens mij heeft wit "simpel"
1...xb7 2.a6 e3 3.g3 e2 4. f2 en de koning is er op tijd bij en die a pion is niet te stoppen

Met 3. .. c3 maakt zwart nog remise.

22-09-2010 20:48 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

RE: Herman Zonerland-Bertus Groot 1-0 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Zonderland
Hij zei dat hij de zet niet gezien had, wat een wonderlijke opmerking was voor iemand die blind is.
Ik vond het trouwens een bijzondere ervaring, nooit eerder tegen een blinde schaker gespeeld.

Een blinde collega gebruikt vaak woorden als zien en kijken, bijvoorbeeld "ik zal eens kijken", of "Ik ging beneden kijken wat er aan de hand is". Zij beschouwt kijken als waarnemen met zintuigen, en niet zozeer het gebruik van de ogen. Dan hoeven wij die kunnen zien ook niet krampachtig zulke woorden te vermijden.

Ik heb ook ooit eens tegen een blinde schaker gespeeld met een apart bordje waar de blinde speler de stukken kon voelen. Naar aanleiding daarvan beweerde ik, dat schaken niet zozeer een kwestie is van goed kijken, maar meer een kwestie van gevoel. Ik vond dat toen zo gevat, maar gezien de gevoelswereld van een blinde is schaken toch gewoon veel zien.

22-09-2010 21:04 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had wel een leuke partij, maar wel voornamelijk leuk voor mij:



P.S. Corniel, in het geval als Albert's eindspel zou ik op zet 68 altijd kiezen de laatste pion te slaan. Het is op slag remise(, terwijl je verliest als je na het slaan van het paard door je vlag gaat). Maar dit is natuurlijk een zeikpuntje...

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 22-09-2010 at 22:06.

22-09-2010 21:56 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees, is het niet een beetje overdreven om te stellen dat een waardevolle clubavond wordt opgeofferd?
DSC heeft zoveel clubavonden met interne competitie, in ieder geval meer dan de meeste clubs.
En verder, mopper,mopper, in het uitspelen van eindspelen zijn Fritz en Rybka, zonder de hulp van de Tablebases niet op hun best.
Hoe minder poppetjes op de velden, hoe minder waarde je aan de Rybka oordelen moet toekennen.
Want hoe je de schaakprogramma's ook ziet, het zijn materialisten, want begrippen als positionele remise en dreigend pat en een theoretische remise stelling zijn moeilijk te programmeren.

__________________
Mopper

22-09-2010 23:58 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Ben zo vrij geweest de partij van Herman van commentaar te voorzien. Je tegenstander gaf wel erg snel op trouwens. Glimlach



Hoi Corniel,

Dank voor de analyse, dit is het nut van het plaatsen van een partij op de site, leuk. Ga ik vaker doen, misschien wel wekelijks.

Herman

__________________
www.zonderland.nl Prodent

23-09-2010 09:27 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eens met Arend omtrent Rybka. Het zou best kunnen dat zwart stiekem nog kan winnen achter de horizon van Rybka.

Verder was ik nog het antwoord op mijn vraag vergeten: wie ziet hoe wit wint na 12...Pg3?

23-09-2010 11:06 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Lui achter het scherm Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ha, een verborgen antwoord! Ik zal in mijn reactie het geheim proberen niet te verklappen, al kan iemand het misschien als een hint zien.
Hmm, je hebt duidelijk verder gekeken dan een argeloze toeschouwer. Je tweede zet heb ik helemaal niet overwogen, maar ik had niet gezien dat de dame overbelast was.
Wat ik ook niet zo snel zie, is wits vervolg na ...g4 d6 d8 (of zelfs f8, o nee, dan sla je op e5 met schaak en de toren vliegt er af). Kan je me op wat meer analyses trakteren?
Bijvoorbeeld ook na e6 (ipv naar g4) d6 f8 xe5 xh1 xh8 xc5.

23-09-2010 21:08 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas heb ik dit achter het bord niet gevonden - mede dankzij het alternatief Le3 - maar thuis kwam Fritz met deze variant. Overigens niet meteen, ik moest de eerste zetten die ik achter het bord gezien had wel even uitvoeren.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 23-09-2010 at 22:02.

23-09-2010 22:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller