Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC1 sluit seizoen af met nederlaag
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC1 sluit seizoen af met nederlaag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de laatste wedstrijd heeft het eerste het niet kunnen bolwerken; met 5-3 werden wij door een sympathiek DD teruggewezen, dat daarmee door het verlies van Charlois/Europoort zowaar kampioen werd.

Uit het welkomstpraatje van Henk Happel bleek dat men daar niet meer op rekende. Rond 13.00 uur luidde de gong in het Nationale Schaakgebouw en konden we bijna compleet (Joram was iets vertraagd) beginnen. Lange tijd gebeurde er weinig; op vrijwel elk bord was de stelling in evenwicht. Alleen last-minute invaller Olivier (waarvoor dank!) stond op bord drie erg passief met de witte stukken.

De score werd geopend op bord 8. Lisa Hortensius leek wat gedrukt te staan tegen Jan Joost Lindner, maar gezien het gemak waarmee hij de stelling remise gaf zal dat wel optisch zijn geweest.

Een uur later kwamen we op achterstand. Aan het eerste bord speelde Martin Glimmerveen tegen GM John van der Wiel. Hij speelde erg goed en kon op een aanzienlijk voordeel bogen. Het schijnt dat Van der Wiel dit als gewonnen (voor Martin) taxeerde, maar zoals zo vaak was dit voor de gewone stervelingen moeilijk te zien. Voorzover ik heb het correct heb meegekregen kreeg zwart tegenspel, won hij een kwaliteit en daarmee later ook de partij: 1,5-0,5 achter.

Van de partij van Roland ten Have heb ik weinig meegekregen. Aan het zevende bord miste hij in een op het oog goede stelling naar eigen zeggen wat halve kansen en had Rogier van Egmond op bepaalde momenten een paar 'gelukkige' zetjes. Deze beslisten de partij.

Namens DSC deed Pauline van Nies wat terug. Aan het vijfde bord speelde ze met wit tegen Edgar Blokhuis, tot deze wedstrijd topscorer met 8 uit 8, helemaal zoek. Positioneel speelde ze ijzersterk en zwart zag zich genoodzaakt materiaal te offeren. Dit ving onze topscorer behendig op en daarmee mocht ze een punt op haar conto bijschrijven.

Kort hierna moest Olivier de strijd staken. Hij was onder zware druk gekomen en hoewel hij zeker nog niet verloren stond, bezweek hij hieronder en blunderde. Ronald Dickhoff maakte hiervan dankbaar gebruik.

Joram op den Kelder speelde naar eigen zeggen een saaie partij. Aan het tweede bord vond het spektakel vandaag inderdaad niet plaats. Na wat geklungel van Joram won tegenstander Gerrit Prakken een pion. Hij had echter een dermate slechte loper dat hij het eindspel niet tot winst kon voeren.

Bij de tijdcontrole stonden we dus 4-3 achter en een blik op de laatste twee borden leidde tot de conclusie dat het een nederlaag zou worden. Bij Martine Middelveld was het hele bord dichtgeschoven en met (volgens mij) dertig stukken nog op het bord werd remise overeengekomen.

Als laatste was ik nog bezig. Na een vrij complexe opening had ik ten onrechte een pion geofferd voor het loperpaar (ook omdat ik de weg naar gelijkspel niet zag). Mijn tegenstander Arie Werksma bouwde dit voordeel uit, maar in zijn tijdnood wist ik de stelling te compliceren. Dit had het gewenste effect en ik kwam met een pion voorsprong door de tijdcontrole heen. Door wits actieve stukken was hij echter de enige die nog winstkansen had en ik moest behoorlijk inventief verdedigen om de stelling te keepen. Nadat wit nog even had aangedrongen, berustte hij er rond kwart voor zeven uiteindelijk toch in.

Zo kwam uiteindelijk een 5-3 nederlaag op het scorebord. Hiermee zijn we op de vijfde plaats geëindigd. Met een geslaagd feestje konden we het seizoen afsluiten.

De persoonlijke uitslagen:
DD - DSC5-3
Van der Wiel - Glimmerveen 1-0
Prakken - Op den Kelder rem
Dickhoff - Marincic 1-0
Werksma - Vos rem
Blokhuis - Van Nies 0-1
Vistisen - Middelveld rem
Van Egmond - Ten Have 1-0
Lindner - Hortensius rem

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by jpfox on 18-04-2010 at 00:40.

18-04-2010 00:39 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller