Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2009-2010 » Interne competitie (V2): Luciën van de Lisdonk wint opnieuw
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V2): Luciën van de Lisdonk wint opnieuw Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep boekte Luciën van de Lisdonk zijn tweede overwinning op rij. Deze week was melkpakhouder Kees van der Meer zijn slachtoffer. Gert Legemaat boekte een zwaarbevochten overwinning op Richard Oranje. Gert kwam een stuk achter tegen een paar pionnen, maar wist zich toch nog naar de zege te knokken. Roland ten Have boekte een knappe zege op Walter Anema.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Lucien van de Lisdonk-Kees van der Meer1-0
2Gert Legemaat-Richard Oranje1-0
3Hans Segers-Ted Barendse1-0
4Kim Meulenbroek-Kees Voorberg½-½
5Bob Voogt-Martin Glimmerveen1-0
6Walter Anema-Roland ten Have0-1
7Pieter Goossens-Rob Smits1-0
8Diederik van Heijgen-Willem-Jan van den Broek0-1


In de B-groep eindigde het topduel tussen Frans Palm en Simon Broos in een puntendeling. Ton Vissers, Jan van de Donk en Arjan Drenthen deden met hun overwinningen goede zaken.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Frans Palm-Simon Broos½-½
2Theo Rekveldt-Ton Vissers0-1
3Jan van de Donk-Albert Kemeling1-0
4Arjan Drenthen-Coen Leentvaar1-0
5Kees Korving-Cees Huygen1-0
6Gerard Bilars-Simon Dirkse½-½
7Jaap van der Heiden-Edgar Huisman½-½


In de C-groep waren aan de hoogste borden enkel remises te noteren. Kees Venema was de hoogstgeplaatste winnaar. Hij boekte een knappe overwinning op Bas Rabeling.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Antoon Frehe-René Poots½-½
2Gerrit Bussmann-Kees van Beest½-½
3Rob Scherpenisse-Jan Torenstra½-½
4Kees Venema-Bas Rabeling1-0
5Frans Smit-Ernst Hanewald1-0
6Paul van Riet-Jan Swart1-0
7Aad de Jong-Leo Zuijdgeest0-1
8Joop van Ham-Lito van Reede0-1
9Isaac Vogelsang-Theo Gommaart0-1



De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

09-03-2010 01:46 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De nieuwe indeling bekijkend voor de tweede helft van de competitie op de A4-tjes vastgeplakt aan het bargedeelte van ons clubhuis vroeg ik mij af:
Waar is Vlam? Ik kan zijn naam niet terugvinden. Ik moest op het tweede A4-tje kijken om zijn naam terugtevinden.
Hij is gedegradeerd naar de tweede groep.
Hoe is dat nou toch mogelijk dacht ik. Heeft hij werkelijk zo slecht gespeeld? Nee, dat niet, maar de wegen van het systeem zijn ondoorgrondelijk.
Kijk ik naar de stand, dan is er ene Tsjoe, die zich handhaafde met een score van 0-1, die bovendien slechts speelde omdat hij dacht dat er Rapid-schaak was, en een Middelkoop met een gespeelde partij, beiden met afstand achter Vlam geeindigd.
Regels zijn regels, vertelde Arno Wiersma, (die uitdrukking hebben we al vaker gehoord o.a. bij politci )
Ik doe een voorstel: plaats Vlam onmiddelijk terug in groep één, en degradeer Tsjoe (N.B. niet eens lid van DSC) naar groep twee.
Als je goed genoeg bent om in het 1-ste, 2-de, 3-de en 4-de in tevallen, dan ben je goed genoeg om in de eerste groep mee te spelen.
Regels zijn er om flexibel toe te passen!

__________________
Mopper

11-03-2010 01:23 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Ondoorgrondelijk systeem. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het ondoorgrondelijke aan het systeem heb ik ook al eens eerder aan de orde gesteld. Schetst mijn verbazing dat de door de heer Mopper al eerder genoemde heer Vlam na twee rondes, zonder te spelen, op de eerste plaats kan staan!

11-03-2010 09:14 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Regels zijn er om flexibel toe te passen!


Met als toevoeging het welbekende spreekwoord:

Uitzonderingen bevestigen de regel. Dus maak maar een uitzondering.

Ik snap ook niet dat dit zomaar gebeurt, terwijl er heel raar wordt omgesprongen met leden die niet intern, maar wel extern spelen. Als je extern wilt spelen moet je dat OOK in de interne bewijzen. Ook al is je rating hoger dan je postcode.

11-03-2010 09:24 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het systeem is wat mij betreft helder: De 3 laagstgeëindigde spelers die 5 partijen of meer hebben gespeeld degraderen. Dat is het systeem dat is aangenomen op de ALV en dat we al twee seizoenen spelen. Bij die 3 spelers zat Hora Vlam.

Mensen die minder dan 5 partijen spelen in een competitiehelft zijn gevrijwaard van degradatie. Dit is om te voorkomen dat spelers die incidenteel komen en qua speelsterkte duidelijk in een bepaalde groep thuishoren, met een of twee verliespartijen kunnen degraderen. Uiteraard geldt het dan ook voor spelers die net aan in een groep thuishoren.

Quote

Originally posted by Van Dop
Hoe is dat nou toch mogelijk dacht ik. Heeft hij werkelijk zo slecht gespeeld? Nee, dat niet, maar de wegen van het systeem zijn ondoorgrondelijk.

Hora heeft geen beste seizoenshelft achter de rug in de interne. Hij heeft van de spelers die meer dan 5 partijen gespeeld hebben het op 2 na slechtste resultaat (37,5%). Alleen ikzelf (25%) en Frans Palm (20%) hebben het slechter gedaan.

Quote

Originally posted by Van Dop
Regels zijn regels, vertelde Arno Wiersma, (die uitdrukking hebben we al vaker gehoord o.a. bij politci )
Ik doe een voorstel: plaats Vlam onmiddelijk terug in groep één, en degradeer Tsjoe (N.B. niet eens lid van DSC) naar groep twee.
Als je goed genoeg bent om in het 1-ste, 2-de, 3-de en 4-de in tevallen, dan ben je goed genoeg om in de eerste groep mee te spelen.
Regels zijn er om flexibel toe te passen!

Regels zijn er om aan te geven hoe om te gaan met een bepaalde situatie. Als ik Patrick Tjioe zou degraderen naar de B-groep, en Hora zou handhaven in de A-groep, dan heeft Patrick het volste recht daartegen te protesteren. Hij mocht er vanuit gaan dat hij in de A-groep zou blijven. Of Hora gezien zijn speelsterkte bij wijze van uitzondering in de A-groep zou moeten worden gehandhaafd is iets waarover je kan discussieren. Op basis van zijn prestaties in de eerste helft van de interne (12 partijen) in ieder geval niet.

Quote

Originally posted by René Poots
Het ondoorgrondelijke aan het systeem heb ik ook al eens eerder aan de orde gesteld. Schetst mijn verbazing dat de door de heer Mopper al eerder genoemde heer Vlam na twee rondes, zonder te spelen, op de eerste plaats kan staan!


Dat is redelijk goed verklaarbaar, omdat Hora twee maal een dikke vergoeding heeft gehad. De eerste ronde voor het spelen in de externe, de tweede ronde voor het hebben van een bardienst. En de spelers die aan het begin van de tweede seizoenshelft direct onder hem stonden hebben allemaal punten laten liggen. Zo stond ik zelf bij aanvang van de tweede seizoenshelft direct onder hem, maar heb ik de eerste twee ronden niet gespeeld. Alleen zijn de vergoedingen voor niet spelen (2/6 eigenwaarde) lager dan die voor de externe (3/6 eigenwaarde) en bardienst (4/6 eigenwaarde). En dus ben ik ingehaald door een aantal spelers.

Quote

Originally posted by Coen
Ik snap ook niet dat dit zomaar gebeurt, terwijl er heel raar wordt omgesprongen met leden die niet intern, maar wel extern spelen. Als je extern wilt spelen moet je dat OOK in de interne bewijzen. Ook al is je rating hoger dan je postcode.

Dat is een zienswijze die bij DSC geen beleid is. Er zijn argumenten voor en tegen aan te dragen. Persoonlijk ben ik geen voorstander van zo'n scherpe regel.

In het algemeen geldt dat het keizersysteem moeilijk te doorgronden is. Je kunt niet alles even narekenen. Als er zaken zijn waartegen weerstand bestaat dan sta ik uiteraard open voor suggesties. Het reglement van de interne kan bij iedere ALV worden aangepast om het beter af te stemmen op de wensen van de leden. Voor de promotie en degradatie heb ik gewoon het reglement gevolgd.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

11-03-2010 10:45 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Coen
Ik snap ook niet dat dit zomaar gebeurt, terwijl er heel raar wordt omgesprongen met leden die niet intern, maar wel extern spelen. Als je extern wilt spelen moet je dat OOK in de interne bewijzen. Ook al is je rating hoger dan je postcode.


Dit klinkt misschien leuk in theorie, maar heb je wel over de gevolgen nagedacht?
Ik ken zelf maar 1 club die dit (strict) doet: RSR Ivoren Toren. Hierbij moet je in hun interne, gesloten, competitie uitkomen om extern voor RSR te mogen uitkomen.
Het kán een goede keuze voor een club zijn, maar dan wel een keuze die je héél bewust moet maken. Het is namelijk wel een flinke ommezwaai, die je dus niet lichtzinnig kunt maken. Er zijn denk ik flink wat mensen die gewoon geen tijd hebben op maandag (wonen ver weg, hebben andere sporten of gewoon andere prioriteiten etc.), maar wel graag op zaterdag willen spelen. Dit is in het voordeel van de club, zie bijvoorbeeld ons gezellige eerste team. Dit is een uithangbord voor DSC en zorgt er nu ook mede voor dat DSC2 kampioen wordt. In DSC1, maar ook in DSC2 en 3 zitten aardig wat mensen die vaak behoorlijk betrokken zijn bij DSC (soms ook wat minder), maar dus niet intern spelen om allerlei redenen.

Ik snap daarnaast de link met het verhaal omtrent Hora niet. Ik kan me voorstellen dat Mopper vindt dat Vlam thuishoort in de A-groep, maar de werkelijkheid is dat hij 12 wedstrijden gespeeld heeft, en hier 7 van heeft verloren. Hiermee laat hij van de 'regulars' toch echt alleen Frans en Arno achter zich. Er zijn inderdaad een aantal mensen met 1 wedstrijd, maar daar kun je toch echt geen conclusies aan verbinden qua prestatie!

Overigens vind ik het persoonlijk inderdaad niet erg logisch dat Patrick Tjioe in de A-groep is toegelaten in de eerste plaats (op basis van rating hoort hij gewoon ergens bovenin de B-groep), maar nu hij er eenmaal in zit, kun je hem op basis van 1 wedstrijd niet degraderen.
Tot slot verwacht ik dat mensen die echt thuishoren in de A-groep zich daar ook voor plaatsen door middel van een kampioenschap van de B-groep. Er zijn wel vaker behoorlijk sterke spelers in de B-groep.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 11-03-2010 at 11:22.

11-03-2010 11:17 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sorry dat jullie me verkeerd begrepen hebben. Maar het was meer om mijn idee over hanteren van regels nader te bekijken. Uitzonderingen bevestigen de regel geldt in dit geval ook voor de externe. Bij mijn vorige club was mijn geschetste beleid wel degelijk van kracht. En inderdaad ben ik er zelf deels een voorstander van, maar er zijn legio redenen dat niet te doen. Maar daar gaat het hier niet om.

Mijn opmerking was meer bedoeld als "de uitzondering". Sorry dat ik wat cryptisch was

11-03-2010 22:21 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oké, maar wat is een regel waard als je een uitzondering gaat maken voor een speler die 7 van zijn 12 wedstrijden verloren heeft? Waarom dan geen uitzondering voor Arno, die veel minder gespeeld heeft? Ik ben er voorstander van om zo min mogelijk regels en uitzonderingen te hebben.

11-03-2010 23:55 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller