Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC1 delft onderspit tegen Charlois/Europoort en laat daarmee unieke kans liggen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC1 delft onderspit tegen Charlois/Europoort en laat daarmee unieke kans liggen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft vanmiddag met 5-3 verloren uit tegen het sterke Charlois/Europoort 1. Na afloop bleek het eerste een unieke kans te hebben laten liggen, daar Kennemer COmbinatie een matchpunt bleek te hebben achter gelaten in het Westland. Door deze overwinning gaat Charlois/Europoort nu gedeeld aan de leiding, maar dat had dus ook DSC1 kunnen zijn.

Had het dan gekund? Misschien wel, maar de overwinning van de ambitieuze Rotterdammers is wel terecht. Jan-Pieter kwam erg vreemd uit de opening, en mocht vermoedelijk blij zijn dat hij wit had, waardoor ik dacht dat hij het wel overleefde. Hij was echter als eerste klaar, dus dat had ik alvast niet goed gezien. Ook snel klaar was Pauline. Aanvankelijk leek ze toch erg goed te staan tegen Michel de Wit, maar wist het niet af te maken. De Wit kon zijn witte stukken net op tijd uit de knoop halen geloof ik en werd er tot remise besloten. Volgens Pauline was daar niet zoveel op af te dingen.

Daarna scoorde ik de gelijkmaker, maar dit was al diep in de blessuretijd van de eerste tijdcontrole. Totaal hadden we nog een minuut of 3 op de klok. Na 33 zetten hingen er een dame, een toren en een stuk en hield mijn tegenstander het voor gezien, maar daar had het aanvankelijk niet naar uit gezien. In de opening maakte ik een foutje, waarna het enorm vervlakte en ik zelfs bang was iets minder te staan met wit. Na een mijns inziens onlogische afruil kreeg ik weer wat kansen en dat liep in tijdnood uit de hand. Misschien heb ik morgen nog zin er een diagrammetje aan toe te voegen.

Helaas verloren daarna Joram en Roland, waarna het er somber uitzag voor ons. Joram had een strategisch voor mij moeilijke partij. Hij had sterke troeven in het centrum, maar de potentiėle verre vrijpion was voor zijn tegenstander. Hoe dit zich precies ontspon weet ik niet, maar Joram verloor een pion en Valery Maes bracht dit in een dame+toren eindspel naar de overkant.
Roland leek naast mij in eerste instantie op originele wijze onder de witte druk uit te komen, maar wit toonde netjes aan dat de zwarte stukken elkaar in de weg staan, nadat Roland een tempo had weggegeven. ROland verloor hierdoor een kwaliteit, maar deze wist hij enige tijd later op vreemde wijze weer terug te winnen. Het resterende eindspel was echter kansloos, gezien de slechte zwarte loper. (alle pionnen stonden op wit...)

Toch waren er nog mogelijkheden. Martine leek in eerste instantie niet echt een duidelijk plan te hebben en kwam onder druk. Ergens had ze een pionnetje verloren, en probeerde dit nu te keepen. Mogelijk zouden de ongelijke lopers nog redding kunnen brengen? Lisa op haar beurt leek moeizaam uit de opening te komen, maar kwam later los en had nu een ontegenzeggelijk, maar niet tastbaar voordeeltje. Tot slot was nog Wortel bezig. Het scheen dat Ciprian hem de vorige keer had aangeraden eens Najdorf te spelen, dus zodoende kwam er een Scheveninger op het bord. Dat krijg je als je zelf een opening gaat bedenken Glimlach Wit leek lange tijd prettig te staan, maar de stelling was nog chaotisch, hetgeen weer in Wortel's voordeel leek. Het zou dus nog 4-4 kunnen worden...

Dit lukte helaas niet. Martine wist nog wel naar een ongelijk lopereindspel af te wikkelen, maar verloor hierbij helaas een tweede pion. Dit bleek net aan verloren, dus speelden Lisa en Marten alleen nog voor eigen kansen. Marten had inmiddels een stuk voor 3 pionnen een tijdje geprobeerd en in de wandelgangen begreep ik dat de thuisploeg dacht dat hij wel zou winnen. Het bleek echter lastig. Uiteindelijk ruilde hij het stuk weer in voor een sloot pionnen, maar de resterende eigen pionnen waren te zwak en bijna alles verdween van het bord. Zodoende werden de punten gedeeld.

Zoals gewoonlijk was Lisa nog bezig. En goed bezig was ze. De druk werd opgevoerd in het eindspel, ook op de klok, want Lisa had vandaag een zeer goede time-management (Lies, we zijn trots op je!). Uiteindelijk werd de druk Marco teveel en hij ruilde de torens. Dit bleek een vergissing, want nu liep Lisa's pion door ten koste van een stuk, waarom Marco capituleerde. Toch nog een mooi persoonlijk succesje, want Marco had tot nu toe een hele goede score...

Nou ja, nu spelen we als team nergens meer voor, een subtop positie is gegarandeerd, maar meer zit er niet in.

Individuele uitslagen:
Charlois/Europoort 1 2147 - DSC1 2126 5-3
1. FM Andy Ooms 2256 - Jan-Pieter Vos 2074 1-0
2. Marco Kirana 2192 - Lisa Hortensius 2016 0-1
3. Valery Maes 2111 - Joram op den Kelder 2305 1-0
4. FM Dick de Wit 2186 - Marten Wortel 2306 rem
5. Julian van Overdam 2137 - Martine Middelveld 2107 1-0
6. FM Michel de Wit 2274 - Pauline van Nies 2139 rem
7. Hans Uitenbroek 1987 - Martin Glimmerveen 2107 0-1
8. Jan van Overdam 2029 - Roland ten Have 1957 1-0

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Martin on 06-03-2010 at 22:37.

06-03-2010 21:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een terechte nederlaag, tegen een simpelweg sterker team. Al vanaf mijn eerste rondje had ik er een hard hoofd in en dat werd helaas bewaarheid, al valt een 3-5 nederlaag nog wel mee. Zelf misbruikte ik de witte stukken: na vijf zetten stond het al gelijk en een paar zetten later stond ik al slecht.

Pauline stond naar eigen zeggen goed, het leek me niet genoeg maar in de analyse had ze steeds de iets betere kansen. Martin speelde een ingewikkelde partij maar haalde verdiend de gelijkmaker binnen. Op de andere borden zag het er somber uit; alles gelijk tot minder en Joram ronduit verloren. Roland en Martine werden langzaam weggespeeld en Wortel kon helaas niet winnen. Lichtpuntje was Lisa, met een sublieme techniek speelde ze het eindspel uit.

Al met al ondanks de nederlaag toch weer een leuke dag beleefd. Resteren WSC (4-4 tegen KC!) en DD; twee sterke tegenstanders waarbij we om de podiumplaatsen gaan spelen.

07-03-2010 15:14 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller