Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC6 onderuit tegen Rijswijk 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC6 onderuit tegen Rijswijk 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC6 heeft de belangrijke wedstrijd tegen Rijswijk 2 niet kunnen winnen. Aan het einde van de avond stond er een 2½-5½ nederlaag op het wedstrijdformulier.

Na een uur spelen waren er wat meer minnetjes dan plusjes te noteren. Dat beeld veranderde niet meer in de loop van de avond.

De eerste die de vlag moest strijken was Theo Rekveldt. Hij had twee pionnen moeten inleveren, en toen de dames werden geruild bleef van zijn koningsaanval ook weinig over. Daarna volgden een aantal remises. Coen Leentvaar pakte een halfje in een stelling met een pion minder, maar aanzienlijke tijdsvoorsprong. Ook Arjan Drenthen deelde het punt. Hij had lang een pion voorgestaan, maar lag daardoor wel onder zware druk. Uiteindelijk sneuvelde het pionnetje weer en werd remise overeengekomen. Bij Kees Korving was de stelling volledig dichtgeschoven, en was remise een logische uitslag.

De tweede nul die DSC6 moest incasseren kwam van Cees Huygen. Cees had een kwaliteit geïnvesteerd in een koningsaanval die er zeer dreigend uit zag. Zijn tegenstander wist de stelling echter bij elkaar te houden, en toen hij met zijn dame en toren uitbrak bleek Cees' koning te kwetsbaar.

In de tijdnoodfase die volgde moest Ton Vissers na een spannende pot de vlag strijken. In het middenspel had hij op het oog wat ruimtevoordeel gehad, maar er was wel een open lijn naar zijn koningsstelling. Uiteindelijk nam de druk toe, en in de tijdnoodfase wist zijn tegenstander materiaal te winnen.

De laatste partij leek een punt op te leveren voor DSC6. Jolle Lont had in een spannende partij twee pionnetjes gesnaaid. In de tijdnoodfase combineerde hij zich echter naar stukverlies. Er volgde een razend ingewikkeld pionneneindspel waarin zijn tegenstander een paard meer had. Jolle speelde het zeer actief en kon daardoor met zijn extra pionnetjes nog net een halfje veilig stellen.

Dat bracht de eindstand op 2½-5½. Het zesde staat daardoor nog steeds op een zevende plaats, en zal in de laatste twee wedstrijden punten moeten pakken om zich te handhaven in de eerste klasse.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-02-2010 10:31 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Jolle Jolle is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 06-10-2008
aantal berichten: 16

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde een leuke partij Glimlach.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Jolle on 18-02-2010 at 17:15.

18-02-2010 17:04 Jolle is offline Send an Email to Jolle Homepage of Jolle Search for Posts by Jolle Add Jolle to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ha Jolle,
Ik speel(de?) zelf ook gesloten siciliaan met wit, dus even een opmerking n.a.v. de opening.
Wat je in deze variant goed doet is inderdaad het paard op g8 houden, al is Lh6 ook niets meer dan een truc. Na een keer ...e6, ....Pge7 gevolgd door Lh6 kun je opvangen door ...0-0 h4 Lxh6 Dxh6 f6!, waarna h5 niet kan wegens ...g5 en de dame wordt opgehaald na ...Kh8 en ....Pg8.
Ik ben dus al lang geleden gestopt met het spelen van de Le2-De2-Lh6 variant. Het is erg leuk spelen als iemand bijvoorbeeld ....f5 speelt met een grote zwakte daar, maar als iemand weet wat hij doet heeft wit totaal niets.

Zelf vind ik echter dat je (meestal) beter niet kunt beginnen met ...d6, omdat je nu de optie van meteen ...d5 er uit haalt. Nu speelt wit erg passief en sta je meteen prima natuurlijk, maar ik dacht voor een volgende keer. Wit had m.i. beter 11. Pc1?! kunnen spelen, waardoor hij c3 voorbereid zonder zwart op e2 te laten slaan. Wit kan dan wel een leuk centrum krijgen.

Daarna deel ik verder je vraagtekens bij de manoevre ...Ph6 en ...f5. Het paard staat inderdaad een beetje ongelukkig, en je hebt hem ook niet echt nodig om f5 door te drukken. In de regel ontwikkel je je paard naar e7 en rokeer je. Als wit iets probeert met h3-g4-f4-f5 (in verschillende volgordes mogelijk), dan speel je ...f5 op het moment dat wit het dreigt. Dan staat wit bijna altijd slecht. Wit moet dus proberen f5 te spelen zonder dat zwart dat kan doen. Daarom is het normaal gesproken ook minder handig om je paard op f6 te zetten. Je plan om d3 te ruilen om f5 vrij te maken voor je paard lijkt me wel goed - indien haalbaar.

Tot slot een leuke save in het eindspel! Glimlach

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 18-02-2010 at 18:07.

18-02-2010 18:06 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller