Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC4 heeft HSB kampioenschap binnen handbereik
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

DSC4 heeft HSB kampioenschap binnen handbereik Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op 1 februari mocht DSC4 het opnemen tegen de laatste grote concurrent voor het HSB kampioenschap: Promotie 2 uit Zoetermeer.

Promotie had een sterke invaller op bord 3 ingezet, W. Broekman, een rating van 2100+, en de mijns inziens sterke Ouwens op bord een gezet (wit). De strategie moet iets geweest zijn als: 2 punten op bord 1 en 3, en stand houden op de overige borden. Aan onze kant: DSC4 is een sterk team: meerdere spelers op KNSB niveau en geen zwakke plekken.

Toine Prangers won heel snel (1-0), Jan Peter van Zandwijk zorgde voor 2-0, Rob Smits voor 3-0, Jaap Flohil bewees uit zijn dipje van afgelopen najaar te zijn gekomen en rondde een goed gespeelde partij nu wel netjes af (4-0) en Roland ten Have overweldigde Promotie teamleider Blankespoor: 5-0.

Van der Meer bereikte een vier-toreneindspel. Twee witte torens op lijn 7 en twee zwarte op lijn 2, dus dat was 5½-½.

De beide resterende partijen, Paduraria-Ouwens en Karklins-Broekman waren buitengewoon interessant. Ciprian Paduraria kwam in hoge tijdnood tot een vesting van + tegen +, dit was remise.

Janis Karklins moet in een gunstig eindspel in hoge tijdnood iets gemist hebben. Eindstand 6-2, de meest voorkomende uitslag bij DSC4 dit jaar. Het kampioenschap vanDSC4 komt heel dichtbij.

 DSC42008-Promotie 219486-2
1Ciprian Padurariu2188-Bert Ouwens1863½-½
2Roland ten Have1957-Jan Blankespoor19801-0
3Janis Karklins2000-Willem Broekman20890-1
4Jan-Peter van Zandwijk2077-Nico Peerdeman18821-0
5Jaap Flohil2017-Joop Huijzer19281-0
6Kees van der Meer1985-Sipke de Swart1999½-½
7Rob Smits1813-Ron Landsbergen19921-0
8Toine-Gerard Prangers2022-Wong Tsai18511-0

This post has been edited 9 time(s), it was last edited by winfvdm on 02-02-2010 at 13:17.

02-02-2010 09:30 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Grandioos! Omdat hij zo mooi is hieronder de tussenstand:

1 DSC4 - 12 uit 6, 36 ½ bordpunt
2 Promotie 2 - 8 uit 5, 24 ½ bordpunt
3 DD 2 - 6 uit 4, 18 ½ bordpunt
4 Promotie 3 - 5 uit 5, 20 ½ bordpunt

Tot nu toe wonnen de onzen viermaal met 6-2, 'eénmaal met 5-3 en éénmaal met 7,5-0,5 - op weg naar een bordpuntenrecord?!

DSC4 speelt in de 7e ronde uit tegen Schaakhuis, is de 8e ronde vrij en speelt in de slotronde tegen Scheve Toren.

02-02-2010 09:50 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

 DSC42008-Promotie 219486-2
1Ciprian Padurariu2188-Bert Ouwens1863½-½
2Roland ten Have1957-Jan Blankespoor19801-0
3Janis Karklins--Willem Broekman20890-1
4Jan-Peter van Zandwijk2077-Nico Peerdeman18821-0
5Jaap Flohil2017-Joop Huijzer19281-0
6Kees van der Meer1985-Sipke de Swart1999½-½
7Rob Smits1813-Ron Landsbergen19921-0
8Toine-Gerard Prangers2022-Wong Tsai18511-0


Aanvankelijk vond ik het er niet echt naar uit zien. Inderdaad stond Toine al snel goed en toen zijn tegenstander een fout maakte was ook meteen gedaan.

Verder was ik echter niet overtuigd. Ciprian was onduidelijk. Objectief gezien een zwartnadeeltje denk ik.
Roland vond ik niet zo goed staan. Hoewel zwart het gambiet een beetje erg rustig aanpakte, leek mij dat wit het niet helemaal nauwkeurig had gedaan en er later alsnog een pion af zou gaan. Ook de stelling van Janis vertrouwde ik niet, wit had een enorm ruimtevoordeel en ik zag ook niet echt waar zwart op zou moeten gaan spelen. Jan-Peter speelde een vreemde opening. Blijkbaar was het bekend, maar na ...Pd4 leek wit eigenlijk gewoon lastig te staan. Jaap leek enigzins onder druk te staan, al was er nog niet veel aan de hand, en hetzelfde gold voor Rob. Alleen Kees vond ik prettig staan, maar dat is inherent aan met wit spelen in die opening denk ik.

Al met al is het dan een kwaliteit om niets weg te geven of om te vallen denk ik. Jan-Peter kreeg een stuk cadeau. Opvallend aan de analyse vond ik trouwens dat een 2200+ speler vond dat het op een gegeven moment met ongelijke lopers 'gewoon' remise was, ondanks ander materiaal op het bord. Ook Roland won snel, misschien heb ik het dus helemaal verkeerd gezien. Ik weet niet hoe de winst tot stand kwam, dus tja.
Jaap won ergens materiaal ondanks dat ik het idee had dat wit altijd prettig stond. De materiaalvoorsprong was dit keer bij Jaap in goede handen en ook hij won. Ook bij Rob moet er iets mis gegaan zijn, want ondanks dat hij onder de druk uit kwam en het loperpaar had veroverd was het toch allerminst duidelijk. Toch snel afgelopen, waarna Kees remise maakte. Ik geloof dat de balans daar niet echt verbroken was.

Aldus een 5½-½ voorsprong, maar een verdere uitbouw van de monsterscore lag niet echt voor de hand. Bij Ciprian leek mij iets mis gegaan te zijn. Ouwens leek in opkomende tijdnood echter wat nerveus en speelde volgens mij niet altijd de beste voortzetting. Ik zag ergens een variant waar wit materiaal kon winnen, al zei Ciprian dat hij gewoon de kwaliteit zou geven en het alsnog remise was. Zou kunnen, want dat gebeurde nu ook. Paard en twee pionnen tegen toren (f,f,h tegen h) (b)leek eenvoudig remise.

Janis speelde een vreemde partij. Dacht ik aanvankelijk dat hij geruisloos weggeschoven zou worden, zo waren later de rollen omgedraaid. De koningsvleugel was zomaar dichtgeschoven en Janis had al zijn stukken naar de damevleugel gedirigeerd en leek aldaar als enige spel te hebben. Ik had het gevoel dat hij zich echter vergiste en zijn stukken niet helemaal handig neerzette, maar hij wist nog wel een interessant eindspel te bereiken. Ik betwijfel of dat echt gunstig is, maar het is zeker dat hij in tijdnood het spoor richting remise bijster raakte.

Al met al een mooi resultaat. Van de laatste twee wedstrijden zijn 2 matchpunten voldoende voor promotie. Nu nog zorgen dat DSC3 zich handhaaft!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 02-02-2010 at 11:00.

02-02-2010 10:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er moeten wel rare dingen gebeuren wil DSC4 dit jaar geen kampioen worden. Nu maar hopen dat het seizoen in stijl kan worden afgesloten. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-02-2010 11:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de loop van de avond vallen de partijen ineens naar onze kant. Dat hebben we al eerder gezien, en het gebeurt zo vaak in een wedstrijd en bij zoveel wedstrijden dat het geen toeval kan zijn: het zijn goede spelers.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 02-02-2010 at 17:18.

02-02-2010 13:16 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
Tot nu toe wonnen de onzen viermaal met 6-2, 'eénmaal met 5-3 en éénmaal met 7,5-0,5 - op weg naar een bordpuntenrecord?!

Het zou prachtig zijn als dit team onze tour de force van destijds kan overtreffen. Uit het extern jaarverslag 1996/1997:

"Het tweede team speelde in de promotie klasse HSB. Het eindigde ongeslagen als eerste met 18 matchpunten en 55 bordpunten, en promoveerde naar de derde klasse KNSB.
De samenstelling en individuele scores waren:
   
bord 1Pieter Buzing7½ uit 9
bord 2Ariën Schuytemaker6 uit 9
bord 3Koert ter Veen2½ uit 6
bord 4Rachid Schrik7 uit 9
bord 5Ewout Morks7 uit 9
bord 6Boudewijn Boogaard6 uit 7
bord 7Yeb Blom8 uit 9
bord 8Henk Mannen8 uit 9

In het tweede team zijn Friedhelm Veldhuijzen (2 uit 2), Rogier Luynenburg (0 uit 1), Sander Pauw (½ uit 1) en Arno Buyten (½ uit 1) ingevallen."

02-02-2010 23:44 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat zou inderdaad heel knap zijn. Toen speelden er 10 teams in de promotieklasse, nu maar 9!

Maar dat record relatief verbreken zou ook prachtig zijn. Maar: een stap tegelijk

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 03-02-2010 at 13:53.

03-02-2010 13:53 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dan moeten het 49 bordpunten worden. Dat zijn er dus nog 12½ in twee wedstrijden. (En 55 bordpunten halen is niet meer mogelijk Knipoog)

Er zijn vast in het verleden meerdere zeer succesvolle kampioenen geweest. Dus een record lijkt me niet zomaar aan de orde.

En zoals Ted sprak: een stap tegelijk. Nog eenmaal winnen om te beginnen. Dan is het kampioenschap overigens wel zo goed als zeker.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-02-2010 13:59 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller