Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Corus Chess Tournamant 2010 van 13 t/m 31 januari
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2] Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, zet een pion naar achteren (niet d4, e3 of g5) en het is gewonnen. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-01-2010 18:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag had ik een leuke pot. Ik rolde vanuit de opening met voordeel het eindspel in. Daar heb ik het wel redelijk gespeeld, al heb ik hier een daar wat stellingen toch niet helemaal juist getaxeerd. Met hulp van Fritz vond ik hier een daar lekken in mijn varianten. Maar goed, daar leer je van. Glimlach

En ik won, dat was ook wel lekker.

Coen heeft over geluk niet te klagen. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-01-2010 22:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was in de veronderstelling dat ik een duidelijke plus had vanuit de opening, maar helaas was die al weer verdwenen toen ik de stelling openende:



Vijf patijen, drie maal remise. Ik word een saaie schuiver. Frons

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-01-2010 22:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Over gisteren gesproken: ik had een beetje mazzel. Maar mijn tegenstander had de partij zitten bestuderen met Fritz en kwam tot de ontdekking dat ik zelfs een loper en een toren kon offeren om in elk geval remise te halen. Zal wel, maar ik had het niet slim aangepakt en zijn variant had ik in mijn stoutste dromen nooit kunnen bedenken. Dat hij er daarna een puinhoop van maakt door plannen half uit te voeren, kan ik ook niet helpen.

Ik had vandaag een makkelijke dag. Een opening die ik redelijk goed ken en die ik veel met zwart heb gespeeld en dus de valkuilen ken. Nu had ik echter wit.

26-01-2010 22:44 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Coen: die Df3 is leuk, maar Wit gaat het meestal uit de weg met 12.c3. Ik heb dan nog wel eens 12...Le4 geprobeerd, wat een leuke zet is als Wit reageert. Maar als ie gewoon eerst Pc2 en a4 o.i.d speelt sta je slecht. Ik geloof niet dat ik ooit iets anders dan winst voor Wit in die variant heb gezien, helaas.

En ...h5 snap ik ook niet Glimlach Misschien had je tegenstander net een partij gezien waarin Zwart met die zet Dh5 van Wit tegenging. Maar de situatie zal ongetwijfeld anders zijn geweest.Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-01-2010 00:28 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag speelde ik een extreem bizarre partij. Ik werd gefopt in de opening, kwam een kwaliteit en een pion achter. Ik friemel wat, wordt min of meer gedwongen om er nog een stuk tegenaan te gooien, en ondanks aantal pijnlijk af te straffen onnauwkeurigheden van mij kant, weet ik uiteindelijk mat te zetten. Ik was net iets handiger zullen we maar zeggen. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-01-2010 18:07 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg vandaag 1. f4 en speelde zelf het From's gambiet met het risico dat je koningsgambiet krijgt (risico?). Deze stelling had ik op het bord gekregen nadat ik er niet onder uit kon dat de zwarte loper van mij afgeruild werd.

27-01-2010 19:38 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Update op de rustdag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag is een rustdag voor de tienkampers. Tijd voor een update:

Gert Legemaat 1A
Gert zal niet tevreden zijn met 1½ uit 6. Volgens Ted was zijn enige winstpartij geniaal. Maar viermaal verliezen in dit deelnemersveld is niet wat je op voorhand zou verwachten van onze meervoudig clubkampioen.

Ted Barendse 2F
Ted begon met een nederlaag maar heeft nu de smaak goed te pakken en staat met 3½ uit 6 gedeeld aan de leiding. Hij heeft groepswinst volledig zelf in de hand aangezien hij nog tegen beide mede­koplopers moet.

Filip Borst 3D
Filip staat met 50 procent logischerwijze in de middenmoot. Lang stond hij rond de koppositie, maar na zij nederlaag gisteren kan hij die wel vergeten. Wellicht dat hij met een plus­score kan afsluiten.

Simon Broos 4D
Met 4 uit 6 gaat Simon heel goed en staat hij derde. HSB voorzitter Ruurd Kunnen staat met 5 uit 6 eerste. Morgen treffen beide heren elkaar. Ook de nummer twee op de lijst moet nog tegen Simon. Hij heeft (gedeelde) groepswinst nog in eigen hand, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat scenario me niet heel reëel lijkt. Wel verwacht ik dat hij dit toernooi goed zal afsluiten. En voor iemand die op papier negende van de groep is, is dat mooi.

Corniel Nobel 5A
Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik met 4½ uit 6 meer punten dan verdiend. Uit drie totaal verloren posities werd toch nog 2½ punt gescoord. Winnen zal ik de groep vermoedelijk niet, want de nummer een (met een halfje meer) is goed op dreef. Ik verwacht niet dat hij nog punten gaat morsen. En mijn geluk zal toch een keer eindigen.

Coen Leentvaar 6G
Met 5 uit 6 staat Coen alleen aan de leiding. Slechts een directe belager volgt op een half punt. De rest heeft 3 punten of minder. Coen heeft goede kansen op groepswinst. Go Coen!

Simon Dirkse 8B
Ook Simon heeft 5 uit 6. Hij staat echter een vol punt los van de concurrentie. Hij is goed bezig om de ratingpunten die hij het afgelopen jaar verloren heeft (bijna 100 punten) goed te maken. Onder normale omstandigheden wint hij de groep overtuigend.

Bert van der Willik 8E
Bert blijft met 2 uit 6 ver achter bij de verwachtingen. Hopelijk kan hij de laatste drie ronden nog wat punten pakken.

Om kort te gaan zijn er zes DSC-ers (inclusief Anish Giri) die goede kansen hebben op groepswinst. Dat zijn voorwaar mooie vooruitzichten.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-01-2010 13:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

RE: Update op de rustdag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Corniel Nobel 5A
... meer punten dan verdiend. ... En mijn geluk zal toch een keer eindigen.

Welnee, juist goed blijven opletten en kansen maken waar ze niet zijn, dat is geen geluk maar ook kwaliteit. Laat die computers maar piepen, je hebt prima aangevoeld dat je tegen Gert-Jan een paard kon offeren.
Niet als computers in de diepte spelen, maar over de breedte (swindle-kansen, foutmarge maximalisatie, psychologie, optische dreigingen en kansberekeing) !

28-01-2010 22:03 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag heb ik mijn zesde punt (met wit notabene) binnengehaald. Ik was duidelijk ernstig slordig, maar het bleek toch allemaal net te kunnen. Ik was in elk geval wat vernuftiger in de combinaties.

Mooi detail is dat ik op een gegeven moment deze stelling kreeg:



Mijn tegenstander speelde
28 ... Qc8 en bood remise aan.

Nou ik speel even door, want ik speelde

29 Txf6 en is het uit.
Fritz geeft zelfs mat in 10. Het ging nog sneller. Het antwoord was 29 ... Nh4 30 Rxh6+ gxh6 31 Qxh6#

Voor het eerst in een toernooi dus iemand mat gezet. En dat na drie zetten eerder een remise-aanbod gehad te hebben

29-01-2010 20:06 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren won ik voor mijn gevoel redelijk rechtmatig. Toch was ik hier een daar op de belangrijke punten veel te onoplettend.



Het zoeken van excuses is natuurlijk geen sterkte­bod, maar ik liet me nodig afleiden door de partij naast me, waar de koploper een gezonde pion achterstond, maar ik me zorgen maakte over de manier waarom zijn tegenstander daar mee omging. Hij moest wel winnen natuurlijk. Knipoog

Vandaag won best netjes van de nummer drie:



Doordat de nummer (inmiddels) nummer twee vandaag weer verloor ben ik nu, een ronde voor het einde 1½ punt los, en dus ongedeeld winnaar. Een heerlijk gevoel. Glimlach

Gert heeft vandaag weer gewonnen en kan met 3 uit 8 al bijna terug kijken om een acceptabel toernooi. Hopelijk weet hij morgen te winnen. Hij moet echter tegen de toch wel verrassende meedekoploper Bart Gijswijt, die vandaag remise maakte tegen Jan-Willem de Jong. Beide heren hebben 7 uit 8!

Ted deed goede zaken. Hij won vandaag weer en staat nu ongedeeld aan kop. Morgen heeft hij tegen iemand met 4 uit 8 genoeg aan halfje genoeg aan de ongedeelde winst.

Filip Borst heeft een mooie reeks neer gezet en kan bij een misstap van de koploopster (mede)groepswinnaar worden door mede­achtervolger hans ten Berge van zich af te slaan. Een goede klassering wordt het sowieso.

Simon heeft vandaag met een remise de 50 procent vast binnen. Bij winst kan hij nog derde worden zelfs.

Ook Coen heeft de groepswinst binnen. Hij had aan remise genoeg en heeft wellicht niet op volle winst gespeeld?

Het wordt eentonig, maar ook Simon Dirkse heeft zijn groep nu al gewonnen. Door zijn overwinning van vandaag staat hij 1½ punt los van zijn belagers.

Helaas heeft Bert echter vandaag weer verloren. Hij staat met twee punten negende. Hopelijk weet ie morgen nog een puntje te pakken.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

30-01-2010 20:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Over zwijnen gesproken

Ik heb bepaald niet op remise gespeeld, maar ontzettend moeten keepen.
Ik verzeilde in de volgende stelling en we hadden allebei nog 10 minuten voor 23 zetten



Ik had net een pion op a5 geslagen en bood remise aan omdat ik - gezien de tijd - dacht dat het wel ok zt. 5 seconden na mijn aanbod zag ik het winnende Td1 voor zwart.

Terecht wees mijn tegenstander het af en speelde Td1.

Via 2 Ta8+ Ke7 3 Ta1 had ik een val opgezet die Lc4 niet toestond. Namelijk een aftrekaanval. Mijn tegenstader zag het wel maar loste het verkeerd op door 3 ... Lh6

Er volgde 4 Ta7+ Kd6 5 Lxh6 Lc4 6 g3 Lxf1 f3 en alles staat op zwart behalve mijn f-poion en de loper houdt d2. Mijn tegenstander speelde Lc4+ en bood remise aan dat ik vrijwel direct aannam.

Maar als zwart 3 ... Kd6 had gespeeld was het uit voor mij.

Mijn enige concurrent verloor en daarmee sta ik 1,5 punt voor.

30-01-2010 20:27 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Netjes jongens!
Ook Anish staat fier op kop. Vandaag moest hij in een toreneindspel met 3 tegen 2 op één vleugel na 120 zetten toch toegeven dat dat wel heel erg remise is. Dus wist hij niet te winnen van hekkensluiter Akobian.
Doordat Ni en Erwin l'Ami ook niet wonnen staat hij nog steeds een vol punt voor op beide heren, alsmede Arkady Naiditsch.

30-01-2010 21:06 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, mannen!

Er ging vandaag geloof ik iets mis met de zetten van Anish. Ik zat met stijgende verbazing te kijken hoe hij eerst gratis een pion kon slaan, het niet deed, en vervolgens een volle toren. Dat deed hij ook niet, dus er was iets mis met de overdracht van de zetten. Ik moet de echte partij nog opzoeken Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

31-01-2010 00:17 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is later weer hersteld.

31-01-2010 03:16 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik sluit dit topic. Felicitaties, verslagen van de laatste ronde, en andere opmerkingen kunnen geplaatst worden in (reacties op) het nieuwsbericht: Zie ook de belevenissen tijdens het toernooi: Corus Chess Tournament 2010.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-01-2010 09:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller