Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Corus Chess Tournamant 2010 van 13 t/m 31 januari
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Corus Chess Tournamant 2010 van 13 t/m 31 januari Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het mooiste schaaktoernooi van Nederland en misschien zelfs wel van de wereld zal ook dit jaar weer gespeeld worden in Wijk aan Zee. Vorig jaar was een groot succes voor DSC. We zijn benieuwd wat er dit jaar gaat gebeuren tijdens het Corus Chess Tournament.

GM B (DSC-ers)
 spelerelo
1GM Anish Giri2586


Tienkampen (DSC-ers)
 spelerelogroep
1Gert Legemaat22361A
2Ted Barendse21252F
3Filip Borst19913D
4Simon Broos17744D
5Corniel Nobel17615A
6Coen Leentvaar16606G
7Simon Dirkse14838B
8Bert van der Willik14118E


Weekendvierkampen (DSC-ers)
 spelerelogroepresultaat
1Pauline van Nies21302A1 uit 3
2Lucien van de Lisdonk19683B1 uit 3
3Lisa Hortensius20143N2½ uit 3


Lisa is hiermee groepswinnaar. Gefeliciteerd!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 18-01-2010 at 09:49.

17-01-2010 18:17 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik begon dit draadje even naar aanleiding van de GM-B groep. Ik sprak Joram hierover tijdens de terugreis uit Hilversum en die dacht eigenlijk dat Anish het zwaar zou gaan krijgen. Na het eerste weekend, met zeer zware tegenstand, lijkt echt niets minder waar: 2 uit 2!
Gisteren won hij met wit van Pentala Harikrishna (2672, 3e geplaatst), al heb ik die niet zo goed bekeken. Vandaag speelde hij met zwart tegen Liviu-Dieter Nisipeanu (2681, 2e geplaatst). Deze speelt doorgaans zeer aanvallend, maar na een Petroff verdediging werd de roemeen onder controle gehouden en langzaam werd de aanval overgenomen door Anish. Eerst drong hij Nisipeanu terug en won mede door wat ruimtegebrek voor de witten eerst een pion. Daarna blunderde de - volgens mij doorgaans tactisch sterke -Nisipeanu, hoewel de kracht van het zwarte antwoord mij niet meteen duidelijk was. Ik weet niet of er tijdnood aan te pas kwam, maar het zag er in ieder geval fraai uit:



In deze stelling heeft wit net 29. Df4-d2 gespeeld om zijn loper te dekken, en het voorkomt tevens wat tempi ten koste van de witte dame denk ik. Anish speelt nu 29...f4! Op het oog een onschuldige zet, maar schijn bedriegt: 30. Le4 Lxh3!. Wit wint een pion, want de loper kan uiteraard niet genomen worden: 31.gxh3 f3! met materiaalverlies of mat. Wit moet waarschijnlijk de schade beperkt houden door zelf 31. f3 te spelen, maar na 31..Ld7 heeft hij geen compensatie.
Nisipeanu speelde 31. Dc3 en kwam van een koude kermis thuis door Anish' 31...Lg4!!.

Ik moest even goed kijken, maar er dreigt nu Pf3+ met damewinst, dus mag de toren niet spelen.

Helaas blijkt het niet de enige zet, waardoor de genialiteit misschien meevalt, maar goed. Ik zette net even een engine aan om te kijken in hoeverre Dc3 echt een blunder was, toen bleek dat 31...f3 (natuurlijk!) ook een goede zet is. Ook deze mag niet gepakt worden, want dan verliest wit niet de dame, maar zijn toren op e2 na Lxf3 Pxf3+ Dxf3 Txe2 (niet eerst Dxf3, want dan kan wit op d7 slaan met schaak). Nu ik de tactische mogelijkheden een beetje gezien heb is Dc3 wel een gekke zet. Mogelijk had Nisipeanu geen zin in verdedigen? Glimlach

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 17-01-2010 at 18:43.

17-01-2010 18:38 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Ik weet niet of er tijdnood aan te pas kwam, maar het zag er in ieder geval fraai uit


Ik zat het live te volgen, en wit had ongeveer nog een minuut toen hij Le4 speelde (zwart nog een minuut of 11). Anish speelde a-tempo Lxh3, waarna het eigenlijk al beslist is, want wit had het denk ik nooit zien aankomen, anders had ie wel (denk ik) f3 gespeeld ipv Le4. Dus tja met nog een minuut en dan zo'n zet om je oren krijgen Glimlach

Na Lxh3 is volgens rybka (wederom) f3 de enige zet die het nog (net) onder de -1 houdt, na Dc3 Lg4 is het al -2.5

Lg4 was overigens ook a-tempo

17-01-2010 21:15 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad, weinig tijd.
Op PlayChess werd al gegrapt: Nisipeanu was op het moment van de partij gewoon ingelogd op PlayChess - vandaar de tijdnood Glimlach

Overigens dacht ik (als prutser) dat Nisipeanu wellicht ...h6 had onderschat (een paar zetten voor Dd2: Dg5 h6! a tempo. De koning stond toen nog op g8, maar de pion zag er niet lekker genoeg uit voor Wit om te nemen, vanwege Th7) en daardoor wel erg de duimschroeven kreeg aangedraaid. Twee zetten met de dame voor niets.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-01-2010 23:08 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja dat bedoelde ik met ruimtegebrek - voor de dame.
Je bedoelt trouwens Df3-h5 g6! (hiermee staat h6 ongedekt, maar maar mag niet genomen worden wegens Dxh6 Pf7! en dan dame kwijt. Bijv: De3 f4! De4 Lf5 Df3 Pg5) Dh5-f3, waarna zwart de aanval definitief overneemt.
Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat hij ...g6 a-tempo speelt!? Het is toch een zet met een zeker risico, wat je wel even wilt afwegen zou ik zeggen.
Zou er misschien een vertraging in de llive viewer kunnen zitten, waardoor het soms a-tempo lijkt?

Bij mijn Junior10 engine is Lxh3 f3 Ld7 ook echt -+ trouwens (iets van -1.3 of zo.)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 18-01-2010 at 10:32.

18-01-2010 10:26 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Um, inderdaad. Was uit het hoofd, da's duidelijk Glimlach
En inderdaad, er kan wat vertraging in de uitzending zitten. Die twee zetten kwamen vlak achter elkaar door bij mij.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

18-01-2010 14:48 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat na Dh5 de zet g6 snel gespeeld is - dit soort wendingen is standaard voor een speler van zijn kaliber; in de eraan voorafgaande bedenktijd van Nisipeanu heeft hij deze pointe vast voorzien / gecheckt.

Overigens andermaal een bewijs voor mijn stelling dat zwart met het Russisch een voortreffelijke keus voorhanden heeft: 1) met zijn 2e zet wordt direct de tegenaanval (tegen e4) gekozen [de aanval is vaak de beste verdediging] en 2) dat wit hier zo weinig tegen scoort is geen toeval.

Na deze opening 30 jaar gespeeld te hebben ben ik tot de (bescheiden) conclusie gekomen dat wit met 3. Pxe5 d6 4. Pxf7 (een stukoffer op lange termijn met als compensatie een pionnenfront) een kansrijke principiële weerleggingspoging kan wagen: het is één van de weinige methodes om gebruik te maken van de lichte verwaarlozing van de zwarte verdediging (die nu eenmaal met de 'aanvalszet' 2. ... Pf6 samenhangt).

Het wordt niet vaak gespeeld doch die 5-6 keren dat ik het met zwart op het bord kreeg volgde een lange, moeizame verdediging; de ene keer (in de KNSB competitie) dat ik het met wit op het bord kon brengen moest zwart na zo'n 20-25 zetten zijn koning omleggen.

Het systeem is met succes door Letse meesters (Dautov e.a.) ontwikkeld en beproefd.

18-01-2010 18:14 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, ik maakte dit punt eigenlijk voordat ik had geconcludeerd had dat Dxh6 direct verloor.

18-01-2010 19:39 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Welnu, de kop is eraf. Verloor ik tijdens mijn eerste drie deelnames aan Corus nog mijn eerste partij, nu haalde ik een halfje. Hopelijk volgen er nog wel wat overwinningen, maar ik geloof dat ik niet heel ontevreden ben met dit resultaat.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-01-2010 21:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook voor mij eindigde het in remise, net als vorig jaar.

De remise was een totaal onverdiend voor mij. Ik had het helemaal verprutst. stond een kwal achter en had daarvoor geen compensatie. De partij is overigens het aanzien niet waard.

Ik heb ongunstig geloot. 1 ik zit op het balkon, 2 ik heb vijfmaal wit.

22-01-2010 21:56 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

[...] 9. O-O-O is zeker niet het goede plan in dit soort stellingen [...]

Nou ja, zeker niet het goede plan... ik zou het waarschijnlijk spelen, hoewel mijn witveldige loper in deze stelling normaal gesproken op f1 staat en mijn g-pion al op g4. Wellicht dat dat ene tempo verlies een hoop verschil maakt.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

22-01-2010 22:05 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@René: Het grote probleem van 0-0-0 zit hem erin dat door het gespeelde c6 het centrum van wit minder sterk is, en b5 harder aankomt. En zoals gezegd: in stellingen met tegengestelde rokades telt elk tempo. (Ik spreek helaas uit ervaring)

Enfin, vandaag kwam ik heel goed weg. In de opening won ik een pion (mijn tegenstander offerde hem) en hij kreeg meer compensatie dan ik had voorzien.

Het geluk was echter aan mijn zijde...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-01-2010 21:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb nog altijd last van Blunderitus. Ditmaal zonder al te desastreuze gevolgen. Oordeel zelf ter lering ende vermaak. Mijn tegenstander was ook bepaald niet schoon van blunders.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Coen on 23-01-2010 at 22:37.

23-01-2010 22:36 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Coen: denk je aan m'n hart? Brr. Probeer je voordeel eens vast te houden. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-01-2010 23:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
@Coen: denk je aan m'n hart? Brr. Probeer je voordeel eens vast te houden. Knipoog


Ik zal het doen en ik heb het gedaan. Hier mijn partij van vandaag.

24-01-2010 20:50 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was lang en hard werken gisteren. Ruim vijf uur achter het bord. Ik heb nergens echt beter gestaan (al dacht ik tijdens de partij van wel) en heb totaal verloren gegaan.

Ik laat alleen een stelling (vlak voor het einde) zien:

Corniel Nobel - Jeroen Frijling
Wijk aan Zee, 2010



Alle ongelijke lopereindspelen zijn verloren, behalve sommige. Helaas is dit een typisch geval van alle. Frons

Merk op dat Fritz8 +5.61 roept...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-01-2010 10:39 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Remise bedoel je? Althans het kan aan mij liggen, maar dit is toch remise?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

25-01-2010 11:27 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik neem inderdaad ook maar aan dat ie bedoelt dat alle ongelijke lopereindspelen remise zijn behalve sommige en dat dit er helaas 1 is van alle.

25-01-2010 11:33 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja Marco, helaas. Dit is remise.

Sterker nog:



Ik moet me wel heel erg vergissen of zelfs dit is remise...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-01-2010 11:37 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Haha, grappig. Gisteren had ik puur toevallig met Joram een vergelijkbare stelling bekeken. Hier stond dezelfde reeks van 5 pionnen op het bord, alleen de pionnen op de koningsvleugel niet. Dat bleek echter niet remise!
De witte koning komt namelijk altijd op f4, waarna hij een wit veld dekt...

Overigens begin ik me zo langzamerhand echt te verbazen van de wereldprestatie in de maak bij Anish. Volgend jaar in Corus-A?

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 25-01-2010 at 12:29.

25-01-2010 12:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller