Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2009-2010 » Interne competitie (N9): Jan Pieter Vos verslaat Richard Oranje
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N9): Jan Pieter Vos verslaat Richard Oranje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard Oranje heeft niet kunnen profiteren van de afwezigheid van de koplopers in de interne competitie. Met zwart verloor hij van Jan Pieter Vos. Jan Peter van Zandwijk en Hans Segers deelden het punt. Willem-Jan van den Broek en Gert Legemaat deden goede zaken door hun partij te winnen. Ze versloegen respectievelijk Bob Voogt en Hora Vlam.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Jan Pieter Vos-Richard Oranje1-0
2Jan Peter van Zandwijk-Hans Segers½-½
3Willem-Jan van den Broek-Bob Voogt1-0
4Hora Vlam-Gert Legemaat0-1
5Frans Palm-Pieter Goossens1-0


In de B-groep verloor Pieter Goossens, die naar boven was ingedeeld, van Frans Palm. Simon Broos profilteerde door Coen Leentvaar te verslaan. Martin Verolme kon niet profiteren; hij speelde remise tegen Reinier Heeres.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Coen Leentvaar-Simon Broos0-1
2Simon Dirkse-Olivier Marincic0-1
3Jordy Krempel-Edgar Huisman0-1
4Antoon Frehe-Jan van de Donk0-1
5Reinier Heeres-Martin Verolme½-½


In de C-groep kwamen de twee koplopers niet in actie. Rob Scherpenisse, die op de derde plaats stond, ging onderuit tegen Kees Venema. Ook Jaap van der Heijden en René Poots deden goede zaken door hun partij te winnen.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Rob Scherpenisse-Kees Venema0-1
2Jaap van der Heiden-Ernst Hanewald1-0
3Leo Zuijdgeest-René Poots0-1
4Lito van Reede-Herman Zonderland0-1
5Jan Torenstra-Kees van Beest1-0
6Joop van Ham-Frans Smit0-1
7Paul van Riet-Aad de Jong1-0
8Jan Swart-Joost de Gussem0-1



De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

01-12-2009 02:11 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was me het avondje wel: de stoelen tot op de laatste plaats bezet (Arend zat in de bar lange tijd nog het rustigst van allen): 18 partijen intern, 20 partijen extern (DSC4, DSC6 en KNSB bekerteam), tel daarbij de wedstrijd- en (niet spelende) teamleiders, het dienstdoende barpersoneel en Arend bij op en we komen op ruim over de 80 personen - welhaast een record?!

Zelf een punt gescoord tegen Bob in een stijl die we eigenlijk juist van hém gewend zijn: positioneel solide, gaandeweg een ruimteoverwicht, pionwinst en uiteindelijk een genoeglijk mat; ziehier een impressie.



W.J. van den Broek - B. Voogt , interne competitie DSC, 30 november 2009, stelling na 8e zet van wit

We herkennen hier de alom geprezen opzet van Botwinnik in het Engels. Bob speelde 8. ... a5 .

Acht zetten later stond het als volgt:



Steling na 17. a3

Zwart heeft getracht onrust te stoken op de witte velden doch ziet zich genoodzaakt zijn paard terug te trekken: 17. ... Pa6 . Op 17. ... Pc2 zou 18. Lf2 met de dreiging 19. Tc1 zijn gevolgd, op 17. ... Pd3 18. Tf3 met de dreiging 19. Lg5 - op 18. ... h6 lijkt 19. Lxh6 mogelijk; of 18. ... Ph5 19. Txf8 Txf8 20. Txf8 Lxf8 21. Kh2 met de dreiging 22. Pe4 (met pionwinst).

Acht zetten later was de volgende stelling ontstaan:



Stelling na 25. Pxd5

Hier begon ik de overwinning reeds een beetje te tellen - altijd een gevaarlijk soort optimisme... Slaan op d5 kost mat of heel veel materiaal; goede raad is duur voor zwart. Bob koos actief voor 25. ... b5 hetgeen na dubbele ruil op f6 (en tussenschaak op d5) de volgende positie opleverde.



Stelling na 29. ... gxf6

Wit speelde nu gevaarloos 30. Dxa5 ; tegenactie met 30. ... Dxh3 is vanwege 31. Dd8+ te traag. Na 30. ... Da7+ 31. Kg2 dreigt dit schaak op d8 óók. Het door Bob gespeelde 30. ... Pc7 is dus logisch en nu volgde 31. Da7 - zet zwart klemmer en dreigt 32. Db8+. Ná de partij meenden we dat 31. ... De7 zwart's beste kans was; wit moet dan oppassen voor eeuwig schaak - na bijvoorbeeld 32. Kf2 lijkt de zwarte verdediging echter nog immer problematisch. In de partij speelde Bob 31. ... bxc4 en verloor vervolgens geforceerd: 32. Db8+ Kg7 33. Dg8+ Kh6 34. Df8+ Kg6 35. Lxc4 d5 36. Ld3+ Kg5 37. h4 Kg4



Stelling na 37. ... Kg4

En nu gaf zwart op na 38. Kg2 Pe6 39. Dg8+ Pg7 40. Dxh7 ; mat kan slechts één zet vertraagd worden: 1-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 01-12-2009 at 15:41.

01-12-2009 15:38 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Upperdog: probeer de PGN functionaliteit eens. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-12-2009 15:44 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, heb je daar niet rekentuig (Fritz o.i.d.) voor nodig? Dat heb ik namelijk niet; het voordeel is dan wel weer dat mijn stellingsoordelen (zonder hulp van dat tuig) zich mogelijk wat méér lenen voor kritische beschouwing door de andere lezers)!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 01-12-2009 at 15:53.

01-12-2009 15:52 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb weer een kandidaat voor de pepermolen. Het was een leuke pot ook al verlies je dus.

Ben benieuwd of de pgn werkt.



Ja dus. Dat is mooi. fantastisch.

01-12-2009 21:09 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Spannend in groep C Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In groep C beginnen de ontwikkelingen aan de top van de competitie zich enigszins af te tekenen. Opvallend daarbij is de duidelijke voorsprong van Gerard en Sofya. Met 5 x winst uit 6 scoren zij beiden bijzonder goed.
De plaatsen 3 tot en met 7 staan redelijk dicht bij elkaar en lijken nog te kunnen strijden om plaats 3. Naast de mooie 2e plaats van Sofya vind ik de 6e plaats van nieuwkomer Jaap van der Heiden opvallend. Jaap is de laatste weken goed op dreef en zou nog wel eens voor een verrassing kunnen gaan zorgen.
Adriaan op plaats 8 lijkt te weinig te spelen om mee te kunnen doen voor een promotieplaats. Dit is natuurlijk jammer, want met iemand van zijn kaliber er bij, zou het nog spannender worden.
Jammer vind ik het dat we, naast de uitslagen, niet kunnen zien wie tegen wie gespeeld hebben. Dat zou nog een extra dimensie geven aan het volgen van de uitslagen. Zo heb ik zelf van de top Sofya, Gerard en Gerrit nog niet ontmoet. Om nog enigszins naar boven te kunnen blijven kijken, zal ik toch tegen hen moeten scoren. Gezien mijn scores tegen de rest van de kopgroep lijkt dat vooralsnog een erg grote opgave.

Het is al met al weer spannend in groep C en waarschijnlijk gaan we nog wel wat vuurwerk meemaken.

02-12-2009 15:25 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Lito van Reede-Herman Zonderland 0-1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lekkere partij gespeeld tegen Lito. Ik sta er van te kijken hoe makkelijk ik eigenlijk van 'm won, hij moet wel erg uit vorm zijn, dat kan niet anders. Dit is me namelijk niet eerder tegen hem gelukt. Nu sta ik weer bij de eerste tien, daar wilde ik me voorlopig handhaven. Bijgaande de partij.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

06-12-2009 10:55 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller