Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC7 kaapt punt
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

DSC7 kaapt punt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In het derde duel van het zevende was WSC 4 de tegenstander. Een team met een aantal bekenden. Dit leverde een gemoedelijke edoch spannende wedstrijd op, met een uiteindelijk even gemoedelijke einduitslag waarbij beide teams evenveel punten hadden.

Het eerste punt was gauw binnen op bord 1 door Bas Rabeling. Zijn tegenstander miste een paardvork die een dame kostte.

Borden 2, 3 en 4 zagen er goed uit maar over de anderen was ik niet zo optimistisch. Vlak na het eerste punt verloor Paul van Riet. Gezien mijn moeilijke stand en de hopeloze zaak op borden 5, 7 en 8, mocht Bart geen remise nemen.

Even later verloor Jordy Krempel op bord 8. Lange tijd gebeurde er niets totdat Sofya Blanter verloor en Bart Meulemans remise dankbaar aannam in een hopeloze zaak.

Mart Meulemans - P. Eering
Delft, 2009


Wit staat één Euwepunt voor, maar staat lastig. Hij kan geen vrijpion maken of iets forceren, terwijl zwart op de damevleugel erg lastig kan maken. Het remiseaanbod werd dus graag aangenomen.

Met de huidige stand, plussen voor Jolle Lont en Coen Leentvaar en een minnetje voor Gerard Billars hoopte ik op 4-4. Jolle won en Coen wist uiteindelijk door te breken dankzij zijn superpaard. Stand 3½-3½.

Gerard bereikte in een bloedstollende tijdnood­fase toch maar remise op bord 5 met allebei 1 minuut op de klok. Oef. Niet verdiend maar wel heel erg oef!

Persoonlijke uitslagen:
 DSC71596-WSC 416024-4
1Bas Rabeling1729-J. Zuidgeest15581-0
2Bart Meulemans1832-P. Eering1687½-½
3Coen Leentvaar1646-C. Flinkweert16491-0
4Jolle Lont1647-A. Duijvesteijn16501-0
5Gerard Bilars1639-J. van den Ende1578½-½
6Paul van Riet1490-T. Post16100-1
7Sofya Blanter1416-R. van Etten15530-1
8Jordy Krempel1316-L. van Nieuwkerk15330-1

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 30-11-2009 at 12:59.

24-11-2009 00:31 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

He Corniel. Ik zie dat je mijn berichtje wat opgesmukt hebt waarvoor mijn dank. Tiepte het gisteren op weg naar huis in de tram even in.

24-11-2009 13:39 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We zijn jou ook erg erkentelijk voor het snelle plaatsen. Knipoog

Als BartM me niet voor is, zal ik vanavond zijn slotstelling even invoeren. Was een zeer interessante.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-11-2009 14:48 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stond Bart niet een kwaliteit voor?

25-11-2009 15:59 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Adriaan ter Mors
Stond Bart niet een kwaliteit voor?


De schaakleek, zoals Coen, Corniel en niet in de laatste plaats ikzelf, zou dat misschien kunnen denken. De ijzersterke vrijpionnen van mijn tegenstander dachten daar totaal anders over. Nu geen tijd, maar een diagrammetje (door Corniel? Gemeen ) volgt nog wel.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

25-11-2009 17:49 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Als ik mij niet vergis. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-11-2009 09:34 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is ongeveer de stelling. Loper stond op c4 en witte koning op e3.
Hier ongeveer vertelde ik(wit), niet gehinderd door enige kennis van zaken, aan ploegkapitein Coen dat ik in ieder geval niet kon verliezen. Daarop vertelde Coen mij natuurlijk dat ik dan moest doorspelen en mijn tegenstanders remisevoorstel moest weigeren.

In de analyse achteraf (met o.a. tegenstander en Corniel) bleek dat ik hier onherroepelijk verloren stond, ondanks de kwaliteit (tegen pion) meer.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

26-11-2009 21:31 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



zo dus.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-11-2009 23:57 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, dat is niet erg hoopvol voor wit; met een paar tempi meer is het misschien OK. (a3, Td1, f5. Liefst ook nog Td6+ denk ik).
Zolang de loper op e6 en d5 alles kan blokkeren is het in ieder geval hopeloos. De toren verliest van de pionnenwals.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 27-11-2009 at 14:07.

27-11-2009 14:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Prometheus heeft in deze klasse van RSC-Belgisch Park verloren met 4½-3½, en wordt dus weer geen kampioen.

Ikzelf kon het matchpunt niet veilig stellen en moest in tijdnood in remise berusten.
Dat was even wennen: de tweede remise sinds oktober 2007. Als ik niet oppas zakt mijn TPR over die periode onder de 2100 Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-11-2009 15:08 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Ja, dat is niet erg hoopvol voor wit; met een paar tempi meer is het misschien OK. (a3, Td1, f5. Liefst ook nog Td6+ denk ik).
Zolang de loper op e6 en d5 alles kan blokkeren is het in ieder geval hopeloos. De toren verliest van de pionnenwals.


Inderdaad. Ongeveer in deze stelling bood mijn tegenstander remise aan, en bleef dat daarna consequent iedere vijf zetten doen. De tweede keer heb ik het aangenomen, want ik was er van overtuigd dat er geen derde keer zou komen, op dat moment stonden zijn pionnen al op a5, b4 en c4...

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

27-11-2009 16:09 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op het moment dat je het aannam, was ik eerst verontwaardigd, gezien de andere borden, maar een blik op het bord en de klok dacht ik onmiddellijk, prima niet moeilijk over doen. Uiteindelijk wist Gerard het punt veilig te stellen met een hoop geluk.

Overigens kreeg ik zelf ook een remise-aanbod, wat ik direct heb verworpen. Ik kon met een pion meer en een sterke knol tegen een dikke pion (loper op b2 die tegen pionnen stond aan te koekeloeren) inderdaad niet verliezen.

Volgens de analyse met Fritz is er de hele partij niet een keer een plusje voor wit geweest.

28-11-2009 12:09 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Ja, dat is niet erg hoopvol voor wit; met een paar tempi meer is het misschien OK. (a3, Td1, f5. Liefst ook nog Td6+ denk ik).
Zolang de loper op e6 en d5 alles kan blokkeren is het in ieder geval hopeloos. De toren verliest van de pionnenwals.


Wat als wit gewooon a3, Td1, Td6 speelt? (tenzij zwart Ld5 speelt, dan wel f5 en e6).

Als zwart na Td6 niet met z'n koning naar de 5e rij gaat komen de pionnen nooit aan de overkant, maar als ie dat wel doet (bijv a3 b5, Td1 b4, Td6+ Kb5) moet ie alsnog vanaf c5 de toren op d6 aan blijven vallen, want anders breekt wit met f5 en e6 door.

Ik zie niet hoe zwart verder komt...

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 28-11-2009 at 15:38.

28-11-2009 15:35 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Mark

Wat als wit gewooon a3, Td1, Td6 speelt? (tenzij zwart Ld5 speelt, dan wel f5 en e6).



Ik heb a3 en Td1 gespeeld. Zwart speelde na Td1 gewoon Ld5. Dat houdt niet alleen de toren tegen, maar verdedigt ook (samen met pion f7) nog veld e6 waardoor de doorbraak f5-e6 extra voorbereiding vraagt, vooral na een zwart g6. De tijd die wit dit kost zet geeft zwart de tijd om b5-b4 en c4 te spelen, zo bleek in de analyse.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

28-11-2009 19:50 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ok, nu ben ik er serieus naar gaan kijken met Fritz erbij:

Ik heb van alles geprobeerd, maar tot nu toe heb ik allen alleen maar winstwegen voor wit gevonden. Inmiddels twijfel ik eraan of zwart het uberhaupt remise kan houden, (Fritz is daar ook niet bijzonder goed in, dus ik kan best wat gemist hebben) heb je een concrete variant voor me?

Hier (een deel van) mijn pogingen tot nu toe:

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 29-11-2009 at 15:05.

29-11-2009 14:54 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als zwart niet op winst speelt hoeft hij alleen maar Le6 en g6 (eventueel gevolgd door h5) te spelen, daar komt wit echt nooit meer doorheen... Maar ik ben het met Mark eens dat wit die stelling echt niet hoeft te verliezen.

29-11-2009 17:24 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Le6 leek mij meestal beter dan Ld5 (@Mark's variantenboom), maar ik ging er vanuit dat de zwarte damevleugelpionnen te gevaarlijk zouden zijn, maar misschien dat dat inderdaad meevalt.

Trouwens Mark, wanneer kom je weer eens intern spelen?

29-11-2009 22:24 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oordeel in het nieuwsbericht maar even aangepast. Als de hoge heren het er over eens zijn.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

30-11-2009 13:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Le6 leek mij meestal beter dan Ld5 (@Mark's variantenboom), maar ik ging er vanuit dat de zwarte damevleugelpionnen te gevaarlijk zouden zijn, maar misschien dat dat inderdaad meevalt.

Trouwens Mark, wanneer kom je weer eens intern spelen?


Ja Le6 ziet er erg solide uit, maar dan kan zwart ook niet veel meer ondernemen (omdat de toren op d6 behoorlijk in de weg kan gaan staan voor de zwarte koning).

Over die interne: ik vertrek overmorgen voor 18 dagen naar Thailand en moet nog van alles regelen. Waarschijnlijk wordt het voor mij iets met oliebollen dus..

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

30-11-2009 15:17 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb nog wat tijd gevonden om nog eens te kijken, en inderdaad, het is minder hopeloos dan ik een week lang had gedacht. Zelfs de eindstelling is remise, maar daar kwam ik enkel achter nadat mijn schaakvriendinnetje het netjes had uitgelegd...

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

06-12-2009 09:19 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller