Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC5 wint met ruime cijfers van Lierse 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC5 wint met ruime cijfers van Lierse 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 heeft met ruime cijfers van Lierse 1 gewonnen. In rap tempo was het 0-4.

Invaller Theo Rekveldt was als eerste klaar. In een stelling waar hij het loperpaar had en zijn tegenstander enige ontwik­kel­ings­voor­sprong. Theo neutraliseerde dat netjes en toen zijn tegenstander zijn dame liet insluiten was het over.

Diederik van Heijgen was niet lang daarna klaar. In een overweldigende stelling met zeer goede winstkansen had zijn tegenstander een black-out. Diederik at het paard, en zijn tegenstander gaf direct op.

Op bord twee ging het bij Reinier Heeres vanaf het begin van de partij lekker. Zijn tegentander had een licht ruimtevoordeel maar zat in ruil daarvoor opgescheept met een verschrikkelijke geďsoleerde dubbelpion. Reinier zette zijn stukken goed, won de pion en kwam de stelling binnen. Zijn tegenstander bezweek onder de druk en gaf in lastige stelling een volle toren weg.

Het eerste matchpunt werd door Corniel Nobel binnen gebracht. In de opening ging er een stuk tegenaan:

Corniel Nobel - Teun van Dijk
De Lier, 2009

Na 17...e5

Hier speelde wit 18.xe5?! waar 18.b6!! en 18.dg1 duidelijk sterker waren. Wit behoudt druk en na

31.h6! gaat het licht bij zwart langzaam uit.

Mark Versteegh kreeg met wit een gambiet te verwerken dat ergens wel leek op een Boedapester. De variant die bij hem op het bord was gekomen leek echter beter voor wit dan de bekende varianten. Uiteindelijk kreeg hij in een ingewikkelde stelling een remise-aanbod van zijn tegenstander. Aangezien het de team­winst zou betekenen, aanvaarde hij dit na enig denken. Het was ½-4½.

Teamleider Simon Broos stond op dat moment in een remise-achtige stelling en wist daar dan ook een halve punt uit te halen, alhoewel hij naar eigen zeggen wel eens beter had gespeeld.

Bij Olivier Marincic was het bord nog vrij vol, maar hij stond er aan het einde goed voor en wist de partij netjes te winnen.

René Gelpke zat behoorlijk in tijdnood en werd hard onder druk gezet, mede door een doorgebroken pion. Toen zijn tegenstander over het hoofd zag dat hij schaak stond verdiende René twee bonus-minuten, maar het was niet genoeg om hem uit de brand te helpen. Hiermee kwam de eindstand op 2-6.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 17-11-2009 at 10:28.

16-11-2009 23:34 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

RE: DSC5 wint met ruime cijfers van Lierse 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Op bordt twee ging het bij Reinier Heeres vanaf het begin van de partij lekker.


Ik bord, hij bordt, wij borden?

Nou Corniel, die mag in je all time top 3 Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

17-11-2009 00:27 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Net als in ronde 1 een interessante partij. Deze keer wat minder tegenstand. Gelukkig zag hij een offer over het hoofd (ik zag het wel maar zag niets wat ik er tegen kon doen) en in de analyse leek het offer idd erg kansrijk. Daarna kon ik ondanks een heeeeeeeeeele slechte loper en weinig ruimte toch uit de knoop komen. Leuk detail is dat de heeeeeeeeeele slechte loper uiteindelijk de partij in een keer uitmaakte Glimlach

Al met al zeker geen fraaie partij. Onhandig dat de loper zolang slecht bleef. Dat probleem oplossen kon alleen ten koste van een ander probleem (opspelen van een pion die daarna vatbaar voor aanval zou worden); kortom dat leek me geen optie. Een ander probleem is dat ik op bepaalde momenten nonchalant werd, wat me de partij denk ik had kunnen kosten. Nodig was het in ieder geval niet, ik heb de hele partij meer tijd gehad.

In elk geval mooi dat we als team de eerste punten hebben gehaald door deze ruime overwinning (6-2) En dit ondanks 3 telaatkomers (een DSC kwaaltje? Knipoog )
@Theo; bedankt voor deze hele verdienstelijke invalbeurt!

17-11-2009 00:46 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

RE: DSC5 wint met ruime cijfers van Lierse 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco

Quote

Originally posted by Corniel
Op bordt twee ging het bij Reinier Heeres vanaf het begin van de partij lekker.


Ik bord, hij bordt, wij borden?

Nou Corniel, die mag in je all time top 3 Lach


Bij twijfel (?) altijd dt, dan heb je in ieder geval de goede letter te pakken Glimlach

Quote

Originally posted by Corniel
DSC5 heeft met ruime cijfers van Lierse 1 gewonnen. In rap tempo was het 0-4.

Invaller Theo Rekveldt was als eerste klaar. In een stelling waar hij het loperpaar had en zijn tegenstander enige ontwik­kel­ings­voor­sprong. Theo neutraliseerde dat netjes en toen zijn tegenstander zijn dame liet insluiten was het over.

Diederik van Heijgen was niet lang daarna klaar. In een overweldigende stelling met zeer goede winstkansen had zijn tegenstander een black-out. Diederik at het paard, en zijn tegenstander gaf direct op.

Op bordt twee ging het bij Reinier Heeres vanaf het begin van de partij lekker. Zijn tegentander had een licht ruimtevoordeel maar zat in ruil daarvoor opgescheept met een verschrikkelijke geďsoleerde dubbelpion. Reinier zette zijn stukken goed, won de pion en kwam de stelling binnen. Zijn tegenstander bezweek onder de druk en gaf in lastige stelling een volle toren weg.


Ben wel benieuwd naar jouw partij Corniel; het was weer een mooi stukje vuurwerk !

17-11-2009 00:52 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er stond ook nog een bord klaar voor Theo in de speelzaal van DSC. Een communicatiefoutje, neem ik aan. Het wordt (met dt) er niet gemakkelijker op voor Arno om alle borden gevuld te krijgen. Het bordt niet tussen interne en externe!

__________________
Mopper

17-11-2009 02:03 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van mij mag Corniel zoveel borden als hij wil met dt spellen zolang hij net als vanavond zijn tegenstanders er mooi af blijft offeren Draaiend hoofd .
Ikzelf zat vanavond op mijn gemakje een krantje te lezen tot ik werd gestoord door een telefoontje van Simon.. of ik ook nog kwam. O ja, externe vandaag. Wat zeggen we dan ook alweer: D'oh! Juist ja. Daardoor kwamen Simon en ik dus 10 minuten na aanvang binnen helaas. Simon wist een halfje uit het vuur te slepen maar is volgens mij niet echt in gevaar geweest en ikzelf had gelukkig een vlotte overwinning. Mooi dat we ff wat matchpunten verzameld hebben na onze matige start. Dat houd(t) alle hoop nog in leven Tevreden

17-11-2009 03:22 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik moet bekennen dat bordt er raar uitziet. Ik vermoed overigens dat het meer te maken heeft met dat ik daarna twee typte dan met vermeende werkwoordsvervoegingen, al was het gisteren wel werken achter het bord, edoch dit terzijde.

Vroeg in de partij krijg ik een mooie gelegenheid de partij te beslissen. Ik kies de zwakste van de drie serieuze mogelijkheden. Daarna is het heel hard werken. Klik en huiver.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-11-2009 08:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Reinier Heeres Reinier Heeres is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 04-10-2009
aantal berichten: 1

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om het wedstrijdverslag compleet te maken:

Mark stond in een ingewikkelde stelling met een plus-pion, maar het remise-aanbod van zijn tegenstander kwam op het moment dat hij de team-winst kon opeisen. Na enig denken, met ongeveer gelijke tijd op de klok, nam hij de remise dan ook aan en bracht de stand op 0 - 4.5.

Simon stond op dat moment in een remise-achtige stelling en wist daar dan ook een halve punt uit te halen, alhoewel hij naar eigen zeggen wel eens beter had gespeeld.

Bij Olivier was het bord nog vrij vol, maar hij stond er aan het einde goed voor en wist de partij netjes te winnen.

Rene zat behoorlijk in tijdnood en werd hard onder druk gezet, mede door een doorgebroken pion. Toen zijn tegenstander over het hoofd zag dat hij schaak stond verdiende Rene 2 bonus-minuten, maar het was niet genoeg om hem uit de brand te helpen. Hiermee kwam de eindstand op 2 - 6.

17-11-2009 10:18 Reinier Heeres is offline Send an Email to Reinier Heeres Search for Posts by Reinier Heeres Add Reinier Heeres to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

He Reinier, bedankt voor je aanvulling. Ik heb deze verwerkt.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-11-2009 10:28 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hey corniel, zonder bord/pc of zo, even een reactie: Ik zie niet helemaal waarom 17. h6 thematisch is? Ik zou juist zeggen dat je je eigen aanval daarmee ernstig in de weg zit!

Ik zat zelf overigens te kijken of je e5 kunt voorkomen. Ik dacht aan 16. f4?! om g5 voor te bereiden. De kritische variant is natuurlijk 16...Pxg4, komt riskant over, maar lijkt helaas goed voor zwart wegens 17. Tdg1 f5! met een blokkade. Dus nog een poging, beginnen met 16.Tdg1. Nu kan natuurlijk wel 16...e5, maar dat lijkt me nu eigenlijk niet zo handig. het verzwakt d5 en f5, en na Le3 kijk je naar h6.
Echter, wat gaat zwart nu doen? Want je hebt nu in alle varianten een tempo meer als zwart geen nuttige zet heeft!?
In dat geval hoef je denk ik je loper op e4 niet te offeren.
(Thema: veilig op winst spelen)

19-11-2009 13:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, Als je 18.b6 of 10.dg1 speelt hoef je ook geen stuk te offeren.

En wat betreft die variant met 17.h6, ik zal er nog eens naar kijken.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-11-2009 14:34 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller