Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC8 verliest nipt van Rijswijk 5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

DSC8 verliest nipt van Rijswijk 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Altijd moeilijk om van jeugdteams te winnen. Rijswijk 5 was net een half puntje te sterk en voor het achtste. Er heeft ook geen moment iets meer in gezeten.

Bert van der Willik begon goed op bord 8 met een snelle overwinning, maar Lito van Reede liet zich daarentegen bijna even snel af troeven. Met een redelijk vlugge remise van René Poots op bord 5 was de stand nog in evenwicht. Daarna bleken Simon Dirkse, Rob Scherpenisse en Herman Zonderland in een mindere stelling te komen, die zij geen van alle konden keepen.

Edgar Huisman en Antoon Frehe deden het op bord 1 en 2 wel goed en sleepten hun partij binnen. Antoon deed dat op zijn gedegen eigen wijze. De gehele partij kleine voordeeltjes uitbuiten tot langzamerhand materieel voordeel ontstaat.

Edgar had een prachtige aanval, die zo sterk was dat hij damewinst mocht overzien en zijn tegenstander toch mat kon zetten.

Zo ver ik heb kunnen waarnemen is er niet slecht gespeeld, was de tegenstander net een half puntje te sterk en zit er qua puntenresultaat vooruitgang in.
Over twee weken weer een thuiswedstrijd, die we maar eens moesten gaan winnen.

02-11-2009 23:58 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

DSC 8-Rijswijk 5: 3,5-4,5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde volgens mij een redelijke partij. Niet goed, want ik verloor uiteindelijk, maar ik had niet veel beter gekund. Aan het begin van het middenspel won ik een pion en dacht een mooie aanval te krijgen, tevergeefs.
Om kort te gaan, het meeste plezier had ik er in dat ik zijn tegenaanval zeer lang en mijns inziens enigszins creatief kon pareren. Uiteindelijk zag hij een mat-in-een van mijn kant niet over het hoofd, vanzelfsprekend zeg ik achteraf.
De jong volwassenen wonnen uiteindelijk terecht van de ouder jongeren Huil 2

__________________
www.zonderland.nl Prodent

03-11-2009 14:22 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

rustig aan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij mij overheerst een gevoel van opluchting over deze overwinning. Of beter, de eerste partij die ik niet heb verloren dit seizoen. Het begon heel slecht en hoewel er een paar leuke dingetjes tussen zaten gingen ze allemaal verloren. Het idee dat het je lot is dringt zich op en je kunt twee dingen doen. Accepteren of gewoon stoppen. Het is domweg vreselijk demotiverend om keer op keer rekenend ten onder te gaan. Die negatieve gevoelens verdwijnen echter vanzelf weer en wat overblijft is dat je je realiseert dat je het gewoon een leuk spelletje vindt. Gisteravond moesten we dus tegen mijn oude club. Niemand van de spelers, behalve de begeleider Tony Goudriaan, kende ik meer. Het is mijn club niet meer vrees ik.

De partij speelde ik met wit tegen Vincent Nicolaas. Het werd een vrij kalme partij en ik dat kwam goed uit want ik wilde geen wilde dingen. Vincent probeerde met 1... e6 en 2... d5 mij het Frans binnen te loodsen maar dat ging mooi niet door. Met wit en met zwart vermijd ik het frans als de pest en dus onstond er zo'n typische opstelling als in het eerste diagram. Op het internet heb ik dit type zo vaak gehad dat je zou denken dat je er een beetje gevoel voor krijgt. Dat dat niet zo is toonde Coen Leenvaar vorige week nog aan. Toen ging ik er af in een zelfde type stelling waar hij maar weinig extra zetten nodig had. Wat mij betreft kenmerkt deze partij zich verder door het gunstig benutten van een aantal afruilacties. Ik won het geisoleerde pionnetje tegen een in mijn ogen op dat moment riskante penning want ik vertrouwde niet helemaal op mijn rekenkracht en verwachtte een antwoord dat ik wel weer niet zou hebben gezien. Oh fatalisme. Na dit pionnetje ben ik vooral met veel rust verder gegaan. Zelf rustig verder werken en de kansen van zwart minimaliseren. Uiteindelijk resulteerde dit in de winst. Gelukkig.

Antoon Frehe - Vincent Nicolaas

1. e4 e6

Hier overwoog ik al iets anders dan 2. d4 om het vermaledijde frans te vermijden.

2. d4 d5 3. exd5 exd5 4. f3 f6 5. g5 g4 6. d3 d6 7. O-O O-O 8. bd2 bd7 9. c3 h6



Zo vaak gezien op het net... Ik moet toch eens opzoeken wat mijn score is in deze stelling. In snelschaakpotjes dan.

10. h4 c5 11. dxc5 xc5 12. c2 xd3

Vincent vond dat hij hiermee mijn goede loper sloeg. Misschien is dat zo maar mijn ervaring is dat die loper over het algemeen toch wordt afgeruild.

13. xd3 g5 14. g3 e8 15. fe1 xg3 16. hxg3 h5 17. e5



Make or break time. Het paard is naar e5 gegaan o.a. om de loper van g6 te houden. Met zwarts volgende zet had ik geen rekening gehouden.

17... e4

Het is duidelijk dat ik even goed moest opletten. Ik zie geen overduidelijk bezwaar tegen 18. xe4. En terug met mijn eigen paard of wellicht 18. f4 heb ik nauwelijks serieus overwogen.

18. xe4 dxe4

Ook deze had ik niet verwacht. Logischer was volgens mij om met de toren te slaan. Aan de andere kant. Zwart hoeft nu niet meer na te denken over de losse pion en bovendien is het misschien helemaal niet goed om 19. xe4 te spelen. Na veel rekenwerk/twijfel besloot ik dat de resulterende penning nog niet ernstig zou zijn en sloeg. Hoeveel tijd van zo'n denkpauze besteed je feitelijk aan rekenwerk? Rekenwerk waarvan weer een groot deel ook dubbel of driedubbel is? Volgens mij niet zo veel. De meeste tijd gaat zitten, althans bij mij, in een emotionele afweging. Zoiets van: Tja, ik win nu een pion maar het is misschien gevaarlijk maar ik kan het toch niet allemaal uitrekenen en hij ziet vast dingen die ik niet zie, dus zal ik wel of niet, van mezelf MOET ik nu slaan anders wordt het nooit wat enz.

19. xe4 c7

En inderdaad, deze zet had ik niet bekeken. Misschien omdat het ik hem oinderbewust in de categorie ongevaarlijk had geschoven. Het neemt niet weg dat ik er even van schrok.

20. c4 xc4 21. xc4 e2



Hier heb ik een tijdje naar 22. d6 zitten kijken. Dat ik het niet deed kwam omdat ik vond dat ik verder zo rustig mogelijk wilde spelen en ik de indruk had dat ik mijn plusje kon consolideren.

22. e3 h5 23. g4 g6 24. ad1

Zo, dat staat mooi zo. Zometeen eerst f3 en koning f2 en zwart werkt mee.

24... e4 25. f3 c6 26. f2 ad8 27. f5

De ruil van minimaal een toren is in aantocht zonder bijeffecten.

26... xd1 28. xd1 b5 29. d2

Better safe than sorry. Sommigen zouden hier lekker 29. xh3+ spelen maar ik gisteren niet.

29... h7 30. d6

Volgens mij ga ik nu toch ook nog een pionnetje winnen.

30... d8 31. d4 a6 32. xf7 e8 33. d2

En weer better safe than sorry.

33... g6 34. d6 e5 35. e4 b6

Ik heb hier nog even overwogen om te wachten op 36... b7 van zwart. Dat zou toch een grove onderschatting van je tegenstander zijn. Dan toch liever maar gewoon nog een pion.

36. d6+ g7 37. d7+ g6 38. xa7 d3 39. e3 f1 40. g3 b5 41. b4 c4 42. a4 e5 43. d4

En opgegeven door zwart.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

03-11-2009 19:31 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

RE: DSC 8 verliest nipt van Rijswijk 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas heb ik in het wedstrijdverslag geschreven dat Edgar Damewinst over het hoofd had gezien. Achteraf bleek dit een foutieve waarneming. Edgar sloeg met recht niet in, want hij had anders zelf een toren en de partij verloren. Deze verslaggever maakt nederig zijn excuses.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Rene Poots on 04-11-2009 at 23:42.

04-11-2009 23:32 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller