Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2009-2010 » Interne competitie (N3): Ted Barendse wint met geluk van Gert Legemaat
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N3): Ted Barendse wint met geluk van Gert Legemaat Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De topper in de interne competitie was het duel tussen Ted Barends en Gert Legemaat. Het was Ted die er met het punt vandoor ging, maar daar zag het tijdens die partij niet naar uit. Het was Gert die in het middenspel de betere kansen leek te hebben, maar een ongelukkige voortzetting luidde uiteindelijk zijn nederlaag in.

Het was een drukke bedoening in het denksportcentrum. Er stonden 23 partijen op het programma in de interne, en dat terwijl er ook 3 externe wedstrijden werden gespeeld. DSC7 ontving in Delft het vierde team van Rijswijk, en DSC4 en DSC10 gingen op bezoek bij respectievelijk WSC 2 en Bobby Fischer/Wassenaar 2.

Martine Middelveld debuteerde met een nederlaag. Onder het toeziend oog van teamleider Jan-Pieter Vos betoogde Joram op den Kelder op de 64 velden dat hij graag aan het eerste bord blijft zitten.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Ted Barendse-Gert Legemaat1-0
2Martine Middelveld-Joram op den Kelder0-1
3Martin Glimmerveen-Marco Kirana½-½
4Arno Wiersma-Kim Meulenbroek½-½
5Bob Voogt-Hora Vlam1-0
6Walter Anema-Pauline van Nies0-1
7Hans Segers-Lucien van de Lisdonk0-1
8Willem-Jan van den Broek-Frans Palm1-0
9Pieter Goossens-Pieter Buzing0-1


In de B-groep eindigde het topbord in remise; Simon Broos en Martin Verolme deelden het punt. Ook Jack Duijvestijn en Nancy Kirana deden goede zaken met een overwinning. Reinier Heeres kon zijn eerste overwinning in de interne van DSC noteren. Hij versloeg met wit Gerrit Bussmann.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Simon Broos-Martin Verolme½-½
2Jack Duijvestijn-Bart Vlasblom1-0
3Nancy Kirana-René Torenstra1-0
4Theo Rekveldt-Albert Kemeling0-1
5Cees Huygen-Simon Dirkse0-1
6Ton Vissers-Edgar Huisman1-0
7Coen Leentvaar-Arjan Drenthen1-0
8Reinier Heeres-Gerrit Bussmann1-0


In de kop van de C-groep won Kees Venema de topper tegen René Poots. Joost de Gussem pakte zijn tweede halfje in de interne. Kees van Beest moet nog even wachten op het eerste punt; tegen Herman Zonderland ging hij in zeer goede stelling in de fout. Thomas de Groen boekte zijn eerste zege. Hij versloeg Gabe Hoekstra.

Groep C
 wit zwartuitslag
1René Poots-Kees Venema0-1
2Lito van Reede-Jan Swart1-0
3Rob Scherpenisse-Sylvain van der Meer1-0
4Joost de Gussem-Ernst Hanewald½-½
5Kees van Best-Herman Zonderland0-1
6Gabe Hoekstra-Thomas de Groen0-1



De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 06-10-2009 at 23:03.

06-10-2009 01:24 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arno, mijn welgemeende excuses voor het vergeten op te schrijven van de uitslag. Maar ik heb zowaar eens gewonnen.

06-10-2009 06:50 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gert en ik speelden (zoals gewoonlijk) weer een partij waar een hoop gebeurde. Vlak na de opening was ik een pionnentje kwijtgeraakt, en moest op zoek naar compensatie. Gert pakte de stelling dynamisch aan, en elke keer als ik een pion snoepte deed hij dat ook.

Uiteindelijk kwam een zwaar stukkeneindspel op het bord, waarin Gert twee verbonden vrijpionnen had, en ik maar een veropgerukte. Ik hoopte op de regel van Bosboom (een vrijpion loopt sneller dan twee), maar Gert speelde die fase heel sterk, en was gewoon sneller.
Maar ja, die wederzijdse tijdnoodfase he? Toen hij hij een goede kans op dameruil miste, kon ik op remise door zetherhaling spelen. Gert ging voor de winst, waarna mijn ene vrijpion toch doorslaggevend bleek.

Inderdaad met veel geluk gewonnen, remise was lang het hoogst haalbare.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

06-10-2009 08:06 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aan mijn kant van de zaal gebeurden rare dingen. René kreeg van Nancy in de opening wit's kroonpion op d5 kado, maar wist te verliezen.
Daarnaast verspeelde ik door een oppervlakkige zet mijn initiatief en probeerde vervolgens dit initiatief weer terug te krijgen. Ik ging er vanuit dat Marco niet op b2 zou (kunnen) slaan, maar hij deed het wel en het was prima voor zwart. Het betekende een dubbel pionoffer, maar de bedachte compensatie over de b-lijn (en de gehoopte winst van de pion op b7) bleef totaal achterwege na het nogal overduidelijke Pb6:


Vervolgens weerlegde Marco nog een opportunistische voortzetting, wat daarmee een kwaliteitsoffer inhield. Ik had hier wel rekening mee gehouden, maar zag even niet hoe hij het concreet ging doen, dus geprobeerd. Echt moeilijk was het echter niet, dus na kwaliteitsverlies had ik het gevoel dat ik capitulatie nog slechts kon uitstellen:


Verrassend genoeg wist ik toch voor voldoende verwarring te zorgen, waardoor ik toch nog wat spel kreeg.
Uiteindelijk betekende een volgend stukoffer waarna mijn dame binnen kwam. Dit stukoffer had hij dus beter niet aan kunnen nemen.
Stelling na 22. Pd6-c4!

Ondertussen is het al een heksenketel, maar objectief staat zwart volgens mij nog steeds gewonnen. In de analyse kwam ik met de zet 22..The8, wat leek te houden, al heeft wit nog wel wat trucs up his sleeve. Het idee is om e5 mogelijk te maken en zo de zwakte over de zwarte velden te neutraliseren.
Vermoedelijk dacht Marco ondertussen - begrijpelijkerwijs - dat mijn offers weinig voorstelden en koos ervoor het aangeboden materiaal gewoon te accepteren: 22..bxc5. Helaas, rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst! Deze zet verdient dus een vraagteken. 23.Dg3+! Kd7 De enige zet uiteraard: 23..Kc8 24. Tb8+
24. Dd6+ Ke8 25. Tb8!
Het is een beetje tegennatuurlijk om bij zo'n materiele achterstand ook nog even je laatste toren af te ruilen, dus het duurde even aleer ik het zag, maar na deze zet is het vermoedelijk zwart die blij moet zijn met remise.
25..Txb8(Lijkt geforceerd, want op 25..Pd7 had ik 26. Txd8+ Kxd8 27. Pe5! Pf6 waarna zowel Pxc6+ als Pxf7+ nog winstkansen voor wit opleveren. Bijv: 28. Pxc6+ Kc8 29.Pe7+ Kd8 30. Lb7! en het lijkt al mis te gaan!)
25.Dxb8+ Ke7 26. Dd6+ Ke8 27. Db8+ Met remiseaanbod: ½-½. 26. Dxh8 lijkt me niet voldoende, maar wel interessant is om te kijken wat er gebeurt na 25..Kd7?! Ik had zelf uitgerekend: 26. Pe5+ Ke7 27. Db7+ Pd7 28. Dxd7+ Kf6!
Ik had echter even gemist dat 29. Dxf7+ Kxe5 gewoon kan ivm 30. Dxg7+! Kd6 (30..Kf4? 31.Lxd5! en de dreiging 32. Df6++ is dodelijk) 31. Dxh8+=
Het lijkt er dus op dat Marco terecht voor eeuwig schaak koos - al heb ik nog niet echt met Frits gecheckt.

Nou ja, ik sta iig bovenaan in de stijd om de mazzelbokaal, want in de eerste ronde mazzelde ik ook minimaal een half - zo niet heel - punt tegen Hans Segers. En dan heb ik het nog niet over de schwindel in de eerste ronde van de KNSB. Draaiend hoofd

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Martin on 06-10-2009 at 10:07.

06-10-2009 08:30 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Diagrammetjes toegevoegd Glimlach

06-10-2009 09:44 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Neem aan dat je er niet bewust op speelt, maar op het moment dat je echt minder staat is je schwindelvermogen een mooi geheim wapen! (nou ja nu wat minder geheim misschien) Misschien is deze pot niet helemaal representatief, maar als het significant vaak voor komt kan het ook zijn dat je op het moment dat je minder staat meer risico durft te nemen en dat je dat erg goed doet!

06-10-2009 22:05 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller