Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2009-2010 » Interne competitie (N1): Volle bak samen met PK HSB
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N1): Volle bak samen met PK HSB Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tijdens de eerste ronde van de interne competitie was DSC tevens gastheer voor het PK van de HSB. Ook dat toernooi speelde de eerste ronde. Met 22 partijen in de interne, en 14 partijen van het PK, was het een gezellige drukte in het denksportcentrum.

Wat betreft de interne competitie van DSC waren er de volgende uitslagen:

 wit zwartuitslag
1Jan Peter van Zandwijk-Ted Barendse1-0
2Kees van der Meer-Walter Anema1-0
3Bob Voogt-Kees Voorberg0-1
4Cipriau Padurariu-Pieter Buzing1-0
5Hans Segers-Martin Glimmerveen0-1
6Simon Broos-Frans Palm1-0
7Pieter Goossens-Jolle Lont1-0
8Kees Korving-Corniel Nobel0-1
9Coen Leentvaar-Edgar Huisman0-1
10Arjan Drenthen-Rob Smits0-1
11Simon Dirkse-René Torenstra½-½
12Cees Huygen-Antoon Frehe1-0
13Albert Kemeling-Jordy Krempel1-0
14René Poots-Lito van Reede1-0
15Kees Venema-Gerard Bilars0-1
16Rob Scherpenisse-Gerrit Bussmann½-½
17Herman Zonderland-Sofya Blanter0-1
18Joost de Gussem-Bas Rabeling0-1
19Aad de Jong-Frans Smit½-½
20Jan Swart-Sylvain van der Meer1-0
21Josko de Boer-Dolf Mulder0-1
22Leo Zuijdgeest-Ernst Hanewald0-1

15-09-2009 00:59 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een tijdje geleden dat ik voor het laatst een serieuze partij speelde. Toch ging het tegen Kees Korving niet onaardig:

Kees Korving - Corniel nobel
Delft, 2009

Na 13.g5-h3?

13...fxe4 14.e3
Na 14.xe4 xe4 15.d5+! xd5 16.cxd5 d4! komt wit in grote problemen.
14...g4 15.c1?? c8!


Nu wordt pijnlijk duidelijk waarom dat paard niet naar h3 terug moest. Het heeft er geen velden.

Wit probeerde nog wat, maar het speelde vooral zwart in de kaart:


23...xh2 24.f4
Na 23...h8 gaat het nog harder mis: 24.h4 zag ik het niet zo goed: xh4 kon ik niet uitrekenen, maar het gaat mis voor wit. Eenvoudiger te zien is xh4.
Natuurlijk mag wit na xh2 geen 24.xh2 doen: h8+ 25.K#g2 f3+ 26.xf3 h2+ 27.xh2 xf3 met ondekbaar mat.

Niet veel later in de partij ging Kees alsnog mat. Om een kort verhaal lang te maken: ik heb de hele avond lekker aanvallend kunnen schaken na de verkeerde inschatting van mijn tegenstander die 13.g5-h3 speelde. Dat was goed voor mijn moreel. Hopelijk niet te kwalijk voor ’t zijne...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-09-2009 07:07 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jan-Peter en ik speelden een zeker niet geheel correcte, maar wel spannende partij.

Jan-Peter had in een stelling met tegengestelde rochade enige malen een gevaarlijke aanval kunnen krijgen. Maar het werd uiteindelijk een dame-toreneindspel, met voor hem een pion meer. Mijn tegenaanval dwong hem om eeuwig schaak te geven. Daar liep ik echter uit, om in gelijke stelling even later een afwikkeling naar een voor mij verloren pioneindspel toe te laten.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

15-09-2009 10:29 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren wederom met zwart tegen Hans Segers.; een herhaling van zaterdag. Ik had thuis dus voor de variatie even een andere opening bedacht en haalde voor de gelegenheid de O'Kelly van stal. Hans koos voor 3.d4 wat weinig schijnt te beloven voor wit. Maar goed, ik ken het natuurlijk ook niet dus zou het een spannende partij worden met tegengestelde rokades.

Aanvankelijk nam ik wat risico met het opspelen van de pionnen voor mijn koning, maar leek ik niet in gevaar. Ik ging echter iets te lang door met rustig versterken en werd plots mijn paard gepend wat ik net wilde gaan ruilen... Dit was gunstig voor wit, waarna hij volgens mij het beste pionwinst had kunnen proberen, maar hij koos voor de matdreiging.
Dit dwong mij een kwaliteit te geven, maar het loperpaar leek voorlopig beter dan de witte torens.

Even later ging Hans in de fout met De4 en kreeg ik allerlei kansen. Zo kon ik d.m.v. Lxd2 en Pf3 de kwalitieit terughalen en kon ik via Le6 of b7-b6 het paard wegjagen om zo met Df2+ binnen te komen. Ik koos voor b6 en dacht al aan een gewonnen stand, maar ik was even vergeten dat wit nog de escape Dxd4 in handen had. Nu resteert er een eindspel TTPP (Hans) tegen DLL (voor mij). Het is even de vraag hoe dit staat. Hans leek bewust echter e3 weg te geven en dit bleek geen goed idee. Onder tijdsdruk viel in korte tijd het een en ander van het bord.

Al met al nog geen topvorm, maar gezien de onwennigheid met deze stelling was het niet slecht. (Ik zal nog een diagrammetje toe proberen te voegen)

15-09-2009 10:53 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

PK ronde 1 SIPKE DE SWART - PAUL KOKS Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vorig jaar koos ik nog voor de interne competitie, omdat het niet in de lijn der verwachting lag dat ik het Persoonlijk Kampioenschap zou gaan winnen.

Nu had ik een aangepaste ouder-informatie-avond op de school van mijn dochter nodig om uberhaupt aanwezig te kunnen zijn en koos voor de 1e ronde van het PK, waarin ik met zwart aan mocht schuiven tegen Sipke de Swart.

Na 10. Pc4 staat de volgende stelling op het bord.


en krijg ik de kans om met 10. ..., d5 een aanloop te nemen om de partij enigszins naar me toe te trekken. Na mijn 20ste zet is het dan ook een manege voor zwarte paarden op de witte helft:

In de aanloop naar onderstaande stelling zie ik de tempo-mogelijkheden met Ph5 en voorbereiden van Tc5, maar besluit toch tot d3. Zonder de overtuiging van de eerdere zetten Gevolg: de d-lijn uit handen en Sipke kan het eenvoudig uitspelen.


Een kort ronde verslag staat op de site van de Haagse Schaakbond .

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

15-09-2009 11:12 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij meld ik bij deze aan voor de pepermolen van het nieuwe seizoen. Het is te erg om waar te zijn.

Coen Leentvaar - Edgar Huisman, 14 september 2009

1. e4 b6 2. Nf3 Bb7 3. Nc3 e6 4. a3 Ik had geen zin in een loper op b4 4 ... d6 5. d4 Nd7 6. Bd3 Be7 7. Qe2 Mogelijk maken om lang te rokeren 7 ... Ngf6 8. Bg5 O-O 9. O-O-O h6 10. Bh4 Nh7 11. Bxe7 Qxe7 12. h4 Ontneemt zwart voorlopig g5 12 ... e5 13. Nd5
Maakt toch de b1-h7 diagonaal open 12 ... Bxd5 14. exd5 Ndf6 Het verkeerde paard

Diagram na 14 ... Ndf6



14... Nhf6 15. dxe5 dxe5 16. Bc4 ofwel 14... Nhf6 15. dxe5 dxe5 16. Rhe1 Nxd5 17. Nxe5 Nxe5 18. Qxe5 Qxe5 19. Rxe5 Nf6

De partij ging verder met: 15. dxe5 dxe5 16. Nxe5 Rae8 17. Rhe1 Nd7 18. Bxh7+ Kxh7 19. Qd3+ Dit schaak is vervelender dan het lijkt 19 ... Kg8

Andere dingen falen ook 19... g6 20. Nxg6 of 19... f5 20. Ng6

20. Ng6 Qd8 Het enige goede want: 20 ... Qxe1 21. Nxf8 Qe7 (21... Qxf2 22. Nxd7) (21... Qxd1+ 22. Kxd1 Rxf8 ) 22. Qh7+ Kxf8 23. Qh8#)

21. Nxf8 Rxf8 22. Qe4 Nf6 23. Qe7 Qc8 24. d6 24. f3 Ontneemt het paard wat velden Re8 25. Qb4) 24... cxd6

En deze stelling verscheen op het bord.



25. Rxd6????? Rijp voor de pepermolen

De rest zal ik u besparen. Het was snel uit daarna.

25. Qxd6 had natuurlijk gemoeten en er is niets aan het handje voor wit.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Coen on 15-09-2009 at 20:23.

15-09-2009 20:22 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En ik maar zoeken wat er mis was met Te8 Db4, alsof de dame door de nabijheid van een paard over andere stukken heen mag springen!

Jammer Coen, wellicht hou je er een prijs aan over, maar het seizoen duurt nog lang met vast veel concurrenten!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Elguapo on 15-09-2009 at 23:09.

15-09-2009 23:09 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
En ik maar zoeken wat er mis was met Te8 Db4, alsof de dame door de nabijheid van een paard over andere stukken heen mag springen!


Jep dat was ook mijn gedachte achter de gewraakte zet. Huil 2

16-09-2009 09:29 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller