Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Persoonlijk Kampioenschap HSB
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Persoonlijk Kampioenschap HSB Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vanaf maandag 14 september wordt het PK HSB georganiseerd door samenwerking van verschillende HSB clubs.

PERSOONLIJK KAMPIOENSCHAP

maandag 14 september DSC 19.30
donderdag 17 september SHTV 19.45
woensdag 23 september Promotie 19.45
vrijdag 25 september Bobby Fischer/Wassenaar 19.45
dinsdag 29 september Rijswijk 19.45
donderdag 1 oktober Prometheus 19.45
zaterdag 3 oktober DD 13.00

In één van de eerste vier ronden mag een bye worden opgenomen. Daarvoor wordt een half punt
gegeven. Byes in latere ronden leveren geen punten op.

Het speeltempo is 2 uur voor de gehele partij.

Het inleggeld bedraagt ¤ 10 en wordt in het geheel in de prijzenpot gestopt. 15 % is voor de winnaar,
10 % voor nummer 2 en 5 % voor de derde plaats. Er zijn drie Elo-categorieen, namelijk tot 2000,
1800 en 1600. De winnaars ontvangen 10 %, de nummers twee en drie 6,67 % respectievelijk 3,33 %
van het inleggeld. Voor het overige worden bekers gekocht.

U kunt zich voor het toernooi opgeven door een e-mail te sturen naar Paul Koppens
(paulkoppens8@hotmail.com). Vermeld daarbij a.u.b. uw KNSB-nummer, vereniging, rating, en
eventuele vrije ronden in de eerste t/m 4e ronde.

Voor meer informatie, zie: www.haagseschaakbond.nl.

07-09-2009 18:18 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik twijfel zelf nog of ik hieraan ga meedoen ivm tijd, las dat Gert zijn titel in ieder geval verdedigt! Zijn er meer DSC-ers die meedoen?

08-09-2009 12:44 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er doen inderdaad verschillende DSC-ers mee. De (voorlopige) deelnemerslijst is hier te vinden.

08-09-2009 22:33 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ah dank Paul. Ik zie trouwens onder de deelnemers Willem-Jan van de Broek van Promotie.... toeval of een foutje?

Had graag mee willen doen alleen ben ik het 1e weekend van oktober een weekendje weg, volgend jaar beter!

08-09-2009 22:43 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ai, dat komt er van als je regels kopieert. Bedankt voor de correctie.

08-09-2009 22:57 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op zich wel leuk om mee te doen, maar deze opzet vind ik wel verschrikkelijk. Zoveel avonden kwijt in een zowel korte als lange tijd. LIever 1 weekend of de Prometheus-opzet

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 09-09-2009 at 17:29.

09-09-2009 17:28 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En, wat is er volgende week maandag voor interne activiteit?
Ik neem niet aan dat er enorme massa's DSC-ers aan dat PK gaan meedoen, dus misschien leuk om een Grand Slam snelschaak te houden in de filmzaal, of eventueel beneden.
Iets anders kan natuurlijk ook.

09-09-2009 17:32 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandag 12/9 staat parallel aan gastheerschap PK HSB de 1e ronde interne competitie op het programma - Grand Slam Snelschaak is desalniettemin een goed idee voor de toekomst!

09-09-2009 21:52 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aha oké prima, dit staat alleen niet in de kalender op de site.

10-09-2009 06:38 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij mij wel.

10-09-2009 08:42 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Aha oké prima, dit staat alleen niet in de kalender op de site.


Ik heb de data van het PK HSB aan de kalender toegevoegd.

Er is gewoon interne competitie komende maandag; het PK HSB en de interne zitten elkaar niet in de weg. Het zijn allebei lange partijen, en het aantal deelnemers aan het PK is niet zo groot dat we niet meer in de locatie zullen passen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-09-2009 08:46 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteravond vond bij SHTV de tweede ronde van het Persoonlijk Kampioenschap van de HSB plaats; een spannende ronde want toen ik na mijn partij tegen Richard Oranje net na half elf huiswaarts keerde waren vier andere partijen tussen winnaars in de 1e ronde nog gaande, daarbij Hora Vlam tegen Roland ten Have (die goed stond) en Rob van Helvoort tegen Gert Legemaat.

Richard en ik hadden voor de eerste 20 zetten elk zo'n half uur nodig en bereikten de volgende stelling:



Willem-Jan van den Broek - Richard Oranje, PK HSB 2009, 17 september 2009, stelling na 20e zet van wit

Richard speelde hier 20. ... Dd2 . Deze zet ziet er logisch uit doch lijkt reeds de beslissende fout [mij ontbeert rekentuig waarmee ik dat diepgaand na kan gaan]; probleem voor zwart is de loper op h5. Na andere zetten heeft wit - onder meer door een mogelijk f2-f4 en / of bezetting van de d-lijn - weliswaar een prettige plus maar waarschijnlijk nog geen winststelling.

Na de gespeelde zet volgde 21. Dxd2 Txd2 22. f4 (dreigt 23. f5 en 24. g4) exf4 23. gxf4 Tfd8 24. e5 Pd7 waarna de volgende stelling is ontstaan:



25. Pe4! Te2 [25. Txa2 26. Pg3 g6 (of 26. ... Lg6 27. f5) 27. Pxh5 gxh5 28. Td3 Kf8 29. Tfd1 Ke7 30. Lf3 en na 31. Lxh5 en 32. Lg4 verliest zwart een stuk] 26. Txe2 Lxe2 27. Lf2 Ld3 28. Td2 Lxe4 29. Lxe4 Kf8 30. Lxh7 Ke7 (30. ... g6 31. Lxg6) 31. Lf5 Pc5 32. Txd8 Kxd8 .

Een lange combinatie met als resultaat de volgende winststelling:



De winstvoering kostte nog 14 zetten: 1-0

18-09-2009 09:59 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ha WJ,

het door jou ontbeerde rekentuig (ic Rybka 3) geeft zwart een klein plusje na 20. ..., Dd2. Op 21. Dxd2, Txd2 22. f4 is 22. ..., Tfd8 goed: 23. f5?!, T8d3 24. Tfe1, Txe3 25. Txe3, Ld1 en het computertje vindt zwart nog steeds iets beter, waarschijnlijk vanwege de d-lijn en de opgesloten witte loper.

In de partijvoortzetting is 24. ..., Pd7 minder nauwkeurig en krijgt 25. Pe4 een "!", 24. ..., Pe8 zou een ongeveer gelijke stelling opleveren. Dat komt omdat na Pe8 25. Pe4, Txa2 26. Ld1 nog kan, terwijl met het paard op d7 de zwarte loper verloren gaat.

18-09-2009 17:47 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Bedankt! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Teun bedankt; de beslissende fout is dus 24. ... Pxd7/ Gelukkig staat het uitroepteken niet verkeerd.

18-09-2009 18:05 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Roland ten Have blijkt donderdag knap met zwart van Hora Vlam gewonnen te hebben - een voortzetting van de goede resultaten in de zomer. Gert Legemaat met zwart van titelconcurrent Rob van Helvoort.

Aan kop nu twee DD'ers (Vistisen en Happel) en twee DSC'ers (Roland en ikzelf); Gert volgt op een half punt.

19-09-2009 08:26 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

de derde ronde Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de derde ronde wonnen clubgenoten Lennart Ootes, Hora Vlam en Richard Oranje hun partij, speelden Gert Legemaat en Roland ten Have (de laatste na een spannend eindspel tegen Henk Happel) remise en moest ik tegen Lars Vistisen het onderspit delven. Laatstgenoemde gaat nu met 100% aan de leiding, Roland en Lennart volgen tezamen met Henk Happel en Jan-Willem Koelmans op een half punt, terwijl Gert, Hora, Richard en ikzelf een punt achterstand hebben opgelopen.

De openingsschermutselingen in mijn partij mondden na de 11e zet van wit uit in de volgende niet-alledaagse stelling (zwart aan zet):



Lars Vistisen - Willem-Jan van den Broek, 3e ronde Persoonlijk Kampioenschap van de HSB, 23 september 2009

Zwart heeft een materiële voorsprong van twee pionnen, wit een betere ontwikkeling. In plaats van 11. ... Pf6 (waarna - in de analyse achteraf - zwart beter lijkt te staan) koos ik hier voor 11. ... Lxe3?? met het vervolg 12. Dxf7+ Kd8 13. Df8+ Kc7 14. fxe3 Df6. Wit kan dameruil nu niet voorkomen en ik meende een beter eindspel over te houden. Geheel over het hoofd gezien had ik echter 15. Tf1 en nu was goede raad duur want na 15. ... Dxf8 16. Txf8 staat het paard tweemaal aangevallen en dreigt de stille zet Tb1-c1 waarna de loper op c8 ten dode is opgeschreven. Na 16. ... e6 17. Tc1 speelde ik nog enkele zetten doch konden de stukken eigenlijk ook wel meteen in het doosje: 1-0.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Upperdog on 26-09-2009 at 07:20.

25-09-2009 17:39 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

de vierde ronde Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteravond, 25/9 de volgende resultaten:

- ten Have 1/2 Vistisen, Roland nu 3 uit 4
- Vreugdenhil 1/2 Ootes, Lennart nu 3
- Kunnen 0 Legemaat, Gert nu 3
- van den Broek 1 Postma, Willem-Jan nu 3
- Hoogland 1/2 Oranje, Richard nu 2 1/2
- Vlam 0 van Liempt, Hora nu 2

Aan kop de DD'ers Vistisen en Happel met 3,5 punt; 4 (!!) DSC'ers volgen op een half punt!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 26-09-2009 at 07:21.

26-09-2009 07:15 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag, zaterdag 3 oktober, wordt bij DD (Van Speijkstraat 1, 2518 EV Den Haag) de slotronde gehouden. Gert Legemaat (DSC, 4,5 uit 6) speelt dan met zwart tegen Lars Vistisen (DD, 5 uit 6) om de titel. Lennart Ootes (DSC) en Michaël van Liempt (Rijswijk) hebben na 6 ronden evenveel punten als Gert en kunnen in een onderling duel ook voor de ereplaatsen strijden. Vier spelers hebben 4 punten en spelen onderling voor een laatste kans op eremetaal: Ron van Helvoort (Rijswijk) - Jan Willem Koelmans (DD) en de Delftse broederstrijd Roland ten Have - Willem-Jan van den Broek.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 02-10-2009 at 23:53.

02-10-2009 23:52 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller