Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Van 15 t/m 22 augustus BDO toernooi 2009
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Van 15 t/m 22 augustus BDO toernooi 2009 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag is het BDO toernooi van start gegaan in Haarlem. E.a. is online te volgen via: www.hwphaarlem.nl/bdohome.

Helaas begon ik met een slechte partij. Ik verloor van Hedinn Steingrimsson.


Van Oosterom - Steingrimsson


Ik had niet erg veel tijd over gehouden en dat beïnvloede mijn beoordelingsvermogen toch wel flink negatief. Hier had 23. d4 absoluut een goede stelling opgeleverd, maar in plaats daarvan stond het 12 zetten later zo:



En in die stelling gaf ik een pion weg met 36. h4?.
Daarna werd ik er wel vrij hard af gezet.

Een slechte partij met name in de zin dat ik niet echt keuzes kon maken en lang nadacht over niets, waardoor ik later echt in de problemen kwam.
Programma is nu:

2 Reinderman zwart
3 Khenkin wit
4 Willemze wit
5 Nijboer zwart
6 Mas wit
7 van Kampen zwart
8 Zumsande wit
9 Solleveld zwart

15-08-2009 20:52 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas was het vandaag behoorlijk eenrichtingsverkeer en wel richting mijn koning. Mijn antwoord op de Veresov opening van Dimitri was eigenlijk al behoorlijk matig. Na 13 witte zetten stonden al zijn stukken uitstekend en had hij een meerderheid op de damevleugel. En dat voor een opening waarin je op de 2e zet je paard op een slecht veld zet.



In mijn 12 zetten heb ik dus al behoorlijk wat zetten gedaan die de plank toch een beetje missloegen. Direct korte rokade kan nu niet wegens Pc5. 13...g6 lijkt een goede optie om korte rokade toch voor te bereiden. Dan sta ik zeker iets minder, maar er is ook nog niet helemaal een man overboord. Na mijn 13...0-0-0 kreeg wit een duidelijk plan. Dimtri noemde dit als grootste fout van de partij en Hans Böhm vond het hierna niet spannend meer. En ze hebben ook gelijk. Binnen een paar zetten voelde ik me gedwongen een pion te slaan wat nogal verdacht leek.



Hier heb ik dus net 19...Pxb5 gedaan. Zelf had ik concreet nog niet de verliezende variant gezien (hoewel duidelijk is dat er te veel lijnen open zijn naar mijn koning) en ik hoopte nog dat Dimitri iets van Pd5xf6 ging doen waarna ik Lxh2 en Dd6 had, maar dat had hij uiteraard door: 20. Db3 Ld6 20...Pd6 21. Ld5 kan wit laten volgen door c4-c5 en wit wint 21. Dc4+! Hier kwam ik er achter dat ook op 21...Kb8 22. Lxb7 zou gaan volgen. Het einde was uiteindelijk 21...Dc7 22. Lxb7+ Kxb7 23. Dxb5+ Kc8 24. Pd5 1-0

Het niveau kan dus nog wel iets opgekrikt worden en dat zal morgen tegen Khenkin ook wel vrij noodzakelijk zijn.

16-08-2009 19:48 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kom op Chiel!
Heel DSC staat achter je en kijkt mee op http://www.hwphaarlem.nl/bdo-live!

16-08-2009 20:46 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is tragisch maar waar: je schrijft je leukste en beste verslagen als je slecht speelt. Alleen daarom hoop ik dat je vanavond een heel slecht stuk schrijft. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-08-2009 10:11 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Het is tragisch maar waar: je schrijft je leukste en beste verslagen als je slecht speelt. [...]


Het klassieke dilemma van de kunstenaar.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-08-2009 10:35 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Las net op teletekst 0,5 uit 5; vandaag met zwart verloren van Nijboer - voorwaar geen schande, als je knikkert met de grote jongens kan je weleens op je broek krijgen.

Theorie lijkt nu echter niet meer van toepassing, dan had hier nu een publicatie in orde van grootte dissertatie moeten staan Tong

Hee maar Chiel kom op, ik ga morgen m'n tentamen met een mooi cijfer halen en jij gaat winnen!! Koel

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 20-08-2009 at 00:51.

20-08-2009 00:51 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tong Uiteraard ga ik vandaag dan maar winnen. De stukjes zijn er hier een beetje bij ingeschoten, maar dat zal ik vanavond proberen in te halen, als jij je tentamen gehad hebt en weer rustig schaakstukjes kan lezen Glimlach

In ieder geval was mijn partij tegen Khenkin dom van mijn kant. Na de opening stond ik met wit al superslecht. De partij tegen Jeroen Willemze was wel interessant omdat ik allerlei aanvalswendingen berekende maar hij zijn stukken heel mooi geplaatst had, waardoor ik uiteindelijk juist nog iets minder kwam te staan. En bij mijn partij van Nijboer tegen gisteren begon ik zeer zwak door een paard een beetje in te laten sluiten, maar vooral achteraf bleek dat ik daarna nog hele behoorlijke kansen heb gehad. Met name een eigenlijk zeer eenvouig aftrekschaakje in tijdnood had de bordjes kunnen verhangen. Met name de laatste 2 partijen kunnen dus best met nog wat diagrammen toegelicht worden.

20-08-2009 11:35 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel
Met name de laatste 2 partijen kunnen dus best met nog wat diagrammen toegelicht worden.


Wij wachten (on)geduldig af! Knipoog

20-08-2009 13:15 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag een (zo te zien) incorrect stukoffer goed opgevangen en zodoende een eerste overwinning, ga zo door Chiel!

20-08-2009 17:58 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Why am I not surprised?

Mijn tentamen leverde namelijk een 8 op. Koel

Morgen weer'n tentamen (hoewel minder belangrijk), dus Chiel - dit zetten we zo door! Prodent

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

20-08-2009 21:09 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja!! Vandaag gewonnen, hopelijk het begin van een eindsprint.
Een verslagje van de laatste partijen:

De partij tegen Khenkin (ronde 3) kenmerkte zich vooral door een enorm domme openingskeuze. Een variant die ik afgezworen had, gebruikte ik toch toen hij met 1...e5 kwam Verward , wat ik niet echt uigebreid bekeken had. Dat resulteerde in de volgende stelling:


Van Oosterom - Khenkin


Deze stelling had ik al eerder gehad in een partij tegen Anne Haast tijdens Groningen 2008 (tijdens deze partij kon ik het me niet meer goed herinneren of dit exact dezelfde stelling was) en toen vertrouwde ik het al totaal niet. Khenkin verbetert die partij eenvoudig door één blik op zijn computer geworpen te hebben Boos : 18...0-0-0! 19. a4 Lc6 20. Lh4 a5 21. Lxd8 Txd8 Wit wint een kwaliteit maar verliest de partij in het centrum.



Hier dacht hij op de 25e zet nog flink lang na, maar achteraf legde hij uit dat de computer hier 2 winnende varianten aan had gegeven en hij nog moest kiezen voor welke hij ging. Het resulteerde in 25...f6 en hoewel ik nog probeerde tegen te stribbelen liep zwart in het centrum door. Erg jammer om met wit een punt zo makkelijk echt op een presenteerblaadje te overhandigen. Khenkin is niet in vorm maar hij is altijd goed in het aanpakken van deze punten.

In ronde 4 was het duel der nullen, want Jeroen Willemze had ook al 3x verloren. Het werd een Fort Knox (althans ik geloof dat het zo heet) variant van het Rubinstein in het Frans, waar Jeroen verstandig niet zomaar zijn loper opgaf tegen een paard wat eigenlijk wel het idee achter de variant is. Zijn opstelling bleek gewoon gezond:

Van Oosterom - Willemze


De zet hiervoor was vermoedelijk niet de beste maar deze stelling is het mooiste voorbeeld van waarover ik nu eigenlijk nadacht. Oorspronkelijk had ik hier 18. Td3 gepland. Als de toren op h3 terecht komt wordt de situatie heel benauwd voor zwart. Een dame op h5 kan dan gecombineerd worden met iets als Pxf7. Echter, zwart beschikt hier over 18...Pxh5 19. Dxh5 Lxg2 waarna de loper niet genomen mag worden wegens Pf4+. Dat plan kon dus de ijskast in. Een alternatieve gedachte is 18. Pxf6+ Lxf6 19. Pd7, en bij nader inzien is dat wel een goede optie. Na 19...Dg5 20. Pxf6+ gxf6 blijkt wit de tent open te kunnen breken met 21. f4. En 19...Pf4 20. Pxf6+ gxf6 21. Dg4+ Dg5 22. Dxg5+ fxg5 23. f3 is sowieso beter voor wit wegens het loperpaar en het feit dat wit met Lf6 om de d-lijn kan strijden. Ik koos voor 18. Ld4 Dc7 De variant 19. Lxg6 hxg6 20. Pxg6 fxg6 21. Dxe6+ Kf8 (enige zet, anders krijgt wit een keer iets met Dh3&Td7) 22. Le5 Dc6 23. Pf4 Dxe6 24. Pxe6+ Kf7 25. Pc7 levert zwart uiteindelijk een kleine kwaliteit voor een toren en 2 pionnen op. Eerder beter voor zwart.
Om een lang verhaal kort te maken werkte niets dat ik berekend en mepte ik op g6 en f6 om een iets mindere stelling remise te maken toen ik de kans kreeg witveldige lopers af te ruilen.

Inmiddels heeft Jeroen nog altijd 0.5 punt al had hij vandaag met zijn aanval Nijboer kunnen vermorzelen en sloeg hij gisteren een remise-aanbod van Khenkin af.

Daarna tegen Friso Nijboer. Deze keer dan wel niet een slechte variant voorbereid, maar toch nog een beetje onhandig gedaan in de voorbereiding aangezien ik al zelf iets moest gaan verzinnen terwijl we in een stelling waren die hij eerder op het bord had gehad:


Nijboer - Van Oosterom


Hier bleek Parligras in zijn partij tegen Nijboer op het EK van 2009 16...g6 gespeeld te hebben. Ik bedacht een ander plan 16...e5 17. Pb3 d5 18. exd5 Pxd3 19. cxd3 Lxd5 20. Tc1 Dd7 21. Txc8+ Dxc8 22. f4 Lb4 23. Tc2 Df5 24. Pbc1



Ik had er wat tijd in geïnvesteerd in mijn plan om het centrum te openen, maar het leek me het helemaal waard. Zwart heeft het loperpaar en een betere pionnenstructuur, wat wil hij nog meer? Tot ik er achter kwam dat het paard op a4 dat daar ooit was gaan staan om heldhaftig een witte koningsstelling kapot te offeren een natuurlijk dood gaat sterven na b3. Het paard staat er totaal verkeerd. Terugdenkend blijkt het zelfs nogal moeilijk te zijn waar zwart een verbetering kan spelen (na e5 en d5) om dit te voorkomen. Weer veel tijd geïnvesteerd om zeker te zijn dat ik echt straalverloren stond, en verder gespeeld met een stuk minder. Friso blijft veel tijd gebruiken om het een beetje spannend te maken bij de tijdcontrole. Hij liet het zelfs helemaal uit de hand lopen:



36. Dg3?? En hier miste ik een doodeenvoudige aftrekaanval, terwijl het aanvalsdoel zich werkelijk opdringt als slachtoffer: 36...Lxa2+ 37. Kxa2 Txd4 38. De3 Dxh4 die laatste zet had Friso gemist, hij dacht een dubbele aanval te hebben. Zwart heeft 3 pionnen voor het stuk en de witte koning staat nu echt heel bloot. Het lijkt fijner om met zwart te spelen.



In de stelling na de tijdnoodcontrole gaf Friso achteraf aan gedacht te hebben dat wit in principe voor de remise moest gaan. Maar aangezien ik hier 43...h3 als slecht beoordeelde, terwijl het de enige kritieke zet was en in plaats daarvan mijn toren naar slechte velden moest zetten met 43...Tb4 kon wit langzaam maar zeker het extra stuk ten gelde brengen. Daarbij kwam nog wel een interessant moment voorbij maar aangezien wij die ook niet echt konden analyseren omdat het gebouw om 19:00 dicht ging zal ik er maar weinig over zeggen. De conclusie is dus wel dat ik zelf nooit echt het gevoel heb gehad heel goed in de partij te zitten nadat ik mijn paard liet insluiten, terwijl hij achteraf zat interessante momenten kon aanwijzen. Ik weet niet of daar een goede verklaring voor is, ik weet alleen dat ik het belachelijk vind dat ik Lxa2+ niet zag. Maar OK, dat is gebeurd.

En vandaag dan een winstpartij Ja! tegen de Maleisiër Mas. Voor de partij gaf hij mij een cadeautje afkomstig uit de gift shop van de Petronas towers in Kuala Lumpur, momenteel het op 4 na hoogste gebouw ter wereld volgens wikipedia. Wat het voorwerp exact is, is mij nu nog onduidelijk, maar wellicht was het begin was allerminst belovend, nadat ik liet blijken toch niet zo handig te zijn in Siciliaans met 2. Pe2:


Van Oosterom - Mas


Voor zo'n stelling met een beest van een loper op g7 en een prachtig paard op d4, zou zwart normaal gesproken een pion (wrs a6) hebben moeten offeren. Het meest dramatisch is mijn paard dat de route g1-e2-f4-h3 afgelegd heeft en nog steeds ver verwijderd is van een mooie functie. Hier knalde mijn tegenstander er echter in met het stukoffer dat Joost bedoelde: 15...Pxb3 16. axb3 Txb3 Daar was ik in eerste instantie heel erg blij om, omdat ik nu niet die gewoon slechte stelling had, maar een stelling met een offer dat vast wel niet zal deugen. Het cadeautje was ik alweer vergeten en ik rook bloed. Even later was ik gewoon blij omdat het offer ook weer niet zo slecht was als gehoopt. In ieder geval moest ik beginnen met 17. e5 Lxe5 18. Le4



Maar dat kan alleen als de kritieke variant 18...d5 19. exd5 Lxc3 20. Dd1 Pd4 21. Lxd4 Lxd4+ 22. Dxd4 cxd4 23. Txc8+ OK zou zijn. Daar moest ik bij het spelen van 17. e5 veel tijd in steken, want 22. Dxd4 zag ik niet meteen en als die zet er niet is staat wit wel verloren. Nu is het ook nog maar de vraag hoe het staat. Mijn tegenstander wilde deze variant echter niet testen (hij leek hem ook niet gezien te hebben tijdens de analyse) en na 18...Pd4 onstond gewoon een stelling met 3 pionnen voor een stuk. Het leek me niet per se slecht voor hem, maar hij begon zich een beetje overdreven te focussen op offers om mijn koningsstelling te vernietigen en zijn lopers te laten heersen. Dat is er nooit van gekomen.

Morgen tegen Robin van Kampen, daarna tegen Martin Zumsande en dan Maarten Solleveld. 50% kan nog! Marco, mooi resultaat voor je tentamen maar om dit samen door te zetten moet je het tentamen van morgen wel als exact even belangrijk als die van vandaag, want dat doe ik met mijn partijen ook!

20-08-2009 22:13 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Facultatief (bachelor)keuzevak tegenover Mastervak dat meetelt voor gemiddelde, vgl. snelschaaktoernooitje tussendoor. Knipoog

Maar goed, je uitspraak motiveert wel, morgen 9u mag ik al aan de slag maar ga nu alsnog een nachtje doortrekken...

Geniaal verslag wederom, beetje zonde dat dat dus weer broodnodige studietijd kostte Tong

Maar afgesproken, we gaan morgen (wederom) knallen!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

21-08-2009 00:54 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

vandaag lijkt Chiel genoegen te moeten nemen met een halfje. Maar dat is dan goed gekeept zou ik zeggen. Wit koos een slappe variant, maar Chiel bleef lang met weinig coordinatie zitten.
Nu hebben beiden nog paard en toren en ieder drie pionnen op dezelfde vleugel. De stukken van Chiel staan iets beter, maar zal remise moeten zijn dunkt me.

21-08-2009 17:18 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oei, dat betekent toch niet een 5 voor het tentamen van Marco?

21-08-2009 17:36 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lijkt me dat Martin een uitstekende samenvatting van mijn partij heeft gegeven. Morgen tegen Zumsande zal het een spannender partij worden waarbij diagrammen wel meer gerechtvaardigd zullen zijn.

Ik zou het remise-resultaat echter wel als een krappe voldoende beoordelen in plaats van een 5. De manier waarop was misschien wel minder elegant maar als Marco bij het tentamen ineens in de laatste minuten nog net een paar goede antwoorden weet op te schrijven, zal hij daar ook niet mee zitten Glimlach .

21-08-2009 21:16 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit wordt bijna eng... Lach

Itt de eerdere mondelinge tentamens krijg ik omtrent die van vandaag pas over 2 weken uitsluitsel, maar vermoed idd dat het een krappe 6 (heel mss een 7) is geworden. Had idd een eindspurt, hoewel ik uiteindelijk net geen tijd meer had om de laatste (deel)vraag te beantwoorden;
mss toch nog een klein kansje laten liggen in de slotstelling dus, Chiel? Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-08-2009 03:04 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is maar goed dat je vandaag en gisteren tentamens was. Als het niet vanwege een fictieve relatie tussen mijn schaakresultaten en jouw tentamenresultaten is, dan is het wel omdat het gewoon lekker weekend is.

De laatste 2 ronden hebben me slechts 0.5 puntje opgeleverd. Tegen Zumsande stond ik na de opening al niet lekker:


Van Oosterom - Zumsande


Ik had me nog weten te herinneren dat Dh5-h3 geïntroduceerd was door Goloshchapov en als goed bekend stond. Mijn tegenstander had zich echter tot de tanden toe voorbereid, wat niet verrassend was aangezien ik eigenlijk altijd deze variant speel. Als wit iets heeft zal het met 17. gxf5 exf5 moeten gebeuren. Maar na 18. Dg2 Th7 lijkt zwart de verdediging helemaal op orde te hebben en dan is de stelling echt slecht voor wit. Na meer dan een uur nadenken besloot ik maar in een slechte stelling te berusten met 17. Td1 f4 18. Ld4 enz. Dat is natuurlijk geen gezicht met een koning in het midden en een toren op g1 die tegen g4 en e1 aankijkt. Daarna ging het oordeel een beetje wisselen tussen erg goed voor zwart en gelijk, wat uiteindelijk tot remise leidde. Het is in ieder geval duidelijk dat ik iets betrouwbaarder openingen moet spelen.

Dat was vandaag niet echt het probleem. Tegen Maarten Solleveld is er na de opening weinig aan de hand:

Solleveld-Van Oosterom


Hier zal zwart na Le6 weinig problemen hebben. Ik wilde echter maar wat graag die loper op d3 er af slaan. Het lijkt dat wit dan snel druk op d6 kan gaan zetten, maar ik had één variant berekend waardoor het zou moeten gaan voor zwart. Wit bleek meer opties te hebben en die ene berekende variant was ook fout:
13...Pxd3 14. Dxd3 Le6 15. Tfd1 Db6 16. Tab1 Tfd8


Zwart staat op het punt zich te bevrijden met d5, maar wat natuurlijk berekend moest worden was de optie 17. Ph5. Mijn zwartveldige loper geef ik niet voor de lol op (al blijkt dat dus de beste optie), maar de variant 17...Pg4 18. Lxe7 Pxf2 heeft een lek: 19. Pf6+! Kh8 20. Lxd8 Txd8 21. Pfd5 en nadat zwart de dame naar a7 wegzet heeft wit veld e3 voor de dame en wit blijft een stuk voor. Solleveld koos voor een andere sterke zet 17. Df3. Het is eigenlijk niet meer te vermijden dat wit uiteindelijk een paard op d5 tegen een zwartveldige loper overhoudt, maar na wat ik deed was mijn koniningsstelling aan gort geslagen:


Wit won makkelijk.

Resultaat: een 9e plaats 2.5/9 terwijl mijn verwachte score 3.51/9 zou zijn geweest. Wel mijn best gedaan maar er gingen te veel dingen mis op het gebied van openingen, strategie en tactiek. Weet ik wel gelijk waar ik aan zou moeten werken. Aan eindspelen ben ik eigenlijk helemaal niet toegekomen Glimlach .
De oplossing voor het cadeautje van Mas kwam natuurlijk van niemand anders dan toernooiwinnaar Dimitri Reinderman. Het is een sleutelhanger.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Chiel on 23-08-2009 at 21:50.

23-08-2009 21:49 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En ik moet nog wat meer tentamens hebben, want als ik geen tentamens heb en jij wel moet schaken gaat het fout. Draaiend hoofd

Eind oktober is de volgende kans, met russische tentamens, leidse rechten en eentje aan de UvA...volgens mij is dan ook Essent in Drenthe. Nog zo eentje doen dus Chiel? Tong

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

24-08-2009 00:57 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller