Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2009-2010 » Jan Peter van Zandwijk schotelt een dynamische stelling voor
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Jan Peter van Zandwijk schotelt een dynamische stelling voor Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tijdens de vijfde avond van het Zomervarianten Ontdekkingstoernooi bracht clubkampioen Jan Peter van Zandwijk een bijzonder interessante stelling op het bord. Het was een bijzonder dynamische variant van het damegambiet:

1.d4 d5 2.c4 e6 3.c3 c5 4.cxd5 exd5 5.dxc5 d4 6.a4 b5 7.cxb6 axb6 8.b3

zwart aan zet


Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

11-08-2009 01:28 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jan-Peter had volgens eigen zeggen een variant uit de oude doos gehaald. Die levert zwart voor een gambietpion wel heel actief spel op.

In de partij die ik met wit tegen Pieter Buzing speelde leverde mij dat een moelijke stelling op, waarin zwart gevaarlijke aanvalskansen had. Uiteindelijk kreeg Pieter zijn pion terug, met iets actievere stelling. Maar te snel slaan was het niet, uiteindelijk verloor Pieter nog.

Met zwart bleek de witte koning in het midden een aantrekkelijk aanvalsdoel. Ook in de analyse hoefde zwart alleen maar te stapelen (= stukken activeren in het centrum) om de witte stelling te kraken.

Mijns inziens is deze manier van spelen dus niet voldoende voor wit voordeel (integendeel)! Leerzaam!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

11-08-2009 10:13 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was lang geleden, heel lang geleden al weer dat ik zetjes kwam doen in het Denksportcentrum aan de Sebastiaansbrug. En dat was dan ook nog een zeer ongeďnspireerde partij, die ik in vluggertempo afraffelde.

Gisterenavond ging het anders. Jan-Peter had een inspirerend verhaal over een inspirerende voorzitter. Als fan van zijn speelstijl had ik er goede hoop op, en dat bleek terecht.

Gekoppeld aan een voor mij nieuw en onbekend gezicht (Reinier Heeres, ex-Paris lid) leverde het ook nog aardige schaakmomenten op:

Corniel Nobel-Reinier Heeres
Delft, 2009


Zoals Jan-Peter uitlegde moet je wit bezighouden, anders sta je een pion achter:
11...c8? 12.0-0 b4?? 13.xd4
Natuurlijk is c8 nuttig, maar het geeft wit de tijd te rokeren. De paardzet is een enorme bok, waarna het plijt in een keer beslecht is.

Reinier Heeres-Corniel Nobel
Delft, 2009


11...e4!?
Het paard komt krachtig de witte stelling binnen. Er kan volgen: 12.g2 c3! 13.d2 e6 14.0-0 xb3 waarbij wit dus al weer een pion geeft om zich te redden.
Mijn tegenstander ging iets te vrijwillig al met de dame in de weer:
12.d3 a5+ Wat uiteindelijk leidde tot:


Wit heeft 18.g-2h3 gespeeld, maar in de afruil blijft er iets hangen.
18...e5 19.xc8 xc8 20.xc8+ xc8 21.xb4 xb4 22.c1 e6


De houtjes tellend en de stelling in ongenschouw nemend lijkt dit een uitgemaakte zaak, en dat bleek.

Achteraf moet de conclusie zijn dat dit een stelling is die je moet liggen. Reinier wist niet zo goed hoe hij met de kansen van zwart om moest gaan. En zoals Ted al zei: met wit is het best lastig keepen als zwart het handig doet.

Dit is de tweede keer in al die jaren dat ik serieus overweeg om de variant aan m'n repetoire toe tevoegen, al denk ik dat ik dat in dit geval wellicht toch niet doe wegens de positionele varianten die je veel sneller op het bord zal krijgen. (Arend Bosma liet ooit zijn licht schijnen over een variant, die ik een tijdje heb gespeeld)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-08-2009 17:22 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zag een nieuwe column op ChessCafé en dacht: "Die stelling ken ik!"

http://www.chesscafe.com/abby/abby.htm

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-10-2009 15:14 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller