Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Van 10 t/m 19 juli Leiden Chess Tournament
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2] Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Coen
Ik won een pion (er staat ergens hier dat ik er een verloor), maar leverde die uiteindelijk weer in.


En daar had ik het over, maar vergat te vermelden dat je die ook juist al buit had gemaakt Glimlach

Vandaag tegen Diederik een interessante pot gespeeld...maar toen naast ons op bord 1 de koploper verloor besloot ik remise aan te bieden - juist toen zou de strijd waarschijnlijk losbarsten. Fritz gaf me een klein plusje, ik gaf me iets eerder een leuke plus maar zou het nou toch echt op dat tekentje houden van 'wisselend spel voor beide kanten'. Ofzoiets.

Martin won (17 of 19 zetjes ofzo), Coen verloor, Paul remise, Simon verloor. Stand aan kop vd B-groep is nu:
1. 5 man waaronder Marco met 5,5 / 7
6. 4 man waaronder Diederik met 5 / 7

Morgen de een-na-laatste ronde!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

18-07-2009 03:49 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een snelle avond (gelukkig, want thuis viel ik tijdens eten/voorbereiden al half in slaap).

Na 17. Tf1-f3 werd de volgende slotstelling bereikt:


Ik kan me goed voorstellen dat Sophia zich dit niet meer bewezen wilde laten zien.

Vandaag tegen IM Wohl uit Australië; hopen dat ik nu iets kan bereiken Glimlach

18-07-2009 09:04 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Aanvulling Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niet slecht geboerd; Marco succes: koppositie in B groep uitbouwen! In de A groep zijn na 7 ronden Filip Borst (opnieuw lid geworden), Martin Glimmerveen en Marco Kirana met 4 punten de beste DSC'ers.

18-07-2009 10:45 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Update: Martin laat winst liggen tegen IM Wohl uit Australie en moet morgen tegen Zhamshov/Smyslov/Slavlov, zoiets.

B-groep:
Diederik wint na 15 zetjes van nummer 3 op rating en komt op 6 uit 8. Marco baalt op zet 4 al want behaalt geen witvoordeel. Verzint ook geen plan, wat ondertussen wel veel tijd kost. En geeft een pion weg. Wordt weer een schitterende dag dus. Gelukkig betekende die pionwinst wel ongelijke loper-afruil en later gaan de paarden eraf, dus het resterende eindspel is D+2T+L+7p tegen D+2T+L+6p. Druk houden op damevleugel en met meer bluf dan goed spel lijkt Marco het te kunnen houden. Dat zwart daar echter remise aanbiedt lijkt vooral met Marco's bluf te maken te hebben, want hoewel het houdbaar lijkt is op winst spelen voor wit volstrekt uitgesloten.

Stand aan kop:
1. Oudhoorn 6.5
2. Anink, Van Heijgen , Flohr, Beeren, Aalders 6.0

Prijzengeld: 1. e. 500 2. e. 300 3. e. 150

Ronde 9:
Oudhoorn - Van Heijgen
Flohr - Anink
Aalders - Beeren

Conclusie: Zowel Diederik als ik moeten winnen morgen, zelfs al is dat met zwart. Zoniet, dan geen geld. Winnen we beide, dan verdienen we e. 320 (en e. 400 als er op bord 3 tot remise besloten zou worden)...

Toeschouwers zijn van harte welkom; support (troost danwel meevieren) wordt zeer op prijs gesteld!

Let op :
Laatste ronde morgen 11.00- +- 15.30 (max)

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 19-07-2009 at 00:24.

19-07-2009 00:23 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedenk me net dat (hoewel ik normaal met wit veel en veel beter scoor) ik dit toernooi met zwart 3 uit 3 heb staan (hoewel 2 daarvan niet de soepelste potjes waren)...het zou wel erg leuk zijn als dat 4 uit 4 werd! Grijns

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 19-07-2009 at 00:31.

19-07-2009 00:29 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

Paul Koks - Eva Gorter (bord 10, B-groep) Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speel een tournooi waarin een aantal sterke punten tot uiting gekomen zijn, maar ook zwaktes uiterst effektief blootgelegd worden tot grote blijdschap van mijn tegenstand(st)ers, die met de aangereikte mogelijkheden het punt dankbaar incasseren.

Waarmee ik weer punten heb om aan te sleutelen. Het mes snijdt dus aan twee kanten.



Na 20. ...,b5 in de partij Koks - Gorter deed ik een combinatie 'hoe verpruts ik een stelling in twee zetten.

In plaats van 21. Ld3 ben ik overtuigd van de mogelijkheid de toren op a7 in te sluiten en speel Pd4...., waarna de loper op f4 er afvliegt. Vervolgens speelt Eva de partij voorbeeldig uit naar winst.

Vandaag mag ik het opnemen tegen de tournooi-arts in een poging de concurrent in mijn ratingcategorie op zijn minst bij te halen: Wessel Braggaar moet het daarbij opnemen tegen Jaap van der Berg. Hij staat op 4.5 tegen ikzelf op 4.

Qua weerstandspunten sta ik voor en is gelijk eindigen voldoende om op WP in elk geval geen tweede te worden.

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

19-07-2009 06:13 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Saaie pot. Ruivariant van het Frans. En dat eindigde in een grappig eindspel met K+P+7pi ieder. Zat een beetje te klooien (ben gewoon niet handig met paarden), maar geen moment in gevaar geweest maar doordat geklooi geen voordeeltje kunnen halen. Dus jawel, remise.

3xwin, 3xremise (1 bye) en 3xverlies. Dus 50 % En dan eindig je als bovenste in het groepje die 4,5 punt heeft.

Dus enerzijds mijn doel bereikt (minstens 50 %), maar mijn rating lopt niet hard omhoog. Wat dat betreft heeft Paul een hele mooie TPR neergezet met 4 puntjes.

19-07-2009 20:05 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

RE: Paul Koks - Eva Gorter (bord 10, B-groep) Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Paul Koks


Na 20. ...,b5 in de partij Koks - Gorter deed ik een combinatie 'hoe verpruts ik een stelling in twee zetten.

In plaats van 21. Ld3 ben ik overtuigd van de mogelijkheid de toren op a7 in te sluiten en speel Pd4...., waarna de loper op f4 er afvliegt. Vervolgens speelt Eva de partij voorbeeldig uit naar winst.

Vandaag mag ik het opnemen tegen de tournooi-arts in een poging de concurrent in mijn ratingcategorie op zijn minst bij te halen: Wessel Braggaar moet het daarbij opnemen tegen Jaap van der Berg. Hij staat op 4.5 tegen ikzelf op 4.

Qua weerstandspunten sta ik voor en is gelijk eindigen voldoende om op WP in elk geval geen tweede te worden.


Huh? Na Pd4 volgt toch simpelweg cxd4? Aftrekaanval op f4 dreigt ook nog, en b5 valt je loper aan..huilen inderdaad. Tip: had daar bijtijds a4 gespeeld, zonder b5 staat wit een stuk leuker dan met.

Overigens had je ook Renzo Ducarmon als concurrent. Die won vandaag weer en won zo de ratingprijs, met het zeer nette aantal van 6 uit 9.

Maar Paul, jouw 4 uit 9 met TPR 1736 betekent bijna 70 punten winst, echt heel goed gepresteerd! Goed zo!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

19-07-2009 21:13 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De slotdag vandaag, de grote finale. Diederik tegen de koploper, ik tegen een andere nummer 2: de nummer 1 op rating met zwart.

Gisteren pokertoernooitje met oa. Martin en Diederik gespeeld, finale bereikt en daar snel de pot gedeeld: 30 euro winst. Nu ging het om wat meer geld.

Helaas had Diederik een off-day en, zo vertelde hij zelf, was een gewonnen stelling niet aan hem besteed. Dat heb ik niet gezien, wel dat hij de remisewegen eerst niet wilde en later ook niet wist te vinden. Zonde. Daarmee was Arres Oudshoorn, die enige waar ik van verloren had, ongedeeld eerste geworden.

Op bord 3 gaf mijn tegenstander van gisteren een stuk weg tegen Thom Beeren (die alleen van mij verloren had, hij had weer als enige van Arres Oudshoorn gewonnen) - dus Thom Beeren eindigde alvast ook als tweede, alvorens hij nog voor de prijsuitreiking op vakantie ging.

Dan mijn partij. Ik verwachtte al een Trompowski, en zo geschiedde ook: 1. d4 Pc6 2. Lg5!? h6 !?
En dat had ik gisteren even bekeken, rekenend op Lh4 Lg7 en we hebben feest. Nooit gedacht aan Lc1?! terug...en daar had ik al een fijn gevoel over vandaag.

Na 1. d4 Pc6 2. Lg5 h6 3. Lc1 e5 4. dxe5 Pxe5 5. g3 Lc5 6. Lg2 Pf6 7. Pbd2?? staat deze stelling op het bord.
[Kan iemand een FEN plaatsen, probeerde het net maar lukte niet]

Welke zet wint onmiddellijk?

Anyway, ik zag het niet. Bij afruil richting een eindspel met ieder een paard en een loper (gelijke kleur) en 6 pionnen leek de remisemarge wel erg groot. Maar, zowaar: wit gaf een pion, mijn paard op c4 sloot zijn loper op c1 af, en het witte paard dat mijn pion op a6 ophaalde kreeg te maken met een heuse LOTVA!

FEN: wit h3, e3, Kg2, Lc1, Pa6
zwart h6, g5, d5, Kf5, Pc4, Ld6

Beetje manoevreren met de zwarte koning en via h4-g4 een vrijpion creeeren, terwijl wit een extra pion gaf zodat in ieder geval de loper weer vrij kwam. Hoewel ik de snelste winstweg pas later zag, vond ik wel een andere winstweg. Gewonnen!!

Oftewel: gedeeld 2e, 225 euro gewonnen!
Martin verloor helaas (stond vork toe), Simon won. Het etentje met Simon werd er nog wat leuker op nadat bleek dat hij het Supertrio won (niemand voorspelde de winnaar IM Babu, hij was 1 van de 4 die vd Doel wel op positie 2 had staan en was met de loting de gelukkige): ook Simon verdiende zo nog een mooie 64 euro!

Ik zag net de nieuwe rating (1893), ik won hier nog zo'n bijna 50 punten (hoewel dat berekend was op 1835 dus dat zal nu wel iets van 1930 opleveren). Tja, met 1933 als hoogste ooit zit ik daar zelfs rond nu. Niettemin, voorlopig geen schaakstukken voor mij; ik ga (eindelijk!) m'n kamer opruimen, de afwas doen en weer's wat aan m'n studie doen. Schaken komt wel weer na de zomer! Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

19-07-2009 22:53 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Echt k****. Goed toernooi gespeeld en uiteindelijk wéér op het einde gefaald (laatste ronde complex?).

Zaterdag kon nog. Opening van IM Wohl een beetje geplugd, hij loopt er vol in en start iets te laat met nadenken, waardoor ik met zwart met voordeel uit de opening kom.
Even later mis ik een waarschijnlijk winnende, maar onlogische zet. "Cheap tactical shot", zoals Wohl het noemde. Mijn zet was echter behoorlijk en ik sta gewoon goed.

Daarna kon ik de druk gewoon opbouwen met h6-Kh7-f5-e5 o.i.d, waardoor ik een megacentrum zou krijgen. (Diagrammen volgen nog). In plaats daarvan zie ik een gave zet (paard en prise), investeer een half uur, waarna ik het gewoon moet spelen. Even later offer ik een kwaliteit en wit staat compleet opgevouwen. Helaas bouwde ik de aanval niet helemaal nauwkeurig op en gaf wit de kans dmv een roadrunner tegenspel te creëren. Deze loopt uiteindelijk door en heb net geen eeuwig schaak. Kan gebeuren tegen een IM. Spannende pot, had ik misschien in moeten leveren voor de spektakelprijs, maar normaal wint dan de winnaar, dus dacht niet dat dat zin zou hebben.

Vandaag leek ik goed uit de opening te komen, maar mijn thematische breekzet d4 (b)leek prematuur te zijn. In ieder geval veroverde zwart het initiatief en kwam los. Ik werd opgezadeld met een wat zwakke pionnenstructuur en mindere loper. Desalniettemin wist ik een remiseachtig eindspel te bereiken, met wat tegenspel tegen de zwakke zwarte velden rondom de zwarte koning. Helaas zette ik mijn koning op een veld waarvan ik een zet eerder al had gezien dat er dan een torenoffer met paardvork zou komen en ik kon dus meteen gedesillusioneerd opgeven. Beetje jammer, het begint zo langzamerhand toch echt op een laatste ronde complex te lijken. Misschien had ik toch snel remise moeten aanbieden - zoals ik zondagochtend even overwoog.

TPR iets van 2090, levert misschien 1 FIDE-puntje en 8 KNSB-puntjes op. Niet slecht natuurlijk, de 2100 KNSB komt bovendien naderbij, maar ik had eigenlijk een beter gevoel dan dat.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 20-07-2009 at 09:30.

20-07-2009 09:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Dan mijn partij. Ik verwachtte al een Trompowski, en zo geschiedde ook: 1. d4 Pc6 2. Lg5!? h6 !?
En dat had ik gisteren even bekeken, rekenend op Lh4 Lg7 en we hebben feest. Nooit gedacht aan Lc1?! terug...en daar had ik al een fijn gevoel over vandaag.


Uit het draadje over de augustus-ratinglijst:

Quote

Originally posted by Marco
Daar gaat het me niet eens zozeer om - het is dat pluggen wat ik zo verafschuw. In de B gebeurt dat soms ook nog wel, maar minder; in de A zie je menige partij beslist worden op voorbereiding.

Dat haalt voor mij het plezier uit het schaakSPEL.


Verward

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-07-2009 11:08 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja klopt, dat is een redelijke contradictie; scherp Arno. Glimlach

Laatste ronde ging om paar honderd euro, dus toen ook maar gedaan. Maar in de A gebeurt dat alle 9 ronden, ook als je (ik noem maar wat) 2 uit 7 hebt. Dat bedoelde ik feitelijk.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

20-07-2009 14:33 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk eigenlijk dat je het sterk overdrijft Marco Glimlach
Veel mensen kijken even wat je speelt, maar pluggen niet meteen een hele opening uit.

Het ligt er ook aan wat voor partijen er van je in de database staan. In mijn geval ben ik 2 keer geplugd, wat 1 keer een slechte stelling opleverde, en 1 keer een gelijke stelling met zwart en tijdwinst voor wit. Zelf heb ik een aantal keer kort voorbereid, en 2 keer diep geplugd. Die ene was omdat ik in de LeiSB competitie al eens slecht uit de opening kwam tegen Niek vd Maat en nu dezelfde kleuren hadden. Hij speelde dit keer echter een andere opening, dus nutteloze voorbereiding. Bij IM Wohl kreeg ik de eerste pakweg 15 zetten op het bord en een duidelijke plus voor zwart.

En volgens mij zijn er zat mensen die uberhaupt niet voorbereiden...

20-07-2009 14:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Na 1. d4 Pc6 2. Lg5 h6 3. Lc1 e5 4. dxe5 Pxe5 5. g3 Lc5 6. Lg2 Pf6 7. Pbd2?? staat deze stelling op het bord.
[Kan iemand een FEN plaatsen, probeerde het net maar lukte niet]

Welke zet wint onmiddellijk?


Lx = +dame?

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

21-07-2009 23:52 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je bedoelt Lxf2 wint de dame na Pe3? Zoja, ja.
Zo nee, wat je dan bedoelt klopt niet. Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-07-2009 02:05 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4464

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


7...xf2 8.xf2 fg4+ 9.e1 e3 Met damewinst.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-07-2009 13:01 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller