Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC7 verliest derby tegen Prometheus met grote cijfers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC7 verliest derby tegen Prometheus met grote cijfers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In Delft bij SV Prometheus heeft DSC7 met 6-2 verloren. Prometheus werd hiermee tweede, DSC7 derde.

We kwamen al snel op achterstand. Jan van de Donk had met twee uit twee een mooie honderd procent score, maar gleed tegen Henk van Huizen uit. Hij verloor een stuk en gaf op.

Niet heel veel later pakte Bas Rabeling remise. Met wit was hij tegen Ger Honderd niet heel ver gekomen en de vrede was snel getekend.

Niet veel later maakte ook Johan van de Pol remise. Hij had een intressante stelling tegen Bart Germeijs, met enige tijd ook een pion meer. Dit leek niet zomaar genoeg en uiteindelijk werd het remise in een stelling die weinig andere opties openhield.

De resterende partijen boden uitzicht op een goede afloop. Jordy Krempel had een klein plusje in een toreneindspel. René Poots stond duidelijk beter tegen Hans Hendriks. Corniel Nobel had een klein plusje tegen André van der Weijde en ook Simon Dirkse stond niet onaardig tegen Bert Zwemstra. Adriaan ter Mors tot slot stond onduidelijk tegen René Torenstra, hoewel ik dacht dat laatstgenoemde wel een klein plusje had.

Toch ging het mis. Jordy ging te hard voor de winst en werd op klassieke wijze midden op het bord mat gezet.

René miste een aantal zeer sterke voortzettingen en zag uiteindelijk een witte pion de overzijde naderen. Dat was te veel.

Daar tegenover stond dat Corniel zijn partij won. André ruilde een paard af op h5. Hiervoor had Corniel en het loperpaar en een sterke damevleugel. Als snel stond er twee sterke pionnen op c4 en b3.Toen André ook nog de geïsolleerde pion op h5 ophaalde was gedaan. Zwart veroverde een vrijpion. In de tegenkansen die wit creëerde ging een kwaliteit verloren, en het eeuwigschaak en (ten onrechte geclaimde) mat bleven uit.

Adriaan had het beste van het spel gekregen maar met wederzijdse tijdnood wist René er een heksenketel van te maken. In de drukstelling die ontstond maakte Adriaan een enorme bok. Hij viel de dame van René aan zonder deze te dekken. René zij “dankjewel” en “schaak” waarna Adriaan opgaf.

Inmiddels was Simon in tijdnood gekomen. Daarbij had hij ook nog materiaal moeten inleveren. Bert speelde het koel uit.

We hadden kansen op meer, en de uitslag mag geflateerd heten, het was wel Prometheus die de meeste aanspraak op de overwinning had. Niets aan te doen. En een derde plek is ook niet slecht.

Het was een leuk seizoen. Veel dank ben ik verschuldigd (en mijn teamgenoten met mij) aan onze teamleider. Adriaan heeft ondanks wat personele problemen altijd een volledig team kunnen laten opkomen en ons naar een fraaie derde plaats geleid. Bedankt!

 SV Prometheus1628-DSC716276-2
1H. van Huizen1928-J. v/d Donk17541-0
2R. Torenstra1762-A.W. ter Mors17451-0
3B. Germeys1782-J. v/d Pol1743½-½
4A. van der Weijde1658-C. Nobel17460-1
5G. Honderd1635-B.D. Rabeling1462½-½
6J. v/d Kolk1459-J. Krempel14581-0
7B. Zwemstra1434-S. Dirkse15431-0
8H. Hendriks1363-R.P Poots15651-0

09-04-2009 23:24 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is een snelle reactie. Prometheus bleek een niet te onderschatten tegenstander. Ik was er tot een uur of tien als toeschouwer. De partij Simon Dirkse-Bert Zwemstra was er een die ik moeilijk kan bevatten. Ze speelden ieder hun eigen partij: twee partijen in één partij, als het ware. Met Bert die nogal aangekrant stond. En dan toch nog winnen. René Poots speelde prima tot het moment dat hij gewonnen stond. Maar een goede stelling winnen blijft een kwestie van oefenen.

__________________
Mopper

10-04-2009 00:17 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De partijen tegen Adriaan gaan altijd als volgt:

Adriaan heeft wat moeite met de vreemde opening van René. Hij vindt voor alles een oplossing en komt er met een klein minnetje uit. René speelt vrolijk verder met het idee gewonnen te staan (onzin) en komt steeds slechter te staan.
Adriaan buit alles goed uit en werkt af naar gewonnen stelling, waarna René gaat vissen in troebel water en alsnog de hoofdprijs op het droge brengt.

Ook nu ging het weer zo, hoewel het nu wel HEEL erg was. Adriaan verzuimde mat in twee te geven in tijdnood, en deed in plaats daarvan in 1 zet een toren en een loper in de aanbieding.

Ik heb wel eerder onterecht gewonnen, maar deze was wel heel erg.

Wel lekker: 100% dit seizoen (onterecht interesseert me niks Knipoog)

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-04-2009 01:12 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het seizoen van DSC7 was er een van pieken en dalen. Twee keer vielen alle partijen onze kant op, maar drie keer hadden we ook pech. Niettemin hebben we een leuk seizoen gehad en mag ik niet minder dan 17 teamgenoten bedanken voor hun inzet!

Over mijn partij tegen Rene ben ik voor 40/41 ste best tevreden: het was een spannende strijd waarin Rene's verwoede pogingen om aan te vallen niet leken te lukken en mij een te winnen (ik zeg niet meer: gewonnen, omdat ik maar al te vaak blunders bega) stelling op te leveren.

In de volgende stelling: zwart aan zet doet een gooi naar prolongatie van de pepermolen.

Rene Torenstra - Adriaan ter Mors


41. ... Tf8!!

10-04-2009 15:59 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kan het niet laten, deze blunder is er een van grote klasse. Knipoog Maar mopper heeft ook wel eens zijn dame weggegeven. In 1979. Zoek maar op. Toen waren er nog geen Pepermolens om de pijn te verzachten. Grijns

__________________
Mopper

13-04-2009 01:47 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Baljon - Van Dop, 1e ronde NK, Leeuwarden, 1979



28 ... Txe1 29. Dxd3 1-0

Ook een fraaie hoor! Lach

__________________
I play against pieces

13-04-2009 07:50 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller