Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2008-2009 » Interne competitie (V8): Joram op den Kelder verslaat Ted Barendse
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V8): Joram op den Kelder verslaat Ted Barendse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de achtste ronde van de interne competitie heeft Joram op den Kelder wederom goede zaken gedaan; met de zwarte stukken versloeg hij Ted Barendse. Ook Gert Legemaat boekte een belangrijke overwinning. Hij wist eveneens met de zwarte stukken van Richard Oranje te winnen.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Ted Barendse-Joram op den Kelder0-1
2Richard Oranje-Gert Legemaat0-1
3Jan Peter van Zandwijk-Hora Vlam½-½
4Bob Voogt-Kim Meulenbroek1-0
5Hans Segers-Simon Broos1-0
6Pieter Buzing-Theo Rekveldt1-0
7Pieter Goossens-Frans Palm1-0


De topper in de B-groep tussen Jack Duijvestijn en Willem-Jan van den Broek werd door de zwartspeler gewonnen. Daarmee verstevigt hij zijn koppositie. Jan-Pieter de Vries en Diederik van Heijgen deden met hun overwinningen eveneens goede zaken.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Jack Duijvestijn-Willem-Jan van den Broek0-1
2Jan-Pieter de Vries-Simon Dirkse1-0
3Antoon Frehe-Diederik van Heijgen0-1
4Kees Korving-Jolle Lont½-½
5Martin Verolme-Coen Leentvaar½-½
6Jan van de Donk-Corniel Nobel0-1
7Cees Huygen-René Poots½-½
8Pieter Hofstee-Lito van Reede1-0
9Gerard Bilars-Roland ten Have0-1


In de C-groep boekte Jordy Krempel alweer een overwinning. Herman Zonderland was ditmaal zijn slachtoffer. Ook Kees Venema won met de zwarte stukken; hij won van Gerrit Bussmann. Debutant Tim Span speelde een sterke partij, maar kwam tegen Rob Scherpenisse uiteindelijk net tekort.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Herman Zonderland-Jordy Krempel0-1
2Gerrit Bussmann-Kees Venema0-1
3Tim Span-Rob Scherpenisse0-1
4Edgar Huisman-Albert Kemeling1-0
5Frans Smit-Sofya Blanter1-0
6Paul van Riet-Steven van der Weele1-0
7Jan Swart-Dennis Berithoe1-0
8Leo Zuijdgeest-Gabe Hoekstra1-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

07-04-2009 01:25 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Herman-Jordy Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben er nog ziek van. In een nagenoeg gewonnen stelling geef ik, zonder enige compensatie, een volle toren weg. Totaal onnodig. Maar goed, hij die de grootste fouten maakt, verliest.
Jordy zei nog: 'jij wordt vannacht een aantal keer wakker....en ziet dan weer dat je paard geslagen wordt.' Hij had gelijk Verward
Herman

__________________
www.zonderland.nl Prodent

07-04-2009 14:11 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het valt me op dat er al weer een tijd weinig gemeldt wordt over de interne competitie door de deelnemers. Dat vind ik jammer. Ik lees dergelijke verslagen heel graag. Maar goed, laat ik dan zelf het goede voorbeeld maar geven...

Na lange tijd speelde ik weer eens een potje. De laatste keer was 1 december 2008, de dag dat Arno werd gehuldigd als vrijwilliger van het jaar. Nu vijf maanden later mocht ik tegen teamgenoot Jan van de Donk. Zo vlak voor een externe (a.s. donderdag) vind ik dat geen prettig idee: meestal houdt tenminste een speler een slecht gevoel over aan zo'n partij.

Jan van de Donk-Corniel Nobel
Delft 2009


Wit heeft vrijwillig een geïsoleerde dubbelpion gecreëert. Ter compensatie heeft hij ruimte, het loperpaar en het drukpunt c7. Ik schatte in dat ik na 22...xb5 23.xc7 wel is waar m’n zwakte had afgeruild, maar behield toch liever structuur:
22...c8?! 23.xf6 xf6 24.b1
Wit voorkomt overbelasting van de dame en ruilt een nuttig paard.

Lang is er niet veel aan de hand, totdat wit een enorme blunder begaat:


30.a1?? xa1??
Wit geeft zomaar een pion op, en zwart neemt deze niet maar speelt a-tempo. Toch een gebrek aan ritme.
Na 30...xb5 heeft wit een behoorlijk probleem over zich afgeroepen.

Hierna volgt een afwikkeling waarbij zwart dramatisch in de fout gaat. Gelukkig straft wit dit niet af:


Wit kan de koning dichterbij halen en daarna ee doorbraak forceren op de koningsvleugel. Zwart is met handen en voeten gebonden en komt vanzelf in tempodwang. Echter:
38.e6? xe6 39.xe6 g7
En er is niet zoveel aan de hand.

Totdat zwart een verliespoging onderneemt.


Ik had het gevoel dat wit zijn hand zwaar overspeeld had, alleen ik zag niet goed hoe ik won na m’n toren te geven tegen de vrijpion van wit. Ik keek lang na 53...f4 54.g8 xh7+ 55.h7 f3 maar dacht te zien dat wit dan na 56.g1 mijn vrijpionnen beide kon stoppen waarna ik met lege handen zou staan. Onzin natuurlijk, maar goed het waren mijn gedachten...
53...b2? 54.g1
En toen had ik mijn troeven verspeeld. Wit heeft wellicht weer een winstkans, maar kan sowieso gaan voor herhaling van zetten. Kan gaan...


Na 63.b1! wint zwart de b-pion. Hij verliest weliswaar de pion op d3, maar dankzij de de pion op h7, is dit - bij correct spel van beide kanten - remise.
63.g6?? d4!
Drie pionnen tegen de kale toren is te veel. Zwart wint.

Al met al een bedroevend slechte partij van beide kanten. Het enige pluspunt dat ik aan m'n eigen spel kan ontdekken is dat ik goede inschattingen heb gemaakt over hoe het steeds stond. De zetten die ik bedacht waren echter om te huilen. Huil Huil 2 Huil

Donderdag hopelijk beter.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-04-2009 21:39 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Het valt me op dat er al weer een tijd weinig gemeld wordt over de interne competitie door de deelnemers. Dat vind ik jammer. Ik lees dergelijke verslagen heel graag.


Dan zal ik ook maar kort vertellen wat er in mijn partij gebeurde... wat niet heel veel was. In de opening zat ik te slapen en liet plots een eeuwig schaak variant toe. Uit theoretisch oogpunt is dat voor zwart natuurlijk niet verkeerd, maar ik speel natuurlijk geen interne om na een kwartier met een theoretische remise klaar te zijn. Balend bood ik maar remise aan, niks aan te doen. Ted besloot echter door te spelen. Dit was een weinig verstandige verliespoging, maar deze slaagde glansrijk: gezien de twee witte stukoffers die de eeuwig schaak variant inleidden, kon ik eenvoudig wat materiaal terugofferen om een soepel gewonnen stelling met toren tegen een aantal pionnen over te houden. Ted blunderde nog een pion weg, en besloot na een half uur nadenken dat hij het wel geloofde.

EDIT: telkens als Arno in zijn verslag over de stand rept (nu bijvoorbeeld "verstevigt daarmee zijn koppositie"), ga ik automatisch een stand zoeken... die er niet is! Geschokt

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

08-04-2009 01:17 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller