Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2008-2009 » Interne competitie (V5): Richard Oranje wint topper
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V5): Richard Oranje wint topper Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard Oranje heeft in de vijfde ronde van de interne hele goede zaken gedaan. Hij versloeg Ted Barendse.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Richard Oranje-Ted Barendse1-0
2Kees van der Meer-Jan Peter van Zandwijk½-½
3Hora Vlam-Bob Voogt1-0
4Simon Broos-Gert Legemaat0-1
5Theo Rekveldt-Hans Segers0-1
6Cipriau Padurariu-Pieter Buzing1-0
7Pieter Goossens-Henk Mannen0-1


Groep B
 wit zwartuitslag
1Frans Palm-Willem-Jan van den Broek1-0
2Antoon Frehe-Simon Dirkse0-1
3Jan-Pieter de Vries-René Poots1-0
4Paul Koks-Martin Verolme0-1
5Lito van Reede-Sofya Blanter?-?
6Roland ten Have-Cees Huygen?-?
7Bart Vlasblom-Jack Duijvestijn0-1


Groep C
 wit zwartuitslag
1Joop van Ham-Aad de Jong½-½
2Frans Smit-Gerard Bilars½-½
3Rob Scherpenisse-Kees Venema0-1
4Steven van der Weele-Edgar Huisman0-1
5Dolf Mulder-Albert Kemeling0-1
6Bert Zwemstra-Leo Zuijdgeest0-1

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

03-03-2009 02:24 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vanavond heb ik opgemerkt (in kleine kring) om de partijen met een dobbelsteen te laten beslissen. Ik dacht aan enkele partijen in de HSB-competitie. Wit gooit zijn dobbelsteen, en zwart moet een toren weggeven. Of een pion, een loper, of een paard. En andersom. Nu lees ik de uitslagen: Oranje-Barendse: 1-0. Hoe is dat mogelijk, met zoveel compensatie voor een dame-offer. Na mijn verterk hebben ze zwaar zitten dobbelen!

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 03-03-2009 at 03:25.

03-03-2009 03:14 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hele leuke pot tegen Ted. Ik offerde twee boeren voor een matnet rond Teds dame en aanvalskansen richting zwarte Koning. Ted offerde vervoklgens zijn dame voor P+T. waardoor hij twee pionnen, P +T voor de dame had. Echter even later offerde ik Toren voor Paard en kwam via de diagonaal met Loper en Dame buurten. Genoeg voor eeuwig schaak.

NA tweemaal zetherhaling gokte Ted (dobbelde) en we kwamen in TT + 5 tegen dame +4 terecht. Gezien de actieve positie van mijn dame en koning was ik nooit in gevaar. Sterker nog Ted moest voortdurend oppassen niet in een verloren pionnen eindspel te belanden. NA een blunder van hem gebeurde dat ook. en was het punt daar.

03-03-2009 09:16 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Oranje - Barendse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Twee blunders minstens, leek me.
De pion op a7 had niet hoeven vallen en als de twee torens op de 6e rij uit de buurt van de witte koning blijven zie ik evenmin hoe wit er door kan komen. Boeiend eindspel, overigens.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

03-03-2009 09:31 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De partij tussen Richard en ik was inderdaad positioneel uitermate interessant: eerst de strijd tussen loperpaar en geisoleerde dubbelpion, daarna die van toren, paard en twee pionnen tegen een dame. Om af te sluiten met een (remise-)eindspel van dame tegen twee torens.

Om allerlei redenen (die hier echter niet zo interessant zijn) zat ik gisteravond echter niet lekker te schaken, en dat was te merken. Met name aan het eind, toen ik (zoals Kees terecht opmerkt) eerst totaal onnodig een pion weggaf. Daarna verblunderde ik ook nog kinderlijk eenvoudig de remisestelling die nog steeds op het bord stond.

Op grond van die constatering een terechte overwinning voor Richard. Remise was echter een uitslag die de verhoudingen in de partij beter had weergegeven.

Wellicht is dat ook een antwoord op de opmerkingen van Mopper. Zoals zo vaak staan de beste stuurlui aan wal. Ik weet daar alles van, als schaaktrainer/coach verkeer ik met grote regelmaat in die positie.
Maar om in de druk van het moment, aan het eind van een ingewikkelde partij, met een lange werk- of schooldag achter de rug nog optimaal te presteren, dat is vaak best moeilijk, zo blijkt elke keer weer. Probeer het ook weer eens Mopper!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Ted on 03-03-2009 at 11:05.

03-03-2009 10:55 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

RE: Oranje - Barendse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Twee blunders minstens, leek me.
De pion op a7 had niet hoeven vallen en als de twee torens op de 6e rij uit de buurt van de witte koning blijven zie ik evenmin hoe wit er door kan komen. Boeiend eindspel, overigens.


klopt , a7 had niet hoeven vallen , daarna werd het m.i. lastiger voor zwart al had ik nog geen winnend plan gevonden met nog een minuut of 4 op de klok. vermoed dat het er ook niet is.

03-03-2009 16:41 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

voelde me ook wel licht bezwaard de partij te winnen, daar ted twee externe wedstrijden moest leiden en dat pas vlak voor begin wist.

03-03-2009 16:42 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De vorm van de dag speelt een grote rol. Een vermoeiende dag en na half elf zie je niets meer. Maar ja, dat is nu eenmaal zo.
Ik ga het mezelf niet kwalijk nemen ook, ik heb er altijd best op geslapen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

03-03-2009 16:43 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik voelde me ook licht bezwaard van jou te winnen, Richard, er was er maar een die winstpogingen ondernamen dat was ik niet.
Maar ja...

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 03-03-2009 at 16:47.

03-03-2009 16:46 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een antwoord op Ted's opmerking: de beste stuurlui staan aan wal. Ja, dat is zo. Maar mijn opvatting van het schaken is, als je in het eerste speelt, of in een ander team, dat je het schaakgebeuren moet volgen, je openingskeuzes, voorbereidingen moeten uptodate zijn . Zelfstudie dus, maar als je dat niet meer kan en wilt opbrengen, dan moet je een keuze maken. Heel veel schakers van mijn generatie zijn ermee gestopt. Ligterink is de bekendste. En nu krijgt ten minste een jongere een kans om op KNSB-niveau ervaring op te doen.
Richard je zit op een schaakforum, boeren dat zijn voetballers uit de Achterhoek!

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 04-03-2009 at 02:21.

04-03-2009 02:14 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller