Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC4 wint belangrijke wedstrijd tegen WSC2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC4 wint belangrijke wedstrijd tegen WSC2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC4 heeft de wedstrijd tegen WSC2 terecht gewonnen. De 6½-1½ was uiteindelijk wat aan de ruime kant, maar was over de hele wedstrijd gezien volkomen verdiend.


1. Toine met zwart tegen Frans Vreugdenhil. Een zeer scherpe, vermoedelijk zeer theoretische discussie. Af en toe dachten we winnend voordeel voor Toine te zien, maar dta bleek optisch bedrog. Uiteindelijk remise.

2. Koen met wit tegen invaller Leno den Broeder. Dit was een siciliaan die alleen wit voordeel leek te geven. Koen ging er al snel hard doorheen en zette de 1-0 op het scorebord.

3. Rufael met zwart tegen Ard Dekker, die voor de verrassing maar eens wit genomen had. Rufael had geen problemen en leek zelfs een klein plusje te hebben. Hoe hij won weet ik niet, maar het lukte.

4. Jaap met wit tegen Thierry Bieger. Een originele partij, een niet alledaagse structuur zou ik zeggen. De moeite van het publiceren waard. Jaap pakte het initiatief, drong Thierry terug en maakte het volgens mij tijdens mijn tijdnoodfase goed af.

5. Ikzelf met zwart tegen Johan Voorberg. Een beetje ongebruikelijke opening. In eerste instantie leek wit iets beter te staan, maar ik pakte het initiatief. We zullen ongetwijfeld beiden wat gemist hebben, maar toen Johan mijn witveldige loper in leven liet stond ik gewonnen. In opkomende tijdnood miste ik heel wat tactiek in mijn voordeel, stond even verloren, en de zoveelste kans pakte ik uiteindelijk: stukwinst en de partij.

6. Seth met wit tegen Marco Kuyvenhoven. Na een Seths kwartiertje stond hij al gauw stelling en tijd voor. Halverwege offerde hij een pion en dacht ik dat hij materiaal kon winnen, maar hij had goed gezien dat dit niet zo was en bouwde gewoon verder. Of het echt gewonnen was weet ik niet, maar zwart wist het niet droog te houden in het eindspel.

7. Diederik met zwart tegen (?) vergat een belangrijke zet in de opening, die hij wel wist, maar toch niet speelde. Daarna liep hij hard achter de feiten aan. Hij probeerde nog veel, maar wit buitte het voordeel uiteindelijk uit.

8. Mark met wit tegen Leo Duyvesteijn. Mark kwam volgens mij via een omweg in een soort Benoni-achtig iets. Maar toch wel een voordelige versie hiervan denk ik. Ergens wist Mark twee kleinoden buit te maken. Dit bleek volgens mij doorslaggevend na afruil.

Al met al zat het deze keer mee, met name op mijn bord weet ik niet wat er allemaal gebeurde Glimlach Maar goed, een terechte overwinning en we houden zo dus nog kansen.

 DSC41991-WSC 219006½-1½
1T.G. Prangers2036-F. Vreugdenhil2032½-½
2K. Lambrechts2148-L. den Broeder17211-0
3R.N. Mekuria2164-A.E. Dekker18901-0
4J.A. Flohil2010-T. Bieger18621-0
5M.A. Glimmerveen1995-J.P. Voorberg19571-0
6S.J. van der Vegt1932-M. Kuyvenhoven20431-0
7D. van Heijgen1833-R. van Lom18590-1
8M. Versteegh1809-L.W.T. Duijvesteijn18391-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Henrik on 03-03-2009 at 10:37.

03-03-2009 00:44 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

netjes mannen!

03-03-2009 06:20 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Strakke uitslag hoor!

03-03-2009 10:17 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uitstekende uitslag voor DSC4, die recht doet aan de krachtsverhoudingen. Ik begreep dat de WSC-verwachtingen na zo'n 2 uur spelen 2-6 waren. De einduitslag klopt redelijk met die voorspelling.

Nu in de laatste wedstrijd tegen Botwinnik 1 trachten toe te slaan. Succes!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

03-03-2009 10:59 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De overwinning maandagavond was meer dan terecht. Doordat op Marco na iedereen kon, hoefde Olivier zijn griep niet opzij te zetten om toch te spelen. In deze belangrijke wedstrijd was ik daar extra blij mee.

Eigenlijk liep het de hele avond al. Koen speelde tegen een invaller en kwam zeer goed uit de opening. Hoewel het nog een uurtje duurde had ik het punt al geteld; 1-0. Ondertussen wist hij ook te melden dat het bij Toine nog allemaal bekende theorie was. Toine wist dat overigens niet& Zijn tegenstander, good old Frans Vreugdenhil offerde een stuk en leek daarvoor een gevaarlijke aanval te krijgen. Toine bouwde ondertussen aan tegenkansen. Het vervolg was waarschijnlijk verre van foutloos, maar remise door eeuwig schaak was de terechte uitslag van deze spectaculaire pot.
Op dat moment was het al 23.00 uur en waren er nog zes partijen bezig. Hoewel iedereen goed stond gaven Seth en Martin veel tegenkansen en ook Rufael kwam er nog niet doorheen. Dat het een overwinning werd was echter duidelijk. Jaap was een heerlijke pot aan het spelen. Zijn tegenstander behandelde de opening verkeerd en kwam daardoor passief te staan. Jaap pakte ruimte op zowel de koningsvleugel als de damevleugel. Met behulp van het loperpaar zette hij een aanval op die onweerstaanbaar bleek: 2½-½. In zijn kielzog bracht Mark ook een punt binnen. Hij verkreeg een positioneel voordeeltje dat leidde tot twee pionnen voorsprong. Vervolgens wist hij met een leuk tussenzetje nog een stuk buit te maken, waarna de winst eenvoudig was.
Met Diederik gaat het dit seizoen niet zo lekker. Hij is van opening geswitcht maar heeft er volgens mij nog niet goed naar kunnen kijken. Daardoor kostten de zetten ook dit keer veel tijd en daarnaast waren ze niet allemaal even goed. Zijn tegenstander benutte de kansen die hij kreeg en won dan ook verdiend. Laatste keer nog even knallen Died!
Seth speelde een op het oog ingewikkelde partij. In het middenspel kreeg hij een overwicht op de damevleugel, maar naarmate er meer geruild werd leek het voordeel tegen te vallen. Voor zwart bleef het echter lastig verdedigen en stapte (inmiddels in verloren stelling) in tijdnood een matnet in, waarmee Seth de matchpunten veilig stelde.
De meest bizarre partij van de avond kwam op naam van Martin. De opening en het middenspel leverden een mooie uitgangspositie op maar daarna werd het een heksenketel. Hij had een aantal keer kunnen toeslaan (er stond zelfs een dame en prise) maar hij deed het niet. Wellicht dat Voorberg toen even gewonnen stond maar ook hij benutte zijn kans niet. Martin won een stuk en speelde het toen wel uit: 5½-1½.
Na heel lang manoeuvreren had Rufael een goede loper tegen een slecht paard op het bord gekregen. Gecombineerd met het in het eindspel verkregen ruimtevoordeel bleek dit genoeg voor de winst, waarmee de eindstand op 6½-1½ kwam.

Een terechte en verdiende winst. Volgende week donderdag weten we of we promotie tijdens de laatste ronde in eigen hand hebben. Eenvoudig zal het niet worden, want deze zal tegen topfavoriet Botwinnik 1 zijn.

04-03-2009 22:53 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vooral vrijdag is belangrijk: Scheve Toren 1 tegen Botwinnik 1. Als Botwinnik 1 daar niet wint, kunnen we hen bij winst de laatste pot nog inhalen, anders niet meer.

Botwinnik 2 staat nog 1 punt op ons achter maar moet deze ronde (volg. week donderdag) nog spelen. Zij zouden dus ook ergens nog wat moeten laten liggen...

Maar goed, ook nr 2 promoveert dit jaar - dus aan 1 van beide scenario's hebben we genoeg. Sowieso is winnen van Botwinnik 1 dan nog een enorme kluif, maar het zou leuk zijn als we het dus nog in eigen hand zouden krijgen! Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

05-03-2009 02:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In dit geval lijkt het mij het gunstigst als Botwinnik 1 wint. Maar dat is maar een inschatting. B1 is dan immers al kampioen en hoeft tegen ons niet de allersterkste invallers te gebruiken en Scheve Toren kan ons niet inhalen.
Maar goed, daar staat inderdaad tegenover dat we ze niet meer kunnen inhalen.

05-03-2009 08:29 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
In dit geval lijkt het mij het gunstigst als Botwinnik 1 wint. Maar dat is maar een inschatting. B1 is dan immers al kampioen en hoeft tegen ons niet de allersterkste invallers te gebruiken en Scheve Toren kan ons niet inhalen.
Maar goed, daar staat inderdaad tegenover dat we ze niet meer kunnen inhalen.


Het gunstigste is denk ik een gelijkspel. Op bordpunten gaat Scheve Toren je dan nooit meer voorbij, en je kunt Botwinnik 1 dan ook nog op eigen kracht passeren door de laatste ronde van ze te winnen. Botwinnik 1 promoveert dan ook altijd; de club eindigt altijd minimaal op plaats 2 (met het eerste of tweede team).

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

05-03-2009 08:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zit wat in ja

05-03-2009 10:57 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jan willem duijzer
forumlid


geregistreerd: 05-03-2009
aantal berichten: 13

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leukste scenario vind ik Botwinnik 2 kampioen en Botwinnik 1 tweede. Als jullie daar aan meewerken door van Botwinnik 1 te winnen mogen jullie wat mij betreft in onze plaats promoveren.

05-03-2009 14:10 jan willem duijzer is offline Send an Email to jan willem duijzer Search for Posts by jan willem duijzer Add jan willem duijzer to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ah, een Botwinnik-lid hier.

Kijk aan, meteen kans om de grote vraag te stellen. Stel dat jullie eerste en tweede worden - is er dan kans dat jullie beide teams daadwerkelijk laten promoveren?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 05-03-2009 at 14:23.

05-03-2009 14:22 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
jan willem duijzer
forumlid


geregistreerd: 05-03-2009
aantal berichten: 13

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben maar een gewoon lid (en ga er dus niet over), maar als ik de stemming peil, dan is er bij ons echt geen behoefte om op dit moment met 2 teams KNSB te spelen. Serieuze kans dus dat we die eventuele plek zullen afstaan.
Laten we er eerst om spelen en dan verder zien...

05-03-2009 19:17 jan willem duijzer is offline Send an Email to jan willem duijzer Search for Posts by jan willem duijzer Add jan willem duijzer to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helemaal mee eens.

Enne Marco dat vooraf dingen bespreken moet je niet doen, werkt in je nadeel...je weet toch Tong

05-03-2009 20:08 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lekker boeiend allemaal, gewoon killen dat Botwinnik 1, verder zien we wel.

05-03-2009 20:23 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Helemaal mee eens.

Enne Marco dat vooraf dingen bespreken moet je niet doen, werkt in je nadeel...je weet toch Tong


Ik zie totaal niet in hoe dat ermee te maken heeft. Verward Verward

En ik was gewoon nieuwsgierig, maar had geenszins het idee uit een uitspraak nu af te kunnen leiden wat de definitieve werkwijze van Botwinnik is.

Eerst vrijdag maar afwachten..

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

06-03-2009 01:51 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Scheve Toren wint met 4,5 - 3,5 van Botwinnik 1, dat drie of vier invallers telde.

07-03-2009 00:13 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, rekenwerk natuurlijk met wie er nu speelt en wie er dan nog speelgerechtigd is voor Botwinnik 1 laatste ronde tegen ons.

1 ding is zeker: Winnen van Botwinnik 1 wordt een enorme kluif, maar als het lukt is de beloning in de vorm van een promotie gegarandeerd!!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

07-03-2009 03:07 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Iedereen is speelgerechtigd.
Wel is het zo dat Botwinnik 2 wellicht voor zijn eigen kansen wil gaan met een volledige opstelling.

07-03-2009 13:12 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC4 PT # Bord
1 K. Lambrechts 3 4 1.5000
2 T.G. Prangers 2 4 1.7500
3 R.N. Mekuria 5 6 2.5000
4 M.A. Glimmerveen 4 6 3.1667
5 J.A. Flohil 2 2 3.5000
6 S.J. van der Vegt 1 2 3.5000
7 M.F.J. Anink 2 3 5.3333
8 S.J. van der Vegt 2 3 5.3333
9 O. Marincic ½ 4 6.5000
10 D. van Heijgen 2 6 6.6667
11 M. Versteegh 4 6 7.0000
12 J. v/d Pol 1 1 7.0000
13 R.H.S. ten Have 0 1 8.0000


heeft seth een broer ?

07-03-2009 23:49 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

wel een broertje geloof ik

08-03-2009 11:28 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller