Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC3 wint van Bobby Fischer
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

DSC3 wint van Bobby Fischer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC3 mocht zich in de vijfde ronde van de KNSB competitie flink uitleven tegen het jeugdige Bobby Fischer. Deze club uit Wassenaar speelt haar thuiswedstrijden in het Leidse denksportcentrum, samen met Oegstgeest en Philidor Leiden. Het was een gezellige schaakmiddag. Maar die werd mede gekleurd door de 1-7 overwinning.

Aan bord 1 mocht Ricardo het opnemen tegen de talentvolle Julian van Overdam. Hij leek de partij sterk op te zetten, maar kon opeens een pion niet meer dekken. Vervelend; En vervelend betekent op dit niveau een nul. Jammer, maar de rest van het team zou de score wel rechtzetten...

Arno Wiersma kwam op bord zes met zwart lekker uit de opening en toonde aan dat hij dit type stelling goed beheerst. De tegenstander kwam in tijdnood en wist het niet droog te houden: 1-1.

Ted Barendse op bord drie wist de pionnenstructuur van de tegenstander te verminken. Toen alle stukken van het bord gingen bleef een interessant pionneneindspel over. In de analyse gingen alle uitslagen over tafel, maar in de praktijk wist Ted beslissend door te breken: 1-2.

Pieter Buzing op bord vijf hield de hele partij zijn jonge opponent onder druk. Hij wist af te wikkelen naar een eindspel tegen . Met een paar nauwkeurige zetten was de buit binnen: 1-3.

Naomi Snikkers op het een-na-laatst bord kreeg een weinig ambitieuze opening tegenover zich. Toen begon het lange laveerwerk, wat uiteindelijk resulteerde in materiaalwinst en even later partijwinst: 1-4.

Bart Meulemans op het laatste bord stond na de opening wat minder, maar kon afwikkelen naar een pionneneindspel. Hier liet hij een superieur eindspelinzicht zien en de verste vrijpion besliste: 1-5.

Kees van der Meer op bord vier was gevraagd om in te vallen en deed dat graag en goed. Een technische partij werd vlak na de tijdcontrole in een punt geconverteerd: 1-6.

Rachid Schrik ten slotte mocht ook weer eens meedoen. Voor de toeschouwers leek het alsof hij de hele partij een plusje had, maar zijn immer optimistische tegenstander bleek in de analyse nog niet helemaal overtuigd. Afijn, het eindspel vs werd geduldig tot winst gevoerd: 1-7.

Een overtuigende overwinning, waar weinig op af te dingen viel. Met dank aan de invallers.

Individuele uitslagen:

Bobby Fischer - DSC3 1-7

 Bobby Fischer/Wassenaar1886-DSC319971-7
1Julian van Overdam2011-Ricardo Slaa21131-0
2Eric van der Marel1967-Rachid Schrik21070-1
3Christian de Bode1991-Ted Barendse20880-1
4Martin Voorn2012-Kees van der Meer19820-1
5Jan van Overdam1929-Pieter Buzing20330-1
6Michael Claushuis1469-Arno Wiersma20330-1
7Joop Beijersbergen1898-Naomi Snikkers17870-1
8Allard Schwenke1808-Bart Meulemans18350-1

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Henrik on 10-02-2009 at 13:03.

07-02-2009 21:24 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is wel een hele lekkere overwinning! Gefeliciteerd!

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

07-02-2009 21:34 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

TOP! Dat betekent toch wel handhaving. Nu die 2e plaats vast houden!

08-02-2009 03:10 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Behoud van die positie zou een erg mooi resultaat zijn - net als een 7-1 overwinning!

Spijtig dat de afstand naar de nr 1 praktisch niet overbrugbaar is, maar een geslaagd seizoen is het gezien de doelstelling volgens mij nu al!

Het vorige jaar uit de promotieklasse gepromoveerde promotie wordt zoals t ernaar uit ziet hard terug gewezen...

08-02-2009 11:01 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klasse mannen!

Ik zie dat jullie het prima (een keertje?) zonder mij afkunnen! Glimlach

Jammer van de 100% van Ricardo, maar daar moest toch ook een keer een einde aan komen :p

08-02-2009 16:57 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een interessant pioneindspel dacht mijn tegenstander gewonnen te staan. Toen hij zijn 'winstplan' aan het uitvoeren was bleek hij verloren te staan, omdat hij een zetje was vergeten. Anders was het remise geweest. Drie nauwkeurige zetjes betekenden de winst.

Overigens een duidelijke walkover dit keer. We waren natuurlijk al niet echt verzwakt door het meedoen van Rachid en Kees. En het eerste team (en dus de club) van Bobby Fischer is gewoon niet breed genoeg (meer) om op dit niveau in de (sub)top goed mee te kunnen. De`degradanten' staan vast (LSG5 en Promotie 2).

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

08-02-2009 18:00 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi resultaat mannen!

Met zulke invallers kan ik vaker een weekje gaan skien Koel

__________________
I play against pieces

08-02-2009 20:23 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

RE: DSC3 wint van Bobby Fischer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

"Klasse mannen!"

"Mooi resultaat mannen!"

Quote

Originally posted by Pieter Buzing
(...)Naomi Snikkers op het een-na-laatst bord (...)

08-02-2009 23:37 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Voorn Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mocht tegen Martin Voorn, de speler (m/v) met de hoogste rating van het team.
We hadden rond 1984-85 al een paar partijen gewisseld in de interne van DD (excuseer, van het 'Koninklijk 's-Gravenhaagsch Schaakgenootschap Discendo Discimus) en ik herinner me een partij waarin we beiden na een ondernemende partij ondekbaar mat dreigden; ik was aan zet).
Ook nu kozen hij en ik voor een complexe partij. Een stelling met wederzijdse kansen resulteerde, dat is heel wat anders dan een gelijke stelling! Het was niet echt een goede partij, vermoedelijk hadden we meerdere malen een idee ook iets anders kunnen uitvoeren. Moeilijk, moeilijk, maar leuk om te spelen.
Ik had nog 22 minuten voor mijn laatste vijf zetten, en die heb ik op twee na gebruikt voor de slotcombinatie. Er waren zetverwisselingen mogelijk, en ik wou er zeker van zijn dat ik in alle varianten een pointe had - zo niet, dan sta ik heel slecht. Ik was blij dat mijn berekening bleek te kloppen.

We hebben na afloop nog bijgepraat. Voorn kloeg dat ik hem van een goede KNSB score had afgeholpen. Tsja, 'hodie tibi, cras mihi'! (Latijn, heden Gij, morgen ik - het omgekeerde is de naam van die begrafenisonderneming: Hodie mihi, cras tibi. Voor schakers geldt: Perdre c'est mourir un peu).

Prettig om vele bekenden te ontmoeten. Piet Bakker en Herman van Halderen, Carolien Slingerland, die inmiddels in het selecte lijstje staat van tegenstanders waartegen ik twee maal KNSB heb gespeeld, Joop Piket en Ad van den Berg...

7-1 was een beetje een overmatige overwinning, heren (m/v)! Volgende keer moeten jullie het overschot aan bordpunten wat evenwichtiger over de wedstrijden verdelen.

(met excuses aan alle vrouwelijke leden (m/v) van de club.)

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by winfvdm on 09-02-2009 at 09:53.

09-02-2009 09:10 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller