Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Kersttoernooi Stukkenjagers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

Kersttoernooi Stukkenjagers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zondag 28 december staat het traditioneel gezellige Kersttournooi van De Stukkenjagers op het programma. Werd er op zaterdag nog in de kerk gespeeld, deze zondag is Café Restaurant De Kerketuin op twee verdiepingen de basis voor het strijdtoneel.

Tweemaal eerder was ik deelnemer aan een evenement van De Stukkenjagers: in het jaar dat ik trouwde en mijn dochter geboren werd was er de 0 uit 6 tijdens het Exact Weekendtournooi en twee jaar terug liep het ook niet tijdens het Kersttournooi met een 2 uit 6 pluls één gedwongen bye. De nasmaak van dat tournooi werd enkele dagen later weggepoetst tijdens het Oliebollentournooi bij LSG. Een verslag van dit snelschaaktournooi voor clubteams is te vinden onderaan de pagina die te vinden is via deze link: http://lsg-leiden.nl/data/20062007/blog/koks.html

In Tilburg begon ik met nul uit twee in taktisch nuttige partijen. Vooal als het gaat om details hoe ik het niet moet doen. Na een remise volgde in de vierde ronde een soepele overwinning, waarna drie ronden met spectaculaire partijen volgde. De 5e ronde was vooral gecompliceerd, waarbij ik soms de enige juiste voortzetting deed en tussendoor subtiele ontwikkelingszetten. En dat betaalde zich uit. Ik ving zijn toren. Daarna had ik nog maar weinig tijd met ruim 3 minuten, maar ik kon de juiste winnende combinatie in vlot tempo produceren.
In de 6e ronde had ik zwart. Er kwam 1.Pc3, Pf6;2. g4 op het bord. Een cadeautje lijkt het, want die neem ik meteen. Het is een kwestie van zorgvuldig positioneel spel om zo'n partij te winnen, maar het moet nog maar gedaan worden. En omdat ie anders is als gewoonlijk maakt het de partij spectaculair.
De slotronde moet ik winnen om in <1650 ongedeeld tweede te kunnen worden - zo bleek achteraf. De tegenstander geeft zijn loper weg, maar houd stug tegenspel, waardoor ik een stuk moet teruggeven. En het wordt niet meer dan remise. 4 uit 7 dus en een gedeelde tweede plaats.

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

29-12-2008 11:32 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit toernooi staat ook al een paar jaar op mijn programma. In het café heerst altijd een gezellige sfeer en vind het ook wel lekker om met een zacht muziekje op de achtergrond mijn potjes te spelen.

Was gisteren minder op dreef dan vorige week in Rijswijk, maar niet geheel ontevreden. Scoorde 5 uit 7 in de B-groep, goed voor een gedeelde 4e plaats, wel met 10 man overigens!

In de tweede ronde gaf ik simpel een pion weg tegen de latere winnaar, die me aan het eind nog bijna liet ontsnappen maar net op tijd zijn verbonden vrijpionnen naar voren wist te dirigeren.

In ronde 6 won ik gelukkig vanuit een stand met een pion minder tegen jeugdspeler Pepijn Obels. De rest van de partijen won ik overtuigend of werden correct remise.

Volgend jaar weer. Hopelijk zijn er dan meer DSC-ers.

__________________
I play against pieces

29-12-2008 12:31 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller