Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC9 onderuit tegen Lierse 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

DSC9 onderuit tegen Lierse 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het negende heeft het niet kunnen bolwerken tegen Lierse 3. De Westlanders wonnen met 2-6.

Net zoals in de eerste wedstrijd begon deze avond met het snelle verlies op de lage borden. Die van Jason was waarschijnlijk logisch, omdat hij voor de eerste keer meespeelde.

Van de anderen vermoedde ik het al, omdat toen ik bij hen ging kijken waren ze al ver in de partij bezig en stonden materiaal achter.

Reinier stond ook achter, zoals het toen aan mij leek, maar wist wel op het eind nog van zijn tegenstander te winnen.

Reinier Giele- R. van Heyningen
Delft 2008


1.xe3!
1...xe3 2. xf5 xf5? 3. xf5 en
wint de toren op g6 terug.
1...Te5?? 2.xe5 dxe5 3.xf5 xf5 4.xf5+ g8 5. xg6+ h8 6. f6 g7 7.e8+ en mat.

Marieke verloor en daarmee begon het remise-aanbod op de borden, wegens de stand van de teams. Lierse had 4 punten en elke remise zou hun overwinnig betekenen. Of Jacob echt die remise aangenomen had (of aangeboden gekregen), heb ik niet kunnen zien. Maar zijn partij eindigde wel in remise.

Ik weigerde die aanbod, omdat mijn stelling me nog niet hopeloos leek, maar het bleek dus uiteindelijk na twee zetten al wel te zijn. Achteraf zou het beter zijn geweest om die remise toch aan te nemen, maar dat had ik op het moment niet door. Na een tiental zetten, met een hopeloze achterstand in materiaal door allerlei pogingen om mat te voorkomen, werd ik toch mat gezet.

De partij van Gerrit Bussmann was uiteindelijk ook in remise geëindigd, hoewel hij wel gewonnen stond. Het bleek een tekort aan tijd te zijn.

Gerrit Bussmann-L. Lagerwerf
Delft 2008

29.b6? a3! 30.bxa3 ax3 en remise.
29.e5! en er dreigt naast een vork (xc6), ook iets als f7-d6. Genoeg voor een vol punt.

De uitslag bleek dus 2-6 te zijn. Hoewel we die wedstrijd ook verloren hebben, was het in ieder geval niet zo erg als de eerste keer. En ik hoop dat we gewoon van zullen leren in de analyses van onze partijen.

 DSC91286-Lierse 313702-6
1Sofya Blanter1321-R. van Rodijnen14120-1
2Gerrit Bussmann1547-L. Lagerwerf1373½-½
3Marieke Giele1186-G. Buijs14580-1
4Reinier Giele1213-R. van Heyningen14131-0
5Jacob Dekker1165-H. van den Ende1467½-½
6Marfa Blanter--T. Uijlenbroek13700-1
7Roel Vos--J. Lamping12200-1
8Jason van Oudheusden--M. Lamping12500-1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 17-12-2008 at 08:00.

16-12-2008 02:02 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 290

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer jongens. Toch heb ik wel goed schaak gezien op alle borden. Op dit niveau is 1 slechte zet echter fataal. Maar het waren in ieder geval leerzame partijen. Hopelijk vertaalt het zich in de volgende wedstrijd wel in een (of meer) matchpunten.

Bedankt voor het verslag Sofya!

16-12-2008 10:10 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
kdekker kdekker is a Male
trainer stap4


geregistreerd: 24-11-2004
aantal berichten: 3

DSC 9 onderuit Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Reinier speelde een mooie partij. In de stelling (Reinier had wit)
Kg1, Dc2, Te1, Tf1, Lb2, Ph5, a4, b3,c4,d5, g2, h2;
Kf7, Dc7, Te8, Tg6, Le3, Ld7, a5, b4, c5, d6, f5, g4, h6,
offerde hij de kwaliteit met Txe3. Als zwart terugslaat met Txe3, krijgt
Reinier met een tweede kwaliteitsoffer een sterke aanval: Txf5 Lxf5?, Dxf5 en
hij wint de toren op g6 terug.
Verbouwereerd speelde zwart i.p.v. Txe3, Te5?, zodat Reinier met Lxe5 dxe5,
Txf5 Lxf5, Dxf5+ Kg8, Dxg6+ Kh8, Pf6 Dg7, De8+ snel kon mat zetten.

(edit: onderstaande stelling dus, PB)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Pieter Buzing on 16-12-2008 at 14:41.

16-12-2008 13:55 kdekker is offline Search for Posts by kdekker Add kdekker to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zonde... Het blijkt voor degenen die nog niet zo vaak hebben gespeeld ook lastig om te gaan met de overvloed aan tijd. De onderste borden waren wel heel erg snel klaar. Maar dat is een bekend verschijnsel.

Een leuke combinatie van Reinier, trouwens. Die bekijken we maandag nog wel even. Bedankt voor het verslag, Sofya!

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

19-12-2008 00:59 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller