Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC1 verslaat LSG 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

DSC1 verslaat LSG 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zonder ratingkanon Marten Wortel (bridge), maar met super-invaller Rachid Schrik, mocht DSC1 LSG 3 ontvangen.

Als eerste was Rachid (6) klaar. Hij en tegenstander Henk van Putten brachten in hoog tempo de zetten op het bord, waarna Rachid remise aangeboden kreeg. Aangezien het zijn “derde partij sinds 2004” was, besloot Rachid zijn kleine plusje in te ruilen voor een half punt, daarmee zijn “derde remise sinds 2004” scorend. Stand: ½-½.

Kort daarna mocht ook Patrick de Bas (5) een half punt laten noteren. Tegen Rag de Graaf kwam Patrick niet lekker uit de opening; teveel stukken op te weinig ruimte. Hij besloot dan ook maar zijn loper op g7 te offeren tegen het paard op c3. Resultaat: een krachteloze witte damevleugel, sterke controle over de witte velden en wat ruimte voor Patricks stukken. Helaas speelde hij het net niet helemaal zuiver, waardoor zijn tegenstander een redelijk plusje zou kunnen realiseren. Dankzij een onnauwkeurigheid van zijn tegenstander en een ‘petit combinaison’ van Patricks zijde werd de spanning echter uit de stelling gehaald en kon de vrede worden getekend. Stand: 1-1.

Ook Joram op den Kelder (3) kon een halfje bijschrijven. Zijn tegenstander had een plezierige stelling. Met nauwkeurig spel wist Joram de witte activiteit te neutraliseren, waarna ook hier de punten werden gedeeld. Stand: 1½-1½.

Ongeveer een half uurtje voor de eerste tijdscontrole begon de wedstrijd in ons voordeel te kantelen.

Henk Mannen (4) had een monsterlijke batterij met dame en loper op de b1-h7-diagonaal, waardoor de zwarte koning, die kort was gerocheerd, aardig op de tocht kwam te staan. Henks tegenstander leek nog wat tegenspel te krijgen dankzij een paardvork op e3, waardoor beide witte torens en de witte dame aangevallen werd, maar Henk was niet onder de indruk. F-lijn openen, gevolgd door de inval van de dame op g6 met fatale dreigingen tegen de zwarte koning. De tegenstander nam nog een kwaliteit mee en wist er nog 1 schaakje uit te persen, maar moest uiteindelijk de vlag strijken. Stand: 2½-1½.

Walter Anema (8) bracht het volgende punt binnen. Dankzij het loperpaar en een toren die op de zevende rij was binnengekomen, leek Walter goed te staan. De tegenstander kon ondertussen met zijn dame een aantal pionnen van Walter oppeuzelen. Walter had de betere stelling, maar het leek nog een lange zware strijd te worden. Totdat Walters tegenstander pardoes zijn dame liet vorken! Einde partij en 3½-1½ op het scorebord ten gunste van Delft.

Richard Oranje (7) speelde tegen Linda Jap Tjoen San en liet haar een pionnentje op b7 meepakken. Zonder zorgen speelde Richard vrolijk verder, totdat hij in het verre eindspel eens besloot pionnen te tellen en tot zijn verbijstering erachter kwam dat hij een pion achter stond. Weliswaar had Richard het loperpaar, maar dat stond op de koningsvleugel een beetje te niksen, terwijl de witte vrijpion op de damevleugel oprukte. Linda maakte de klus daarop vakkundig af, zodat de strijd der seksen in klasse 2b is het voordeel van de vrouwen werd beslist. Stand: 3½-2½.

Gelukkig boden de beide laatste partijen voldoende hoop op de matchpunten. Zowel Gert Legemaat als Kim Meulenbroek hadden partijen die als remise of beter moesten worden beschouwd.

Kim (1) had een pionnetje meer tegen Igor Koene, maar gezien de open koningsstelling van Kim, had hij zich al neergelegd bij een remise in de vorm van eeuwig schaak. In overleg met zijn teamleider besloot Igor echter een winstpoging te wagen. Dit was het sein voor Kim om er nog eens goed voor te gaan zitten. Met een reeks van uiterst nauwkeurige zetten wist Kim de dreigingen van de tegenstander te neutraliseren, de remise-uitwegen van zijn tegenstander af te sluiten en zijn pion richting promotieveld te dirigeren. Igor kon nog een aantal schaakjes geven, maar toen die op waren, moest hij gelaten het punt afstaan. Stand 4½-2½.

Gert (2) had tegen Eelco Kuipers een pionnetje gewonnen, maar moest nog oppassen voor een gevaarlijke vijandelijke pion. Met nauwkeurig spel wist Gert de dreigingen van zijn tegenstander te neutraliseren en de partij eindigde met een (zesvoudige!) zetherhaling. Eindstand 5-3 en twee matchpunten voor DSC1.

De individuele uitslagen:
 DSC12131-LSG 321325-3
1Kim Meulenbroek2103-Igor Coene21801-0
2Gert Legemaat2188-Eelco Kuipers2275½-½
3Joram op den Kelder2228-Vincent Fructuoso van der Veen2151½-½
4Henk Mannen2106-Ernst Gevers19781-0
5Patrick de Bas2125-Rag de Graaff2125½-½
6Rachid Schrik2105-Henk van Putten2176½-½
7Richard Oranje2118-Linda Jap Tjoen San21330-1
8Walter Anema2077-Jeroen van der Linden20351-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 24-11-2008 at 09:14.

22-11-2008 23:07 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En we staan aan kop !

Klasse 2B - Stand/Uitslagen

Gedetailleerde uitslagen - Individuele prestaties - Topscorers

Klasse 2B Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1. DSC Delft 1 5 15½ x . . . . 4 5 . 6½ .
2. Unitas 5 14 . x . 4 . 4½ 5½ . . .
3. SSC 1922 4 13½ . . x . 4 . . 5½ . 4
4. SOPSWEPS'29 3 14 . 4 . x . . 3½ 6½ . .
5. Zevenaar 3 13 . . 4 . x . . 3 6 .
6. Kennemer Combinatie 2 3 12 4 3½ . . . x . . . 4½
7. LSG 3 2 10 3 2½ . 4½ . . x . . .
8. ASC 2 9 . . 2½ 1½ 5 . . x . .
9. Nieuwendam 2 8½ 1½ . . . 2 . . . x 5
10. Amersfoort 1 10½ . . 4 . . 3½ . . 3 x

Uitslagen / Indeling

Ronde 3 - 22 november
Unitas - SOPSWEPS'29 * 4 - 4
DSC Delft 1 - LSG 3 5 - 3
Amersfoort - Kennemer Combinatie 2 3½ - 4½
Zevenaar - Nieuwendam 6 - 2
ASC - SSC 1922 2½ - 5½

Ronde 2 - 1 november
ASC - SOPSWEPS'29 1½ - 6½
SSC 1922 - Zevenaar 4 - 4
Nieuwendam - Amersfoort 5 - 3
Kennemer Combinatie 2 - DSC Delft 1 4 - 4
LSG 3 - Unitas 2½ - 5½

Ronde 1 - 27 september
LSG 3 - SOPSWEPS'29 * 4½ - 3½
Unitas - Kennemer Combinatie 2 4½ - 3½
DSC Delft 1 - Nieuwendam 6½ - 1½
Amersfoort - SSC 1922 4 - 4
Zevenaar - ASC 3 - 5

Ronde 4 - 13 december
SSC 1922 - SOPSWEPS'29 -
Nieuwendam - ASC -
Kennemer Combinatie 2 - Zevenaar -
LSG 3 - Amersfoort -
Unitas - DSC Delft 1 -

22-11-2008 23:21 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oei. Stond Walter niet een (vrij)pion achter en dus volstrekt verloren? Dat was mijn prognose, maar wellicht heb ik iets over het hoofd gezien.

En ik hoorde Kuipers zeggen dat hij eerst volkomen gewonnen stond, dat verprutste en dat hij zelfs in de slotstelling nog gewonnen stond, maar dat niet zag.

Nou heren, die koppositie niet meer afstaan zeg ik.

22-11-2008 23:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor het uitgebreide verslag Patrick. Ik heb het nieuwsbericht opgenomen, dat nu ook op jouw naam staat.

Een prima overwinning van het eerste. En omdat Unitas niet langs SOPSWEPS'29 kwam staat het eerste op bordpunten nu weer eerste!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

23-11-2008 02:27 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
En ik hoorde Kuipers zeggen dat hij eerst volkomen gewonnen stond, dat verprutste en dat hij zelfs in de slotstelling nog gewonnen stond, maar dat niet zag.


Dat waren denk ik de emoties van het moment want die uitspraak lijkt niet erg objectief. Volgens Fritz stond het de gehele partij ongeveer gelijk tot licht voordeel/nadeel inclusief de slotstelling. Ik zou zeggen: een interessante en degelijke remise. Grijns

__________________
Homo Caïssapiens

23-11-2008 12:06 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Oei. Stond Walter niet een (vrij)pion achter en dus volstrekt verloren? Dat was mijn prognose, maar wellicht heb ik iets over het hoofd gezien.


Met Walter's zware stukken op de open centrum-lijnen, het bezit van het loperpaar in open stelling en de zwarte stukken op een kluitje rond de koning, had ik het idee dat Walter ruim voldoende compensatie had. De zwarte vrijpion leek me onhoudbaar, maar ongetwijfeld kan Walter het beste oordeel een oordeel over de stelling geven.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

23-11-2008 15:43 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarschijnlijk hebben wij het dan niet over hetzelfde moment van de partij, Patrick.

23-11-2008 16:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

het pionoffer van walter leek me volkomen correct aangezien hij met een toren ook nog op de 7e rij binnenkwam naast het sterke loperpaar.

23-11-2008 17:25 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Spannend tot het eind Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de opening had ik een loperpaar te pakken gekregen. Dat speelde lekker, ik veroverde steeds meer ruimte-voordeel en had zelfs de open c-lijn in handen.
Na een wanhopige dame-uitval miste ik de sterkste voortzetting en besloot een pion te offeren. Ondanks het loperpaar en zwarts opkomende tijdnood had ik er een slecht gevoel over. Volstrekt verloren? Nog net niet helemaal, want ik had nog een centrum-doorbraak in de planning.
Zwart speelde gelukkig niet optimaal en mijn stelling knapte op. Ik kreeg voldoende compensatie en kon de geofferde pion op a6 terugnemen (met een ongeveer gelijke stelling).
In plaats hiervan speelde ik op activiteit, met genoeg compi voor de pion. In tijdnood deed zwart het toen direct helemaal fout, zodat ik niet meer Tc1-c7xg7 in de stelling hoefde te vlechten.

Quote

Originally posted by Martin
Nou heren, die koppositie niet meer afstaan zeg ik.


Ach, als we na iedere oneven ronde aan kop staan, ben ik al tevreden.

23-11-2008 22:53 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uit het LSG verslag, hadden ze zich ook op walter anema voorbereid denk je dan Ja!

Igor speelde met wit tegen Kim Meulenbroek en verloor ergens een pion. Eelco speelde met zwart tegen Gert Legemaat, iemand waarop ik me 2 dagen had voorbereid. Omdat Wortel er niet was, hadden ze wat dingen omgegooid. Zijn verwachte tegenstander, Joram op den Kelder, trad aan tegen mij. Hieruit volgde ook de derde remise. Ik kreeg aangenomen damegambiet op het bord en dat had ik twee rondes geleden degelijk bestudeerd. Ik heb altijd beter gestaan, maar er werden veel stukken geruild, waardoor het mogelijke eindspel enigszins afvlakte. Gezien het feit dat mijn eindspel niet super is en ik nu tegen hun topbord speelde, leek remise me wel een goede deal. Na afloop sprak ik Gert Legemaat nog even en vroeg hem 'Je speelt toch Dame-Indisch, zag ik in de database?'. Dat bleek zijn neef en naamgenoot te zijn...

25-11-2008 12:16 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller