Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Corus Chess Tournament 2009 van 16 januari t/m 1 februari
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (4): « previous 1 2 [3] 4 next » Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn zesde ronde partij ging het vandaag redelijk snel allemaal. Ik speel nog wel eens Morra tegen e4 c5 en zo deed ik dat vandaag weer. Corniel vindt het geloof ik vreselijk en ergens heeft ie een punt, want wit moet zijn best doen om of de pion terug te winnen, of voldoende initiatief te hebben. De volgende stelling kwam op het bord na

Coen Leentvaar (1635) - Caspar Pieters (1660)

1. e4 c5 2. d4 cxd4 3. c3 dxc3 4. Pxc3 Pc6 5. Pf6 e6 6 Lc4 a6



Bang voor 7. ... Lb4 speel ik hier 7. a3
Waarom? Geen idee. Mijn tegenstander verspeelt een tempo met een nutteloos zetje en ik maak er geen gebruik van. Niet dat het heel erg is. Maar Rokeren was hier natuurlijk een beter idee of 7. De2

Er volgde

7. a3 Pf6 8. e5

Een treiterzetje. Ik kan die pion zo dadelijk dekken met mijn loper en die knol van zwart staat hopeloos. Ik kan altijd rokeren als hij f2 gaat aanvallen. Dat deed ik niet overigens,

8. ... Pg4 9. Lf4 Db6 10. Dd2

Pionneke op b2 moet ook gedekt worden, want dit is nou net een van de gevallen wanneer slaan op b2 wel goed zou zijn, na een rokade ofzo. Dat heb ik dus even niet goed gezien, want zie onderstaand diagram (analyse):




Ehh, Ja Corniel had gelijk, waarom rokeer je niet? Hij kan niet slaan op b2 want Pa4 is er nog. Niet dat mijn zet slecht is ofzo, maar ik maak mezelf het wat lastiger.

Er volgde 10. Dd2 Lc5 11. Pe4 en de volgende stelling ontstaat:



Een ding wat zwart niet moet doen is rokeren, want dat gaat hem een boel koste:
Bijvoorbeeld

11. h3 Ph6 12. Lxh6 gxh6 13. Pf6+ en mat in zes

Ook Pxf2 levert wit een stuk voor twee pionnen op. Hij koos echter het rampzalige voor hem: 11. ... Pxe5

Dat levert wit zelfs een toren op. Aldus geschiedde en na het niet correct gespeeld te hebben, won ik uiteindelijk toch. Ik was wat rommelig bezig en zal de rest van de partij jullie besparen.

Groepswinst heb ik niet meer in de hand, want de huidige nr 1 en nrs 2 (waaronder ik) hebben al tegen elkaar gespeeld.

Ik ga net als Corniel waarschijnlijk ook tegen een reglementaire overwinning aanlopen. Mijn tegenstander van a.s. zondag meldde dat hij er "waarschijnlijk"niet zou zijn. Is er verder na mijn partij niet meer op terug gekomen. Zie het wel. Als hij morgen wil spelen, moeten ze me maar bellen.

28-01-2009 22:47 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als Zwart ...Lb4 wil doen, doet ie dat in plaats van ...a6. Het staat als niet al te best bekend, al heb ik er op mijn prutsersniveau 80% mee gescoord. Kwestie van beter voorbereid zijn.

Maar als ik Wit zou zijn en de Morra zou spelen (brrrr...) zou ik die loper-voor-paard-ruil (die dan wel gedwongen is) toejuichen. Behalve het loperpaar levert dat de heerschappij over de zwarte velden op.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

28-01-2009 23:59 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by jpfox
Hij kwam wel goed weg vandaag.

Op Utrechtschaak stond een tabelletje van Jan vd Ende. Voor Anish gelden de volgende scores:
5,5/9
6,5/10
7/11
7,5/12
8/13

Hij heeft nu 5 uit 9. Een norm over 10 ronden haalt hij dus ook niet. Met 2 uit 2, 2,5 uit 3 of 3 uit 4 in de komende rondes haalt hij het echter wel.

De tegenstanders zijn:
Gupta (2569) (Anish heeft wit)
Iturrizaga (2528) (z)
Leon Hoyos (2542) (w)
Harika (2473) (z).

Wordt nog een hele klus, maar niets is onmogelijk.


hij heeft nu 6/10 dus winst in ronde 11 of remise en winst in ronde 12 is genoeg

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 29-01-2009 at 11:58.

29-01-2009 11:37 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En om het helemaal volledig te maken: 2 uit 3, in welke volgorde dan ook, is ook genoeg.

29-01-2009 12:01 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

dat moet kunnen !

29-01-2009 15:27 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik neem aan dat onze voorzitter dan een groot feest geeft Grijns

29-01-2009 15:28 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Anish Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Anish heeft inderdaad nog 1 punt uit komende partij, 1,5 punt uit komende 2 partijen of 2 punten uit komende 3 partijen nodig - aangenomen dat de ratingeis gehaald wordt (welke is dit: 2500? dat moet tezamen met prestatie OGD Prinsenstadtoernooi ook lukken).

Zie m.b.t. zijn zege op Romanishin de stelling na 46. gxf4:

Oleg Romanishin - Anish Giri, Corustoernooi 26 januari 2009



Ik denk dat Anish heel goed gezien heeft dat hij de betere loper had - pion a4 is een zwakke broeder; staat de witte koning op de koningsvleugel dan mag verovering van pion a4 zelfs pion b7 kosten (Lxa4 Lxb7 Lb3 en a5-a4-a3-a2 wint). In de analyse van het eindspel maandagavond op de club konden we niet anders dan concluderen dat zwart terecht op winst speelde - de verdediging voor wit bleek bijzonder moeilijk (zoniet onmogelijk?!). Anish heeft in voorgaande ronden remises gegeven waar leken zoals wij nog de indruk hadden dat er misschien meer in zat - waren de remisemarges tegen Romanishin groot dan had hij ook in dit geval ongetwijfeld remise gegeven.

Spannend was niet alleen of de winst daadwerkelijk haalbaar was maar ook of de volgende pionzet of slagzet uiterlijk op de 95e zet kon plaatsvinden.

De winstvoering was bijzonder leerzaam; uiteindelijk liep de zwarte monarch een driekwart cirkel (stelling na de 83e zet van zwart, nog 12 zetten alvorens de 50-zettenregel remise zou betekenen):



En nu zette zwart de kroon op het werk:

84. Lc2 (anders gaat pioen a4 verloren) Kg4 85. Ld1 (andermaal enige zet) Kg3 86. Lc2 Le6 87. Ld1 Kg2 88. Lc2 (of Ke2 Lg4!) Kf1 89. Kf3 Ke1 90. Ke3 Lg4 91. Lg6 (Lb3 Lf5!) Ld1 92. Kd3 Lxa4 en winst!

Het betere tempowerk, hetgeen mijn inziens ook laat zien dat het voor remise eerder in de partij veel te voorbarig was.

29-01-2009 18:34 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
ik neem aan dat onze voorzitter dan een groot feest geeft Grijns


Mooie analyse WJ, maar Richard vraagt wanneer je dan'n feestje geeft - hier zie ik nog geen antwoord op. Grijns

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

29-01-2009 18:45 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco

Quote

Originally posted by Richard
ik neem aan dat onze voorzitter dan een groot feest geeft Grijns


Mooie analyse WJ, maar Richard vraagt wanneer je dan'n feestje geeft - hier zie ik nog geen antwoord op. Grijns


juistem Grijns

29-01-2009 19:25 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ogd prinsenstad telt niet mee voor anish fide-rating

29-01-2009 19:26 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Coen
Zwart heeft een tijdje gedraald met nemen op e5. Geen idee waarom. Iemand?



Ergens moet ik dus de goede voortzetting gemist hebben ...

Moeilijk om met zekerheid te zeggen. Iemand heeft mij ooit bekend, wat hij als één van de charme's van schaken zag: Als je aan zet bent en doet alsof je aan het nadenken bent, dan is er niemand die je aan je hoofd zeurt over ik-weet-niet-wat. Dus misschien dacht je oppo gewoon aan een mooi boek, een mixed grill of aan een mooie mix.

Maar los daarvan biedt de stelling ook een interessante vraag: Voor wie is torenruil gunstig? Zwart kan immers via Te8 of Tf5 ook pion e5 ophalen, maar moet dan bereid zijn om na Te4 torenruil toe te staan. Wit hoeft natuurlijk niet Te4 te spelen. Is 31...,Te8 32.Td4 of Tf4 gevaarlijk?
En is het vervelend om na 31...,Tf5 32.Pe8 Txe5+ 33.Kd3 de pion naar c5 te moeten spelen? (Liever niet eerst 33 .. Ta5 34.a4 en de toren komt buitenspel te staan)
(eigenlijk staat de andere zwarte toren echt buiten spel)
Wat voor remise wendingen zijn er nog meer? Misschien beginnen met Tb8 (even rekenen, 32.e6 is dan incorrect), om een keertje een paard te offeren met Pe5xc4. Vervolgens Tb2+, ophalen van pionnen en .... nee een eindspel van K+T+P versus K+T is zo niet te bereiken.

Hmm, wat kijkt mijn oppo trouwens ongeduldig, misschien gewoon nog even nadenken: Hij wordt volgens mij dan zo ongeduldig, dat hij dan sneller gaat spelen en ergens een goede voortzetting zal missen.

29-01-2009 23:01 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vier op een rij! De beslissende norm heeft Anish hiermee binnen.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

30-01-2009 18:02 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Standings after round 11: grandmaster group C
1. W. So 8
2. T. Hillarp Persson 7½
3. A. Giri 7
4. D. Howell
F. Holzke 6

Giri heeft zijn norm binnen ! Nu zijn rating nog naar d evereiste hoogte en we hebben een IGM op de ledenlijst ! Ongelovelijk hoe snel die jongen gaat Ja!

30-01-2009 18:04 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad. Gefeliciteerd, Anish!!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

30-01-2009 18:05 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad gefeliciteerd!

De rating van Anish is 2469, maar volgens de FIDE site heeft hij 16 punten gewonnen in Groningen. Dit maakt 2485. Me dunkt dat hij hier de laatste 15 puntjes ook wel bij elkaar sprokkelt met een TPR van 115 punten meer dan zijn rating over 11 ronden? Het gaat toch om een virtuele rating van 2500? Dan is aan die eis ook al voldaan!

30-01-2009 18:36 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fabulous Anish; congrats with this achievement!

30-01-2009 18:54 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Happy Gefeliciteerd, Anish! Die IM titel voor de naam hoeft al niet meer als je dit soort toernooien speelt Grijns .
Om meteen aan het volgende doel te denken: in de volgende ronde staat Hillarp Persson-So op het programma. Misschien kan groepswinst ook nog lukken...
Willem-Jan, wat is de datum van je feest?

30-01-2009 19:21 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wil niet 'Johnny Raincloud' zijn, maar moet Anish voor zijn norm niet gewoon de laatste twee partijen minimaal nog remise spelen?

30-01-2009 19:58 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, je mag een norm ook over een deel van een toernooi scoren. De 7 uit 11 is genoeg.

30-01-2009 20:10 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geknipt en geplakt van de website van Corus:

Quote

Originally posted by Corus Chess website
In the GM C group, So beat Bosboom, and with 8/11 is in sole first place. Hillarp Persson is in second position, one half point behind, after losing to Bitalzadeh. 14 year old Anish Giri who beat Itturizaga scored his last Grandmaster norm, and will thus achieve the title. Congratulations Anish!


Ja hij heeft zijn GM titel.

Ik heb vandaag mijn vijfde punt gescoord in een walgelijke partij waar ik alles fout deed wat je je maar kunt bedenken. Mijn tegenstander deed gezellig mee en maakte een fout meer, dus ik won. Over geluk gesproken.
Nog twee ronden en ik sta eerste, maar of ik dat blijf waag ik te betwijfelen.

30-01-2009 20:47 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Pages (4): « previous 1 2 [3] 4 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller