Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2008-2009 » Interne competitie (N8): Joram op den Kelder verstevigt koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N8): Joram op den Kelder verstevigt koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De laatste partij die klaar was was de topper in interne competitie. Na zware strijd versloeg Joram op den Kelder zijn opponent Pieter Buzing. Daarmee deed hij goede zaken, want zijn achtervolgers kwamen niet tot winst. Kim Meulenbroek deelde het punt met Gert Legemaat, en de nummer 3 - Bob Voogt - moest het punt laten aan Kees van der Meer. Waarmee laatstgenoemde geen goede zaken deed in de strijd om ’t Melkpak, maar wellicht gaat hij gewoon weer voor het clubkampoenschap dit seizoen.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Pieter Buzing-Joram op den Kelder0-1
2Kim Meulenbroek-Gert Legemaat½-½
3Kees van der Meer-Bob Voogt1-0
4Hans Segers-Ted Barendse1-0
5Hora Vlam-Simon Broos1-0
6Willem-Jan van den Broek-Diederik van Heijgen½-½
7Richard Oranje-Pieter Goossens½-½


In de B-groep kwamen de toppers niet tot winst. De topper tussen Pieter Hofstee en Jan van de Donk eindigde in remise. Pieter Goossens was naar boven ingedeeld en boekte daar een keurig resultaat tegen Richard Oranje: remise. Van de overige zes partijen won zwart vijf maal, de laatste eindigde in remise.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Pieter Hofstee-Jan van de Donk½-½
2Kees Korving-Corniel Nobel½-½
3René Torenstra-Coen Leentvaar0-1
4Jolle Lont-Theo Rekveldt0-1
5Cees Huygen-René van Alfen0-1
6Jan-Pieter de Vries-Nadeem Taverne½-½
7Edgar Huisman-Adriaan ter Mors0-1
8Frans Palm-Antoon Frehe0-1


In de C-groep heeft Rob Scherpenisse de koppositie overgenomen van Gerrit Bussmann. Rob versloeg met wit Lito van Reede, terwijl Gerrit het punt moest delen met René Poots. Verder was het wit dat de klok sloeg in de C-groep; van de acht partijen werden er zes door wint gewonnen, en eindigden er twee in remise.

Groep C
 wit zwartuitslag
1René Poots-Gerrit Bussmann½-½
2Rob Scherpenisse-Lito van Reede1-0
3Jordy Krempel-Sofya Blanter1-0
4Steven van der Weele-Herman Zonderland1-0
5Gerard Bilars-Simon Dirkse1-0
6Jan Torenstra-Leo Zuijdgeest½-½
7Paul van Riet-Jan Swart1-0
8Ernst Hanewald-Gabe Hoekstra1-0



De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

11-11-2008 01:30 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hans Segers en ik hadden een bijzonder interessante partij. Een principiele Siciliaan, waarin zwart ten koste van een koning in het midden en een verzwakte pionstructuur strijdt om het initiatief. Dan moet je wel scherp zijn, en dat bleek niet zo te zijn. Ondanks enige onnodige zetten mijnerzijds, en wat onnauwkeurigheden van Hans leidde dat tot pionverlies voor hem.

Helaas was ik in de technische fase zo niet scherp dat ik zelfs een 3e stap-combinatie (nu wel Tabitha!) toeliet, en een volle dame weggaf. Het cadeau werd door Hans in dank aanvaard.

Schaken is soms hard. En dan weer mooi!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

11-11-2008 10:02 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

RE: Interne competitie (N8): Joram op den Kelder verstevigt koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
... - Bob Voogt - moest het punt laten aan Kees van der Meer. Waarmee laatstgenoemde geen goede zaken deed in de strijd om ’t Melkpak, maar wellicht gaat hij gewoon weer voor het clubkampioenschap dit seizoen.



Mijn eerste partij sinds heel lang zonder tenminste twee grove fouten. Maar in de top eindigen, dat zal niet.
Voogt speelde een heel ongelukkige opening. Hij verzon tot twee maal toe een knappe verdediging, maar zonder dat ik ook maar een echt goede zet deed, veranderde de witte positie in een winststelling.
In Newinchess poneerde Dworetski (meen ik) recentelijk dat er tegenwoordig veel te veel aandacht wordt besteed aan openingstheorie. In de externe competitie van 2007-2008 ben ik acht (van de negen) keer slecht uit de opening gekomen, en heb ik zeven slechte stellingen urenlang verdedigd (een keer verloor ik snel). Ik ben het slechts ten dele met Dworetski eens.
Ik ken mijn openingen niet goed. Het ontbreekt mij de laatste tijd vaak aan de kunst om tegen een goede tegenstander groot nadeel op te vangen. En ditmaal had Voogt gewoon pech.

Iets anders.
Holland, ze zeggen, je grond is zo dras
Maar mals zijn je weiden en puik is je gras

Nederland heeft de reputatie van een land met goede vers-watervoorziening. Maar de hoeveelheid die ik cadeau kreeg toen ik vannacht naar huis reed, was overdreven. Een koninklijke hoeveelheid heerlijk vers water werd mij geschonken! Het is zes minuten fietsen van DSC naar mijn huis, en na die zes minuten watertrappen was ik half doorweekt.
Joost Michielsen ging altijd met de fiets van en naar Den Haag. Is hij vannacht nog door een motorvlet of zo uit de weilanden tussen Delft en Den Haag opgevist?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 11-11-2008 at 11:55.

11-11-2008 11:53 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

mbt de stand interne heb ik de indruk dat mijn bye na de laatste knsb ronde niet is verwerkt. ik had keurig een mail gestuurd op zondag zelfs dat ik er niet zou zijn iuvm cursus. kun je dit nazien, arno ?

11-11-2008 12:02 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard: ik zou Arno dit even per mail vragen.
Kees: vorige week heb je toch ook geen fout gemaakt. Behalve misschien het remise-aanbod: ik had nog wel een kleine verdediging te bewijzen - al was het in principe wel remise denk ik.

11-11-2008 12:46 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Normaal speel ik de loper pas later, dus hier



kwam voor mij een nieuwe vraag op het bord: kun je slaan op f5?

Het antwoord is natuurlijk: Ja, dat kan. Of het goed is, is een andere vraag. Het belette me niet het te proberen. Altijd interessant, zo'n strategisch potje Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-11-2008 14:25 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Jolle Jolle is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 06-10-2008
aantal berichten: 16

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Joost Michielsen ging altijd met de fiets van en naar Den Haag. Is hij vannacht nog door een motorvlet of zo uit de weilanden tussen Delft en Den Haag opgevist?
Net als Joost fiets ik normaal heen en weer (tussen Voorburg en Delft), maar door de regen besloot ik de trein maar te pakken. Ik hoop dat ook Joost droog is overgekomen.

Overigens kom je bijzonder weinig weiland tegen als je naar Den Haag fietst, maar dat terzijde.

11-11-2008 14:57 Jolle is offline Send an Email to Jolle Homepage of Jolle Search for Posts by Jolle Add Jolle to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Op f5 slaan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oh Rene, ik heb nog wel een idee voor je.
Als je pas op zet 5. Ld3 speelt, komt ook 5. f3 in aanmerking.
Er zijn dan mensen die 5... f5 spelen, en dan moet je wel op f5 slaan, natuurlijk (in verband met zwart Dh4 schaak), 6. ef5: ef5: 7. Pe2,
Dan heb je wel eens iemand, die een pion gaat winnen. Dat gaat zo: 7. ... Dh4+; 8. g3, Dh5!; 9. Lg2 (beter is er niet), Lf3: en nu opletten: 10. Pf4!
Het is een voorbeeld van een kruispenning uit het boekje. Coen Leentvaar zal het wel kennen, maar ik herinner me toch ook een tegenstander die in aanmerking kwam voor het wereldrecord sip kijken.
Veel plezier!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 11-11-2008 at 15:10.

11-11-2008 15:08 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een matige opening tegen onze voorzitter mocht ik met minder dan 10 minuten en een pion minder dit eindspel gaan verdedigen.





Gelukkig voor mij werd hier het volgende gespeeld:
Kg4 g3, Lxb7 h5, Kg5 Kg7 dit dreigt mat met Le7
f5 Le3, Kh4 Lf2 en eeuwig schaak is bereikt.

Achteraf in de analise waren er heel wat winstpogingen voor wit die we nog konden weerleggen. Maar gezien de tijd die ik nog had was blij met deze snelle variant.

Met fritz heb ik geen winst kunnen ontdekken ook. Maar eerder in de partij stond ik gedurende 10 a 15 zetten met ca -1.5

11-11-2008 15:58 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: Op f5 slaan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Oh Rene, ik heb nog wel een idee voor je.
Als je pas op zet 5. Ld3 speelt, komt ook 5. f3 in aanmerking.
Er zijn dan mensen die 5... f5 spelen, en dan moet je wel op f5 slaan, natuurlijk (in verband met zwart Dh4 schaak), 6. ef5: ef5: 7. Pe2,
Dan heb je wel eens iemand, die een pion gaat winnen. Dat gaat zo: 7. ... Dh4+; 8. g3, Dh5!; 9. Lg2 (beter is er niet), Lf3: en nu opletten: 10. Pf4!
Het is een voorbeeld van een kruispenning uit het boekje. Coen Leentvaar zal het wel kennen, maar ik herinner me toch ook een tegenstander die in aanmerking kwam voor het wereldrecord sip kijken.
Veel plezier!


Ik speelde tot nu toe 5.f3. Maar Coen vertelde dat hij dan na 5...f5 6.exf5 niet terug zou slaan, maar 6...Ph6 zou spelen. We hadden een lange discussie over deze zet, die uit esthetisch oogpunt verboden zou moeten worden.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-11-2008 16:06 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mijn boekje van Paul van der Sterren zou met of zonder de loper op d3 de variant met Ph6 in aanmerking komen. Zwart geeft 2 pionnen tegen veel ontwikkeling en dat vind ik normaliter wel leuk.

Die variant met de kruispenning ken ik idd.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Coen on 11-11-2008 at 17:30.

11-11-2008 17:29 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Rob 1e in de C-groep. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rob, je staat prachtige op de eerste plaats in de C groep. Hou vastGoed zo!

__________________
www.zonderland.nl Prodent

11-11-2008 22:49 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees: de heenweg was droog, maar de terugweg viel inderdaad tegen... Misschien moet ik de volgende keer ook maar openbaar vervoer overwegen in deze situatie Glimlach

11-11-2008 23:38 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Haha! Psychologische oorlogsvoering!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

12-11-2008 01:32 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook ik heb mijn C-diploma zwemmen gehaald. Bij de overstap van lijn 1 op 2 op het Spui in Den Haag moest ik de weg over, alleen die was er niet meer. Het was een behoorlijke vijver geworden, waarbij je dus niet kunt zien of je stoeprandjes enzo tegenkomt. Ik ben gelukkig overeind gebleven, maar hett had voor de vochtigheidsgraad van mijn kleding geen verschil uitgemaakt als ik omgekukeld was.

Even terzijde: Er zijn wel degelijk weilanden tussen Delft en DH. Althans "grasvelden die wat groot zijn uitgevallen". Langs de routen van lijn 1 bijvoorbeeld of langs de proviciale weg.

12-11-2008 08:38 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Haha! Psychologische oorlogsvoering!


Nee, nee, zeer welgemeende en oprechte complimenten Ja!
Volgens mij staat hij voor het eerst op de eerste plaats. Ik vind dat dit vermeldingswaardig is.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

12-11-2008 09:30 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het gaat er niet om wie er halverwege bovenaan staat, maar wie het laatst is natuurlijk. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-11-2008 09:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, ik was wel blij dat ik maandagavond het automobiel mocht berijden.

12-11-2008 10:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Normaal speel ik de loper pas later, dus hier



kwam voor mij een nieuwe vraag op het bord: kun je slaan op f5?

Het antwoord is natuurlijk: Ja, dat kan. Of het goed is, is een andere vraag. Het belette me niet het te proberen. Altijd interessant, zo'n strategisch potje Grijns


hahahaha dat heeft hora tegen mij 2x gedaan in deze stelling Grijns Grijns Hora Torenstra
hora verloor tweemaal Draaiend hoofd

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 17-11-2008 at 14:44.

17-11-2008 14:42 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
hahahaha dat heeft hora tegen mij 2x gedaan in deze stelling Grijns Grijns Hora Torenstra
hora verloor tweemaal Draaiend hoofd


Ik stond gewonnen!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-11-2008 15:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller