Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2008-2009 » Interne competitie (N7): Joram op den Kelder aan kop na zege op Bob Voogt
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N7): Joram op den Kelder aan kop na zege op Bob Voogt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joram op den Kelder is na de zevende ronde aanvoerder van de A-groep. In een boeiende partij met ongelijke materiaalverhouding versloeg hij concurrent Bob Voogt. De achtervolgers, in de vorm van Ted Barendse en Koen Lambrechts, speelden remise. Knap was de overwinning die Nancy Kirana boekte op John Spierings.

In de B-groep deed Jan van de Donk goede zaken met een knappe overwinning op Diederik van Heijgen. Hij staat comfortabel eerste. Pieter Goossens staat na overwinning op Bart Meulemans tweede.

De topper in de C-groep tussen Gerrit Bussmann en Rob Scherpenisse leverde geen winnaar op. Daardoor blijft Gerrit eerste en Rob tweede. Lito van Reede profiteerde niet; hij verloor van Jordy Krempel, die hem fraai van het bord zette:

Lito van Reede-Jordy Krempel
Delft, 2008

Na 42...e5-e6


42.d3!
Geen angst voor de mogelijk promoverende pion van wit.
42...e7 43.xe2 f3 44.xe3! Dit loopt mat. Jordy miste dat, maar wikkelde af naar een zeer eenvoudig gewonnen stelling.



Groep A
 wit zwartuitslag
1Bob Voogt-Joram op den Kelder0-1
2Ted Barendse-Koen Lambrechts½-½
3Jan-Peter van Zandwijk-Pieter Buzing0-1
4Martin Glimmerveen-Kees van der Meer½-½
5Gert Legemaat-Willem-Jan van den Broek1-0
6Simon Broos-Marco Kirana½-½
7John Spierings-Nancy Kirana0-1
8Jan van de Donk-Diederik van Heijgen1-0


Groep B
 wit zwartuitslag
1Pieter Goossens-Bart Meulemans1-0
2René Torenstra-Jack Duijvestijn0-1
3Coen Leentvaar-Theo Rekveldt1-0
4Corniel Nobel-Rob Smits1-0
5Jolle Lont-Adriaan ter Mors1-0
6Mark Versteegh-Paul Koks1-0
7Jan-Pieter de Vries-Edgar Huisman1-0


Groep C
 wit zwartuitslag
1Gerrit Bussmann-Rob Scherpenisse½-½
2Lito van Reede-Jordy Krempel0-1
3Herman Zonderland-Simon Dirkse1-0
4Leo Zuijdgeest-René Poots0-1
5Frans Smit-Dolf Mulder1-0
6Gabe Hoekstra-Steven van der Weele0-1
7Ernst Hanewald-Paul van Riet0-1
8Jan Swart-Aad de Jong1-0



De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 04-11-2008 at 13:07.

04-11-2008 01:34 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

Mark Versteegh - Paul Koks Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een strandwandeling Hoek van Holland - Kijkduin in de middag inspireerde tot een repertoireverrijkende opening, waarin mijn ontdekkingsreis in het schaak een nieuwe diepgang heeft gekregen.

Na een gezonde Benoni gedurende de eerste zetten lag een combinatie van íets te vroeg c5 en een 'vrijwillig' ingesloten dame aan de basis dat de damevleugel onvoldoende of niet ontwikkeld was om aan de strijd deel te kunnen nemen.

Mark speelt dit goed uit en wint.

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

04-11-2008 07:45 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Damepromotie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Poots

In onze discussie over de Noteboom vergat Leo Zuidgeest in de opening een riant voordeel te verzilveren. In een verder wisselvallige partij waarin vooral Leo na liet zijn teruggewonnen pion en een kwaliteit te verzilveren lag het initiatief toch steeds bij Leo, die knap de in de Noteboom zo gevaarlijke pionnen­aanval op de damevleugel neutraliseerde. Voor mij was het toen wachten op de genade klap. Deze bleef echter uit.

Na een desperado van mijn kant was Leo zo confuus dat hij vergat de winst te pakken en even daarna in een zinderende tijdnoodfase zijn toren weggaf. Ik kon daarna met mijn vrijgekomen koningspionnen oprukken. Dat ik Leo nog even 2 minuten extra op de klok gaf door niet een zwarte dame neer te zetten na promotie, maar een witte, was louter en alleen omdat ik Leo niet door zijn klok wilde jagen maar hem regulier mat wilde zetten en had niets te maken met spanning aan mijn kant o.i.d.

Ja! Prodent Grijns

Ik schaak niet. Ik schuif hout

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-11-2008 10:12 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tussen het leiden van twee soepel verlopen externe wedstrijden - de uitslagen buiten beschouwing gelaten - heb ik een aantal zetjes mogen doen tegen Rob Smits.

Dit deed ik al eerder in 2005. Toen mocht ik invallen in de wedstrijd DSC4-DSC6. Dat begon goed, maar liep slecht voor me af. Dit keer ging het gelukkig beter.

Corniel Nobel-Rob Smits
Delft, 2008



19.xb5! xe5?? 20.xe5
20...axb5 21.xb5 d8 22.d6+ f8 23.xc8 +/- is zeer goed voor wit.

De tekstzet is een wanhoopszet, waarna zwart een stuk achter blijft zonder compensatie. Daarna was het niet moeilijk meer.

Naast mij was ik getuige van de enerverende partij Van Reede-Krempel. Een impressie heb ik toegevoegd aan het nieuwsbericht.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 04-11-2008 at 11:49.

04-11-2008 11:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

RE: Mark Versteegh - Paul Koks Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Paul Koks
Na een gezonde Benoni gedurende de eerste zetten lag een combinatie van íets te vroeg c5...


Voor degenen die zich afvragen hoe je c5 te vroeg kunt spelen in een Benoni, het ging hier om c5-c4. Onderdeel van een goed plan voor zwart, maar in dit geval was de pion nauwelijks meer te verdedigen.

Overigens waren we ook getuige van de overwinning van Nancy: na een zet of 12 stond het op het oog redelijk gelijk, met allebei nog zo'n 3 kwartier te gaan. John heeft toen nog 1 of 2 zetten gedaan: hij was duidelijk op zoek naar een dieper plan en had totaal niet door dat z'n tijd ineens verstreken was... Huil 2

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 04-11-2008 at 12:33.

04-11-2008 12:32 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Herman Zonderland - Simon Dirkse 1-0 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was moe, had eigenlijk geen tijd, was vergeten af te melden, kwam te laat. Het enige dat de avond nog goed kon maken, was een overwinning op Simon. Dat lukte, en nog een mooie ook.
Na vier overwinningen op rij zal de klap binnenkort wel komen, dan sta ik weer met beide benen op de grond, maar voor nu is het heerlijk, dat zweven in de wolken.
Herman Prodent

__________________
www.zonderland.nl Prodent

04-11-2008 16:39 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

RE: Herman Zonderland - Simon Dirkse 1-0 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Zonderland
Na vier overwinningen op rij zal de klap binnenkort wel komen (..)


Wie gaat jou dan stoppen in de C-groep? Die ga je toch zeker glansrijk winnen?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-11-2008 16:55 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik had me keurig per email afgemeld reeds op zondag, edoch thuisgekomen van cursus ca 21.30 zag ik dat ik wel was ingedeeld. ik neem aan dat mijn bye wel is verwerkt.

04-11-2008 21:47 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

RE: Herman Zonderland - Simon Dirkse 1-0 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Quote

Originally posted by Zonderland
Na vier overwinningen op rij zal de klap binnenkort wel komen (..)


Wie gaat jou dan stoppen in de C-groep? Die ga je toch zeker glansrijk winnen?


Had ik maar zekerheid voor de helft. Ik doe mijn best, maar de C-groep winnen? Verward
Herman

__________________
www.zonderland.nl Prodent

05-11-2008 10:32 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde met zwart tegen Pieter G., die de partij nogal passief en traag (zoals in 'veel bedenktijd per zet') opzette. Toen hij dan na een tijdje probeerde de boel helemaal dicht te schuiven met c5 gooide ik alles open met e5 (wat in een aantal varianten op een pionoffer met compensatie neerkwam). Uiteindelijk kwam ik beter tot gewonnen te staan, en in het torendeindspel slaagde ik er op onnavolgbare wijze in om iets volledig verkeerd te doen. Uiteindelijk gaf ik op toen Pieter nog vier minuten op de analoge klok had, een zee van tijd om mat te zetten met de dame.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

05-11-2008 14:59 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een rapidpartij tegen Jack in de bar, waarbij aan beide kanten de wil om te rekenen ontbrak. In een stelling waarbij ik moest kiezen tussen remise en een zet die bij beste voortzetting een kwaloffer zonder compensatie en in alle andere gevallen winst opleverde (voorzover ik dat kon berekenen) koos ik natuurlijk voor het laatste.
Jack koos inderdaad voor de kwaliteit Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

05-11-2008 20:46 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller