Delfts Schaakforum » Overig » Schaaksoftware & -computers » Recensie: The Sveshnikov Variation of the Sicilian (DVD)
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Recensie: The Shveshnikov Variation of the Sicilian (DVD) Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

The Sveshnikov Variation of the Sicilian,
"Fritz Trainer" DVD, Chessbase, door Loek van Wely

Chessbase heeft in de "Fritz Trainer" serie een flink aantal producten dat een reeks openingen vanuit praktisch perspectief behandelt.
"Praktisch" in deze context betekent dat je niet een volledige behandeling van een opening moet verwachten, maar dat je een aantal partijen met videocommentaar te zien krijgt in de behandelde opening.

Dat maakt deze serie over het algemeen interessant, maar niet echt nuttig als je een opening wilt leren spelen. Veelal heb je zo'n vier uur commentaar van een grootmeester die de opening zelf speelt. Vermakelijk dus, maar vaak niet echt diepgravend.

De DVD van Van Wely bevat de volgende partijen:
(Intro)
Sulskis-Van Wely, Moskou 2004
Ehlvest-Van Wely, Moskou 2004
Amonatov-Van Wely, Moskou 2004
Anand-Van Wely, Wijk aan Zee 2006
Topalov-Van Wely
Shriov-Van Wely, Monaco 2003
Kramnik-Van Wely, Monaco 2005
Shirov-Van Wely, Monaco 2004
Anand-Van Wely, Calvia 2004
Vallejo Pons-Van Wely

De selectie, hoewel vrij recent, is niet echt uitgebalanceerd. Ten eerste is er een aantal rapidpartijen behandeld waar tijd ook een grote rol speelt, en de variatie in de geboden varianten is niet groot genoeg en nogal eenzijdig. Zo zijn er drie partijen met offers op b5, een nogal disproportioneel deel, zeker in het geval van 11.xb5.

De inhoud van de analyses is voornamelijk nuttig voor mensen die genoeg van de Sveshnikov weten om het bij te kunnen houden; basisprincipes uit de opening worden niet uitgelegd en belangrijke theoretische zijwegen worden weggelaten omdat het hier de partijen van Van Wely zelf betreft, die natuurlijk een voorkeur voor bepaalde varianten heeft.

Dan de manier waarop deze in principe interessante informatie wordt gepresenteerd: prutswerk.

Ik ben ervan overtuigd dat Van Wely de analyses niet voorbereid heeft anders dan zijn eigen analyse. In zeer slecht Engels zoekt hij naar zijn woorden, benoemt hij stukken en velden aan de lopende band verkeerd en kostte het mij moeite om de laatste partijen te bekijken: ik had het wel een beetje gehad.
Het commentaar is doorspekt met termen als "basically", "let's say" "sort of" en lang gekreun als hij op zoek is naar de juiste Engelse term of het punt dat hij wil maken.
Een zin als "So black wants to, euh, basically, let's say wants to, euh sort of change the pieces on d4, euh, d5" gaat snel op de zenuwen werken.
De videopresentatie voegt daar niets aan toe.

Als je 30 Euro uit wilt geven aan de Sveshnikov, neem dan vooral de CD (zonder video) over de Sveshnikov van Dorian Rogozenko. Die is wat ouder (2003 geloof ik) maar onvergelijkbaar veel beter.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-10-2008 15:36 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oei. Pijnlijke analyse voor Van Wely.
Overigens zou ik persoonlijk iedereen de Sveshnikov in zijn geheel afraden, veel te populair en daardoor zijn er op elk niveau veel spelers die ongelovelijk diepe theorie kennen. Ik heb het zelf een paar weken geprobeerd...

Ik heb zelf een keer de DVD van Shirov over zijn beste partijen in (ik meen) de anti-sicilians geleend van iemand. Nou is Shirov zijn engels ook niet geweldig, en het is inderdaad geen 'complete coverage', maar ik heb toch wat ideëen opgedaan voor in ieder geval één specifieke variant van de Lb5 siciliaan. Met name in een opening als deze, die toch voornamelijk om algemene ideëen draait kan een held als Shirov zeer verhelderende dingen laten zien (zonder dat je zelf aan een bord moet rommelen terwijl je door een boek bladert). Overigens heb ik een boekje van - ironisch genoeg - dezelfde Dorian Rogozenko, en die beveelt in de bewuste variant iets anders aan, waar ik dus weer minder over tevreden ben ;-) Maar dat terzijde, want het boek van Rogozenko is verder best oké.

Verder vind ik de DVD's in het algemeen eigenlijk te duur om zelf te kopen, zeker omdat ze dus geen compleet beeld geven. Een boek doe je over het algemeen veel meer en langer mee.

27-10-2008 16:03 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb ondertussen zelf een behoorlijk aantal schaak-DVD's in huis (waaronder die van de Sveshnikov van van Wely).

Er zijn grote niveauverschillen, die vooral afhankelijk zijn van de auteur (trainer). Over Shirov ben ik bijv. heel enthouiast, geeft mooie partijen en duidelijke uitleg, niet teveel bla bla.
Maar naast van Wely ben ik ook over Kasparov kritisch: hij geeft (voor mij) heel veel niet relevante informatie, met als gevolg dat DVD's gewoon 'eerder vol zijn'.

Toch is het wel een medium in opkomst, en het is ook wel lekker om een autoriteit iets te laten zien over de najdorf, het Damegambiet, of het Russisch.

Interessant zijn ook die over midden- en eindspelen, van bijv Peter Wells. Die gebruik ik soms zelfs tijdens de trainingen die ik zelf geef. Voor de afwisseling, maar ook vanwege de kwalitet vabn de voorbeelden, en die van de trainer.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

27-10-2008 17:19 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller