Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC4 start met nederlaag tegen DD 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC4 start met nederlaag tegen DD 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een aardig begin heeft DSC4 in de eerste wedstrijd het onderspit moeten delven tegen de veteranen van DD 3. De 5-3 nederlaag was geheel aan onszelf te wijten.

Vorig jaar hadden we na wat kleine tragische momentjes met 3½-4½verloren, dit jaar is het team echter sterker (gemiddeld 30 punten), is er iets meer spelritme en beschikken we over een speler die over twee jaar GM is, als zijn ratinggroei zich zo voortzet!

Even voor achten zaten we achter de borden en was deel één van mijn missie (het debuteren als teamcaptain) geslaagd. Na een half uur was ik niet ontevreden. Naar mijn idee kwamen alleen debutant Toine op bord 1 en Diederik op bord 5 met zwart minder uit de opening. Daar stonden plusjes voor Martin (bord 2), Seth (4) en Olivier (8 ) tegenover. Mark (7) kwam in een bekende theoretische stelling terecht waarin hij een stuk aanbood en kon onmogelijk minder staan. Datzelfde gold voor Marco (6), die het loperpaar gratis en voor niks had gekregen.

Tevens kon Rufael (3) aan zijn partij beginnen. DD 3 had namelijk een nieuwe teamleider, op de één of andere manier had de betreffende DD-speler bedacht dat hij wel weer een mail van de oude teamcaptain zou krijgen en had deze mail niet gelezen (maakte ik op uit zijn verhaal). Daarom ging hij uiteindelijk zelf maar achter het bord zitten. Met een half uur tijdsvoorsprong en tegen een op papier mindere tegenstanders waren zijn kansen groter dan die van zijn tegenstander.

In het vervolg kwam Toine minder te staan (maar dan is hij op zijn best zei hij), het plusje van Martin verdween en Rufael had een ruimtegebrek (lastig in een desondanks redelijk gelijke stelling). Seths voordeel werd steeds groter en volgens mij was het gewonnen; een pion voor en een flink aantal dreigingen terwijl zijn tegenstander niets had. Diederik bleef iets minder staan, Marco had moeite een plan te vinden maar stond nog goed genoeg en Mark gaf in een opeens hele goede stelling een kwal weg met nul compensatie; virtueel 0-1. Oli bouwde zijn voordeel echter uit en bouwde geleidelijk een sterke koningsaanval op. Dit had hem echter wel veel tijd gekost.

Opeens was het dan ook daadwerkelijk 0-1, maar niet op het bord van Mark. Seth liet gewoon een stuk instaan en had helemaal niks meer. Een paar zetten later gaf hij op. Een flinke tegenvaller, want uit twee goede stellingen hadden we dus nul rendement.

Marco zei nog tegen me dat hij een gebrek had aan ritme en dat hij niet wist hoe hij het moest winnen. Dat was gewoon onzin want hij tikte het, op het missen van een snellere winstweg na, zéér overtuigend uit: 1-1.

Diederik kwam aan me vragen of hij remise mocht aanbieden, maar helaas bleek hij net de verliezende zet te hebben uitgevoerd. Mijn weigering maakte dan ook niet meer uit; 1-2. Ook bij Olivier ging het helemaal mis. Wat er precies mis was gegaan was mij onduidelijk maar de dames gingen eraf en Olivier zat in zware tijdnood in een ongeveer gelijk eindspel. Wat volgde was een voor de neutrale toeschouwer bizarre slapstick zowel op als naast het bord: zijn tegenstander haalde stukken van het bord, ging dan de notatie bijwerken, vergat het stuk terug te zetten en begon te praten bij elke zet die hij deed. Ik ben niet de persoon die iemand graag onsportiviteit verwijt, dat doe ik dus ook niet, maar voor Olivier met zijn permanente 10 seconden op de klok (dankzij het Fischer-tempo) was dit natuurlijk verschrikkelijk irritant en het lijkt me volkomen logisch dat hij een erg zuur gevoel heeft over dit akkefietje. Uiteindelijk liep er een zwarte pion door; 1-3.

Een zware nederlaag lag in het verschiet; Mark stond nog steeds verloren en Martin was voor een afwikkeling gegaan maar had volgens mij de situatie na de afwikkeling niet bekeken. Bovendien kwam hij in een +2pi vs + eindspel terecht (met beiden nog een paar extra pionnen). Opeens werkten zijn stukken totaal niet meer samen en moest hij een mindere stand gaan kiepen. Rufael stond nog steeds gelijk, maar het tijdsvoordeel begon te tellen en bovendien was hij zijn stelling aan het verbeteren. Toine stond nog steeds slecht, maar kreeg rommelkansen en zijn tegenstander zat in tijdnood.

Uiteindelijk moest Martin ook zijn koning omleggen, een promotiedreiging bond zowel koning, loper als toren, waarna zwart rustig binnen kwam wandelen; 1-4. Toine wist echter te winnen& op tijd! De stelling was nog steeds minder, maar ‘zo schaak ik nou eenmaal’: 2-4. Rufael wist uiteindelijk de stelling van zijn tegenstander binnen te dringen en tikte de 3-4 binnen.

Als ik nu geen inleiding had geschreven had het nog 4-4 kunnen worden. De realiteit is dat Mark, ondanks zijn verwoede pogingen tot het krijgen van tegenspel, langzaam maar zeker van het bord werd gezet. Een ondekbaar mat zorgde voor de 3-5 nederlaag. Een slecht begin dus.

Ik verliet het clubgebouw met de gedachte dat we de wedstrijd hadden moeten winnen. In zekere zin is dat zo. Als je er vanuit gaat dat Seth, Mark en Olivier op een bepaald moment vrijwel zekere punten zijn geweest, had het inderdaad 6-2 kunnen worden. De realiteit is echter dat dit nooit tegelijkertijd het geval is geweest (misschien net 5-3) en we over de hele avond gezien terecht verloren hebben.

Waren er dan helemaal geen positieve punten? Gelukkig wel, de schitterende overwinning van Marco, de winnende debutant Toine en de degelijk spelende Rufael kunnen dit seizoen nog veel moois laten zien. De volgende keer hebben Seth, Mark en Olli minder pech en Martin en Diederik zijn gewoon degelijke goede spelers. Daarnaast hebben we natuurlijk ook Jaap, die helaas niet kon spelen maar later op de avond wel kwam kijken. Tot slot waren er geen remises, dat geeft wel aan dat de fighting spirit aanwezig is!

Een teleurgestelde, doch hoopvolle teamcaptain.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 07-10-2008 at 11:39.

06-10-2008 23:45 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Drama bij DSC4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1. Toine - kwam niet lekker uit de opening, en bleef minder staan; maar in de slotfase blunderde zijn tegenstander naar verluid - winst bij zijn debuut.
2. Martin - Sterk uit de opening, maar op het moment supreme vergat ik de positionele duimschroeven aan te draaien. In plaats daarvan ging het bergafwaarts en verloor ik.
3. Rufael - speelde tegen de vervangende speler - er kwam een DDer niet opdagen- met een groot tijdsvoordeel. Geen ambitieuze opening, maar hij bewees gewoon beter te zijn.
4. Seth - won in vreemde stelling een pion,waarna er volgens mij geen vuiltje aan de lucht leek, al vond Henrik dit niet voldoende voor winst. Seth blunderde echter een vol stuk weg en verloor.
5. Diederik - stond met zwart al snel prettig, en won geloof ik ook een pion. Ook hij blunderde materiaal op het moment supreme - in plaats van een Dame+Toren eindspel met 1 of 2 pluspionnen in te gaan.
6. Marco - sterke overwinning op WIm Reimer. Hij draaide in een eindspel de duimschroeven hard aan. Misschien werkte zwart mee, maar ik vond het er goed uit zien.
7. Mark - deed met zwart al snel een bekend stukoffer en dat werd (te vroeg) aangenomen. Waarschijnlijk heeft hij de directe winst gemist (pion opschuiven naar g3), maar hij koos ervoor om het stuk terug te winnen, met behoud van een flink initiatief. Het blunderen van een kwaliteit middels een vork was echter teveel van het goede.
8. OLivier - stond met wit lange tijd erg prettig. De slotfase heb ik helaas gemist, maar ik begreep dat hij huizenhoog gewonnen stond. In tijdnood liet hij zich uit zijn concentratie halen door (waarschijnlijk onbewust) gedrag van de tegenstander (onreglementaire zet, niet noteren). VOlgende keer 2 minuten claimen!!

Al met al was een 6-2 overwinning niet eens geflatteerd geweest, maar dolven we in werkelijkheid met 3-5 het onderspit.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 07-10-2008 at 01:11.

07-10-2008 01:10 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik sprak gister kort voor middernacht de heer Mulder (de oude heer Mulder); ik heb natuurlijk jaren bij DD gespeeld. Mulder is ruim in de tachtig, en was nogal van de wereld. Hem was onsportief gedrag verweten en, zei hij, terecht; hij beantwoordde de zet en soms meer dan een zet voor hij schreef. Hij trok het zich aan.
Ik stel voor dat we erop toe zien dat we vriendelijk doch beslist, en beslist vriendelijk, maar onmiskenbaar beslist, in een dergelijk situatie wijzen op de spelregels.
Ik vermoed dat na deze gebeurlijkheden beide spelers een beetje een kater hebben. Daar beleeft niemand genoegen aan.

Marco: winst op Wim Reimer! Een beetje een Angstgegner van me. Ik heb (meen ik) vijf partijen in de interne van DD tegen hem staan, maar geen winst! Compliment!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 07-10-2008 at 08:34.

07-10-2008 08:33 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de partij Marincic-Mulder gezien. En het wás onsportief. Wanneer je met vliegende tijdnood van je tegenstander een stuk laat instaan en daarbij mompeld: "O jee, nu gaat ie die slaan, wat dom van me", om vervolgens met je pion door te lopen die niet meer gestopt kan worden, om vervolgens aan je teamleider te verklaren dat je had gezien dat het stuk niet geslagen mocht worden omdat je dan doorliep. Tja....

Dan moet je wel met een heel goed verhaal komen - los van het steeds niet noteren - om dat tegen te spreken.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-10-2008 08:42 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank voor je uitgebreide verslag Jan Pieter! Ik heb het in het nieuwsbericht gezet (met een paar kleine opmaak-aanpassinkjes).

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

07-10-2008 11:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens heb ik het verhaal Marincic-Mulder nu wat uitgebreider gehoord, en ik begrijp niet waarom de arbitrage niet ingreep. Er had overduidelijk een tijdsstraf uitgedeeld moeten worden. Daar moeten we voor het vervolg van het seizoen maar eens afspraken over maken.

Mijn partij had ik overigens in mijn zak gehad:

Martin Glimmerveen (1957) - Thimo de Nijs (2149)

:


Stelling na 17... Tad8. Het overduidelijke 18. Dd6 Dxd6 19. Txd6+- brengt zwart tot positioneel koorddansen. Volgens mij valt er altijd wel een pionnetje. Ik wilde echter meer en kwam na 18. Tf2 d5 19. Tfd2 dxe4 20. Dxd8 Txd8 21. Txd8+ Kg7 22. Td7 Dc5+ 23. Kh1 Lc6! bedrogen uit. Ik had de afwikkeling niet goed ingeschat.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 07-10-2008 at 14:50.

07-10-2008 14:38 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Overigens heb ik het verhaal Marincic-Mulder nu wat uitgebreider gehoord, en ik begrijp niet waarom de arbitrage niet ingreep.


Als ik er niet bij sta en de speler de klok niet stilzet en een onreglementaire zet claimt, dan kan ik moeilijk een tijdstraf opleggen. Ik liep op dat moment met grote regelmaat heen en weer tussen bord 8 (in de filmzaal) en de andere borden in de grote zaal. De onreglementaire zet heb ik niet geconstateerd.

Wat betreft het noteren; dat heb ik hem bij laten werken en daarna heeft hij volgens mij, met moeite en niet altijd direct na de zet (maar dat is ook niet verplicht), genoteerd.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

07-10-2008 16:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Mijn partij had ik overigens in mijn zak gehad:

Het overduidelijke 18. Dd6 Dxd6 19. Txd6+- brengt zwart tot positioneel koorddansen.


Je hebt ontegenzeggelijk een plusje, maar volgens mij is deze stelling nog wel te keepen na 18. ...Dxd6 19.Txd6 Pc8 gevolgd door d6 en Lc6 en volgens mij kan wit heel weinig doen tegen Td7, Tfd8 en Ke7. Dan heb je nog steeds een klein plusje in het eindspel, maar vanuit mijn ervaring met dit soort stellingen kan ik zeggen dat dit soort eindspelletjes zeker nog niet gewonnen zijn voor wit. Met +- als oordeel ben ik het in ieder geval niet eens, += (heel misschien ±) lijkt mij beter.

07-10-2008 16:08 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@JP rn Martin Ik denk dat wit inderdaad maar een klein plusje heeft in de bovenstaande stelling.

Jammer gister van het spel en de irritaties (mij was lang onduidelijk of ik de trein terug kon pakken of niet vanwege de afwezige nummer 3, om nog maar te zwijgen van de situatie later op de avond op het afgelegen bord 8 ) maar volgende keer beter, de debuterende captain kan iniedergeval niks verweten hij hield alle borden scherp in de gaten en schreef een uitstekend verslag props!, verder heeft DD terecht gewonnen ondanks goede stellingen op verschillende borden speelden ze gewoon beter op de beslissende momenten

Ben er volgende wedstrijd in Pijnakker weer!

Rufael

07-10-2008 17:04 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zojuist gevonden op de HSB-site:

1e ronde.

2008-10-06 : DSC4 1859 - DD 3 1916 3,0 - 5,0
1. (Onbekende Speler) - Smeele P.F.C. 2024 1 - 0
2. Glimmerveen M.A. 2001 - Nijs T.A.H. de 2149 0 - 1
3. Mekuria R.N. 1853 - Graaf E. v/d 1759 1 - 0
4. Vegt S.J. van der 1898 - Koreman E.P. 1862 0 - 1
5. Heijgen D. van 1789 - Rossum du Chattel D.A.M. van 1958 0 - 1
6. Anink M.F.J. 1856 - Reimer W.P.J. 1865 1 - 0
7. Versteegh M. 1849 - Sluijs L.M.K. v/d 1803 0 - 1
8. Marincic O. 1766 - Mulder P. 1905 0 - 1

Toine herkennen ze dus nog niet en zal onze gemiddelde rating iets over de 1880 tillen; nog steeds een ratinggemiddelde van 25 punten minder dan de tegenstander...

En terwijl ik dit schrijf zie ik dat dit de ratings zijn van een jaar geleden; misschien dat iemand van de HSB daar dus even wat aan kan veranderen - waarschijnlijk waren wij dus wel ratingfavoriet.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

07-10-2008 17:32 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Marco: winst op Wim Reimer! Een beetje een Angstgegner van me. Ik heb (meen ik) vijf partijen in de interne van DD tegen hem staan, maar geen winst! Compliment!


Ik weet, vooral van Martin, dat dhr. Reimer wat minder aardig voor een speler kan zijn wanneer hij die wat minder mag/een minder sterke speler acht. De heer Reimer en ik gaan echter altijd uiterst respectvol met elkander om en we hebben al eerder snelle remises gegeven bij een voordeeltje waarvan het duidelijk was dat dit ging verdwijnen en dat soort zaken.

Ik kan het mis hebben, maar dat hij bij aanvang zich wel mijn gezicht maar niet mijn naam kon herinneren, vond hij bijzonder vervelend; zeker toen ik deze alsnog noemde en hij zich duidelijk aan zijn eigen geheugen ergerde. Ik weet niet precies wat van dhr. Mulder opzet was en wat niet, maar mensen op leeftijd (en dhr. Mulder is volgens aardig wat jaartjes ouder dan dhr. Reimer) mag je wat mij betreft af en toe wel het voordeel van de twijfel geven.

Wat betreft de partij dacht dhr. Reimer met een vroege afruil mijn behandeling van het Slavisch onschadelijk te maken en eigenlijk baalde ik hier al van; totdat ik merkte dat het KTTLL + 8p tegen KTTLP + 8p incl. slechte witveldige loper eigenlijk best wel veel vooruitzichten voor mij bood. Ik merkte na de afruil nog fijntjes op "en had ik nu maar die eindspel-boekjes wat beter bestudeerd" maar dat was niet af te leiden uit mijn spel...niet vaak was ik zo tevreden over zowel prestatie als spel als gister!

Dat is nog zoiets; van een jong opkomend talentje winnen is misschien wel een veel betere prestatie dan winnen van een sterke oudere speler met uitstekende prestaties uit het verleden op zijn CV, die wellicht tegenwoordig wat minder speelt;

toch doet mij het tweede meer. Ja!

Overigens was de teamprestatie gisteren uiteraard een deceptie. JP was een uitstekende teamcaptain maar over 1 ding ben ik het niet eens: het ontbreken van remises duid bij mij niet op een 'fighting spirit' maar op het niet pakken van een halfje wanneer dat eigenlijk verstandiger was, ook al heb je misschien een objectieve plus. Let daar op teamgenoten en gok niet onnodig!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 07-10-2008 at 17:48.

07-10-2008 17:46 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Kater Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een grote kater vanwege gisteren. De eerste ronde tegen DD had een revanche van vorig jaar moeten worden.

Verliezen vanuit compleet gewonnen stelling en in vliegende tijdnood een stap 2 grapje over het hoofd zien is jammerlijk. Wat ik echt vervelend vond was het gedrag van mijn tegenstander. Wat ik constateerde was dat mijn tegenstander me op allerlei manieren - die niets met het spel te maken hebben - uit mijn concentratie heeft gehaald:

1) Herhaaldelijk niet noteren - ook na aandringen van de arbiter
2) Het meerdere keren dingen tegen me gaan zeggen / vragen op het moment dat ik in vliegende tijdnood zit
3) stukken aanraken en vervolgens ander stuk zetten
4) vragen waar een stuk vandaan komt dat je hebt opgepakt

Gevolg hiervan was dat ik totaal niet meer bezig was met de partij.

Voor de volgende keer is de les om in die gevallen dat het kan direct 2 minuten te claimen.

Wat ik overigens nog niet helemaal begrijp is dat ik als speler iemand anders op de regels moet wijzen. Bij andere sporten zorgt de scheidsrechter voor naleving van de regels, en wijst deelnemers terecht als ze dat niet doen - en bij hinderen van de tegenstander word je bestraft. Waarom werkt dat bij schaken niet zo?

07-10-2008 19:21 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jawel. De scheidsrechter moet toezien op de schaakregels; vandaar ook mijn opmerking eerder. Het probleem is natuurlijk wel dat je als arbiter niet overal tegelijk kan zijn. Mede daarom lijkt het mij een goed idee als er niet meer 1 bord in een andere zaal staat. Mislukt experiment.

Overigens Marco: ik zie je punt wel, maar in dit geval gaat het niet echt op. Wie had er dan remise moeten namen? De enige partijen die daarvoor in aanmerking zou komen was Rufael denk ik,maar die speelde tegen een zwakkere tegenstander.
Bij mij had het ook wel gekund, maar in feite had ik een vrij risicoloos plusje. bovendien, stonden we op een gegeven moment virtueel achter, en dan is remise nemen niet altijd handig, zeker niet als je beter staat.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 07-10-2008 at 23:39.

07-10-2008 23:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Behalve een tijdstraf zou deze krasse 80+er ook nog een taakstraf moeten krijgen!Lach

__________________
Mopper

08-10-2008 00:24 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb maar één keer tegen Wim Reimer gespeeld, maar die partij (in tegenstelling tot veel andere) kan ik me nog herinneren.
Weekendtoernooi 2005, bord 2 met Marco op bord 1 Glimlach

Ik zat met verbazing naar hem te kijken hoe hij zetten van mij met hoofdschudden ontving. Waar moet ik nou weer tegen spelen, moet hij hebben gedacht. Aan de andere kant reageerde hij hetzelfde op mindere zetten van hemzelf, dus het zal wel meevallen. Uiteindelijk werd het remise.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

08-10-2008 14:50 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin

Overigens Marco: ik zie je punt wel, maar in dit geval gaat het niet echt op. Wie had er dan remise moeten namen? De enige partijen die daarvoor in aanmerking zou komen was Rufael denk ik,maar die speelde tegen een zwakkere tegenstander.


Jij, wellicht Oli eenmaal gearriveerd in de tijdnood maar met nog flink voordeel, Diederik zeker gezien zijn objectieve plus met zeer weinig tijd.

Alleen Seth en Mark stonden juist flink beter en blunderden toen, dan is er weinig meer aan te doen.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-10-2008 16:41 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toch nog even over de partij zelf dan, daar gaat het tenslotte om.

Ik speelde een prettige partij (tot een zeker moment danKnipoog ) waarin ik alle tijd en ruimte kreeg om een doorslaggevende koningsaanval neer te zetten.

De stelling nadat zwart een stuk heeft moeten geven voor een pion, en wit een sterke aanval heeft staan. Probleem is dat ik hier teveel tijd heb gebruikt, dus nauwelijks tijd om iets uit te rekenen.



Ik speelde het simpele Le4, om eea eenvoudiger te maken, en de zwarte loper onschadelijk te maken (waarbij ik ook een pion cadeau doe) Lh7+ is bij iets meer dan 2 seconden kijken toch wel een erg prettige zet (...)

Het 2e cruciale moment in de partij waar ik misgreep. Zwart speelde Ta4 waarop ik besloot dames te ruilen - ik had inmiddels errug weinig tijd.


Hier was Lf6 een wat sterker alternatief.

Wat er daarna nog gebeurt is de moeite van het tonen niet waard...

Goede moed weer bij elkaar zoeken, en volgende ronde er hard tegenaan!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Elguapo on 08-10-2008 at 18:50.

08-10-2008 18:36 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller