Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC3 verliest nipt van Schrijvers Rotterdam 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC3 verliest nipt van Schrijvers Rotterdam 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het derde team van DSC maakte vandaag voor het eerst haar opwachting in de derde klasse KNSB. Het debuut was meteen tegen het op papier sterkste team van de klasse: Rotterdam 2. Tijdens de wedstrijd was daar echter niet heel veel van te merken; het werd een uitermate spannend duel.

Na een paar uur spelen was er op de borden weinig tekening in de strijd. Vrijwel alle borden stonden optisch ongeveer gelijk. Dat resulteerde op de laatste twee borden ook daadwerkelijk in een puntendeling. Als eerste tekende Naomi Snikkers de vrede met haar tegenstander, niet veel later volgde ook René van Alfen.

DSC3 kwam op voorsprong door haar enige invaller. Kees van der Meer won met de witte stukken op bord vier. Toen een poosje later ook Ricardo Slaa won stond DSC3 plots met 3-1 voor. Ricardo had in het middenspel een pionnetje verschalkt, en dat was genoeg om zijn eerste wedstrijd in het derde meteen in winst om te zetten.

Maar daarmee was de koek ook wel op leek het. Op bord 1 speelde Arno Wiersma een moeizaam eindspel. Qua materiaal was het gelijk, maar wit had een zeer dreigende vrijpion. Ted Barendse stond op het tweede bord een tweetal pionnen achter, en op bord drie stond Pieter Buzing een pion echter, en had tevens de nodige dreigingen te parreren. Het andere bord dat nog speelde was bord 6, waar Henrik Tamerus een paard-eindspel met een pion minder probeerde te verdedigen.

Ted moest als eerste de vlag strijken. De stelling was niet meer te verdedigen. Op het eerste bord wist Arno nog een halfje uit het vuur te slepen. De geleerden waren er nog niet over uit of wit daadwerkelijk gewonnen heeft gestaan, maar op het bord wist Arno het allemaal net bij elkaar te houden.

Daarmee was de hoop gevestigd op Henrik en Pieter, om nog een halfje aan het totaal toe te voegen. Het mocht echter niet zo zijn. Henrik kon het paard-eindspel niet houden met een pion minder, waardoor het 3½-3½ werd. Pieter probeerde vervolgens nog lang zijn stelling te verdedigen, maar het was al een poosje vechten tegen de bierkaai. Uiteindelijk moest hij toch capituleren.

De individuele uitslagen:
 DSC31980-Schrijvers Rotterdam 220853½-4½
1Arno Wiersma2026-Mohammed Taha Yasen2246½-½
2Ted Barendse2097-Rogier van Arkel21870-1
3Pieter Buzing2042-Michiel Besseling21460-1
4Kees van der Meer1964-Huibert Logmans21401-0
5Ricardo Slaa2103-Edwin Vreugdenhil20391-0
6Henrik Tamerus1971-Marc Schroeder20280-1
7René van Alfen1877-Henny Versteeg1970½-½
8Naomi Snikkers1763-Wim de Paus1927½-½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 27-09-2008 at 21:12.

27-09-2008 20:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Balen, zonder meer. Frons Nog 8 kansen op handhaving (en op het kampioenschap).

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-09-2008 20:57 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

RE: DSC3 verliest nipt van Schrijvers Rotterdam Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Dat resulteerde op de laatste twee borden ook daadwerkelijk in een puntendeling. Als eerste tekende Naomi Snikkers de vrede met haar tegenstander, niet veel later volgde ook René van Alfen.

Het was net andersom, voor wat het waard is. In mijn partij kwam er een Grunfeld Indier op het bord waarin mijn tegenstander een minder bekende variant koos. Bij thuiskomst bleek dat ik die 3 jaar geleden tijdens het Amsterdam Chess Tournament voor het laatste tegen me had gehad, en ik verbruikte in de opening dan ook veel tijd. Na een onnauwkeurigheid van mijn tegenstander had zwart gemakkelijk gelijk spel. Mijn tegenstander bood al snel remise aan dat ik, mede gezien mijn stand op de klok (nog 20 minuten voor 16 zetten) en in overleg met de teamleider, aannam.

__________________
I play against pieces

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by René van Alfen on 28-09-2008 at 08:50.

28-09-2008 08:49 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas een nipte nederlaag, maar het is duidelijk dat we ons met alle teams moeten kunnen meten. Zelf had ik een zware maar bijzonder interessante partij. Ik was niet bijster tevreden over de opening, vond dat ik in het middenspel wel redelijk gelijk stond, en moest vervolgens in het eindspel hard werken om alles bij elkaar te houden. Zelf had ik lange tijd het vermoeden dat ik verloren stond, maar mijn tegenstander vond geen winstweg.

Mijn tegenstander liet me tijdens de analyse zien dat ik een remise-variant had gemist. Niet veel daarna bleek mijn tegenstander een variant te hebben gemist (ik kon dan torens ruilen, maar dat verloor gewoon voor mij) die waarschijnlijk wint. Daarna was het een bijzonder moeilijke stelling.


Ik heb net 51...e8-e2 gespeed. Er volgde:

52.f5 f2+ 53.g6 g2+ 54.f7 d4 55.h8

55.d1 is hier heel erg sterk en waarschijnlijk winnend. Na de gespeelde zet kan zwart het nog bij elkaar houden.



55...f2 56.d8+ e5 57.e8+ d5 58.e7 e2+ 59.d7 f2 60.e6 d3 61.d6+ c5

Hier bood mijn tegenstander remise aan, en dat nam ik aan. Mijn vrijpion is ondertussen even sterk als de witte, en de pion op b6 is ook zeer kwetsbaar. Al met al was ik heel blij alles overleefd te hebben. Maar voor het team was het helaas een halfje te weinig.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

28-09-2008 18:42 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wel leuk dat Kees op z'n verjaardag wilde invallen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-09-2008 07:10 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Verjaardag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, dat is de 17e maar wel een speciale dag. Mijn vader zou die dag 100 jaar zijn geworden, als hij nog geleefd had!
Spijtig dat DSC III verloor.
Ik heb ten onrechte gewonnen. Teveel 'halve' zetten (Kortsjnoi), en ik beoordeelde de witte stelling afwisselend als beter en minder. Tijdnood, mijn tegenstander deed 15 zetten in 7 minuten en zijn 40e was mis: ik mocht een plofmat geven. Dat lukt me geen tweede keer.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

29-09-2008 09:58 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller