Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » Fischer tempo in HSB promotieklasse
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Fischer tempo in HSB promotieklasse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zojuist is op de Algemene Vergadering van de HSB gekozen voor het Fischer tempo van 1:40 plus 0:10 per zet in de Promotieklasse HSB (met ingang van 2008-9). De stemming had wat voeten in aarde: uiteindelijk moest de vergadering zelfs geschorst worden om de stemmen exact te tellen - het aantal stemmen per vereniging wordt door het aantal leden bepaald; een hele rekenarij.

Schaakvereniging Bobby Fischer uit Wassenaar gaf vanwege haar naam overigens aan bij deze stemming geen keus te hebben...

17-09-2008 23:04 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onverwacht, wist niet dat dit issue speelde, maar vind het zeker goed nieuws!

17-09-2008 23:08 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarom?

18-09-2008 00:32 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Omdat zonder dat partijen hiermee gemiddeld genomen langer gaan duren je in een echt gewonnen stelling je partij kan winnen door de increment. Ik speelde laatst mee in een weekend toernooi in Tilburg waar ook met increment werd gespeeld (+45 sec per zet) wat me ook erg goed beviel.

18-09-2008 07:34 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vind het ook prima. Het tempo 1:30 + 0:30 vind ik zelfs nog beter, erg goede ervaringen mee in Andorra en Béthune.

18-09-2008 08:51 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Lange partijen! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben daar niet op tegen.
Je kunt dan alleen niet meer garanderen dat een partij om 24:00 afgelopen is.
Bij het Leiden CT was er een partij die tot 1:30 's morgens duurde (zeg maar 25:30); ze hebben daar een iets ruimhartiger increment, dat is waar ...
Is er nog gesproken over middernachtelijk afbreken en dan het increment bij uitspelen? :-)

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 18-09-2008 at 09:08.

18-09-2008 08:54 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Trouwens, via de stukken van de ALV zie ik dat de increment 5 seconden is, en niet 10. dit betekent bij 60 zetten 5 minuten is, pas bij 120 zetten ben je 2x5=10 minuten langer uit. Dit gebeurt echt nooit.

Daarnaast zou de externe indeling bekend moeten zijn... ik ben benieuwd!

18-09-2008 11:03 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er is tijdens de vergadering besloten, na het horen van argumenten, om het voorstel aan te passen van 1:40 + 5 seconden naar 1:40 + 10 seconden. Dat is na telling van de stemmen aangenomen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-09-2008 11:11 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

had wel fijn geweest als onze eigen alv een stemadvies had kunnen geven. al ben ik het er overigens wel mee eens

18-09-2008 11:18 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach, misschien had je de teamleider van het promotieklasseteam even kunnen vragen. Niet heel schokkend dat dit niet gebeurd is.

18-09-2008 11:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Arbiter, kan je even helpen? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk als je nog met een analoge klok speelt, en de arbiter na ieder zet de wijzer 10 seconde moet verplaatsen.
Ik heb trouwens wel externe potjes gehad met meer dan 120 zetten (de laatste zetten heb ik wegens tijdnood niet genoteerd, dus het exacte aantal zetten van de betreffende partijen kan ik niet aangeven).

Hoe gaat dit trouwens met de notatieplicht?
Je hoeft niet meer te noteren als je minder dan 5 minuten voor de rest van je zetten hebt, maar door de incrementele seconden heb je virtueel nog vele uren te gaan. Dus dan zou je wel moeten noteren!

In ieder geval -lijkt me- hoeft de arbiter niet meer in te gaan op die remise claims wanneer een speler minder dan 2 minuten heeft. Door de klok jagen is er niet meer bij (alleen wel doorspelen totdat je oppo in slaap valt).

18-09-2008 12:49 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat klopt. De 10.3 claim (2 minuten) is niet meer mogelijk.
Verder hoef je niet te noteren. De notatieplicht keert pas terug bij een increment van 30 seconden per zet.

18-09-2008 13:33 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Ach, misschien had je de teamleider van het promotieklasseteam even kunnen vragen. Niet heel schokkend dat dit niet gebeurd is.


alle spelers van hsb teams. ik heb er zelf geen voor of nadeel van als knsb speler.

18-09-2008 16:03 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ten tijde van onze eigen algemene vergadering had het voorstel mij nog niet bereikt. Botwinnik (met 2 teams in Promotieklasse) was overigens tegen; overige HSB verenigingen (voor zover aanwezig) met team in deze klasse vóór. Veel verenigingen zónder teams in de Promotieklasse onthielden zich van stemming. De uitslag van de stemming kwam (als ik mij goed herinner) uit op 600 zoveel stemmen vóór, 200 zoveel stemmen tegen en 300 zoveel onthoudingen van stemming.

Bij 60 zetten is de maximale speelduur 3:40 uur, bij 120 zetten 4 uur (10, resp. 30 minuten méér dan in de overige klassen).

18-09-2008 19:02 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoewel het voor mij als ex-schaker niet zo'n rol speelt, heb ik toch m'n twijfels. In het Fischer-tempo zie ik op zich wel voordelen, maar ik bedoelde eigenlijk: waarom voert de HSB dit ineens in in de promotieklasse? Ik kan me best voorstellen dat er toernooien mee gespeeld worden, maar ik vind het nogal vreemd om speciaal voor de promotieklasse af te wijken van de rest van de HSB-competitie én van de KNSB-competitie.

18-09-2008 22:48 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarom eigenlijk?

De KNSB is een heel ander verhaal, omdat er meer tijd beschikbaar is en omdat de wedstrijdleiding heel anders geregeld is. Invoering in de totale HSB is (nog) niet mogelijk ivm analoge klokken. Ik vind het dus wel mooi om te proberen.

18-09-2008 23:18 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het voorstel op Fischer-random te spelen is geoppert tijdens de vorige vergadering (april). Het bestuur is verzocht met een voorstel te komen voor in eerste instantie alleen de Promotieklasse (daar komt het 'door-de-vlag-stampen' het meeste voor) in te voeren. Dit omdat vooral de kleinere clubs (zonder promotie­klasse­team) in de problemen komen omdat ze geen digitale schaakklokken bezitten.

Bij succes zal het - is mijn verwachting - langzaam maar zeker ook in de lagere klassen worden ingevoerd. Als het totaal niet bevalt blijft het wellicht bij één seizoen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-09-2008 07:44 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller