Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » PK HSB in september
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2] Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verdient dit echt nog aandacht?
Vanavond de 5e ronde, succes voor de DSC-ers en dan vooral Gert!!

23-09-2008 12:48 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

5e ronde Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De vijfde ronde zijn we te gast bij Promotie in Sporthal Olympus te Zoetermeer. Gelegen aan de Voorweg, dat zo'n kleine 40 jaar geleden nog de hoofdweg van Zoetermeer naar Leidschendam was.

Opnieuw mocht ik deelnemen aan een zinderende partij. Nu met zwart tegen André van der Weide.

Met zijn 1.f4 wordt het een hele ontdekkingsreis, waarbij het voor mijn gevoel in de overgangsfase naar het middenspel best degelijk staat:



Een fase verder, met nog 2 torens, 1 loper en 6 pionnen doe ik enkele passieve zetten, waardoor de lopers eraf gaan waarbij de bewegingsvrijheid van mijn torens toch wel beperkt wordt:



Mooie van deze partij is wel dat ik eindelijk eens zo'n eindspel op het bord krijg, waardoor de gelegenheid geboden wordt daarmee aan de slag te gaan.

Ik voer het niet goed uit, waardoor ik na 76 zetten moest capituleren in een opnieuw leerzame partij.

Wat ik vooral geleerd heb is dat een zorgvuldig plan maken in een eindspel aanzienlijk belangrijker is dan in eerdere fase, om te voorkomen dat je streeft naar het halen van de 7de rij met je toren, terwijl dat simpel te weerleggen is. Waardoor je tempi verliest om een wel uitvoerbaar plan effektief te maken. Kortom: het onderstreept de discussie over het nut van het eindspel die elders gevoerd wordt.

Bas heeft remise gespeelt tegen Maurits Bons en zij hadden vrijwel de hele zitting nodig, evenals wij op bord 9.

Wat Hora gedaan heeft, dat weet ik helaas niet.

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Paul Koks on 24-09-2008 at 07:52.

24-09-2008 01:18 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de HSB site zie ik dat Gert gewonnen heeft van Mike Hoogland, en Hora verloor van Ruurd Kunnen.
Gert (5 uit 5!) staat nu dus 1.5 punt los van de concurrentie (Mike Hoogland, Jan van den Bergh, Ruurd Kunnen en Remko de Waard)
Nog twee ronden te gaan... morgen speelt Gert met zwart tegen Remko de Waard.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 24-09-2008 at 15:16.

24-09-2008 15:15 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En nog wel in een thuiswedstrijd! Komt dat zien Knipoog

In het denksportcentrum, bij Prometheus.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-09-2008 15:21 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

Gert Legemaat kampioen van de HSB Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een zitting die op een paar seconden na vier uur duurt wint Gert van Remko de Waard en komt op 6 uit 6. En weet zich daarmee de nieuwe kampioen van de Haagse Schaakbond.

Rest volgt.

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

26-09-2008 01:46 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller