Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2008-2009 » Derde avond Zomervarianten ontdekkingstoernooi doet Botwinnik herleven
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Derde avond Zomervarianten ontdekkingstoernooi doet Botwinnik herleven Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De derde avond van het Zomervarianten ontdekkingstoernooi werd door Kees van de Meer verzorgd. Hij liet de deelnemers achter met de volgende bijzonder scherpe stelling:

1. d4 d5 2. c4 e6 3. f3 f6 4. c3 b4 5. g5 dxc4 6. e4 b5 7. a4 c6 8. e5 h6 9. exf6 hxg5 10. fxg7 g8 11. h4


zwart aan zet na 9.h4


Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

29-07-2008 02:42 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oh, leuke variant! Daar heb ik in Andorra nog een puntje aan over gehouden Glimlach

29-07-2008 09:30 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Oh, leuke variant! Daar heb ik in Andorra nog een puntje aan over gehouden Glimlach


Met wit of met zwart?

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

29-07-2008 09:35 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oh wacht, nu ik wat beter kijk zie ik dat het een iets andere variant is. Ik speelde geen Lb4.

Ik speelde met zwart d4 d5 c4 e6 pf3 pf6 pc3 c6 lg5 en dan dxc4 - speciaal even bekeken voor die ronde. Mijn tegenstander (2200) vervolgde echter niet met e4, maar met e3 en stelde ook a4 uit. Dat bekwam hem niet goed, want al snel stond ik twee pionnen voor Glimlach

29-07-2008 13:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Deze variant is te ingewikkeld en vooral te ondoorgrondelijk voor de doorsnee clubspeler. Je moet iedere dag vier uur studeren om deze variant bij te houden!! En dat is voor de Ivantjsoeks en de Carlsons!

__________________
Mopper

30-07-2008 01:49 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Je moet iedere dag vier uur studeren (..) En dat is voor de Ivantjsoeks en de Carlsons!

Niet voor de Van Doppen? Tijd zat toch? Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

30-07-2008 09:03 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

variant Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De variant zonder Lb4 en a4 is bekender.
Dan is punt g7 gedekt door Lf8, zodat ... h7-h6; e5xf6, h6xg5; f6xg7, wordt gevolgd door Lf8xg7! Die variant - h7-h6; Lg5-h4, g7-g5; Pf3xg5, h6xg5; Lh4xg5 en e5xf6 - is bekender en meer uitgeanalyseerd.
Iwantsjoek heeft in (1996) met deze variant het dame-offer Dg7 schitterend van Sjirof gewonnen, die partij ging de wereld rond.
Ik wou iets dat minder bekend is. In de zogeheten 'Weense' variant van het Botwinnik Anti-Meraner gambiet, dus met Lf8-b4, kan Lf8xg7 niet.

Twee partijen uit 2006 van elk 23 zetjes geven een overzicht van de zwarte resp. de witte kansen: Ris - Nikolof en Iwantsjoek - Vallego Pons. Bij beide kwam de plotse uitval Pb8-d7-e5-f3 oeps! aan de orde, vandaar mijn keuze.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 30-07-2008 at 12:24.

30-07-2008 12:21 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller